Hej.

Jag har försökt bli nykter så många år. Dricker varje dag, 1-2 flaskor vin. Arbetar mycket hemma så kan tuta i mig ett glas efter barnen gått till skolan. Men i morse bestämde jag mig - tog ett sista glas, drack upp det lilla som var kvar från kvällen innan - det är över nu.

Minnesluckor, ogenomtänkta pinsamma sms, låta full i telefon, kissa på mig, ångesten, inte kunna hämta när barnen är ute. Det ska vara historia.

Någon som vill ta mig i handen och kämpa tillsammans? Börja dag ett ihop?

Är en helt vanlig tjej, ser fräsch ut, bra jobb, fina barn, god ekonomi… men allt håller på att rasa.. snart är det för sent… det är dags nu.

Bra beslut av dig! Hoppas du kan kroka arm med någon som vill starta på dag 1. Annars finns det många andra härinne som gärna stöttar och hjälper och att kunna bolla med.

Det är så skönt att vara nykter och det är bra att kunna skriva av sig här. Även att för att kunna gå tillbaka och läsa när det svajar och man har en svacka i motivationen.

Lycka till med dag 1, det är starkt av dig 🤗

@Me välkommen 🙏 1 dag nykter i taget, 1 timma i taget när det är riktigt svårt och gemenskap med andra i samma situation (som du gör nu) starkt av dig att ta det svåra men helt klart nödvändiga steget emot tillfrisknande 😊💪 HejaHeja

@Me Jag är inne på dag 10, så rätt ny här också. Jättebra ställe att vara på! Imorgon är jag hemma (sjuk) hela dagen och om du vill har jag tid att bolla tankar med dig om det kan vara till hjälp?! Hör bara av dig isf. Så många här verkar ha klarat, då borde väl vi också? ❤️🙏🏻

@Me Här har du en exakt kopia av dig. Dag 1, ännu en gång. Det är ett gift, hur kan man välja skiten när man egentligen har allt man kan önska sig? Vi förtjänar att må bättre.

@Me
Hej o välkommen hit.
Starkt av dig att börja skriva här.
Här är du bland vänner med samma erfarenhet.
Jag stöttar dig gärna. Är till stor hjälp att läsa o skriva här.
Finns också annan hjälp som AA grupper om det passar dig. Du kommer inte att känna dig ensam.
Hade själv aldrig klarat det utan en sån grupp.
Ta hand om dig o ta en dag i taget✌️ Kram

Så rörande att ni bryr er. Tack 🙏 Jag är så ovan att någon bryr sig, tycker inte ens jag är värd det. Men ååå vad det värmer.

Dag 1, vid den här tiden brukar första glaset svepas för att klara dagen.typ klockan 9… Fy Fann vad bedrövlig jag är. Men idag ska det vara en nykter dag. Bestämt mig. Klara dag 1.

@ISE läste din tråd. Vad hårt du dömer dig sjäöv. Hade du 19 nyktra dagar i januari? Svinbra jobbat ju! Haha då hade jag typ känt mig som värsta segraren. 1-0 Me vs. Alkoholen. Månad ett ju, man måste ju börja nånstans…

@Me Hmnja, jag har haft influensa/covid eller liknande i snart tre veckor. Konstigt nog har det gett mig en paus och tid att verkligen ta tag i mig själv. Jag har inte haft vin hemma heller☺️
Kan man rekommendera en rejäl influensa??? Jag har läst mycket här i trådarna, och går igenom alkoholprogrammet fast fortare… Det hjälper och stärker!

Klockan är 16:33 dag 1 och inte druckit en droppe. Har huvudvärk och känner mig skakig. Ska klara den här dagen, lovat mig själv det. Skriva 0 glas i dryckeskalendern. Klarar jag dag 1 så är jag sen på dag 2… Tack @Amanda för pepp.

@Me Mycket bra jobbat av dig 👌🏻 Har du möjlighet och ork så ta en promenad för att skingra tankarna och slippa känna av skakningarna. Också att läsa och skriva här hjälper många.

För mig tog det ett par dagar innan kroppen lugnade ner sig. Jag låg nog på samma nivå som du. Sömnen dröjde ytterligare någon vecka. Så jäkla skönt med riktig nattsömn igen efter åratal av nattångest.

🤗

@Me Bra jobbat!!! En huvudvärkstablett kan väl inte vara fel i alla fall. Så slipper du huvudvärk. Bra ide att skriva i alkoholkalendern. Jag har haft den som dagbok också. ❤️👍 Vi kanske hörs imorgon?

@Me heja dig!! Jag är också en mamma som älskat vin alldeles för mycket. Jag är inne på dag 57 och första dagarna var jobbiga men samtidigt fylldes jag av en sådan stolthet varje kväll jag la mig nykter.
Var snäll mot dig själv och tänk fina saker om dig själv. Jag brukade/brukar tänka
-”lilla mamman inte konstigt att du är så trött som jobbar så hårt och fixar så mycket för familjen. Du är så värdefull för många. Nu ska du få dricka en kopp te och bara koppla av.”
Jag blir som en mamma till mig själv. När jag är ensam hemma kan jag säga liknande saker högt. Haha låter jätte konstigt nu när jag skriver det men det funkar för mig.
Jag hejar på dig och sänder en tanke och styrka.

Jag är inne på dag 2. Har ont i huvudet och mår illa. Varit uppe och kräkts i natt. Händerna skakar och jag svettas. Sjukanmält mig. Min kropp skriker efter vin, få svepa tre snabba glas. Få lugn. Men har jag klarat det så här långt ska jag greja det. Inte varit nykter en enda dag på minst två år. Inte EN enda. Innan kanske jag var nykter nån dag emellanåt. Eller bara drack en flaska vin ”för det är ju inte ens att dricka”. Tänker att om jag klarar stå ut i idag, i morgon och över helgen så borde kroppen lugna ned sig. Jag längtar efter få skriva dag 6 eller 7. Helst 39 och 104. Var rädd för DT men pulsen är bra, skakningarna hanterbara, inga kramper, är klar i huvudet och det går. Det är tufft. Äter piggelin och vitaminbrus, kallt när illamåendet sveper över mig. Mat är bara att glömma. Har ont i magen och diarréer. Kan inte behålla nåt. Kroppen skriker. Men jag har bestämt mig. Den här gången är det på allvar. Det är sista rycket, annars kan jag lika gärna kapitulera och låta allt gå åt helvete. Fortsätta dricka, förlora mitt jobb, ekonomi, barn, familj.

Massa år av skam bubblar i mig. Hur kunde det bli så här jävla illa? Låt dag 2 bli dag 3 i morgon.

@Me Låter klart värre än för mig. Kanske du ska uppsöka vård? Men det kan ju fönandes konsekvenser möjligen.

Det kommer såklart lägga sig efter några dagar. Känns som du har viljan, hoppas du står ut.

Vi finns här.

Kram