Dag 5
Inne på min femte dag av nykterhet. Känner mig snäsig och irriterad. Jäkligt kort stubin. lite mer åt gladhållet än bara neutral. Annars inga större abstinensbesvär, som svettningar och skakningar. Men de lär väl komma. Sömnen är dock kaputt, om jag inte tar Theralen. Svårt att somna ändå, men sover iaf de sista timmarna och vaknar alldeles för sent (runt halv elva-elva), trött och seg. Känner mig piggare utan Theralen och sömn så försöker hitta någon balans där; vilken tid jag ska ta det och hur lite jag kan ta, men att det ändå ska ge effekt. Just nu tar jag bara hälften av den rekommenderade dosen (fått det utskrivet för ångest för ett par år sedan). Är det lika bra att skippa det helt och låta tröttheten ge vika för sömnen när den väl kommer?

Försöker vara snäll mot mig själv. Tillåta mig att vila, att inte göra några större måsten eller stora sommarprojekt. Gillar att laga mat, men förknippar det så starkt med vin, så tappat sugen på det. Kommit igång med att promenera. Varvar lyssnandet i lurarna med a-kunskap, sommarpratare och trams, beroende på vad jag orkar ta in just då. Inte tvinga mig till nåt, de här första dagarna. Ta det lite som det kommer. Slå ihjäl timmarna. Har fortfarande semester, så får passa på.

Dag 1
Blev dumpad. Grät till och från hela dagen. Kanske ”grät ut” abstinensen, de förväntade skakningarna..? Hade noll sug. Kände mest avsmak. Tvingade mig ut på en promenad.
Sökte, läste, lyssnade på och tittade på all möjlig info om a-hol. Läste mycket i det här forumet. Åt en macka till frukost. Fick inte i mig något annat på hela dagen. Tanken på mat gjorde mig illamående. Somnade med hjälp av Theralen och kroppsscanning.

Dag 2
Inget sug på varken mat eller a. Mycket tårar, om än färre än dagen innan. Lyssnade mest på chic lit, drack te, kaffe, cola, vatten. 2 promenader. Åt en halv pizza på kvällen (gott!) och tittade på film. Inget Theralen, men kroppsscanning och läsning i sängen. Kunde inte somna. Slumrade till vid tre och drömde att någon försökte våldta mig. Sov bra mellan 8-10. Så bara ett par timmars sömn.

Dag 3
Knappt någon sömn, men pigg ändå. Fortfarande inget sug efter a, men däremot på godis och snacks. Tog Theralen innan läggdags. Kändes som en evighet sedan jag drack a, men det var ju bara tre dagar sedan..

Dag 4
Den här dagen var det jobbigare.. Regnet öste ner hela dagen och jag kände mig uttråkad. Höll mig inomhus och jobbade med ideellt admin.arbete. Väldigt lättirriterad. Slarvade med maten och vräkte i mig godis under hela dagen och kvällen. Efter allt sötsliskigt blev det ett par a-fria öl, chips och film. Blev sjukt sugen på choklad på kvällen och tog bilen(!!) och åkte och köpte det. En lite seger för mänskligheten, en stor seger för mig. Tog halva dosen Theralen och gjorde kroppsscanning och kunde inte somna. Sov djupt först framåt morgonkvisten och vaknade halv elva.
- - -
Nu ska jag bege mig ut och fixa lite trädgårdsarbete. Några timmar närmre att klara dag 5. Mulet och väldigt blåsigt, men uppehåll. Hoppas ni har en fin tisdag 🙂

@Lådvinsnostalgi Hej och välkommen! Tack för att du vill dela med dig av dina alkoholfria dagar, tankar och känslor. Trädgårdsarbete är bra terapi och får tankarna på annat en stund😁.

Du kämpar på bra, fortsätt så. Det blir bättre framöver☀️🌺

Igenkänning. Hej, stor igenkänning, har haft många ”dag 5” då jag tyvärr tagit många återfall. Har själv ofta problem med sömnen ganska lång tid efter återfallen och fått theralen (heter något nytt numera) som jag tycker funkar bra ibland och ibland blir det likt du beskriver - funkar framåt småtimmarna. Tycker också det är svårt med doseringen. Jag har fått en maxdosering att förhålla mig till men tycker det verkar lite olika. Har dropp-formen.
Håll ut, sömnen och måendet blir bättre med tiden.

