Äkta man, pappa till två ungdomar med ett bra chefsjobb och många fritidsaktiviteter samt föreningsliv. Enda smolket i bägaren är att jag är alkoholist. Igår när frun var bortrest blev det alldeles för mycket och äldsta barnet reagerade. Jag måste ta tag i detta nu. Smygdricker 4-6 dagar i veckan. Oftast 4-5 långburkar bocköl (6,8 %) eller en liter vin. Ibland fyller jag till och med på med ett sexpack folköl efter det. Har varit inne i perioder här och läst. Lite halvhjärtat följt alkoholprogrammet, men halkar alltid dit igen. Tänker att det kanske hjälper att skriva av sig här i forumet, för det har jag inte testat tidigare.

Har ännu inte vågat ta hjälp av vården, AA eller liknande, men har pratat med min fru. Hon har fått en alkoholmätare, som hon får be mig blåsa i när som helst. Vi får se. Idag blir det dag 1 och det är inga problem att hålla upp ett par dagar, men sedan brukar autopiloten som leder till systemet slås på och det hamnar 5 burkar starköl i min jobbväska. Första två dricker jag i smyg någonstans på väg hem från jobbet. Det är helt sjukt när jag läser mina egna ord…

Så bra att du tar steget att börja skriva och att du berättat för din fru. Kan rekommendera att lyssna på Alkispodden också, där finns mycket klokt. För många räcker det med stödet här för att komma vidare. Det svåraste är att stå emot i början när hjärnan är kapad av alkoholen, vilket faktiskt gör det rent fysiskt svårare med impulskontroll. Sen när dopaminerna stabiliseras återfår man rollen som vd för sina egna beslut (lärde mig det i Anders Hansens program Hjärnan, avsnittet beroende och njutning, finns på SVT play.) Att vilja förändring och våga tro att man klarar det är så viktigt. Jag tror på dig, kör järnet nu och ge aldrig upp, ett bättre liv är möjligt.

@Nils-75 Bra Nils att du hittat hit. Känner igen mig mycket i det du beskriver.

Som Kennie tipsar, alkispodden är mycket bra lyssning, tror du får en del igenkänning i den.

Lycka till med dag 1, nu ska jag smita in på AA för eb timma 🤗🤗

Tack för uppmuntrande kommentarer och tips på information ska kolla och/eller lyssna ikväll@Kennie @Torparn_76. Idag är det tufft med ångest men enkelt med att avstå alkoholen. Om tre dagar vet jag hur bestämd jag är denna gång. Har sett plus- och minuslistor i andra trådar. Det ska jag sysselsätta mig med imorgon.

@Nils-75 Låter som du har en stark vilja men suget och driften efter A blir för starkt
känner igen mig i din text precis samma för mig
Är inne på dag 17 nykter efter en horribel alkohol period
tagit hjälp via självhjälpsgrupper som AA tex
Fint sätt att hitta gemenskap med andra i samma situation
Kämpa på Nils!

@Nils-75 Välkommen hit! Bra att du ska göra plus- och minuslistor, det brukar bli lite tydligare då om hur det ser ut och hur man önskar ha det. Du säger att om tre dagar vet du hur bestämd du är. Ofta brukar beroendet vinna i sådana lägen, så det är bra om du bestämmer dig för hur du vill göra innan den dagen infaller och hålla dig till planen. Planera vad du ska göra när suget sätter in. Dricka något alkoholfritt, aktivera dig fysiskt eller med något annat.

Ett annat tips är att läsa ”Tänka klart” med Annie Grace, den är mycket uppskattad hos många här på forumet och har hjälpt till att öppna ögonen om hur ett beroende påverkar och äter sig in i hjärnan. Den har också hjälpt många till att bli nyktra och få insikt i sitt beroende.

