I lördags gjorde jag det igen.
Trodde jag kunde dricka måttligt. Men så jäkla fel jag har.

Jag dricker inte varje dag. Men när fredagen kommer är de min avslappning. Kan bli en flaska vin (ibland 2 på helgen) ingen annan dricker vin här hemma så de blir att jag dricker de själv.
De gånger fungerar det ok och när jag går ut o käkar och tar ett glas eller två.

Men de är de andra ggrna när de slår slint i huvudet. Och jag vaknar upp och inte minns hela kvällen.

De har hänt oftare och oftare på senare och igår bestämde jag mig. Att jag kan inte dricka alkohol. Förutom avslappning, att jag blir mer social (till en början) smaken… så ser jag inga som helst positiva saker med alkoholen. Den ger mig mer skuldkänslor, skam, huvudvärk och negativa följder.

Det ska inte vara så svårt att bara låta bli va?!?
Jag tänkte jag inte skulle sätta mig i dumma situationer heller men har dessvärre en Aw framför mig och en utgång med tjejerna. (Dessa två är de jag som har styrt upp). Jag är säker på att jag kan dricka alkoholfritt dessa gånger.
Men jag ser också en form av saknad i mitt huvud redan. ”Den kalla ölen en varm sommardag” ”vinet på balkongen” osv. Mitt huvud vill spela ett spratt för mig. Jag kan inte dricka och jag ska inte.
Jag kommer definitivt behöva lite substitut. Något att ersätta suget med.. en aktivitet, cola zero, nya tankebanor och framför allt så har jag berättat för min sambo. Att jag behöver hans hjälp i det hela. Hans stöttning.

Nu är det måndag…. O vardagarna flyter på som vanligt. Bävar för helgen. Men den kommer komma och jag ska boka upp mig på en massa roliga aktiviteter som kanske kräver att jag måste köra bil eller något.

@ppilla Välkommen hit! Läs här i trådarna så kommer du att se att du inte är ensam. Jag drack precis som du. Läs gärna min tråd från början så får du en del tips!
Nu mår jag bra, nykter sedan snar åtta månader.❤️🥰

@ppilla Jag har kommit hit igen efter ett långt alkoholuppehåll men som sket sig i våras. Kanske kan vi peppa varandra?
Ett tips om det passar dig är att skriva upp för-och nackdelar med att dricka. Varför du vill sluta och hur du drömmer om att ditt liv skulle se ut.
Försök att vara ödmjuk inför dig själv och tänka igenom ordentligt om du verkligen vill/orkar utsätta dig för situationer där alkohol är lättillgänglig.
Välkommen hit, här finns mycket värme och många fantastiska råd och tips 🌸

@Amanda L men så fantastiskt Amanda 8 månader. Helt otroligt! Ska direkt in och läsa. Har du några bra tips på vägen? Jag har valt att denna helg vara både lite dum och mig själv men smart för alkoholtänket. Ska jobba en hel del och har helgen planerad. Dock blir de restaurang på lördagkvällen för att fira bonuspojkens fördelsedag. Men det känns inte som de kommer bli jobbigt. Utan de ska nog gå bra :)

@marshmallow11 klart vi ska peppa varandra! Satt o skrev upp för och nackdelar i helgen när jag hade ångest och var bakfull med alla skuldkänslor som finns i världen. Fördelarna vart alldeles för få. Alltså typ 2 och de är knappt det ibland.
Men de är som kroppen ibland bara styrt sig själv mot helgvinet och systemet. Att det bara blir.
Jag berättade för mina kollegor som jag ska på AW med (har nyligen bytt arbete), att jag inte dricker alkohol då jag inte kan hantera det (och ska jobba dagen efter som vanligt , knäcker extra som instruktör på gym på lördagmornar). Och de är så skönt, inget dömande och inga konstigheter med detta alls. Sen att jag verkligen ska klara det också och inte bli ”sugen på bara ett glas” där och då. Men jag tänker informerar jag andra så underlättar jag, jag själv har koll och motivering till att avstå så jäklar ska jag inte behöva ge upp musik och häng med vänner. Utan jag ska klara detta.
Men jag förstår definitivt vad du menar med att vara ödmjuk mot sig själv.

