Dag 2, och ny i forumet men allt annat kring alkohol kan jag till leda. Jag har väl tränat mig till en alkoholism genom att dricka varje dag i långa perioder, kan man säga. Lite mindre i början som ung, helt nykter under graviditeter och småbarnsår för att successivt öka och öka. I söndags drack jag två flaskor vin själv och på morgonen därpå kunde jag inte slå ifrån mig tankarna på vilken toleransnivå jag tycks ha byggt upp. Och hur gammal och sliten den här 50+ tjejen i spegeln blivit. Vilka fula tänder jag fått och vilken dålig smak i munnen jag har gått omkring med. Tacksam att 48 timmar passerat sedan sista glaset, inget sug idag, måttlig tremor men rejält uppsvullen i ben och mage. Framförallt magen har blivit som en ballong. Någon som upplevt liknande?

Välkommen hit @te! Vi är på samma dag och känner igen mig i din historia med ett successivt ökande alkoholintag genom åren. Alkoholen förstör kroppen och du kommer känna dig bättre, mindre svullen och mindre darrig för var dag som går. Jag hade ”bara” ett tvådagars återfall denna sista gång med bara fruktansvärd ångest och förtvivlan som biverkningar. Nu kämpar vi för vi är så värda att må bra och inte vara försupna 50-plussare utan vara de fräscha, pigga, livsbejakande och stolta 50-plussare vi förtjänade att vara. Men vi måste kämpa och när man läser runt hör på forumet så vittnar ”veteranerna” hör att det bara blir bättre utan a och vikten av att aldrig ta första glaset!

@te Välkommen hit! Skönt att du inte har något sug idag och fortsätt att kämpa på. Forumet är en bra plats, både för att få ta del av andra historier som har likheter med ens egen samt för att kunna skriva själv och får ner sina tankar i ord och därmed få lite välbehövlig självreflektion.

Att känna sig lite svullen efter att man ätit/druckit långt ifrån optimalt är nog ganska vanligt. Jag tänker ändå med tanke på att du säger "rejält" så är det nog ändå bäst att du kollar upp det på en vårdcentral. Det är såklart svårt att kvantifiera "rejält" då det är ett subjektivt begrepp. Det andra rådet jag kan ge dig är att nummer 1. Undvik salt mat och salt i maten i den mån det går och drick rikligt med vatten. 2. Försök att ge dig vila i den mån det går och sov så mycket du känner att du behöver och ät åtminstone någorlunda vettigt, framförallt undvik halvfabrikat. Om du vill kan du också lägga till lite kosttillskott i form av magnesium och ett b-komplex som innehåller B1 och B12.

@Ny dag @TappadIgen
Tack för pepp och kloka ord. Jag kan definitivt salta mindre och vitaminer låter som en god idé. Och skönt att få stöd och att vi kan kämpa på här i forumet tillsammans.

Dag 4, håller i och håller ut. Jag skriver i alkoholkalendern varje dag och tänker följa 10 veckors programmet här. Mår väldigt bra och jättedåligt samtidigt. Bra för att jag äntligen har tagit tag i det här och jättedåligt för att jag svettas, är svullen och har så ont i kroppen. Men det bra överväger, helt klart.

@te Välkommen hit! Grattis till dag 4🥳. För mig började det vända efter dag 4, ångesten och skammen som orsakas av alkohol lättade. Det kroppsliga kommer också att lätta när alkoholen kommer ur kroppen. Hela systemet och hjärnan återhämtar sig och försöker att komma i balans igen. Det kan ta sin tid, men det blir bättre och bättre. Det gäller som du säger att hålla i och hålla ut och vara snäll mot kroppen och sig själv. Jag är också 50+ och det är så skönt när fyllepluffset försvinner och man ser fräschare ut. Motion, promenader hjälper också till att stärka dig fysiskt och psykiskt, så ut i den fina vårsolen och njut av att vara nykter😁.

Kämpa på och ha en fin alkoholfri fredag🌞🌷💕

@vår2022 Tack, jag hoppas verkligen att abstinensen släpper successivt, och helst snart, underbart vårväder och fredag såhär första helgen efter sista glaset blir en utmaning. Och jag tar fasta på det du skrev om att ”slippa fyllepluffset”, superbra motivation. Det behövde jag just idag. 1000tack! 🙏🏻

Dag 6, fortfarande en del abstinens, framförallt tycker jag att det är ledsamt när mina händer fortfarande skakar lite nu och då efter såhär många dagar. Jag har läst The unexpected joy of being sober av Catherine Gray. Inspirerar och ger hopp, jag har omväxlande skrattat åt hennes historier från tiden som ”party girl” och gråtit när hon beskriver vad alkoholen utplånar sakta med säkert, innehåller en hel del bra verktyg också - kan varmt rekommenderas.

