Hej,
Idag är det 1:a maj och solen skiner. Återigen är jag dock sliten efter gårdagens drickande, och saknar energi för att göra något vettigt. Skapade då kontot här efter att ha läst många fina inlägg.

Jag är lyckligt gift med fru, barn, diverse husdjur, och bra jobb. Egentligen har jag få problem i livet, men där finns ett stort problem som jag inte lyckats lösa:
Jag njuter verkligen av att dricka alkohol, men har väldigt svårt att begränsa mängden. Ett eller några glas funkar liksom inte för mig. Min fru har vid flertalet tillfällen påpekat att jag måste vara rädd om mig och dricka mindre. Periodvis lyckas jag dra ner på konsumtionen, men bara någon vecka senare är jag tillbaka i gamla spår igen. Jag gör sällan eller aldrig något dumt när jag är påverkad (förutom att jag ramlat och slagit mig vid ett par tillfällen) utan jag blir bara ordentligt full. Men jag finns ju inte där för familjen. Jag dricker ca (minst) 3 ggr under en normalvecka, men under semestrar och liknande betydligt oftare - ofta varje dag. Dagen efter drickande har jag alltid ångest, och jag minns inte allt som jag och min fru pratat om under kvällen innan.

Jag känner att jag inte orkar med denna mängd alkohol längre. Det påverkar mig negativt både fysiskt och psykiskt. Jag behöver sova mer. Jag älskar att träna, men orken finns inte där. När jag väl kör ett pass nuförtiden blir jag ofantligt mer trött än tidigare. Hittills hanterar jag jobbet, men känner att jag nog snart inte orkar hålla samma nivå där. Drivet finns liksom inte. I tillägg kostar återhämtningen från drickandet mycket tid som jag annars kunde spendera med familjen, med lite mer driv.

Jag har dåligt samvete kring allt det här. Jag vill vara mer närvarande i livet, men just nu känns det som att jag alltför mycket ser fram emot nästa tillfälle att få dricka. Jag har känt så här under några år och det blir inte bättre. Tanken på ett glas kallt vitt vin vid grillen gör mig så lyckligt, och jag skäms över att jag inte känner samma lycka över många andra saker.

Egentligen skulle jag vilja minska mitt drickande till en mer normal nivå. Jag blir dock lätt beroende av saker, har ofta en ”allt eller inget”-approach. Frågan är då om jag kanske istället borde sluta dricka helt?

Jag blir dock tok-stressad av att bara tänka på det, för alkoholen är ju ofta en stor social faktor när man träffar vänner. Men jag vill verkligen hitta den där riktigt sanna lyckan igen, även utan ett glas vin i handen!

Hjälp! Hur ska man göra?
/Daemon

@Daemon Hej och välkommen hit! Du låter precis som du har det som många av oss har det här som är alkoholberoende. Ordnat utåt och vi kan inte hantera vårt drickande. Jag har precis som du så många gånger försökt dra ned, men det håller aldrig, det blir allt eller inget. Minnesluckor, ångest och skam dagen efter. Du frågar alkoholfri eller måttlig? Som jag bedömer det kommer du inte att kunna dricka måttligt, du har försökt men det funkar inte, som för mig. Det enda alternativet för mig blev alkoholfri efter så många år av försök till annat, jag orkade inte mer och det kändes som jag halkade efter i mitt liv då längtan efter drickandet tog över helt. Lycka kände jag egentligen bara när jag skulle få dricka, en kort stund, sen slutade det som vanligt i ångest. Alkoholen sög musten ur mig.

Hur som helst, jag har varit nykter i 1,5 år nu och jag har fått livet åter😁. Jag har energi, ork och lust till att göra annat roligt än att dricka. Tränar regelbundet och känner mig stark, ångesten försvann efter ett tag som nykter. Jag är tillgänglig för min man, familj och på mitt arbete. Jag känner mig fräsch och pigg med bättre självförtroende. Den riktiga sanna lycka sitter inte i alkoholen, det har jag verkligen fått erfara.