@Tackohej Tack för att du delar med dig. Jag har också droppar, men har några piller kvar som jag sparat sedan tidigare. Har dem i handväskan som en ”snutte-filt”.. 🙃Upplever dropparna svårare att dosera, även om det logiskt borde vara enklare att experimentera dosen med pipett 🧐 Nåja, är väl flera faktorer som påverkar hur mottaglig man är just i dag. Hoppas du snart hittar det som passar dig!

Fan, fan, fan…
Sitter i bilen utanför Willys, med Svartsjukemonstret knackandes på den ena axeln, Alkoholdjävulen på den andra. De två verkar samarbeta och vill inget hellre än att sabotera för mig. Känner mig så liten. Försöker stå emot dem båda. Bita ihop. Vill inte gråta. Ska in och handla ju! Gråter ändå. Kan inte hålla emot. Torkar tårarna och går in och handlar.

A ska inte få ta mig!! Får bli en promenad när jag kommer hem. Mat, godis och nån serie i soffan. Sen är det snart läggdags och jag kan arkivera dag 5 🥱

@Lådvinsnostalgi Måste tillägga att du är otroligt stark. Jag trodde först när du skrev att du blev dumpad på dag 1, innebar att du dumpade vinet, men antar nu att du menar dumpad av din partner. Att du ändå i detta läge avstår att dricka är strongt! Helt klart det bästa så att inte alkoholdjävulen snurrar upp dina tankar och känslor totalt och ner i avgrunden. Kramar på dig💕

@vår2022 Känner mig mer motiverad och klar med a den här gången, än jag tidigare gjort. Dessvärre är jag inte lika uthållig, som jag är stark. Har inte varit det hittills i alla fall. Men det är ju inte skrivet i sten..? 🧐
Det stämmer, med min partner. Är stolt över att jag inte bedövar smärtan och känslorna med vin. Känner mig även stolt över att jag kan stå emot vinet trots semester och sol ☀️
Kramar tebaks 💖

@Lådvinsnostalgi Det är härligt när man får den där extra motivationen att sluta dricka, så var det för mig med denna gång. Du ska verkligen vara stolt över ta du inte bedövar smärtan med vin och fast det är semester, då man (jag) drack som mest. Egentligen är semestern en bra tid att sluta dricka, då har man tid att bara vara, tänka, fundera och mindre måsten, men sen är den ju också så förknippad med att dricka och koppla av. Jag timade mitt avslut med slutet av pandemin och arbetslöshet i början av året. Bra på så sätt att jag kunde vara hemma och ”avgifta” mig i lugn och ro, ägna mycket tid och tankar till mitt nyktra jag och jag började träna regelbundet. Köpte en aktivitetsklocka och earpods så jag kunde springa med musik i öronen. Fysisk aktivitet är så välgörande och påverkar det psykiska måendet. Jag tycker att du verkar mycket uthållig, liksom stark. Hur menar du att du inte är uthållig? Och vad roligt förresten att du inspirerats av min tråd😁

@vår2022 Åh, vad roligt att höra. Den där extra kicken behövs verkligen för att fixa detta.. Tack för dina rader, de värmer 🤗 Låter som att du hade en riktigt bra och genomtänkt strategi när du slutade. Strongt gjort! Själv har jag en semestervecka kvar innan jag börjar jobba igen, redan jobbångest då det kommer bli en tuff höst. Men den gångna veckan och nästa får helt enkelt sätta grunden för att även klara av en alkoholfri höst. Som svar på din fråga: jag har lätt för att påbörja saker och är väldigt entusiastisk de första dagarna, men sen blir jag uttråkad eller bara kommer av mig.. och det är jag rädd för att det ska hända även denna gång.

Dag 6 och 7 passerade ganska smärtfritt förbi. Var liksom nästan aldrig själv de här dagarna. I förrgår bjöd jag hem en kompis på spontanmiddag och vi hade riktigt trevligt. Kände mig skönt trött när det var läggdags och även om det tog nån timma innan jag somnade (typ rekordkort tid 👍🏼) och jag vaknade tidigt så fick jag ändå några bra sovtimmar (utan Theralen).
I natt lär det dock inte bli mycket sömn! Är hög på endorfiner efter kvällens konsert. Kanske den första konsert någonsin, som jag varit helt nykter på.. 🤔
För övrigt så har humöret vart på topp, om än stubinen kort.. Går snabbt i hockey 🙃

@Lådvinsnostalgi Kan känna igen mig i det, att påbörja saker och sedan bli uttråkad. Uthållighet krävs ju verkligen i denna process. Har du anmält dig till självhjälpsprogrammet på forumet? Har du satt något mål? Det är ett bra stöd i att sätta mål och identifiera risksituationer. Det pågår i 10 veckor. Tänker att sätt mål och delmål är ett sätt att ha uthållighet. Att tex varje dag, en vecka, en månad osv som nykter är delmål att uppnå. Det är en härlig känsla när man når sitt delmål, man blir stolt, glad och nöjd över sig själv😁. Sedan att lägga märke till förändringar som sker på vägen i kropp och knopp.

