Hej, vaknade kl 4 i morse bredvid min 4 årige son visste inte hur jag kom i säng, sista jag minns är att jag drack vin och spelade sällskapsspel med svärföräldrarna. Skäms något otroligt, är inte första gången det händer här eller hemma eller hos vänner. Bleckar minst en gång i veckan, dricker 2-3 gånger i veckan och slutar inte förrän vinflaskan är slut, och tyvärr oftare och oftare inte ens där. Vill våga erkänna för min man pch andra att jag tappat kontrollen och måste sluta dricka. Har försökt dricka måttligt själv, i tysthet, I många år men fungerar inte, det blir bara värre och mer och barnen kommer snart börja märka och minnas, hemska tanke. Ska erkänna idag och börja 100 dagar!

@Finafisken Hej och välkommen hit! Vad bra att du tagit mod till dig att berätta för din man om dina alkoholproblem. Jag berättade för min man om mina och han är mitt bästa stöd och det skulle inte gå så bra utan det stödet. Bra också att du tar tag i detta för din egen skull och dina barns skull, blockar man kan vad som helst hända utan att man har kontroll. Att inte kunna sluta dricka i tid är problematiskt och det är då svårt att även kunna dricka måttligt. Jag har snart varit nykter i 6 månader och mitt liv har blivit så mycket bättre, ett nytt liv där jag har full kontroll och där skammen och skulden är ett minne blott.

Det finns ett självhjälpsprogram på forumet du kan anmäla dig till och som är ett bra stöd för din nykterhetsresa. Tips, strategier och att sätta olika mål. Att skriva här är också bra och har varit ett oerhört stort stöd för mig i min resa, vi vet precis vad du pratar om och går igenom.

Bra gjort, lycka till och berätta hur det går för dig! Trevlig påsk!🐥🌷💕

Igenkänning på det du skriver, låter ungefär som jag innan jag slutade. Det kändes läskigt och stort i början men snart märkte jag hur otroligt mycket bättre jag mår både fysiskt och psykiskt utan alkohol, samt att allt funkar även med alkoholfritt i glaset. Läs och skriv mycket här, det hjälpte mig mycket. Ta hand om dig och lita på din instinkt att du behöver göra en förändring nu, det blir aldrig lättare senare.

@vår2022 tack snälla du, så fint mottagande och härligt att höra att du kommit 6 månader på vägen! Jag berättade för min man nu @majken_r och han är stöttande och följer med på 100 vita dagar. Han har varit väldigt orolig och såklart märkt mer än man tror. Läskigt men skönt att ha berättat, nu kan jag inte göra som vanligt och bara förtränga och gå vidare tills bakfyllan släppt och jag kan ta nästa glas vid nästa tillfälle...

Funderar på att gå till någon beteende coach eller psykolog också, har fortfarande svårt att tänka mig nykterhet i det sociala, att kanske våga berätta varför jag inte vill dricka mera, vet faktiskt inte riktigt hur det ska gå till eller hur jag ska kunna tacka nej. Hur har ni gjort?

Jag har alltid varit den glada partytjejen med framgångsrik karriär, härlig familj och väldigt sportig så få anar oråd, är jag konstig och fåfäng som vill behålla den bilden?

@kennie tack för ditt stöd också! Kommer nog behöva skriva av mig en hel ja, skönt med personer som gör/gjort samma resa.

Började på programmet också. Tydlig triggerpoint är mellan kl 16-18, när jag börjar dricka innan mat och egentligen är hungrig... får börja äta istället :)

Hej igen,
Det är inte så stor grej som man tror att välja alkoholfritt i sociala sammanhang. Nykterhet har ju blivit något av en hälsotrend, så vill man inte gå in på andra skäl till att man inte dricker så kan man alltid säga att det är för hälsans skull, att man behöver energi för barnen eller annat. Sen känner jag igen det från mig själv och många andra att man identifierar sig som den där glada partypersonen. Men en del av det är beroendets grepp om en, som försöker få en att fortsätta med de dåliga vanorna. Med tiden upptäckte jag att jag kan vara lika social, glad, pratsam, flamsig och danssugen nykter. Det är en vanesak, så ge det lite tid. Sen är jag inte uppe till gryningen längre, den biten är jag klar med. Jag tror nykterheten hjälps av att man accepterar förändring. Det fanns en tid när jag kunde dricka obekymrat, men den tiden var då, nu njuter jag av andra saker. Jag vill inte leva som om jag vore 25 längre, det är jag färdig med.

@Finafisken Bra gjort! Att berätta för din man och att han är med på alkoholstoppet. Min man hakade också på och vi köper inte hem vin längre. Det blir s¨ mycket lättare att inte dricka när det inte finns hemma. Sedan blir det en sak man gör tillsammans, som med samtycket annat man gör och delar ihop.

Ingen anade oråd här heller och känner igen mig i din beskrivning. Det var inga större problem för mig att säga att jag har ett uppehåll, det accepterades. Sedan har jag fått frågor om hur lång stoppet ska vara och jag har svarat så länge det känns bra. Jag har bestämt mig för att sluta dricka helt för jag är beroende och jag kan inte dricka ett glas, jag vill ha hela flaskan. Jag har till min förvåning hur kul som helst utan alkohol, till och med roligare för nu kan vara fokuserad på samtalen och delta fullt ut. Slipper fundera på hur mycket jag druckit och när jag ska ta nästa glas, och det skönaste av allt är att vara pigg och vakna nykter, utan ångest och skam.

Jag går hos en psykolog och det är guld värt att prata om min ”ryggsäck”, mina behov och känslor. Ha det gott!🌷💕