Bra att du skriver här, även det har hjälpt många av oss på forumet att lyckas med ett nykter liv. Man bollar tankar och funderingar med varandra och hjälps åt att komma vidare till ett nyktert liv. Ha en fin fredag!💕

@Nils-75 Hej. Jag är den kvinnliga versionen av dig. Vi vet att vi sårar våra familjer, men fortsätter ändå. Högpresterande på jobbet, men super i smyg på fritiden. Jag har alla Aas böcker, lyssnar på poddar om beroende och pratar med min man. Men jag skäms så mycket och vågar inte söka vård eller gå på möten. Men har sett att AA har möten online,det kanske vore något för dig?

Tack för allt underbart engagemang och, inte minst, alla tips. Känns ju skönt att man inte går igenom detta ensam. "It takes one to know one" som det heter.
@vår2022 Bra tips om att vara förberedd på att autopiloten måste hållas avstängd om två-tre dagar. Jag har redan en plan för kvällsaktiviteter både söndag och framförallt måndag. Måndagar är ju systemet öppet och man kan lätt ta samma gamla vanliga väg på väg hem från jobb. Mina motdrag ser ut enligt följande: Inget bankkort med på jobb = inga kontanter kan tas ut för att "gömma köp". Träning inplanerad klockan 19 tillsammans med två andra och detta har jag även stämt av med min fru. Den blir svår för autopiloten att överlista.

@Återfallaren Tack för inspel! Jag är inte riktigt där än, men har förstått efter ett flitigt forumläsande att AA verkligen inte är något man kan avfärda i vår situation. Lovar att fortsätta övertyga mig själv.

@ISE AA online låter som en plan. Det blir ju en light-version på både gott och ont. Har du testat? Tack för tipset!

@Nils-75 jag har också använt mig av de "knepen ". Bokar träning och yoga och ber gärna bekanta att möta upp, då måste man hålla sig. Min man fick mitt betalkort, så jag inte kunde handla skiten. Tyvärr hittade min sjuka hjärna vägar att köpa ändå. Alkoholkalendern här är bra, det blir så äckligt att se svart på vitt hur mycket man dricker. Jag har inte vågat testa AA online än, kanske nån gång

@Nils-75 Låter bra att du har planer. Tänker också att det gäller att ändra på sitt mindset. Viljan att inte dricka är A och O och att tänka positiva tankar om att vara nykter. Tankens kraft är stor. Jag tänker tex positiva tankar om hur skönt det är att lägga sig och vakna nykter, allt jag kan göra som nykter, hur jag vill må och vad mitt liv ska innehålla som nykter, hur fräsch och klar i tankarna jag är, hur min kondition blir bättre, hur jag blir tillgänglig för mina barn, man, familj, jobbet och omgivning som nykter mm. Innan jag blev nykter befann jag mig i en alkoholbubbla, smög, smusslade, ångest, skam och drog mig undan för att kunna dricka ifred. Den bubblan sprack som nykter och jag kunde ta mig ut ur den. Med mina positiva tankar har suget och autopiloten inte så stort utrymme, det körs över. Negativa tankar som att det är synd om mig som inte får dricka eller vad trist det blir, skapar sug och autopilot. Så att rikta uppmärksamheten på positiva tankar och bilder ger tillväxt på det positiva med nykterheten. Att ha detta mindset skapar positiva känslor och minskar suget. Det är verkligen en frihet att vara nykter och att vara boss i sitt liv. Ingen alkoholdjävul som sätter på autopiloten mot systemet längre😂.

Kämpa på, det går att komma ifrån autopiloten💪💕

@vår2022 Tack för den! Nu är klockan strax efter 18 och autopiloten är avstängd - eller satt ur funktion i alla fall. Just det där med att tänka positivt om allt som gagnar en utan att dricka är nog en fungerande väg. Såg på Anders Hansen-avsnittet om hjärnan och beroende igår. Den satte igång tankarna. Just att dopamin-receptorerna är stukade är det man får se upp med. Då gäller det fylla på med dopamin på mer hälsosamma sätt. Positiva tankar, träning och allt det där andra du föreslår ska jag köra hårt med. Ikväll blir det något gott att äta och, inte men, ingen alkohol för min del. Piggast imorgon bitti vinner :)

@Nils-75 Låter som en bra kväll😁. Precis, dopaminet is the shit! Alkohol ger så mycket dopaminpåslag och vi har programmerat vår hjärna till att alltid vilja få den kicken, dopaminpåslaget. Får den inte det kommer abstinensen, autopiloten slås på. Hjärnan är också så läraktig så den glömmer aldrig den ”sköna” kicken som alkoholen ger, den vill att vi ska göra det om och om igen och rätt som det är har man blivit beroende. Hjärnan fattar inte att det skadar oss. Det är detta som är det luriga och onda cirkeln, att ta sig ur beroendet.