Förstår att du kan känna dig tok-stressad så här i början, känner igen mig. Gå med i självhjälpsprogrammet här på forumet, det är ett bra stöd för att få struktur och strategier. Ta en dag i taget och fundera på hur du vill att ditt liv ska se ut och vad det ska innehålla, vad den sanna lyckan innehåller för dig. Sätt upp ett mål, 3 månader brukar rekommenderas, så hinner du känna efter hur du mår och vad du vill. Tankarna förändras när man inte dricker alkohol på ett tag. Förändring i tankarna sker inte om hjärnan hela tiden underhålls med alkohol. På 3 månader hinner hjärnan återhämta sig och få balans igen och därmed dina tankar och känslor.

Lycka till!💪Det är värt allt, det enda jag ångrar är att jag inte slutade tidigare i mitt liv.🌺

@Daemon Hej, om du läser runt i början av olika trådar här så kommer du att se att du inte är ensam . Din beskrivning av hur du mår och dricker är en alarmklocka. Detta eftersom beroendet eskalerar. Ditt nästa steg kan handla om att inte klara av jobbet….eller familjen.
Eftersom du inte kunnat dricka med måtta ( jag har själv försökt hela livet) så är det bästa att hålla upp tre månader och sedan se hur du vill fortsätta. Just nu kan du inte tänka riktigt klart, då din beroendehjärna ”tagit över” tänkandet.
Bevis för det är din tanke om hur förskräckligt det skulle vara att inte dricka alls. Det är din beroendehjärna som tänker det. Om du läser din egen tråd där du beskriver hur ofta och mycket du dricker, att du inte orkar med varken träning, familj eller snart jobb, så inser du säkert hur totalt ologiskt det är. Vad som är det stora problemet och det pyttelilla i sammanhanget.
Men jag förstår dig eftersom jag själv tänk samma sak. Hur kan man leva utan alkohol? Och socialt?!
Många här som lyckats dra sig upp ur alkohålet kan vittna om att det går jättebra! Faktiskt mycket bättre och trevligare på alla vis. Du kommer att delta, du kommer att vara ”där” och du kommer att minnas vem du pratat med.
Jag har själv haft otaliga minnesluckor och drösvis av ångest. Så skönt att slippa!
Kolla och börja alkoholprogrammet här, läs i trådarna, ta hjälp av böcker och poddar. Du kan göra det och förmodligen kommer det att vara en av dina bästa beslut i livet.
🥰💪🏻

Hej,
Vill bara säga att det går att hitta livsglädje och njutning utan alkohol. Jag trodde aldrig att jag skulle bli en person som inte dricker. Jag kopplade alkohol till avkoppling och sköna stunder, som du beskriver glaset vid grillen. Men allt eftersom tog alkoholen mer och mer energi och till slut fick jag en stor minneslucka och kände att nu måste jag göra något. Gick in och läste här och hoppade på programmet som rekommenderade att börja med tre vita månader. I början visste jag inte vad jag skulle göra sen, men vartefter har jag insett hur mycket bättre mitt liv är utan alkohol. Nu har jag livsglädje, energi och balans och saknar inte alkoholen alls. Trodde jag som sagt aldrig, men så är det. Så testa tre månader nykter tycker jag. Läs på mycket under tiden, fakta är ett bra verktyg. Även många trådar här på forumet ger kunskap och inspiration.

@Daemon
Hej och tack för din berättelse.
Som de flesta av oss, så känner jag igen vissa saker.
Jag kan bara säga till dig, att sluta med alkohol var och är det bästa beslutet jag någonsin har tagit. Jag ångrar att jag inte slutat tidigare ... verkligen.
Kram
xxx

Tack @vår2022, @Amanda L, @Kennie, @Himmelellerhelvette, @Crusade!
Jag behöver verkligen sådan här peppning! Ena sekunden känner jag mig jättetaggad inför utmaningen, för att nästa sekund ångra mig big-time - inte minst med tanke på att våren är här och snart också sommaren (grillning, drinkar, öl vid poolkanten, osv). :( Klarar man sånt här?

Jag har anmält mig till programmet och läser trådar här på forumet. Jag vet redan nu att det närmar sig diverse tillställningar och resor för mig i maj-juni, där mycket av fokus ofta är på just drickandet. Funderar på om det kanske vore ok att skippa något av dessa, iaf de ’svåraste’, för att underlätta första delen av denna utmaning lite grand? På något av dessa event kommer folk undra om jag är sjuk eller om jag skämtar, om jag inte dricker. Ser inte alls fram emot det där, men det måste väl genomlidas inom sinom tid…?

