Jag har allt. Man, barn, ett yrke som jag gillar, ordnad ekonomi OCH ett alkoholmissbruk. I ungefär fyra år har jag druckit flera dagar i veckan och jag dricker tills det tar slut. Varför? Hur har jag kommit hit?

Min man säger att jag kommer dö. Det är ju sant, dessutom kommer jag att dö ensam, när familjen inte orkar med mig längre. Läser alla trådar här och känner igen mig i så många öden. Skillnaden är att ni är så många som lyckas bryta med beroendet. Jag faller tillbaka gång på gång. Jag vill vara frisk, vill orka med vardagen nykter. Dag 1,igen.

@ISE välkommen hit. Nu har du tagit ett stort stort steg. Detta forum har varit en enorm hjälp gör mig o gör att jag nu var nykter ett drygt år. Här finns både kunskap och medkännande stöd för vi har alla gått igenom det du gör nu. Druckit varje dag, vaknat upp i förvirring- hur blev det såhär? Just nu är inte orsaken det viktiga, det kan man ta itu med småningom. Nu är all koncentration på att inte ta första glaset. Alla krafter till dig! 🐳👏👍🏻

Hej och välkommen! Alla kan sluta dricka, du också. Men ibland kan man behöva hjälp i början, tex samtalsstöd, AA eller medicin. Det är många som slår ifrån sig den tanken, men om man väger obehaget att erkänna sitt alkoholproblem för sjukvården med tragedin att förlora sin familj på grund av alkohol så blir valet kanske enklare? Man måste inte klara allt själv. Ge nu allt för att bli nykter. Du kan!

@ISE Hej och välkommen hit. Jag har, precis som du, ordnade förhållanden runt omkring mig OCH ett alkoholmissbruk. Nu har jag varit här på forumet i ett antal veckor, och följer programmet. Det stärker och motiverar mig. Här firar jag segrar och diskuterar motgång. Jag har druckit varje dag under lång tid, men nu är det istället många vita dagar. En dag i sänder! Kraft till dig.

@Påvägmothälsa @Kennie @Geggan Tack för att ni tar er tid att skriva. Jag vill inte leva så här, och vill inte utsätta min familj för detta. Jag vet att det bara är jag som kan göra något åt saken. Men ändå klunkar jag i mig skiten.

Hej igen,
Kan du göra en mental plan för hur du ska sluta? Kanske ringa Alkohollinjen och resonera lite? Jag tror det är bra att snabbt konkretisera den där viljan du har att sluta. Många upptäcker en oanad kraft och lättnad när de väl bestämmer sig för att sluta med alkoholen. Själv fick jag livsglädje och energi tillbaks. Vi har ett helt liv att njuta av, vi behöver inte alkoholen.

@ISE Jag håller med @Kennie ovan. Gör en plan, var praktisk och utnyttja dig av stödet här och på andra ställen. Se till att inte ha alkohol hemma, särskilt nu när det går mot helg. För mig fungerar det bra med alkoholfria alternativ. Du klarar detta!

Släpp självföraktet. Det finns en anledning till att att alkoholism existerar och det är att det är svårt att sluta. Inte omöjligt, men svårt. Hur ser du på möjligheten att ta hjälp från vården? Jag tror det är bra både rent praktiskt, men också mentalt, att acceptera att man behöver hjälp och ge sig själv respekt och hopp genom att söka den hjälpen. Styrka till dig, det finns ett bättre liv utan alkohol, sikta dit.

@ISE Jag tänker att vi alla känner igen oss i självföraktet. Det gör verkligen ingen nytta bara drar oss ner ännu mer. Jag har skrivit på forumet ca tre år och av dessa tre år har jag kanske befunnit mig 90% el mer av tiden på dag 1. Många av dem som började skriva då befinner sig under det vidare livet el har slutat skriva . Kanske klarade de av nykterheten utan forumet eller annars har de fortsatt dricka. Jag har skrivit den mesta tiden i min tråd ”När kommer dag 2” i gruppen Förändra sitt drickande. När jag började skriva fanns inte ”Vara alkoholfri”.
Jag är idag på dag nr 8 och hoppas att det ska fortsätta gå bra men tar en dag i taget. Jag känner dock att jag hade aldrig klarat det här utan som nu bli sjukskriven, påbörja behandling och även berätta på jobbet. Jag har släppt min hemlighet och jag är inte ensam. Man är inte ensam men jag behövde mer…och jag har velat bli nykter länge men jag har inte varit där …Så stanna kvar…skriv även om skammen äter upp dig…och sök hjälp om det känns svårt…det är skitjobbigt…och det känns som om skammen äter upp en …men vågar man så är känslan så befriande.

Vi finns här❤️kram🥰

@ISE Min vän. Jag är i samma situation som dig. Jag förstår inte heller hur det kunde bli såhär, men var stark.
Det finns många som är i samma situation och vi finns alla här för varandra.

Jag vet att jag kommer klara det och jag vet att du också gör det.
En dag i taget. Det är vad jag säger till mig själv i alla fall :) KRAM!

@ISE här har du en till som är på dag ett igen för hur många gånger i ordningen har jag tappat räkningen på. Jag har läst runt här i flera år men inte kommit mig för att starta en egen tråd, du har kommit längre än jag! Som någon skrev här inne så har du inte misslyckats förrän du slutar försöka! Så kom igen! Vi försöker en gång till och går det inte då så tar vi det ett varv till! Kram!

@midget @vinden3komma0 @varafrisk @jennyn @kennie Tack för att ni bryr er!
Jag klarade det igår. Idag är systemet stängt. Kan bli en nykter dag idag också

Säger oxå välkommen hit. Precis som du faller jag tillbaka. Det är så hemskt skämmigt att bekänna det och därför drar man sig för att söka hjälp (igen). Jag var nykter i nästan två år, men har åter börjat dricka. Vi kan peppa och stötta varandra härinne, vilket är jätteskönt. Känner igen mig så i din beskrivning. Jag startar om igen från dag 1. Stor kram Jullan

@Jullan65 @Varafrisk @ISE Ny vecka nya utmaningar. Jag har bokat upp mig på yoga och träning så jag har svårt att komma iväg till mötena i Aa. Det ska jag se till att få till. Tack för att ni skriver, och är här, så vi kan stötta varandra och påminna oss om hur skört det är. Vi tar inte första glaset så ordnar det sig.