Har kommit till insikt att jag behöver bryta min höga konsumtion av alkohol och är nu inne på dag 5.
Helgen är runt hörnet...
Helgen innebär i vanliga fall en drink till matlagningen och gott rött vin till maten och fortsätter därefter med vin eller drink i TV soffan...

På fredag ska jag ut med tjejkompisarna på restaurang.
Kommer att köra.
Har inga problem att berätta för dem om min situation, de kommer att ha full förståelse och stötta mig.

På lördag ska jag hem till en vän som har en mindre fest.
Väldigt länge sedan vi sågs och alla längtar efter att få träffas.
Även här kommer jag att köra såklart. Jag tar med mig råpressad lingonjuice och skålar med det, men jag kommer att få frågor varför jag inte dricker.
Har ni något bra förslag på anledning?
Penicillinkur? Träning? Andra bra bortförklaringar?

Kram på er!
/M.

Godmorgon!
Vill börja med att säga att vad bra du är som har kommit till insikt med att du behöver bryta din höga konsumtion, bra jobbat! 💕

Jag svarar på din fråga utifrån mig själv och bad jag hade svarat i samma ställe. Jag hade varit ärlig mot mig själv utan att nödvändigtvis berätta allt för andra, så hade jag fått frågan om varför jag inte dricker så hade jag svarat "för jag dricker inte alkohol".

Synd att alkohol är så normaliserat i samhället så man ska behöva få den frågan.

Hoppas din helg blir trevlig!
Kram 💕

Hej @Livsomställning_tagning 1 !
Fint att du kommit till insikt, det är ett stort och bra steg!

Du ska inte behöva ge en anledning till att du inte dricker, men jag har gjort det själv många gånger som nynykter, så jag vet precis hur du känner, men saken är den att i ett schysst sällskap med "normala" människor blir man inte ifrågasatt om man väljer alkoholfritt. Normala människor funderar inte en sekund över varför du inte dricker. De har kul och roar sig utan en tanke på ditt intag. Skulle någon fråga och du säger "Jag vill inte dricka" och ändå blir ifrågasatt eller utsätts för trugande ska du kanske fundera på varför den personen gör så och varför den hen har problem med att du är nykter. Du skrev: "Väldigt länge sedan vi sågs och alla längtar efter att få träffas" - Vill den personen träffas för att ni är vänner och har mycket att ta igen, eller träffas för att supa?

Om du är bland vänner och känner att du måste ge en motivering till varför du väljer bort alkohol kan det vara mer för din egen skull eller så är du tyvärr i ett sällskap där du inte borde vara om du försöker låta bli att dricka. Jag har kommit till den slutsatsen att de som ifrågasätter varför någon annan inte dricker eller försöker pusha andra till att dricka är personer som själva befinner sig i ett riskbeteende. De har behov av att berättiga sitt eget alkoholintag och vill definitivt inte känna skuld för att de själva dricker. I synnerhet vill de inte vara den som dricker mest. Det är från dessa personer du får höra "Ta dig en jävel och var som en människa!"

De här människorna är nog de allra farligaste man kan omge sig med när man vill vara nykter. Jag har under min nyktra resa undvikit att umgås med människor av fel skäl. Om man bara historiskt har träffats för att supa ihop, och det enda man haft gemensamt är att man festat eller druckit tillsammans så har jag valt bort det umgänget. I alla fall under den första tiden av min nykterhet när jag varit som mest sårbar.

Om du absolut känner att du behöver motivera för andra varför du är nykter så försök att göra det med vetskapen att de inte ifrågasätter din nykterhet utan vill egentligen få stöd för sitt eget drickande. Svara så ärligt du känner att du kan men se till att du känner dig bekväm med om du ljuger. Jag brukade säga förr när jag ville vara nykter att jag körde bil, men att ljuga om medicinering kan leda till följdfrågor såsom "Varför då? Man kan dricka på penicillin / allergimedicin etc." Mitt bästa svar var att jag helt enkelt börjat må jävligt dåligt av alkohol, och det var faktiskt helt sant.

Du kanske inte behöver trumpeta ut på en fest att du valt att bryta med din konsumtion eftersom det är verkligen som att trampa på en ond tå hos dem som själva borde trappa ned lite, och att skapa moralpanik genom att uttrycka något av det jag skrivit om här är bara dumt, så försök att skaka av dig om någon krånglar. Ha roligt och visa dem att man har precis lika kul utan att dricka, och man mår fan så mycket bättre dagen efter!

Lycka till på din väg mot fler nyktra dagar, du kommer att må så bra av det!!

@Livsomställnin… ja jag känner likadant, nyss påbörjat min resa, dag 2 och funderar på vad man ska säga eller om man ska behöver säga något, tänker att det får växa fram, kanske förklara, kanske inge säga något och sedan ibland nämna träning, hälsa eller så