@Daemon
Jag har inställt en resa för att jag är inte redo. Och för att min man och andra har sagt att inte än utsätta mig än för såna utmaningar. Men det har bara gått 23 dagar för mig.
Jag känner mig redo men det kanske är jag inte.
Att ha olika evenemang framför dig ... såna har jag inte. Men jag skulle vara ärlig. Strunta i vad andra tycker eller inte tycker. Det är ditt liv och dina val. Om andra dricker alkohol det är deras sak. Vissa kommer att förstå dig. Andra inte.
Vi är här och vi förstår dig.
Jag gör nu vad som är bäst för mig i första hand. Jag har kommit ut med mitt alkoholproblem hos vissa men inte alla. För att jag vet att vissa inte kommer att förstå.
Kram på dig. Gör vad som känns bäst för dig ... kanske inte det bästa av alla tips men jag skriver ur egna erfarenheter. Jag är ingen expert.
Stora kramar.
xxx

Hej!
Din hjärna är ”kapad” och har utvecklat ett beroende. Jag har vart i exakt samma sits med samma tankar. Tog inte det på allvar och tillslut drack jag varje dag och tillslut kraschade jag. Jag har erfarenhet av familj och dricka för mycket. Nu vet jag inte hur gamla dina barn är men tänk ett varv på dom nu innan det eskalerar. De får uppleva så mycket obehagligt med en berusad förälder och barn känner direkt om du inte ” är 100% dig själv”. Du måste dock själv komma till insikt att du vill sluta för din egen skull och underförstått för din familj. Det finns hjälp att få men då behöver du vara beredd på att göra förändringar. Bara det att du sätter alkoholen i främre raden, framför familjen , säger en hel del om hur stark drog det är. En fråga som är bra att analysera är varför är det SÅ viktigt för dig att dricka? flyr du? Dålig självkänsla ? Tristess? Obearbetade trauma? Att det ”bara är gott” har du passerat med att bli beroende. Jag har mängder med varför som jag idag förstår har triggat mig. En enorm offerkofta som nu lättat och är hanterbar. Det finns hjälp! Steg ett, erkänna att du har problem för dig själv och närmsta. Din arbetsgivare kan hjälpa, eller din fru… Jag bad min sambo anmäla mig till soc. Jag fick på dagen flytta då jag inte fick vistas under samma tak som barnen, eftersom jag otaliga gånger vart berusad i deras närvaro. Jag fick inte träffa dom om jag inte blåste noll. Min sambo fick verkligen kämpa med mig. Tillslut, efter tjat från mig och en grym kvinna på soc , blev jag inlagd på Beroendeakuten och fick vara där en tid. För att trappa av , landa och få mer insikt. Sen fick jag flytta hem igen och gå på antabus. Då är det omöjligt att dricka. Jag har återfallsprevention och samtalsstöd. Jag är med i Cairy, ett bra app. Jag vill in på behandlingshem med fick nobben av kommunen och har inte råd. Jag kämpar på och förstår att jag inte bör ha tillgång till alkohol. Vi har ingen alkohol hemma, min sambo dricker inget och stöttar mig 110% trots ett par idiotiska återfall men av dom har jag rest mig starkare. Det är tid. Massa tid. Jag tänker fortfarande på alkohol , flera gånger om dagen och får kämpa mot beroendehjärnan varje dag. Jag vet inte om jag kommer klara resten av mitt liv utan alkohol. Jag får dricka enligt mig men när finns ingen plan på och just nu vill jag inte, då sviker jag mig själv.
Hoppas du hittar din insikt. Skit i skiten! Den är inte värd din tid och energi.

@Daemon Skriv en lista med fördelar och nackdelar med att dricka, det kan vara bra att få det på pränt framför sig. Skriv ned vad det är värt med att dricka, hur det börjar och hur det slutar. Vad som är värt med att avstå och hur det slutar. Kanske kan du tydligare se hur det blir för dig och vad som är värt. Jag tror att det måste finnas ett värde i det man vill göra, att utfallet måste vara värt handlingen. Att om konsekvenserna av att dricka är mer värt än att vara nykter och konsekvenserna av det. Tänker att det kan ge motivation till att avstå om det är tillräckligt värt för dig att avstå. Motivation ger kraft till utmaningen. Anta utmaningen och håll fast vid den och tro på dig själv att du kan klara av det. Var nyfiken på hur det kan se ut att vara nykter med positiva tankar om att du slipper vara bakis med ångest och skam dagen efter, som de andra. Suget kan komma, men det går över efter ett tag och positiva tankar hjälper att bli av med suget. Drick en god alkoholfri öl eller drink.

