Jag har under senaste året druckit vin i princip dagligen. Jag har liksom bara köpt en ny box när det tar slut och jag fattar ju att det är ohållbart, det har jag vetat länge, men när min vuxne som frågade försynt hur jag har det med alkoholen så fanns det liksom inget annat svar än att jag nog är alkoholist för jag har liksom inte ens försökt vara utan på alldeles för länge. Nu är det ett par dagar sen och vinboxen står halvfull men orörd i kylen och jag är inte där att jag "behöver" dricka, men jag ska hälla ut den ändå. Det kommer nog dagar framöver när det känns svårt att avstå. Jag ska hälla ut den nu på en gång faktiskt.
Jag vet egentligen inte hur det blev så att jag började dricka varje dag. Inget har hänt, jag har nog bara gett upp och tänkt att det inte spelar någon roll. Och det är inte heller så att jag dricker mig full, men berusad absolut.
Vad kan jag förvänta mig nu? När sätter abstinensen in? Kommer jag aldrig mer kunna ta ett glas vin?

@fossingen Välkommen hit. Många har fått hjälp bara genom att vara aktiva här och läsa o skriva mycket i trådarna. Har du inte märkt av några abstinens än så är det inte säkert att du får det. Däremot blir många väldigt trötta och det kan också finnas sug i början. Om du någonsin kan dricka vin är det nog ingen som kan svara på men det är bra att vara nykter en längre tid, åtminstone tre månader. Då hinner kroppen och hjärnan återhämta sig, men du hinner också fundera på hur viktig alkoholen är eller ska vara i ditt liv. När livet inte kretsar kring alkohol kan du också fatta bättre beslut och må bättre öht.
Lycka till! ❤️🙏🏻