Jag har bestämt att jag vill ge nykterhet en ärlig chans. Skrev lite här innan julen och var inte så säker på vad jag ville då. Under julen drack jag väldigt måttligt, vilket jag alltid gör när jag är bland familj och vänner. Men sedan blev det mer nu i slutet av januari igen, dvs en flaska vin flera kvällar i veckan. Nu i veckan kände jag att jag vill inte mer. Startade programmet här, får väl se om det ger något.

Vet inte vad mitt mål är, men lägger tråden i vara alkoholfri, eftersom just nu så kan jag absolut inte dricka måttligt. och kanske kan jag aldrig det.

Vad som jag är lite rädd för är att jag gjort ganska långa uppehåll förut (månader) och inte direkt mått bättre då, varit fortsatt trött och deprimerad.
Så har väl liksom gett upp då. Så den här gången ska jag inte bara låta bli att dricka. Jag ska försöka reda ut i varför jag mår dåligt, och försöka hitta saker i livet som får mig att må bättre.

Har nu inte druckit sedan i måndags och det har gått okej, men ikväll är det jobbigt, och tankarna som kommer krypande är att livet ändå är meningslöst så det spelar ingen roll om jag dricker. Jag har inget hemma i alla fall, och mår så pass kasst att jag nog inte tar mig utanför dörren för att införskaffa något heller.

De där tankarna om att det spelar ingen roll om jag drickat är hemska. Men det spelar roll! Jag har nu varit nykter i 192 dagar. Ja jag räknar fortfarande dagar för det är en dag i taget som gäller. Att ta reda på varför man mår dåligt är nyckeln mitt råd är Ta hjälp ❤️ ring vårdcentralen så du får prata med någon.
Kram med massor av styrka

Är så vansinnigt trött. Jag jobbar, sedan orkar jag ingenting annat. Hade ju tänkt att jag skulle orka göra saker som får mig att må bra. Ärligt talat så har jag inte ens orkat göra alkoholprogrammet här som jag hade tänkt. Men jag har inte druckit alls, och om jag räknar nyktra dagar är detta dag nitton. Känns faktiskt inte svårt att inte dricka. Men det känns svårt att leva, och det är ju det jag måste jobba med. Jag vet bara inte var jag ska få den energin ifrån. Jag hoppas det blir bättre när våren kommer, att jag ska orka ta mig ut mer. Tror jag skulle må bra av det.

Godafton,
Du har rätt i allt du skriver. Det är lite (ibland mycket) svårt att leva men att dricka- och leva- gör allt mycket mer komplicerat.
Man blir svintrött den första nyktra tiden. Sova, vila, unne säj- som Tabita sa. Noll krav förutom nykter, borsta tänderna. Så småningom vaknar livet där inne, extra fint är det ju att det infaller samtidigt som våren kommer. Du kommer att se. En dag i taget, det blir lättare, snart. Kram på dig 🤗

@nex Håller med Se Klart, det är många gånger svårt att leva, men att förtränga känslor och bedöva dem med alkohol kapslar bara in dem allt djupare. Man står kvar och kommer inte vidare och alkoholen gör allt mer påverkan på kroppen. Att vara nykter med jobbiga känslor tar massor av energi och man blir trött. Man behöver ge nykterheten tid så att hjärnan får återhämta sig och komma i balans, man blir trött när denna återhämtning sker. Att prata med någon proffesionell kan lätta på trycket och man får hjälp att reda ut i sina tankar och känslor. Det är många gånger svårt att vara sin egna psykolog och man fastnar lätt i spår som inte leder någonstans. Jag tog hjälp av psykolog för att reda ut mina tankar och känslor och det har hjälpt mig att komma vidare i mitt liv.

Kämpa på, en dag i taget. Kram❤️