Grattis till dag 6, det blir bättre snart! För varje dag som vi är nyktra läker kroppen och mer och mer av fylleplufset försvinner, vi måste bara hålla ut även fast det är superjobbigt. Vi kämpar tillsammans och siktar på dag 7 imorgon💪👍. Önskar dig en bra lördag🥰

Känns nästintill helt overkligt härligt att uppleva en lördag och söndag morgon utan att behöva överkompensera mot familjen i patetiska försök att dölja hur mycket jag drack kvällen och natten innan. Om jag fixar frukost till alla kan jag ju inte vara så illa däran.....Om jag tar morgonpromenaden med hunden så kan det ju inte vara någon fara med mig...... Att jag fick hålla mig i köksväggen under tiden för att allting snurrade sa jag inget om. Eller att jag med nöd och näppe slog mig ner på en väl dold bänk i parken 100 meter från hemmet och lät hunden nosa lite runtomkring bänken bara. Fy tusan vad jag har spelat teater. Det finns hur många exempel som helst ur mitt vinindränkta liv på samma tema. Känns så mycket bättre här och nu, utan alkoholen. 🙏🏻

Igenkänning på det, och håller med, det är så otroligt skönt att slippa överkompensera. Dels får man mer naturlig vila, dels kan man också ta sina behov på allvar- nu behöver jag vila en stund för att jag är trött, inte bakis.

@te Ja, tänk vad mycket teater man spelat som bakis…darrig och ångestfylld. Som att befinna sig i en annan värld och där verkligheten är suddig. Tankarna gick mest åt till att räkna tiden tills man kunde fylla på med alkohol igen, vilket ofta skedde i smyg under dagen tills det var mer acceptabelt att dricka. Jag hade gömmor lite överallt, hittade en gammal gömma för en tid sedan som jag glömt bort. Nu behöver jag inte heller oroa mig att mina gömmor hittas av andra. Så skönt att den tiden är förbi!!!

Jag ångrar inte en sekund att jag beslutade mig för att aldrig mer dricka och slippa teater och kurragömmat.
Ha det så gott!🌷💕

Dag 10: Abstinensen börjar mattas av successivt och det är väldigt skönt. Jag är fortfarande i stadiet att räkna timmar som blir till dagar som förhoppningsvis kan räknas i månader framöver. Jag är sååå klar med alkoholen i mitt liv just nu och vill bara läka, tappa alla extra vinkilon och lukta gott igen. Skratta och vara närvarande i mina relationer. Och tänka andra tankar än hur och när jag ska kunna dricka. Tack till alla som delar inspiration här på forumet, det är ett stöd i en svår tid. 🙏🏻

@te Grattis till tvåsiffrigt!🥳. Det blir bara bättre och bättre ju längre du är nykter och fördelarna kommer att trilla ut så småningom. Du kämpar på så bra! Fortsätt så🌷💕

Hej@te
Kämpa på, jag känner igen mig i dig. Mina hörnstenar första jobbiga nynyktra tiden var motion, mycket sömn, hjärngympa (Word feud) och att jag prioriterade mig själv i ALLA lägen. Sen satte jag det på repeat.
Du klarar det här. För varje dag som går blir det lite, lite bättre 🙏🏼❤️

Dag 12 också för dig! Nu kör vi vi nykter helg. Vi har kommit upp i tvåsiffrigt och det är en första milstolpe. Jag tycker helgerna är lite jobbigare då dessa var så tydligt förknippade med att dricka vin till maten etc. Att gå in på forumet flera gånger om dagen hjälper, att aldrig glömma eller förminska varför vi tagit beslutet att inte dricka är också bra när alkoholdjävulen gör sig påmind. Ha en fin nykter dag💪🌱✅👍

Dag 12: Abstinensbesvären är i stort sett borta nu, hurra. Suget finns där och jag får fortfarande ta ett aktivt beslut om nykterhet varje dag, ibland flera gånger om dagen. Jag har märkt många förbättringar hittills:
1. oron att någon ska märka att jag luktar eller skakar är borta, phu.
2. det är ljuvligt att vakna utan att panikdricka en Treo
3. jag har mer tid på kvällarna
4. jag somnar inte halvt medvetslös med kläderna på längre
Kämpa på alla fina. ❤️
Trevlig valborg!

@te Ja, det är verkligen härliga effekter av att vara nykter👍. Och det fina är att det kommer att bli fler och fler positiva effekter ju längre tiden går, du har mycket att se fram emot😁. En dag i taget och aldrig ta det första glaset.

Trevlig valborg!💕🌷

Dag 14, efter en helt alkoholfri Valborg och många utomhus aktiviteter under helgen, avslutar jag söndagen med ett leende på läpparna, stolt och glad. ✅💪🏻