Vill starta en ny tråd och börja om. Har druckit vin och någon drink de senaste veckorna. Resultat: mer ångest, bråk med min man, trött, torr hud, seg hela dagen, ingen energi eller harmoni. Orkar inte ta tag i allt som behöver göras. Tror att jag också mår dåligt för att jag ju redan ”vet” att jag mår dåligt av A, men ändå har svårt att släppa den. Den här ”drömmen” om att ett glas vitt vin lugnar och ger allt ett härligt skimmer. Vet inte varför jag har så svårt att tänka aldrig mer A, men det är väl nånting. Ska på stort bröllop i augusti. Tankarna snurrar. Jag lovar mig själv iaf ingen A nu på ett bra tag.

@Mollie87 Känner igen mig jätte mycket i det du skriver, hur lätt det är att man romantiserar alkoholen och att det blir starkare än de jobbiga konsekvenserna
ett liv utan alkohol kunde jag inte ens tänka mig för 5 månader sedan, men upptäckt är ett fint och mer innehållsrikt liv än det liv med alkohol för mig
HejaDig! och må bäst 🙏

@Mollie87 jag har börjat om många gånger. Känner igen mig i dina beskrivningar. Vi hjälps åt i sommar, finns så många många bra alkoholfria alternativ som inte ger någon ångest.
Heja oss 🌸

@Mollie87 Ska också iväg på stort bröllop. Förr hade det skapat ångest redan INNAN det hänt.
Kommer jag att klara att dricka måttligt? Kommer jag att göra bort deras sora dag? Kommer jag att bli full? Oro, oro, oro.
Och i värsta fall en ångest från helvetet efteråt…
Det är en av de stora fördelarna med att skippa alkoholen helt. Ingen ångest alls, varken innan eller efter.
Om du är det minsta osäker på vad som kan hända tycker jag du ska dricka alkoholfritt på på bröllopet. Inte bara för din egen skull, utan också för deras…😌🌺

Hej @Mollie87❣️
Tänk inte ”aldrig mer” nu. Jag kunde inte tänka den tanken förrän efter säkert 9månader. Jag trodde att det var en viktig tanke men insåg med tiden att det är något som växer inom en. Hela nykterheten är olika processer att ta sig igenom, för mig var det enklare att acceptera när jag såg allt som just processer, både bra och dåliga erfarenheter.
Och detta med att spela hela filmen, från första glaset tills jag vaknar dagen efter. Det hjälpte enormt, har hela tiden vetat att jag inte klarar av att må så dåligt mer.
All fruktansvärd ångest, som jag dämpade med A, som jag aldrig gick till botten med.

Nu har jag snart varit alkoholfri i 11 månader och har jobbat ofantligt mycket med att lära känna mig själv, lyssna på min kropp, gå till botten med allt jag förut bedövat med alkohol.
Jag ser det som att man aldrig blir färdig men hela tiden blir starkare och mer insiktsfull, mer harmonisk och kärleksfull. Livet blir lättare att hantera.

Det finns så otroligt mycket böcker och poddar i personlig utveckling och jag älskar att lära mig att förstå mig själv och andra.

Kram❤️

Dags att skriva. Regnet öser ner och vad tänker jag på då? Att se en sommardeckare och dricka rödvin. Det känns så mysigt. Ta ett glas rödvin, laga något gott men enkelt till middag, lägga barnen, tända en brasa och doftljus, dricka lite mer rödvin i soffan med min man. Titta på deckare och mysa. Lägga sig kl 22, senast.

Försöker ”syna bluffen” med att rödvin behövs för att det ska vara supermysigt (haha, hör hur det låter). Ok, så nummer ett är att jag helt ärligt inte hade druckit ”galna mängder” (en flaska vin själv eller så), men jag hade säkert druckit drygt en halv flaska. Hade velat dricka mer, men varit tvungen att stoppa mig själv. Risk för bråk med man ökat, sömn sämre, trött och ev på dåligt humör imorn. Hmm… låter ju inte så kul.

Jag har bestämt att inte dricka på semestern iaf. För att testa. Känns lite ”tråkigt” men ändå skönt.

Dagbok för att rensa hjärnan.

Situationer jag känner att jag skulle sakna alkohol:
•Varva ner ensam (barnen sover) hemma. Dricka 2-3 glas vin.
•Kolla deckare/laga middag med min man.
Dricka 2-3 glas vin.
•Date night hemma. Dricka 1-2 drinkar och 2-3 glas vin. Bli lite berusade och sitta och snacka till kl 23 (sent för oss 😄)
•Middag hemma hos oss med gamla vänner. Bjuda på fördrink, vin, likör och sen vin eller whiskey till sent på natten. Dricka minst 5 glas. Fler säkert. ”Klarar” otroligt mycket alkohol, tyvärr.
•Middag med nya vänner. Vill inte verka tråkig. Barnsligt, jag vet.