@marshmallow11 klart vi ska peppa varandra! Satt o skrev upp för och nackdelar i helgen när jag hade ångest och var bakfull med alla skuldkänslor som finns i världen. Fördelarna vart alldeles för få. Alltså typ 2 och de är knappt det ibland.
Men de är som kroppen ibland bara styrt sig själv mot helgvinet och systemet. Att det bara blir.
Jag berättade för mina kollegor som jag ska på AW med (har nyligen bytt arbete), att jag inte dricker alkohol då jag inte kan hantera det (och ska jobba dagen efter som vanligt , knäcker extra som instruktör på gym på lördagmornar). Och de är så skönt, inget dömande och inga konstigheter med detta alls. Sen att jag verkligen ska klara det också och inte bli ”sugen på bara ett glas” där och då. Men jag tänker informerar jag andra så underlättar jag, jag själv har koll och motivering till att avstå så jäklar ska jag inte behöva ge upp musik och häng med vänner. Utan jag ska klara detta.
Men jag förstår definitivt vad du menar med att vara ödmjuk mot sig själv.

@ppilla Jag har många tips, men de finns i min tråd. Har ju gått ett tag…
Det viktigaste tycker jag är stt vara bestämd och ha en plan i början för svåra dagar eller tillfällen. Vad ska jag säga, hur ska jag göra. Vaga planer funkar inte…
Senare handlar det om att skapa nya, roliga och trivsamma vanor utan alkohol…
Ja, och gärna läsa en del böcker så man förstår sig själv lite bättre.
Jag hade hjälp av Annie Grace bok Tänka klart, men också Skål tamejfan även om jag aldrig vänt mig till AA. AH har räckt för mig… skriv ofta, det är mycket bra terapi…
Du får nog läsa i min tråd om du vill veta mer. Många av mina frågor är samma som dina och många andras. Svaren likaså…
Lycka till! 🥳❤️

Klarade veckan och helgen med bravur och är så jäkla nöjd!
Vart på konsert och restaurang på fredagen och ute på restaurang en gång till på lördagen för att fira bonustonåringen som blivit 13.
Det som är aningen trixigt trots jag berättat för min vän att jag inte ska dricka mer (som jag vart på konsert och efterföljande restaurang med) så kommer kommentaren att ”ett glas kan du ju alltid ta”. Jag d så varade bara att jag inte ska dricka alls.
Men jag kanske får vänja mig vid sånt.

Oavsett vill jag mest skriva av mig och säga att jag är stolt. Har varit pigg, vaknat utan dålig vinsmak i munnen och ångest. En vecka/en helg är inte mycket med det är en start och en bit. Hejja oss som kämpar!

Klarade veckan och helgen med bravur och är så jäkla nöjd!
Vart på konsert och restaurang på fredagen och ute på restaurang en gång till på lördagen för att fira bonustonåringen som blivit 13.
Det som är aningen trixigt trots jag berättat för min vän att jag inte ska dricka mer (som jag vart på konsert och efterföljande restaurang med) så kommer kommentaren att ”ett glas kan du ju alltid ta”. Jag d så varade bara att jag inte ska dricka alls.
Men jag kanske får vänja mig vid sånt.

Oavsett vill jag mest skriva av mig och säga att jag är stolt. Har varit pigg, vaknat utan dålig vinsmak i munnen och ångest. En vecka/en helg är inte mycket med det är en start och en bit. Hejja oss som kämpar!

