Hej,
Jag har de senaste dagarna haft en konstig känsla att vilja avsluta det här med att vara nykter men egentligen vill jag inte det. Jag vill aldrig hamna där jag var förut igen. Har dock känt en viss saknad att gå in på en bar och ta ett par öl men vet ju innerst inne att det inte skulle stanna där utan fortsätta. Idag kändes det nära att avsluta det hela. Funderade länge att jag kanske kan lära mig att dricka med måtta. Min hjärna försökte lura mig. Jag gick på AA mötet som jag brukar på lördagar och den sjuka känslan försvann faktiskt. Hade inte varit lyckat att börja igen.
Livet är för det mesta bättre utan A.
Ta hand om er alla.

@Lonely Man Kära fina du. Du har hållit dig så länge, och här visar verkligen A-eländet sin fulla kraft! Du kommer föralltid att ha en plats i mitt hjärta för du var den första som mötte upp mig i mitt bottenlösa och ångestfyllda mörker för drygt 100 morgnar sedan. Du såg mig här ute i cybern visade medkänsla och gav mig tillbaka hoppet om livet igen. Allt med några få rader, men de betydde verkligen allt för mig där och då 🥰 A-jäveln har börjat pocka på dig. Jag förstå att det kan vara lätt hänt när man börjat tagga ned och sänka garden, men att suget kommer visar bara hur svårt det är att bli av med beroendet. Vilket vi inte blir, därav den trista benämningen ”nykter alkoholist”. Vad vi än kallar oss, som känns bekvämast, så är andemeningen ändå där. Beroendet är livslångt. Du har klarat dig ända fram tills nu. Det är mäktigt, stort och starkt. Det kan vara bra att damma av ens tidigare längtan efter att kunna bli nykter och vad som gjorde att à var ett bekymmer förut. Jag behöver bara gå tillbaka till min natt, då du såg och hörde mitt rop, för att få fortsatt styrka till att inte dricka mer! Jag hoppas du också kan hitta styrkan i dina minnen. Julen och nyår närmar sig. För första gången någonsin sedan 20-års åldern ska den var helt nykter. Och mina barn ska för första gången i sina liv få en gnistrande fin och vit jul! Det ser jag fram emot något alldeles väldeligt!

Kram och ha en riktigt fin 🕯️🕯️🕯️🕯️-advent ⭐️😊

@Lonely Man Bra gjort i din kamp👊. Du besegrade Alkoholdjävulen och dennes försök att få dig till ett återfall. Så bra att du har strategin att gå på AA mötet och ”komma till sans” igen. Det är när det är som svårast man måste vara som bäst! Var stolt över dig själv. Du är en sann fighter och stark!

Ha en fin söndag❤️

Hej..
Har nu passerat 50 dagars nykterhet. Går det inte den här gången så går det inte. Trodde jag var stark första gången men tydligen inte.
Min hjärna har försökt lura mig igen men den här gången tänker jag inte gå på det.
Har tröttnat att gå på AA möten känner mig inte hemma där längre.
Det som hjälper är att läsa o skriva här samt att kolla på filmklipp om alkohol use disorder.
En dag i taget✌️
Ta hand om er alla❤️

@Lonely Man Och att du hittar något roligt sammanhang som inte handlar om alkohol. Kanske blir ”för mycket” med AA i längden… om man är mogen att gå vidare?🙄

En bra beskrivning som jag läste på ett annat forum hur livet är nät det är som värst.
Känns som om man lever i ett osynligt fängelse och försöker döva ångesten och att stå med sig själv med hjälp av alkohol. Stämde så bra på mig. Vill aldrig hamna där igen.
Kram

@Amanda L
Jo jag läste på ett annat forum
hur livet kan vara när det är som värst. Känns som om man lever i ett osynligt fängelse och en flykt från tomhetskänslan och för att stå med sig själv. Den beskrivningen var det.

@Lonely Man Ok, ja, jag har börjat se här och hos mig själv, att alkoholen kanske inte är grundproblemet. utan att vi är många som använt det för att lösa andra problem. Och att de kanske är olösta även efter att vi gjort slut med alkoholen. Fast vi nu iaf har chansen att ta itu med dom. :)

@Lonely Man Hur ser ditt liv ut just nu för övrigt?
Har du lyckats fylla den där tomheten med något annat?
Du skriver så fint i så många trådar, men ganska lite om dig själv. Eller kanske jag missat...?

@Lonely Man Kan hålla med om att det var en liknande känsla jag också hade när jag drack. Ett fängelse som tillbringades tillsammans med alkoholdjävulen som enda sällskap. Tomhetskänslor, ångest och skam som dränktes i vin för att stå ut med sig själv och alkoholdjävulen som hånade med orden du suger! Hua! Nä, aldrig mer dit i fängelset när man kan få vara fri, må bra och känna livsglädje igen. Bra att du inte lyssnar på den falska rösten som försöker få tillbaka dig i skiten💪

@Amanda L
Hej,
Jo, om jag skall svara på din fråga så ser mitt liv i stort sett ganska bra ut nu.
AA blev min räddning när det var som värst och jag kunde hålla mig nykter i flera månader, men jag hade svårt för helger och all ledig tid. Jag saknade dock vissa delar av drickandet, därför blev det ett återfall i slutet av förra året, det blev dock inte lika illa som det var innan. Jag har dock fortfarande skuldkänslor för att jag inte kunde stå emot.
Nu skall jag hålla mig nykter, måste det. samt livet är bättre utan A.
Jag har dock fortfarande lite svårt för helger men försöker hitta på aktiviteter och hålla igång. Det hjälper också att försöka stötta i trådar här.

Ta hand om dig

@Lonely Man Jag har ett ganska aktivt liv och har inte druckit varje dag utan mer sällan fast väldigt mycket.
Ändå har jag märkt det där du skriver om helger. Helt plötsligt har jag fått mer tid att fylla med något! Och eftersom jag är van sen många år att fylla det med alkohol, så är det inte helt lätt att hitta på vad jag ska göra med lördagskvällar och söndagar. Tänker att det kommer med tiden. Har i alla fall lite mer välstädat :)
Jag tycker inte du ska ha skuldkänslor, för att du trillade dit. Verkar ju som vägen inte är helt spikrak för många...
Och du får väl vara lika överseende med dig själv som du är mot andra här på Forumet?? Gillar dina inlägg, så fina. :)