Jag avstod från att gå på tillställningar i början för den utmaningen ville jag slippa i min nynykterhet. Vi köpte inte hem alkohol för att slippa den utmaningen med att ha det hemma. Det är för många det svåra med vad man ska säga till andra i början. Du kan säga att du gör ett uppehåll för att det blivit lite mycket senaste tiden, att du vill känna dig fräsch eller dyl. Om det trugar mer kan du fråga om de vill hänga på😁. Det är coolt att vara nykter😎

@Daemon Det är kampen mellan beroendehjärnan och din analyserande "kloka" del som pågår :)
Beroendehjärnan kommer att hitta på många anledningar till att göra en enda sak: dricka alkohol. Detta eftersom du/den är beroende.
Om du ska gå på dessa tillställningar tycker jag du ska väga det mot riskerna. Precis som Crusade skriver, i början kan det vara svårt av olika skäl. Men OM du går så kan det vara bra att verkligen bestämma sig för hur du ska svara, träna på det innan, inte svaja. Du kan läsa en del om det i Alkoholprogrammet.
Med tiden kommer det att gå lättare. Jag har varit nykter lite drygt 60 dagar och har nu inga problem att säga att jag bara dricker alkoholfritt, vare sig det är till vänner eller okända. Om nån undrar nåt (vilket folk sällan gör) så säger jag bara att jag inte mår bra av alkohol så jag har slutat med det.
Men du kan ju också exempelvis säga att du ska ta några nyktra månader. Jobbar med träningen, eller nåt sånt.
Nu har jag svårt att förstå varför det var så svårt att säga att jag inte dricker alkohol i början, hade väldiga våndor över vad folk skulle säga och tänka. Nu bryr jag mig inte. Men det är en process. Kan ta olika tid.
Dessutom har jag kul som nykter, mycket roligare än att vara i nån dimma...(med efterföljande ångest...)
Det viktigaste är hur som helst att du klarar av att vara nykter tre månader. Du har fått många tips redan av andra, så jag slutar här.
Allt kommer att klarna vartefter :)

@Crusade, tack!
Mycket bra tips! Ska verkligen försöka fokusera på mig själv. Dag 1 strax avklarad för min del. 23 dagar för din del, det innebär ju faktiskt ett gäng helger. Strongt!
Jag vill också klara detta. Om (när!) jag klarar över helgen som kommer nu funderar jag på att köra en sväng med bilen fredag/lördagskväll. Inte för att jag ska någonstans, utan för att jag då kan = nykter. Känns nästan tramsigt att skriva, men jag kommer känna mig stolt. (Btw, jag har aldrig någonsin satt mig bakom ratten alkoholpåverkad, så ingen fara där på något vis. Men nu ska jag ju faktiskt dessutom inte dricka!)
Kram

@Daemon Det är absolut inte tramsigt att känna sig stolt över att vara nykter, jag är stolt varje dag över det😁. Du som gillar att träna vad jag förstår, nu är det ett ypperligt bra tillfälle att träna istället för att dricka. Det hjälper oerhört mycket mot sug och till att må bra både fysiskt och psykiskt. Jag investerade i en träningsklocka, löpskor och kläder och följer min utveckling sedan jag slutade dricka. Går även på boxning och har tappat 10 kg. Mår prima💪❤️

@håkanbråkan oj, vilken resa du gjort!
Och din sambo verkar fantastisk!
En bra påminnelse om hur det kan eskalera. Trots några återfall verkar du målmedveten i din kamp mot beroendehjärnan, det vill jag också vara!

Jag känner också att jag måste bromsa här och nu, annars kommer antalet vardagar då jag dricker öka. Ser själv hur det ökat och blir då också nervös när jag tänker på sommaren och semestern. Vill inte att det ska bli en lång fylla.

