Hej, jag ligger nu i sängen med abstinens och mår skit! På 3 dagar har jag druckit 2 liter tequila och litervis med starköl o cider. Har tappat det helt!! Fick sjukskriva mig denna veckan för jag var helt väck. Jag verkligen hatar mig själv när jag dricker, beter mig som ett svin.
Jag riktigt skäms. Har haft problem med alkoholen i ca 20 års tid. Ibland har det gått veckor där man inte druckit något, men plötsligt händer det något och då tar man flaskan till hjälp. Är jag glad då ska det firas och är man arg så ska man döva sig o gå in i dimman. Jag hittar alltid en löjlig anledning till att dricka. Och nu efter denna helgen så vill jag fan aldrig dricka igen. Jag bara förstör för mig själv hela tiden. Känns som att jag vill lägga in mig på Nämndemansgården igen. Men nu med Corona så verkar det svårt att få plats där.
Jag vill få tips o råd om hur jag ska ta mig ur detta. Jag vill verkligen sluta. Har sådan ångest just nu.
/ Alkis

@Alkis007
Hej och välkommen hit!
Du visar styrka som börjat skriva här och du verkar vilja ta tag i ditt problem.
För lite mer än 7 månader sedan var jag helt under isen, men det började långt innan dess.
Den sista tiden drack jag enbart för att fungera, fly bort och döva ångesten som bara blev värre. Vill aldrig hamna där igen. Det är svårt att ta sig ur det som du beskriver, försökte själv länge.
Jag tog kontakt med AA och gick på möten ofta i flera månader, träffade helt fantastiska människor.
Det har varit en extrem tuff tid men det fungerar faktiskt, trodde inte det en lång tid.
Det finns ju annan hjälp också Nämndemansgården som du skrev, Valet och sjukvården kan säkert också hjälpa dig.
Ta hand om dig..

@Lonely Man Hej och tack för svar! Jag mår fruktansvärt dåligt. Abstinensen börjar lägga sig nu, lär nog vara bakis någon dag till. Dessa panikångestattackerna är riktigt plågsamma när alkoholen går ur kroppen.
Jag tänkte oxå börja gå på AA igen.
Skönt att det går bra för dig.
Jag vill verkligen sluta och aldrig mera dricka en droppe alkohol igen. Denna sista tiden har jag druckit kopiösa mängder varje vecka. Kommit piss full till både jobb och annat.
Jag känner att jag inte orkar mera.
Får helt enkelt ta dag för dag och kämpa mig igenom vardagen. Just nu känns allt hopplöst. Men jag är glad över att jag hittade denna sidan så man kan snacka av sig.
Ta hand om dig oxå.

@Alkis007 Låter verkligen som att alkoholen ställer till det rejält i ditt liv. Att ta hjälp och att gå till AA är en bra idé. Kämpa på nu och välj livet. Du berättar att du inte orkar mer nu och alkohol är verkligen en destruktiv drog. Du kommer att må bättre som nykter och efter några dagar när värsta abstinensen lagt sig och när ångesten som alkoholen orsakar lättar.

Kämpa på!💪❤️

@Alkis007 Du har det tufft! Alkoholen är en hemsk drog som förstör livet enormt. Jag känner så med dig! Här på forumet finns mycket stöd att få, både från personer som just startat sin nyktra resa och från personer som varit nyktra länge. Det finns mycket erfarenheter här. Inte minst är det ofta mycket värdefullt att få skriva av sig och få råd och stöd av de som vet vad man talar om och som gjort samma resa. För du är inte ensam! Jag har själv varit nykter i över 100 dagar nu. De hundra bästa dagarna i mitt liv. Har aldrig mått så bra som nu, och de trodde jag inte att jag skulle få uppleva någonsin när det var som värst. Men det går! Det är inte kört! Tvärt om!

Kämpa! ⭐️

@Alkis007 Det är jobbigast för dig just nu när det går ur kroppen. Inte minst ångesten som känns som att den ska slita sönder kroppen. Men den går över rätt fort. Och det kan bara och endast bli bättre från nu. Ta dag för dag, eller timme för timme, och säg till dig själv att det där inte är du eller ditt riktiga jag. Se dig själv framför dig som den nyktra friska och starka person du egentligen är och bestäm dig för att du ska fixa det!

Vi är många som gjort din resa, som vet hur tufft du har det och hur du mår nu - men vi vet också hur du kommer att må redan om ett tag (ett par dagar och framåt) när kroppen börjar rensa ut giftet!

Kämpa! ⭐️💪

@Alkis007 God morgon! Hoppas det känns lite bättre idag och att abstinensen och ångesten lättat mer. Det är bra att gå till AA för att få ännu mer stöd nu när du är redo att sluta och är skör. När ”fönstret är öppet” och du är mer mottaglig för att sluta. Finns det någon mer runt om dig som du kan få stöd av? Alkoholdjävulen är lurig och stark och vad jag förstår har du tidigare varit på Nämndemansgården för att få hjälp att avstå. Ta all hjälp du kan få, det kan vara tufft att klara detta själv. Du kan även ringa Alkohollinjen 020-84 44 48 anonymt och prata för att få stöd i hur du kan göra. Kolla under fliken stöd så ser du olika stöd.