Situationer som känns helt ok utan alkohol:
•Tjejmiddagar
•Middag hos gamla vänner (parmiddag) när vi är gäster
•Mingel
•Fester

Jag känner nånstans att jag är färdig med alkohol. Samtidigt känns det ”deppigt” att jag är en sån som inte klarar av att begränsa mig. Många tankar som rullar i huvudet.

Nu har jag tagit ett spännande beslut. Läskigt som bara den, men jag har bestämt mig för ett helt år utan alkohol. Känner mig nervös när jag skriver det här, känns som om jag kommer att ångra mig men det är därför jag skriver det här också. Kanske aldrig mer alkohol, men iaf ett år. Tre månader är för kort. Den här gången ska jag fokusera på att ta tag i mina demoner och hitta någon form av terapi. Bor på liten ort så vill inte gå lokalt. Ska kolla online. Jag har köpt vitaminer och ska styra upp maten. Har nog fortfarande någon form av ätstörning. Jag vet att jag har det, om jag är ärlig.
Till mig själv:
•Ett glas räcker inte. Minst tre glas vill du ha och då känner du dig ändå som att du inte får det du vill ha, att det inte räcker.
•De senaste 10 ggr du druckit har det känts 90 % negativt. Dåligt samvete, kass sömn, irriterad nästa dag. Trött.
•Gör det här för mina barn! Och mig själv och man.
•Ett år är lång tid och du kommer må bättre

Någon som är ny här och vill köra minst ett år..? Kram från Mollie 🌸🌸🌸

@Mollie87 Ja, ett spännande beslut du tagit. Kan skriva under på dina punkter, så kände jag också när jag tog beslutet att sluta dricka. Jag var färdig, jag var less, jag orkade inte mer och det fanns bara ett alternativ kvar, att sluta dricka. Kan säga att jag ångrar inte en sekund, livet har vänt till ett bra liv och jag mår så bra😁.

Det som hjälpt mig till nykterheten är vilja och motivation. Kunskapen om hur hjärnan funkar vid beroende och varför vi blir beroende. Att jag sett det som en spännande resa, en utmaning jag velat anta och vinna. Att den spännande resan har handlat om att nyfiket utforska mig själv och få bättre självkännedom parallellt med den nyktra processen som möjliggjort detta utforskande och kontakten med mig själv. Att mina tankar om nykterheten har varit positiva, att jag fokuserat på hur skönt det är att vakna nykter varje morgon med ett gott kaffe, fantiserat om hur jag vill att mitt liv ska se ut och innehålla som nykter. Sett framåt i tiden hur härligt livet blir som nykter, allt jag kan göra och hur jag kommer att må. Att jag kommer att bli mer tillgänglig för mina barn, man och övriga, få bättre närhet och kontakt. Att kunna styra mitt liv och ta kommandot över det, utan alkoholdjävulen.

Allt har slagit in, men det är ännu bättre än jag kunde föreställa mig😁. Lycka till, det är så värt det!💪❤️

@Mollie87 Jag har redan varit igång ett tag, fyra månader, men hoppas någon annan ny vill hänga på. Bra inställning och bra beslut, tycker jag. Du kommer att lära dig mycket om dig själv och få nya insikter. Heja från mig!❤️🙏🏻💪🏻

@Mollie87
Hej.
Vill bara säga att du är helt fantastisk!!
Riktigt bra o spännande beslut.
Jag skulle också vilja lyckas med det men som sagt jag velar fram o tillbaka.
Ta hand om dig
Du e bäst..
Kram

@Mollie87 jag hakar på! Är inne på 1 månad och tror min utmaning blir kring 3 månader + när jag börjar glömma varför jag slutade… men helt övertygad om att vi grejar det tillsammans 🙌🏽👊🏽

@Mollie87
Hej igen.
Det finns en onlinegrupp smartrecovery testade det nån gång. Ett alternativ till aa.
AA var bra men gillade inte att man skulle dela om sig själv så mycket o den religiösa undertonen. Ta hand om dig Kram

Tack snälla du! @Lonely Man Känns faktiskt jättebra (hittills 😄). Känns skönt att tänka ett år, att jag inte ska gå och vänta på att det snart är dags att ”få” dricka igen. Svårt att förklara. Hoppas att du får en fin dag! 🌸🌸🌸kram Mollie