Det som är räddningen när man blivit beroende är att sluta dricka. Man får ta sig igenom abstinensen och stoppa autopiloten. Det värsta är över oftast inom en vecka. Sen gäller det att lära sig om hur beroendet funkar, läsa på om fakta, boken Tänka klart med Annie Grace är bra. Beroendehjärnan där alkoholdjävulen domderar lugnar sig och pannloben där vår VD sitter börjar få mer att säga till om och vaknar till liv. VD:n har fått kicken av alkoholdjävulen, men blir tillsatt igen. Där sitter vår förmåga till sunt förnuft, riskbedömningar och att ta säkra beslut. Hjärnan återhämtar sig och balanseras ju längre tid vi är nyktra och pannloben blir allt mer dominant och börjar funka som den ska göra. Det är den nyktra VD:n som ska ta beslut, inte den oberäkneliga och opålitliga alkoholdjävulen. Positiva tankar hjälper återhämtningsprocessen och till att skapa nya tankebanor, nya vanor, hopp, framtidstro och kraft.

Det man lätt gör efter en tids nykterhet är att man ”tror” att man kan hantera sitt drickande. Man glömmer hur det var när man drack, hur det slutade och kändes. Man släpper garden och tankarna på alkohol, ett endaste litet glas vin som man tror sig kunna dricka, ger alkoholdjävulen luft och vittring om att en dopaminkick är i antågande. Man återfaller oftast förr eller senare och är på ruta 1 igen och många här vittnar om att det blir allt svårare ju oftare man återfaller. Men alkoholdjävulen kommer alltid att finnas kvar, även om man är nykter, men han ligger i dvala om man inte dricker eller inte har tankar om att man tror sig kunna dricka, bara lite. Man väcker den ur sin dvala om man dricker alkohol, för den minns och glömmer aldrig dopaminkicken och börjar skrika efter mer och mer och mer. Det är så dopaminet funkar för den som blivit beroende.

Men, som nykter en längre tid, börjar man få normala dopaminkickar som är njutningsfulla igen. God mat, närhet, ömhet, naturupplevelser, en skön träning, morgonkaffet. Man har fått balans i hjärnan igen och kan njuta av livet utan alkoholkickarna.

Ja, du kanske märker att jag blir får kickar av vardagliga ting och jag är så oerhört tacksam över att jag blivit nykter. Imorgon har jag varit nykter i 16 månader. Jag hoppas att jag kan inspirera dig! Ha en fin kväll och god sömn!💕

@vår2022 så fint beskrivet och hoppfull läsning 🤗 Jag ska jobba mer med mina positiva tankar. Precis lagt mig efter att ha hämtat dotter med kompisar i stan. Märker att hon nog är lite stolt över mig ändå nu 🙏🤗

@Torparn_76 Vad kul att du tyckte om beskrivningen😁. Jag vill försöka förmedla den tacksamhet och hoppfullhet jag har fått som nykter och hur jag nått den. Det som jag inte lyckades nå i så många tidigare försök. De positiva tankarna och bilderna på framtiden som jag har, ger verkligen kraft och vilja till att vara nykter. Försöker man tvinga sig att inte få tänka negativa tankar, som ”stackars mig som inte får dricka”, då blir tankarna så fokuserade på detta och det enda man gör är att man tänker på det och det skapar negativa tankar. Om man istället fokuserar på positiva tankar som ”tänk vad skönt att vakna nykter imorgon och vad härligt gott kaffet ska smaka”, då riktar man sin uppmärksamhet på det och det skapar positiva känslor. Man kör över de negativa och det går inte år en massa kraft till att mota negativa tankar. Tankar är bara tankar men de påverkar våra känslor. Det har hjälpt mig att lyckas fortsätta vara nykter och det har skapats nya automatiska tankebanor i min hjärna. Hjärnan är plastisk vilket innebär att den kan lära nytt hela tiden. Fantastiskt va! Men alkoholdjävulen kommer alltid att finnas kvar i hjärnan så man ska inte väcka den björnen som sover! Då kan det gå riktigt illa!