Låter som trevliga dagar och att gå på konsert nykter och verkligen vara i sina sinnes fulla bruk😁. Humöret varierande på mig med men blev mer jämnt med tiden som nykter.

Ha en fin fredag!🌞💕

@vår2022 Den här veckan har gått fort, trots allt. Även om de första dagarna kändes som en evighet.. Men haft fullt upp och knappt varit själv (har en grabb vv). Nästa vecka blir nog tuffare. Knappt något inplanerat och mycket tid för mig själv. Dessutom pms på g.. 🤷🏼‍♀️ Men tid för motion och reflektion. Så får försöka ta tillvara på det på bästa sätt.

Mål är bra! Att fixa 1 v var ett delmål, som stärkt mig. Kikat på självhjälpsprogrammet -får ta tag i det. Nästa v har jag ju tid 🙂

Tusen tack för dina goda råd och peppande ord!! 🙏🏼 Önskar dig en fin söndag 💕

Redan dag 10. Lika segt som de första 4-5 dagarna gick, lika snabbt har de sista dagarna gått. Det tack vare att jag varit upptagen mest hela tiden och knappt varit själv en minut. Jag har tagit bilen, istället för buss eller promenad in till stan, för då kan jag inte ta ett ”spontanglas” vin på uteserveringen. Ett glas blev det ändå, men a-fritt 😊

Äter mina vitaminer, extra av B. Idag började jag även med L-glutamin, som jag läst ska minska suget. Har någon erfarenhet av det?
För övrigt har det blivit alldeles för mycket godis, snacks och läsk.. Fått vara så den här första veckan, men såklart ohållbart i längden.

Såg foton på mig i bikini från i veckan. Fortfarande plufsig och svullen, både i kroppen och ansiktet. Längtar efter att se lite fräschare ut..

En veckas semester kvar. En, som det verkar, ensam vecka. Pms närmar sig, ska bli spännande att se hur den ter sig utan a. Jag har ganska svår pms emellanåt, blir väldigt skör och gråtmild. Ibland tvärtom, ganska tuff och handlingskraftig. En chef frågade en gång om jag ätit taggtråd till frukost.. 🙄 Om jag tänker efter så har jag nog vart mest skör, den senaste tiden. Mycket ångest, inte sällan kemisk ångest. Tror pms:en bara kan bli lindrigare utan a.

Nu ska jag ta tag i dagen. Önskar er en fin söndag ☀️

@Lådvinsnostalgi Grattis till dag 10!🥳. Bra jobbat! Som du säger, ta vara på din semestervecka som är kvar för motion, reflektion och självhjälpsprogrammet. Det hjälper även mot pms😁. En dag i taget.

Ha en fin söndag!🌞💕

@Lådvinsnostalgi Jag märkte av sockersuget ett tag efter att jag slutade. Tänk vilka mängder man får i sig via vin och öl. För min del blev det rosé den sista perioden. Måste ju vara ofantliga mängder socker i det. Lästa att en stor öl innehåller 11 sockerbitar.inte konstigt att man är sugen på något efter det när det gått ett tag. Jag tror att man får strunta i det ett tag och tänka på vad som är mest onyttigt. Jag har hittat en del alternativ efter att jag lade av. halstabletter med sötningsmedel, druvsocker när humöret faller eller om det ska vara socker så blir det lite större hårda godisar som räcker länge. Finns medicin mot alkoholsug om det var det du syftade på. Jag provade en av dom men den var mer som att göra drickandet mindre gott och belönande. Tror det finns mot bara själva suget också. Kolla runt på google. Finns nog både med och utan recept. Grattis till så många dagar. Många jobbiga bieffekter som humör och lust och annat ebbar ut med tiden. Uppförsbacken tar slut så småningom. Hitta endorfiner om du kan. Träning eller nåt som utlöser det. Tycker alla här som gett sig fasen på att sluta med skiten borde få en valfri upplevelse som ger adrenalin och endorfiner. Åkband på Liseberg, fallskärmshopp, åktur i en supersportbil eller nåt annat kul. Vi får leta sponsorer! :-P