Hej, jag är ny och vet inte riktigt var jag ska skriva. Boar in mig med god mat och dryck efter en utbrändhet för många år sedan. Blivit alltmer vin, dricker varje kväll ca en flaska. Ingen baksmälla, inga negativa effekter. Tyvärr! Går upp i vikt då jag småäter p.g.à alkoholen. Vill få slut på det här, men blir nedstämd på d agen då jag vet att jag inte får dricka på kvällen

Hej och välkommen hit! Bra beslut att skriva här. Du skriver att du tyvärr inte har några negativa effekter av alkohol. Vi som har slutat med alkohol och som kanske inte heller upplevde så många negativa effekter av att dricka, har upplevt väldigt många positiva effekter av att sluta dricka. Ibland saker som man inte ens satte i samband med alkoholkonsumtionen. Läs Torns tråd t.ex i Det vidare livet, Eller SeKlarts första tråd. Du hittar dem genom att klicka på deras nick.
Alkohol gjorde mig initiativlös. Jag fick svårt att få något gjort. Hade ibland jättemånga planer i huvudet som aldrig blev av. Jag tänker att det gäller att komma ihåg hur det var när man mådde bra för alkoholen påverkar mer än man tror. Du behöver antagligen höja dina dophaminnivåer, alkoholen bidrar till det. Kanske är det därför du blir nedstämd om du vet att du inte får dricka. Motion är ett annat sätt att höja dem. Kan kännas tungt att komma igång, men jag tror att det skulle göra dig gott.
Det finns ett annat liv, hoppas du hittar rätt.

Det är ju för det mesta väldigt mycket socker i alkohol. Det bidrar till viktuppgång och att du småäter och är sugen på något när du inte druckit på ett tag. Hur länge har du druckit som du gör? Finns bra hjälpmedel för att minska alkoholsug. Det tar man till när man är bestämd på att förändra sig. Då hjälper det dig bättre. Prata med en läkare om alternativ. Själv åt jag Naltrexone ett tag och tyckte att det dämpade lusten och suget att dricka något. Men jag var samtidigt inställd på att inte förlita mig bara på nån medicin. Idag när tankarna kommer på att dricka igen nu när det är sommar och fint ute, så tänker jag på hur jag mådde senaste gången för snart två år sedan. Då blir jag medveten om att jag skulle fortsätta där jag slutade och den resan med hur dåligt jag mådde då gör jag inte om. Det är starkare än begäret hos mig. Var inte rädd att ta hjälp en gång för mycket! Det kan vara vägen ut till bra mående utan alkohol.