@ppilla Ja vi ska verkligen vara stolta att vi kämpar på 🌸 Starkt av dig att berätta! Jag tycker själv att det är skönt att säga det till vänner och familj. Det där glaset blir ju sällan ett glas. Jag unnar mig att dricka Fanta lemon.
Det är ju helt galet att man blir sugen på att dricka med all denna ångest i bagaget.
Mina strategier är att skriva mycket. Både här och även anteckningar i ett block 😅 Ser till att ha mat hemma då jag druckit middag istället. Tittar på dokumentärer om alkoholmissbruk. Skrivit ner sysselsättningar jag kan göra när suget kommer. Kartlägger mina triggers. Heja oss!

@ppilla Ja vi ska verkligen vara stolta att vi kämpar på 🌸 Starkt av dig att berätta! Jag tycker själv att det är skönt att säga det till vänner och familj. Det där glaset blir ju sällan ett glas. Jag unnar mig att dricka Fanta lemon.
Det är ju helt galet att man blir sugen på att dricka med all denna ångest i bagaget.
Mina strategier är att skriva mycket. Både här och även anteckningar i ett block 😅 Ser till att ha mat hemma då jag druckit middag istället. Tittar på dokumentärer om alkoholmissbruk. Skrivit ner sysselsättningar jag kan göra när suget kommer. Kartlägger mina triggers. Heja oss!

@Amanda L haha ja alltså tror folk dessutom i min omgivning är så ovan vid att jag avstår så de kanske måste fråga flera ggr 🤷‍♀️ men det är ganska skönt att säga nej i nuläget

@marshmallow11 ja men de är ju så. Börjar med ett o sen bara brukar det fortsätta av sig själv.
Skriva låter som en väldigt bra idé.
Jag använder definitivt denna sida som hjälp/påminnelser och skriva av sig. Är nog ganska skönt att kunna se sin egen framgång så småningom i ord.
Jag var på aw igår (jag har verkligen lyckats boka in alla riskaktiviteter framför mig) med mitt jobb. Hade riktigt riktigt kul. Vart nykter och körde bil dit som säkerhet.
Kom hem i lagom tid och förutom trötthet så vart det väldigt skönt att vakna upp i morse och kunna spendera tid med familjen, köra bil om behovet finns och inte ha ångest och ligga på soffan. Jag gillar känslan. Även om jag saknar alkoholen. Galet nog.

Är nu en helg utan större planer och ska umgås med familjen och bara vila mycket. Försöka att inte tänka på alkohol.
Barnen har lovat att göra drinkar ikväll (massa olika sockerfri läsk som ryckiges ska blandas och smakas av) de blir min fest i helgen :)

Hoppas du har en bra helg du med

@marshmallow11 ja men de är ju så. Börjar med ett o sen bara brukar det fortsätta av sig själv.
Skriva låter som en väldigt bra idé.
Jag använder definitivt denna sida som hjälp/påminnelser och skriva av sig. Är nog ganska skönt att kunna se sin egen framgång så småningom i ord.
Jag var på aw igår (jag har verkligen lyckats boka in alla riskaktiviteter framför mig) med mitt jobb. Hade riktigt riktigt kul. Vart nykter och körde bil dit som säkerhet.
Kom hem i lagom tid och förutom trötthet så vart det väldigt skönt att vakna upp i morse och kunna spendera tid med familjen, köra bil om behovet finns och inte ha ångest och ligga på soffan. Jag gillar känslan. Även om jag saknar alkoholen. Galet nog.

Är nu en helg utan större planer och ska umgås med familjen och bara vila mycket. Försöka att inte tänka på alkohol.
Barnen har lovat att göra drinkar ikväll (massa olika sockerfri läsk som ryckiges ska blandas och smakas av) de blir min fest i helgen :)

Hoppas du har en bra helg du med

@ppilla Så starkt att vara på AW nykter 💪
Visst saknar man alkohol men som så många vettiga personer säger här så spela hela filmen. Dagen efter när ångesten och skammen sätter in. Hur det påverkar hälsan negativt. Det kan ju ta ett tag att uppskatta aktiviteter nyktert. Jag har skrivit ner roliga nyktra minnen som jag har haft. Det kan vara minnen från barndomen till och med.
Hoppas det blev blev några goda alkoholfria drinkar de gjorde ☺️