Mysigt att kunna hämta hem sin dotter med kompisar på kvällen, så att de kommer hem tryggt och du kan känna dig stolt och som en ansvarsfull förälder❤️. Det är en positiv tanke att ha med sig i nykterhetsprocessen😁.

Ha en fin lördag och hoppas kaffet smakar gott!💕

Håller med @Torparn_76 . Verkligen hoppfull läsning och fantastisk från dig @vår2022 ! Hade lite svårt att somna igår, så det blev sovmorgon till 10. Just vetskapen om att det är hjärnans kemi som spelar alkoholdjävulen i händerna tycker jag är väldigt värdefullt. Det hjälper mig idag (3) och det kommer definitivt att hjälpa mig runt dag 10-12 då sanolikt dopamin-dippen kan komma. På tal om just det, så är det dags för en långrunda med skogscykeln nu tillsammans med en god vän. Bra läge att få till lite bra snack och fylla på de naturliga välgörande kemikalierna. Känner mig väldigt pigg för att vara lördag och det är ju mycket positivt ;)

@Nils-75 Tack!😁 Det blir lite väl långa inlägg i din tråd, men det tar lite utrymme att beskriva. Ja, håller med, när jag började förstå hjärnans roll i ett beroende kunde jag på ett helt annat sätt relatera till alkoholbegäret och inse hur det fungerar. Tidigare har jag inte velat ta till mig fakta, för jag ville fortsätta dricka. Härligt med en långrunda på cykeln i skogen och bra samtal med din vän. Pigga lördagsmornar är bland det bästa som finns. Själv har jag tagit en långtur i skogen med mina hundar och njutit av naturen och solen. Ha en fortsatt fin lördag!🌞

Bra jobbat där Nils-75, låter som en bra start!
Här är en annan "70-talist, man med ordnat liv, chefsjobb osv" som också har varit smygdrickare. Perfekta livet utåt, strålande insatser på jobbet, bästa kamraten att umgås med osv - medan den verkliga"kompisen" jag haft i mitt liv har varit alkoholen hemma. Nu med över en månad nykterhet i bagaget så mår jag så enormt mycket bättre på alla plan, framför allt är ångesten över allt smygande och drickande borta. Kämpa på så får du uppleva samma härliga frihetskänsla du med!

Kort uppdatering innan sömn. Idag (5) har det varit fullt upp från morgon till kväll. Nyss hemkommen efter en föreningsaktivitet där alkohol hade varit uteslutet. Gårdagen och dagen har kantats av ett par inre monologer om alkohol. Jobbar stenhårt med att trycka bort alla positiva (eller det enda positiva rättare sagt) minnen om berusning och ersätter dem pliktskyldigt med positiva nykterhetsutsikter. Tror banne mig att det fungerar så här långt. För ett och ett halvt år sedan höll jag upp i en dryg månad och jag tror mig veta vad som gick fel då. Hade inte bestämt mig själv utan försökte påkalla någon form av yttre tvång. Fungerar dåligt med min personlighet. Utan att dra för stora växlar av denna omgångens väldigt korta avhållsamhet, så känns det lite annorlunda. @vår2022 dina långa inlägg är ju bara så bra och väldigt nyttiga för mitt synsätt. Vägen via vetenskapen är min väg och jag har använt positiv förstärkning till en massa annat som jag har uppnått i såväl yrkes- som sportsammanhang. Kanske är det alkoholisten inom mig som har sett till att hålla mig ifrån detta kraftfulla verktyg mot alkoholen. Fan vet, men det fungerar utmärkt. De mörka minnena av ångest och dumheter på fyllan försvinner i rask takt, men allt det positiva med att vara spiknykter finns ju rakt framför näsan. Hela tiden och varje dag. Stort tack för dina tips och, inte minst, för ditt engagemang.
Jag har under dagen (lite tid med näsan i telefonen har jag unnat mig) varit inne och läst din tråd @Frihetsjakten . Vi har mycket gemensamt, en en väldigt olik vardag. Är väldigt imponerad över hur starkt du har tagit dig an din nykterhet, när du inte har någon hemma som håller koll på dig. Det är inte utan att man blir blir sugen på att testa hypnos. Tack för dina inspel.

