@Mandalina går lite i perioder för mig med. Men är nog inne varje dag. Tror det är bra för att hålla uppe lågan.
Kämpa på! Hoppas vi snart inte måste Kämpa så mycket mer och mer njuta.
Njuter just nu av att inte vara bakis. Kaffet är gott ute i trädgården!

Snart två vita veckor igen. Men nu kommer en jätteprövning. Våra nya grannar har bjudit oss på middag imorgon. Jag har smått panik. Tänkte såklart ha en nykter helg. Men detta känns nästan övermäktigt. Hur är man nykter med folk man inte ens känner. Detta är helt ny mark för mig. Tips tack!!

@Tropa Svara bara nej tack. Be om något alkoholfritt. Skyll på att du har en nyttighetsperiod - träna, äta nyttigt och inte dricka alkohol. Den första kvarten kan vara lite skavig. Fundera ut några samtalsämnen innan, som du kan ta till om det blir pinsamt tyst. Fråga mycket, visa dig intresserad av hur de bor och hur de mår och vad de gör. Djupandas däremellan och tänk ”det blir bättre snart”. För det blir det. Och tänk hur stolt du ska känna dig när du har klarat av kvällen 🥰

Kram 🐘

@Tropa Tror det finns tips i Alkoholkalendern. Mitt tips är att ringa dem och förklara att du bara dricker alkoholfritt och fråga om du ska ta med några alkoholfria öl eller så. Jag har gjort så ibland för då är det ju helt avklarat när jag går till vad det nu är.
Du kan säga som det är”jag har bestämt mig för att göra ett uppehåll under sommaren”.
Vilket ju är helt sant.
”Har märkt att jag blir trött av alkohol. Så nu vill jag pröva en sommar helt utan”.
Ge dig inte in på diskussioner om de sedan trugar. Då säger du bara nej, tack, men gärna alkoholfritt!
Det har faktiskt aldrig hänt mig att någon trugar om jag är tydlig. Inget velande bara ☺️ Det brukar gå över förväntan bra.
Sen kan den första kvarten vara lite skavig när man inte känner folk, som det alltid är. Men det fina i kråksången är att när de andra druckit några glas så kommer även du också få det mycket lättare att prata!
Lite taskigt att låta de andra dricka av giftet, men just så här i början funkar det väldigt bra. Så bestäm dig bara för ett sätt.
1. Ring innan. Bombsäkert. Och ger värdarna möjlighet att planera ngt gott till dig. Det kan kännas roligare för dom…
Eller 2. Köp och ta med alkoholfri bubbel/öl etc och räck det direkt till värden/värdinnan. Säg: Jag tog med alkoholfritt till mig !
”Jag dricker inte alkohol”. 😄
Träna på vad du ska svara om någon skulle fråga nåt. Händer sällan, men…
Och skulle du känns dig lite blyg i början, so what. Det är NATURLIGT när man träffar nya människor. Ta det bara lugnt, det går över efter ett tag.
Planera ämnen att prata om. Ställ många frågor, det tycker alla om. Att få berätta om sitt hus, barn, jobb, katt, resor etc.
Att umgås med folk utan alkohol gör stt man faktiskt träffar dom och minns nåt också!
Det kommer att gå finfint och göra dig starkare.
Ledordet är PLANERING. 😎😄❤️❤️

PS om det känns lite jobbigt, så tänk på vem du vill vara morgonen efter. ”Den nya grannen som verkar vara så trevlig” eller ”Grannen som blev jättefull”.
INGET kan ju vara sämre än det senare… 😱

Tack @Andrahalvlek och @Amanda L
Vad fina ni är!! Jag tar till mig av alla bra tips ❤️
Saken är att vi inte har deras nummer ens. Vi har bara sprungit på varandra utanför huset. Dom verkar jättetrevliga. Ska köpa med alkoholfri öl och ta med. Min sambo dricker ju "vanligt" så kanske inte behöver stå i centrum så mycket med mina alkoholfria. Tänker om jag bara är glad och i bra mode borde det flyta på fint. Och oftast i nyktert tillstånd är jag glad och öppen. Just därför jag verkligen inte vill till mitt stupfulla eller bakis-jag. 😅
Återigen, tack!! Så skönt att bolla med er:))

Okej. Idag ska jag vara med om en riktigt stor utmaning med A. Kanske min största i livet. Sjukt. Att jag inte varit mer nykter.
Hur som. Nys grannarna vi aldrig umgåtts med kom över och bjöd oss på midda ikväll.
Det sociala sammanhanget med att dricka alkoholfritt med folk jag inte känner har jag nog aldrig varit i.
Kanske skönt att vi inte känner varandra. Börja på ny kula?
Jag har iaf köpt 6 alkoholfria öl som jag tar med. Om kvällen drar ut på tiden. Är spänd som fan inför detta rent ut sagt!

@Tropa Ta det lugnt, det kommer att gå bra!❤️ Det blir jättebra början på er vänskap. Att bli full eller jättefull är ju verkligen ingen höjdare som sagt. Ta bara inte första glaset, träna på att säga nej tack, bestämt.
❤️❤️❤️

Misslyckades. Pressen blev för stor. Så tog några öl innan middagen. Det ironiska var att kvinnan i paret som bjöd på middag inte drack. Fanns alkoholfritt uppdukat. Känner mig misslyckad. Var ju ultimat tillfälle för mig att vara nykter.

@Tropa Ta nya tag! Vad bra att du har en granne som inte dricker, då behöver du inte tänka på det i framtiden😁. Nästa gång kan ni vara alkoholfria tillsammans. Imorgon är en ny dag och nya tag💪❤️

Tack, ja. Vill inte ge upp. Exakt att ha en nykter granne var ju en jackpott. Känner mig dum som var så nojjig innan. Aja nya tag!! O tack för pepp @vår2022 @lonely man

Exakt. Om jag ska psykologa mig själv skulle jag säga att jag vill göra andra bekväma i mitt sällskap, platsa in.
Bryr mig helt klart för mycket om den sociala situationen. Vill att folk ska få ut maximalt av kvällen, inte göra någon "besviken" om jag helt plötsligt inte är på på en dunder-krök-kväll. Har ju gjort det hela mitt liv?
Måste börja sätta mig själv först och sätta gränser. VET att jag är uppskattad i nyktert tillstånd också. Absurt att ens tänka så. Så det skulle egentligen inte sänka stämningen på fest nämnvärt. Mer att jag kanske går o lägger mig tidigare 😅

@Tropa
Din tanke med att dricka känns så ologisk. Du vill så gärna att de andra ska må bra, men gör något som du vet riskerar alltsammans?
Att grunda innan och kanske sedan fortsätta dricka kan ju leda till att du blir mer full än du tänkt.
Och kanske middagen helt förstörd.
Jag tror i vilket fall, som du skriver att du måste tänka mer på dig själv och sätta gränser för vad du är beredd att göra för andras skull.
Men kanske också fundera över vad andra verkligen vill. Är det inte bara i dina egna föreställningar som alla måste dricka ?

@Amanda L precis. Jag applicerar ju min alkis-hjärna på andra. De flesta dricker ju måttligt, eller som nu i helgen inte alls.
Något positivt jag fick ut av detta var ju att jag helt klart fick svart på vitt att mitt tidigare sätt att se på alkohol är fruktansvärt ologiskt.
Jag är i en förändringsprocess. Tar nog bara ett tag för hjärnan att ställa om.
Nöter fortfarande beroende-pissar och har glöden uppe.
Nu siktar jag på en skön nykter midsommar. Hoppas du mår bra @Amanda L