Idag börjar mitt nya liv
Mitt liv utan alkohol
Det känns läskigt men bra på samma gång
Jag har missbrukat alkohol nu i flera års tid , mer eller mindre
Jag tappar kontrollen när det blir för mycket , ibland räcker det med 2 vinglas för att jag ska bli helt personlighetsförändrad
Och i stunden förstår jag det inte själv , utan har ångest dagen efter när jag inser det..
Jag har förnekat för mig själv att jag har ett problem med alkoholen , ja men vadå jag kan väl unna mig en kall öl till serien efter en lång dag o sen bara en till eller två ..trots att det inte är helg
O på helgerna har det handlat mycket om vad som ska drickas till maten , vin eller öl..
Men nu är det färdigt !!!
Dags att börja ta hand om mig själv , måste bara hitta ngt att byta ut alkoholen med ...

Det känns bra att kunna skriva här och bli peppad av alla andra som kämpar

@tinalina Välkommen hit! Bra beslut av dig att sluta dricka och börja skriva här. Ett tips är att börja på alkoholprogrammet som finns på detta forum. Det ger dig ett bra stöd i din planering framåt i 10 veckor. Du kan byta ut alkoholen med aktiviteter som motion mm och min favorit att dricka är funlight i bubbelvatten från min sodastream eller bara bubbelvatten. Kvällste utan nikotin på kvällen så att man kan sova. Alkoholfri öl är gott, vissa triggas av det men inte jag då vinet är min trigger. Håll dig aktiverad och försök skapa nya vanor, att inte dricka ger mycket ny tid. Sedan lyssnar jag på mindfulness övningar som gör mig mer avslappnad inombords.

Kämpa på och ha en fin dag🌷💕

Hej @tinalina
Rastlös och uttråkad kände jag mig i minst 3-4 veckor,, sen lättade det lite och värsta suget efter alkohol försvann också. Nu efter 8 veckor känns det faktiskt riktigt bra.
Så kämpa på , det finns ljus i tunneln!

@tinalina Det är kämpigt med abstinensen de första dagarna och det värsta avtog vid dag 5 för mig. Vet inte riktigt hur länge du varit nykter? Men det blir bättre för varje dag. Din hjärna behöver återhämta sig efter all alkohol och det tar lite tid innan balans råder. Träning är väldigt bra för måbra hormonerna, aktivera dig så du tänker på annat. Det är lite grått och trist i början.

Kämpa på, vi gör det tillsammans💪🌷💕

@vår2022
Idag är det endast dag 2 ...
Jo jag hoppas det blir bättre för varje dag
Har covid ,så fysisk aktivitet funkar inte nå vidare tyvärr ..

Ska börja med det så fort jag är frisk

Jo jag kämpar!! Tänker inte ge mig 💪❤

@tinalina Hej! Jag är också på dag två, vi kan följas åt! :-) Och se fram emot när vi bara blir starkare och starkare av att inte stoppa ett gift i kroppen. Jag hade tidigare en period då jag var nykter i 13 månader, och det BLIR lättare, början är tuffast. Men även fast jag har den upplevelsen så tycker jag det är lika tufft nu, så man får ta det dag för dag och försöka vara närvarande i nuet. Hitta något som gör just idag till en fin dag. Jag ska t.ex. ta en lunchpromenad i solen och njuta av att mitt huvud känns lätt och att tankarna flyter fritt, ingen baksmälla. DET är något att vara tacksam för.
Kram från mig!

Dag 2 har passerat och jag känner mig just nu så nöjd över mitt val och tänker kämpa vidare !!
Det känns lite jobbigt att det är fredag imorgon ..
Tror suget kommer att vara större då helg-känslan infinner sig ..
Men har laddat upp med Pepsi, loka, 3 olika sorters funlight , frysta hallon, citroner och is
Tänkte göra nån alkoholfri läskande drink, för det tycker jag är värd , trots att det endast gått 2 dagar..

@tinalina Det är du värd alla gånger! Första helgen är speciell på något sätt och just för att det är första helgen. Den är ju så förknippad med drickande. Bra att du laddat upp och planerat vad du ska dricka. Det är bra att aktivera med något också, titta på film mm. Förstod att du har covid och inte kan vara så fysiskt aktiv nu. Det är bra att också skriva här hur det känns och går för dig, vi finns här.

Krya på dig, kämpa och grattis till dag 3!💪🌷💕

Just nu så känner jag mig uttråkad o deprimerad
Jobbigt med en fredag utan att kunna slappna av och njuta
För det kan jag tydligen inte utan alkohol inser jag
Skulle bara vilja gå o lägga mig o vakna på söndag

@tinalina det är mycket känslor som varit bedövade under lång tid som kommer fram nu. Mycket upp och ned framförallt mycket ned i början men väldigt fort kommer dom positiva topparna bli längre och komma oftare. Lycka till!

Dag 4
Vaknade pigg på morgonen , så skönt att inte vakna bakis en lördag- morgon🙂
Tog mig en promenad i det härliga vädret med en ljudbok 🏃‍♀️🌞
Det känns riktigt bra i kropp o själ just nu 😊