Har inte druckit alkohol på 5 veckor nu och är så tacksam och förvånad över att jag inte saknar den. Men jag har i stället fått ett enormt sockersug. Jag har bytt ut alkoholen på kvällarna mot en stor kopp starkt te sötat med honung och flera bitar mjölkchoklad och njuter av det. Beroendehjärnan finner tydligen nya vägar, men är ändå glad att slippa känna ångesten som alkoholen förde med sig. Jag får ta tag i sockerberoendet sedan, tänker jag.

Jag märker samma sak. Godis!! Och jag som inte brytt mig om kakor, nu vill jag ha det jämt..
Tänker ändå att sött är bättre än alkohol. Och om jag vill ha en läsk är det ok. Nu blandar jag ju inte den med alkohol
Nåt gott ska vi väl få ha.
Jag försöker hålla det inom rimliga gränser.
Men inte förbjuda godis helt.
Heja dig!

Godis är bättre än alkohol, för man blir varken full eller dum av det.Inte får man minnesluckor heller. Tänk hur mycket socker det är i alkohol..Det är ju kroppen van att få. Bättre att minska godisätandet när man blivit stabilare i sin nykterhet. Hejja er båda Cinamon och Surkärring. 👍🏽

@Cinamon Grattis till dina 5 veckor!💪🎉🌟. Ja massor av sockersug här också. Jag har tillåtit mig äta godis och glass tills jag kände mig stabilare i min nykterhet. Har varit nykter nu drygt 3,5 månad och började nyligen med att dra ned på godiset i veckorna, åt bara glass då. Sedan någon vecka äter jag bara glass på helgen. Hand i hand med det har jag utökat min träning, det hjälper motivationen till att avstå sött. Äter kromtabletter som ska motverka sug, vet inte riktigt hur mycket det hjälper för sug efter sött kommer ofta på kvällen efter middagen. Äter då klementiner eller apelsin och dricker mycket bubbelvatten, det brukar hjälpa.

Jag tänker att var sak får ha sin tid, att inte pressa på för mycket med att inte få äta godis innan man känner sig redo för att stå emot även det. Viktigaste är att man inte dricker alkohol alla gånger!

Ha en fin tisdag!❄️💕🌷

Ja, jag tänker så jag med. Jag får ta tag i sockerberoendet sedan. Men eftersom jag nästan aldrig åt godis förut, så känns det lite märkligt att jag har fått det här enorma sockersuget nu. (Fast jag inser också att det inte är konstigt alls).
Andra saker som jag börjat fördriva tiden mycket mer nu än förut på kvällarna är att lösa korsord, sudoku, spela Candy Crush och lyssna på ljudböcker. Allt för att vara sysselsatt.