Nu blir det avsnitt 4 av Alkispodden och sedan natti-natti. Imorgon ska jag redogör för vilka positiva effekter som jag har upplevt hittills. Inga fyrverkerier utlovas, men man får fira det lilla. God natt.

@Nils-75 Bra kämpat och tack för att ta del av allas tips och reflektioner och gött att du får så goda erfarenheter såpass tidigt i processen.

Går en del på AA, vet inte vad det ger mig men är alltid bättre till mods vid läggdags. Skönt att få tömma sig IRL inför andra och lärorikt att se hur andra hanterar vardagen och vilka motgångar de stöter på.

Jag påbörjar månad 3 imorgon och känslan inför den är väl att den ”dammar vi av så får vi se hur det känns inför april”. Fördelarna överträffar det negativa med råge men visst fasen kickar suget in ibland och det har blivit några 0.0:or eller GingerJoe eller dyrt bubbelvatten mellan varven. Dotterns mobil havererade i lördags eftermiddag och det löste vi i ett nafs genom att åka in till stan istället för att jag skulle slingra mig och skjuta på det till söndag morgon och då helst i ”ottan” då jag ändå säkert legat vaken 3-4 timmar och ville minimera den bilfria tiden av dagen.

Blåskontroll nu idag på jobbet förresten, gick galant 😂🤗

Dag 6 och fortfarande inte en droppe. Det i sig är ingen bedrift för mig. Bedriften, som jag är lite förmätet är stolt över, ligger i sättet som jag har tagit mig an detta uppehåll. Känner en inre motivation denna gång och det bådar gott. Nu fortsätter detta navelskådande inlägg med ett par positiva erfarenheter efter 6 modesta nyktra dagar (utan inbördes ordning).

- Påtagligt piggare framförallt på eftermiddagarna. Förmiddagarna har jag alltid kunnat hålla skenet uppe eller stålsätta mig även efter en riktig ”bender”, men eftermiddagarna har varit ursega. Inte igår och inte idag :)

- Mindre oro och ångest. Helt borta är varken oron eller ångesten, utan de båda känslorna har snarare förpassats till biroller.

- Klarare ögon, klarare hy och ett klarare sinne. En liten men alls inte obetydlig förändring som både syns och märks (av mig själv - men det räcker gott för tillfället).

- Ingen planeringstid, rastlöshet eller förbannat ljugande/manipulerande för att få tag i och inmundiga alkohol. Ni som vet - ni vet och därmed vet ni också hur skönt det är att slippa detta :)

- Sist men inte minst känns det alldeles underbart att jobba med positiv förstärkning. Det hjälper på många fler plan än bara mot tankar på alkohol. Underbart är faktiskt ingen överdrift.

Än så länge funkar detta bra. Nu gäller det att hålla ut och fortsätta att inte byta bort 2-3 timmars dopaminkick mot att totalt sabotera resten av dygnet. ”Äh, det är väl inte så farligt”-tankarna kommer sannolikt att dyka upp när de värsta minnena från närtidens dårskaper har lagt sig. Här ska den positiva förstärkningen ha en vaccinerande effekt tänker jag.

Idag har jag inte druckit en droppe och det ångrar jag inte en sekund. Lika bra att köra vidare enligt samma koncept imorgon då, således.