@Daemon
Hej!
Jätte bra och modigt att du skriver här! Du har redan fått så bra råd och tips av många andra. Jag känner igen mig så mycket i din beskrivning kring din livssituation (förutom att jag är en kvinna) och vill peppa dig till att testa vara alkoholfri.
I början hade jag liknade tankar som du (jag var livrädd!) hur ska jag kunna leva utan alkohol?! Jag och min man som fantiserat om att åka på vinresor i Italien när vi närmar oss 50 år. Och alla bröllop vi är bjudna på i sommar? Så trist utan alkohol! Jag var expert på att romantisera alkoholen.

Men nu 111 dagar nykter och jag VILL aldrig dricka alkohol igen. Jag har knappt aldrig ångest längre och mer tålamod och energi med barnen. Mitt äktenskap har aldrig varit bättre, hela mitt liv är mer ärligt. Det känns så skönt.
jag lovar mig själv varje morgon att vara nykter. Att tänka för alltid blir så stort (fast det är mitt mål).
Att varje morgon reflektera över valet och då blir det ingen big deal att vara nykter på middagen med vännerna just idag. Man behöver inte tänka vara nykter på alla middagar med vännerna 40 år framöver. Så jag lurar min hjärna lite.

Nu 111 dagar efter mitt beslut så drömmer jag inte om vinresor i Italien. Utan jag drömmer om att om 3 år när jag fyller 40 så är jag mer hälsosam, pigg, klokare och framförallt nykter.

Kram

@vår2022 ”Det är coolt att vara nykter.”
Den lånar jag, tack! T-shirt-ämne? :) Kanske, när jag klarat mer en 1 dag…
Jag gillar generellt listor, så det ska jag verkligen använda mig av. Sen är som du säger träning något jag älskar, och det har varit mitt intresse genom åren i olika former. Spot on, där tror jag det finns en viktig nyckel. Blir motiverad av att bara skriva här om det! Jag vet att jag behöver någonting att fokusera mina intresse-tankar på. Boxning och -10kg, imponerande! 👍 Måste kännas oerhört stimulerande att se så konkreta resultat.

@Amanda L Det är ett bra förslag att förbereda sig med svar på frågor kring erbjudande av alkohol. Tror också som du antyder att det kan vara bra att ha några olika på lager, lite beroende på sammanhang och folk. Men visst är det sjukt att man ska behöva ha ångest över en sådan egentligen simpel fråga…? Som det känns nu kommer jag sannolikt hoppa över ett par tillställningar, som känns onödiga att få på (känns inte viktigt nog att jag är där). Grattis till dina 60 dagar! Känns som en oändlig period när jag tänker på det. Inspirerande att få tips av personer som förstår ens situation!

@Ämma Ja, vin och vinresor är sånt som vi också gillar och tänker på. Det där med att lura hjärnan är jag också inne på. Nu är ju dina 111 dagar något fler än min dag 1 :), men intressant att du som jag också tycker att ett livslångt beslut känns ofantligt stort. Om man/jag klarar en månad, så är jag så nyfiken på vad min hjärna kommer säga då.

@Daemon Hej, och välkommen hit! Mycket bra att du tänker ta tag i saken nu, innan det blir värre.👍 Jag börjar närma mig 3,5 år som nykter, och beslutet jag tog då i början av 2020 är det bästa som någonsin har hänt mig. Precis allt är bättre nu. Mitt eget mående såklart. (Trodde inte att det gick att må så här fantastiskt bra😃. ) Relationen till mina barn, och min fru. Mitt arbetsliv. Min ekonomi mm mm.

Det som jag blev mest förvånad över efter någon månads nykterhet, var att mitt psykiska mående som jag hade haft i alla år fanns det bara en enda sak som styrde. Alkoholen. Alkoholen gjorde bara det sämre och sämre. Jag som i alla år hade trott att alkoholen hjälpte mot saker som stress, oro, sömn, motivation, ork, tråkighet osv. Fel, fel fel visade sig.😅

En bra idé du har om bilkörningen till helgen.👍 Jag hade stor nytta av just sådana bilresor i början. Och smart att ställa in diverse alkoholstinna tillställningar den första tiden. Det underlättar enormt mycket tror jag.

Jag känner på mig att det kommer gå jättebra för din del. 👍 Om du väljer det helnyktra spåret vill säga.

Ha det bra!