Hej,
Mitt första inlägg här. Har druckit mer och mer det senaste året. Befinner mig i en mycket alkoholtät miljö pga jobb. Har även druckit mer själv. Bor inte i Sverige.
Sista två månaderna har jag druckit i princip varje dag, inte varit jätteberusad varje dag såklart, men snittet har nog varit 3 småöl/dag under dessa två månader. Några gånger har jag varit rejält berusad.
Jag sköter arbete och träning etc. "prickfritt" enligt min bok.
Sista gången jag drack var förra tisdagen, det blev en del. Sedan dess har jag inte druckit en droppe. Igår befann jag mig på födelsedagskalas för en kompis och vi gick vidare till en bar. Det stod hela tiden en kall fatöl framför mig men det kändes OK att stå emot. Visst jag var sugen! Det var varmt och soligt, satt i shorts och t-shirt. Det blev bubbelvatten för mig, vettiga alkoholfria alternativ finns inte där jag bor.
Vi får se hur jag gör framöver. Jag tror inte att jag ska sluta dricka helt. Men jag behöver kontrollera mig bättre.
Önskar alla en fin dag och stay strong därute!

@Krishu Bra jobbat! Och även om du skött jobbet bra hittills så är alkoholberoende något som kan eskalera snabbt och kroppen har ju också gränser för hur länge det funkar.
Så jättebra att du tar tag i det medan tid är!👍
Men du vet att rekommendationen (även för de som vill bli måttliga) är att börja med tre månaders uppehåll.
Annars stor risk att trilla dit igen då suget sätter igång varje gång du dricker ett glas. Försök börja med att inte dricka alls, det ger dig också chansen att se livet och alkoholen på ett nytt sätt. Kanske blir det mindre viktigt…❤️🙏🏻

Idag är det 8 dagar utan en droppe. Idag ska jag ha middag hemma, med människor i en miljö där det förväntas vara alkohol. Lyckades via en bekant få tag i alkoholfri öl.
Troligtvis kommer gästerna med varsin flaska, bubbel, vin etc. Jag känner mig ändå fast besluten, inga problem för mig att de dricker.
Wish me luck!