Dag 3: Jag har planterat några buskspirea idag och förtätat en redan befintlig häck på tomten. Skönt att gräva och stå i. I tre dagar har jag varit hon som inte dricker. ✅

Hej @te
Vad bra att du är tillbaka på den nyktra vägen. Känner så väl igen den besvikelsen man känner över att man låter sig luras av alkoholen. Det är alltid jobbigt att resa sig igen men som andra har sagt så är ju inte de tidigare dagarna bortkastad, man lär sig mer för varje gång. Huvudsaken är att man inte ger upp om sin önskan att vara nykter och att man fortsätter att tro på sig själv. Jag har också lurat mig själv många gånger att bara ta lite eller tydligen glömt bort vad jag själv vill när alkoholen kidnappar hjärnan. Men jag ska övervinna den 👿 och ta kontroll och de tror jag absolut att du kan med. Jag har nu avklarat 7 nyktra dagar och det börjar äntligen kännas bra igen.
Härligt att fixa i trädgården istället än att ligga pluffsig och trött. Dessutom blir ju hundpromenader så mycket trevligare utan kallsvett och ångestpåslag 💪😉

@veligaviljan Det är verkligen skört och lätt att slå ner på sig själv när det egna löftet sviker. Då är det bra att få hjälp att påminna sig om att varje vit dag räknas och att tidigare vita dagar inte alls är bortkastade. Hjärnan är snabb att resonera ”nu kan jag ju lika gärna fortsätta dricka eftersom allt redan är förstört”. Sååå förrädiskt! Och inte alls sant. Tvärtom, jag vill snabbt tillbaka till nykterheten så att inte mitt beroende blir ännu mer cementerat. Tack för din support! 🌱

@te
När min yngsta gick på dagis så tjatatade jag dagligen om Spirea vid den här tiden på året. Runt dagiset hade de en häck av Spirea som blommade så fint så här års. Bara för någon vecka sen ringde dagisbarnet som nu är hela 21 år och sa att hon gått förbi en Spirea. 😍
Men det var en parates i det hela; härligt med dag 3 ✅ hoppas det blev en grön bock idag med.
🤗

@Rehacer Det är på sina barn man inser hur åren går, mina är också vuxna nu. Jag känner mig så ung inuti fortfarande men tyvärr har drickandet satt sina spår på min kropp och utseendemässigt. Den här sommaren hoppas jag ändra på det! 💃🏼

Skönt att vakna upp nykter, ska alltid försöka påminna mig om den här känslan när jag brottas med sug på em och kvällen och får för mig att ”jag borde ju kunna unna mig lite vin i junikvällen”. Problemet är att det blir aldrig lite, för mig. Så mycket vet jag. Den här morgonkänslan vill jag njuta av idag. ✅

@te jag tror vi är på ungefär samma dag och har ett liknande bagage. Nu fortsätter vi kämpa 💪👍✅ och möter denna sommar i nykterheten tecken och sedan njuter vi i fulla drag! Kram

Jag har tänkt mycket på det här med att räkna dagar och sätta en tydlig tidslinje med mål som t ex 100 dagar alkoholfri osv. Det fungerar nog ganska bra med min personlighet egentligen, men jag märker att jag måste justera ambitionen och stycka elefanten för att klara av det. Ibland handlar det om att hålla fast vid att vara nykter några timmar och då känns plötsligt 100 dagar helt bisarrt som målsättning. I helgen tar jag det därför bit för bit och bestämmer mig för att lägga aktiviteter som kräver att jag kör bil fredag kväll, lördag morgon, lördag kväll och söndag morgon. Avledande manöver för hjärnan, chop chop! Trevlig helg.

Bra med avledande manöver. Ska nog ta bilen jag med till tillställning imorgon så kan det inte bli några konstiga infall. Bor du själv @te eller har du nån som är med dig i detta på hemmaplan? Min man och min dotter som är 8 har koll på att jag dricker alkoholfritt. Så inget fusk i deras närvaro. Ha en fin helg!

Helgen har passerat helt utan alkohol och jag har inte känt mig triggad trots att andra i sällskapet har druckit vin och öl. Jag har varit helt inställd på att köra bil och det har funkat jättebra. Och vilken lycka att vakna upp både Lördag och Söndag morgon och känna sig fräsch. Jag är fortfarande tidigt i min nykterhet och har hamnat på dag 1 igen vid 2 tidigare tillfällen, så jag har mycket att lära och upptäcka om mig själv och min relation till alkohol. Dag 6 ✅

Av tidigare erfarenheter vet jag att nu följer ett antal tuffa dagar för mig då jag börjar tänka förvrängt: att jag borde kunna unna mig ett glas vin, att det inte är så farligt, att jag har koll. Vilket tyvärr är helt osant. Jag bör avstå alkohol helt en längre tid, min kropp, knopp och mina relationer har tagit skada av alkoholen och jag har noll koll. Bara att falla till föga och erkänna. Jag gillar idén bakom the alcohol experiment, att se vad som händer med mig och mitt liv när jag avstår alkohol under en längre tid och vad jag kan lära av det. Det är som att bli något av en detektiv på sig själv och lägga pussel. Dessutom gillar jag de positiva förändringarna jag ser hos mig själv om än så små att de kanske skulle gå andra förbi. Som att jag inte alls tänker på när och hur jag ska ta mig till närmsta systembolag……herregud vilken otroligt tid det tog att ockupera hjärnan bara med en sån sak. Skönt att slippa! 🙏🏻

@te Du kämpar så bra, och att lägga märke till de där små förändringarna är motiverande. Du har många nyktra dagar sedan du började skriva här, måhända återfall men du är tillbaka i strävan mot nykterhet. Att räkna dagar är för mig både positivt och negativt. Negativt att efter mina återfall vara tillbaka på dag 1 när jag egentligen bara fortsätter min resa mot nykterhet efter ett eller flera hack. Jag försöker räkna både och sedan jag startade om min resa här i februari. Nu ska det smaka gott med ☕️kaffe! Önskar dig en fin dag🌱🥰