Kämpa på nu så att du får rätsida på ditt liv och få lugn och ro💪❤️

@vår2022 Tack snälla 🙏🥰 Jag har kallsvettats hela natten. Tog några natur tabletter med passionsblomma (Pascoflair) för att lugna ner mig lite o för att kunna sova. Känner mig fortfarande helt väck. Så fort jag kan stå på benen så ska jag bege mig till närmaste AA möte. Har varit så full o dålig att jag varit sängliggande nu i 3 dagar, är så orkeslös att jag inte ens orkat duscha eller nåt. Ska även ringa alkohollinjen. Jag har tyvärr inte så många runt om kring mig som kan stötta mig. Jag valde för några år sedan att ta avstånd ifrån alla eftersom allt gick ut på att dricka hela tiden. Jag åkte typ in o ut ifrån beroende centrum på avgiftning hela tiden. Det var även i samma veva som jag blev inlagd till sist på Nämndemansgården. Jag var nykter ett bra tag efter det, men sedan slog coronan till och jag blev då arbetslös och då började helvetet igen. Min kille stöttar mig, men han tycker det är jobbigt. Den sista tiden har jag tillochmed fått honom att dricka med mig. Efter denna helgen så har han sagt nej till att någonsin dricka igen. Det är slutdrucket nu. Jag får ta dag för dag nu och kämpa men det är så jobbigt just nu 😢

@Alkis007
Hej..
Ville bara höra du hade det.
Lider med dig..du har det tufft.
Försök att ta dig till ett AA möte.
Du kommer absolut inte att känna dig ensam och du kommer att tas emot av öppna armar..kommer att kännas lite lättare.
Sköt om dig och var rädd om dig.
Kram 💕❤️

@Lonely Man Tack 🙏 ❤️ Jag har fortfarande lite abstinens och är helt orkeslös. Ska försöka ta mig till AA så fort jag kan stå på benen.
Ska kämpa på. Men det är jobbigt, hela kroppen skriker efter alkohol just nu.

@Alkis007 känner med dig! Det är ett litet helsike men det går över och sen blir det lite bättre för varje dag. Låter som att du har varit på botten. Det finns en väg upp. För ett år sedan slutade jag, då hade jag druckit konstant hela dagarna länge. Några dagar senare kom jag i kontakt med forumet och det har gjort hela skillnaden. Jag har gått både på betoendecentrum och nämndemansgården, provat allt möjligt under 20 år men alltid börjat igen efter ett tag. Fortsätt skriva och ta hjälp av AA. Vi är många här som förstår precis och som delar dina erfarenheter. Stor kram till dig! Glöm inte att äta! 🐳🙏

@Geggan Tack 🙏 Jag är glad att jag hittade detta forumet. Denna alkoholen är en förbannelse. Har iallafall varit nykter nu i 2 dagar. Först nu känner jag att abstinensen börjar lägga sig. Har fått i mig lite mat typ några tuggor o druckit vätskeersättning. Men är extremt trött. Ska kolla upp AA möten imorgon.
Jag är så rädd nu när vi närmar oss julafton o speciellt skit nyår att jag då kommer att flippa ut helt. Det börjar med…jag ska bara ta ett glas…sedan är man uppe i litervis med allt möjligt.
Jag vill inte trilla dit igen.
Jag får köra på dag för dag just nu.
Kram

@Alkis007 God morgon! Hoppas det känns ännu lite bättre idag. Ja, julafton står på tröskeln och sedan nyår en vecka senare. Det absolut viktigaste du kan göra är att inte dricka alkohol överhuvudtaget. Du kommer att trilla dit igen så det tjongar om det. Du kommer att må så fruktansvärt dåligt och det skulle vara så destruktivt beteende. Idag dag 3 och det har varit supertufft för dig. Utsätt dig inte för detta igen. Säg nej, nej, nej! till alkohol och kom ut på andra sidan. @Geggan har gjort det och firade 1 år som nykter igår. Fokusera på vara fortsatt nykter och sätt bilder i huvudet på hur du önskar att ditt liv ska se ut och hur du vill att det ska kännas. Den härliga känslan av att ha varit nykter över jul och nyår. Att ha kontroll på läget, bete sig på ett bra sätt, inte ställa till med saker, vakna nykter varje morgon och vara tacksam över det, känna lugn och ro. Det händer om du säger nej till alkohol.

Du kan, du vill och du kan göra det! Häng i och häng kvar här. Skriv och berätta hur du mår och känner, det hjälper och vi hjälps åt💪❤️

@Alkis007 ja, alkohol är ett fruktansvärt skitgift, falsk, stark, listig. Tjatar och ockuperar dina tankar. Tricket är att inte ta en droppe, då tappar den makten. Så det är bara att ta sig igenom dagarna nu. 4-5 dagen brukar det vända. Sov så mycket du kan, det är helt okej. Håll dig långt borta från alkohol över alla helger. Gå inte till ställen där det finns. Att nu vara nykter är det allra viktigaste. Äta, sova, tv 📺. Fortsätt skriva och lycka till! 🤗🤗

@vår2022 Hej, jag har lyckats sova hela natten men vaknade upp med en obeskrivlig trötthet och huvudvärk. Men jag är glad över att jag är nykter och inne på dag 3.
Jag vill bara att dessa jul o nyårs helgerna ska passera snabbt förbi nu. Är speciellt orolig över nyår. Vet inte hur många nyårsaftonar som jag har supit ner mig totalt och saboterat all inplanerat firande…och däckat innan 12 slaget. Haft sjuk ångest dagen efter att man fuckade upp precis allt och sedan var man på flaskan igen för att glömma allt för stunden. Jag vill aldrig uppleva det igen. Jag vill kunna gå ut o fira saker sedan gå hem och vakna upp nästa dag nykter och komma ihåg saker.
Jag kämpar på och tar dag för dag.
Känns som att jag får göra det just nu ❤️

Jag har heller ingen kontroll när jag börjar.Har en diagnos,självmedicinerar istället för att ta mina mediciner…har varit försökskanin o orkar inte börja med ny medicin igen…men detta liv med alkohol är inte bra för hälsan….