Hej,

Var aktiv här i somras då jag hade mina 100 nyktra dagar 🥳 Jag fick hjälp av beroendecentrum och tog Antabus.
Mitt mål var att kunna dricka måttfullt. Det har ju gått sisådär. Dricker betydligt mindre nu än jag gjorde innan mina 100 dagar. Det blir inte lika ofta men då jag dricker blir det princip alltid för mycket.

Jag har nu svårt att förhålla mig till min omgivning där jag ibland kan känna press att dricka. Och då blir det oftast för mycket. Det är vin som är min akilleshäl.

Nu sitter jag här och funderar om jag ska ringa min kontakt på beroendecentrum. För att:
1. Testa medicin mot sug. Någon här som har erfarenhet av den?
Funkar den bra?
2. Äta Antabus igen.

Alla tips och råd är varmt välkomna ⭐

majken_r

Hej! Strongt att boka tid och ta hjälp! Vin är även min akilleshäl. Har minskat drickandet rejält men.. berg-och-dalbana åker även jag i för ofta

@Maja71 Håller med majken_r, bra beslut! Du verkar ju ha goda erfarenheter sedan tidigare. Skönt att kunna ta hjälp av Antabus när man försöker och försöker, men inte riktigt får till det. Man har ju inget val då.
Har själv tagit Antabus, men inte provat medicin mot sug. Hoppas den fungerar bra för dig!

@majken_r den där bromsen som saknas ... Det är så trist att inte kunna dricka normalt. Pratade med min kontakt igår, på måndag börjar jag medicinera 👍 Inget vin hemma idag så jag tjuvstartar 😂
Ska bli intressant att testa motsugstabletterna sen. De ska tydligen funka bra!

Ha en fin lördag 🍂🍁🌞

@Onkel F tack! Kände att jag måste dra i handbromsen i tid. Det ska bli skönt med en helnykter månad! Tänker ersätta vin mot träning. Har kommit igång med den så jag har lite medvind där.
Ha en fin lördag 🍁🍂🌞

Någon som har erfarenhet av Riddargatan 1 i Stockholm? De har tydligen grupper som jag är intresserad av att delta i. Tänker fråga min kontakt på beroendecentrum nästa gång vi ses. Tänkte om någon här har erfarenhet så berätta gärna!

#nykterlördag ⭐

Jag gick på behandling på Riddargatan 1, men inte i grupp utan enskilt. Tycker det var bra där. I väntrummet fanns människor av vitt skilda slag och åldrar. Ett samhällsproblem detta. Träffade två av deras behandlare och båda var trevliga. För mig var det bra att vara tvungen att borra i alkoholfrågan med någon annan. Tänker att grupperna kan fungera bra.
Mitt mål var måttlighet och vid de få tillfällen när jag dricker med andra funkar det bra. Däremot tål jag ingenting så om jag dricker ett tredje glas blir det för mycket.
Måttlighet är komplicerat tror jag beroende på hur drickandet har sett ut. För mig funkar det som sagt i sällskap och då väldigt sällan. Däremot händer det attj jag medicinerar med alkohol, väldigt sällan men ändå. Alkohol är komplicerat och ”måttligt drickande” är nog ibland mer komplicerat än att avstå helt. Jag gillar att vara nykter. Energin man får och närvaron man har är trevlig. När jag ”medicinerar” blir jag besatt av alkoholen. För mig blir alkoholen mindre viktig i sociala sammanhang. Inte helt lätt detta och det kanske är enklare att säga aldrig mer. Riddargatan kan jag rekommendera i alla fall och fortsätt att läsa och skriva här.

@Sisyfos tack för ditt svar ⚘ Ja det där att vara måttfull var svårare än jag trodde. Det är nog år av osunda vanor som sätter sina spår.
Då ska jag se till att få en remiss dit.

Ha en fin kväll ⭐

@majken_r tack för pepp 🤗 Tog min första shot idag. Lite skillnad från förra gången. Då bokstavligen grät jag, någon konstig slags sorg över alkoholen. Idag sprang jag glatt upp och tog min medicin. Sen iväg på löpträning 👊
Nu är det omgivningen som jag måste brottas med ...
Men känns skönt att fatta beslutet och köra nyktert i en månad. Jag ska prata mer med min behandlare på fredag.

God natt ⭐⚘

Blir lite som dagbok det här. Skönt att skriva av sig. Dag 4 nu, fick en förhoppningsvis positiv nyhet idag. Då drar belöningssystemet igång! Tur att jag började med Antabus igår 👍
Nu ska jag åka till tippen med skräp och fixa lite här hemma ⚘

En skön helg är nu till sin ände. Har sprungit, promenerat och lagat en massa mat. Skönt att inte behöva fundera om jag kan ta bilen på morgonen. Den där har varit jättejobbig! Tänk att åka fast för rattfylla/onykterhet. Även då MSN känner sig okej kan alkoholen finnas kvar i kroppen.

Hej @Klara 21!
Kul att du hittade mig 😊
Grattis till dina alkoholfria dagar 🥳 Jag är inne på vecka 2 nu. Sover fantastiskt bra och känner att det är skönt att inte dricka. Härlig känsla det där ⭐
Går du i grupp eller individuellt?

Go kväll ⭐
Var ute ikväll. Fanns inget alkoholfritt alternativ förutom jos och vatten. Fick nästan onda ögat för att jag inte beställdes alkohol. Well, hemma nu. 29 000 steg + och kommer att vakna pigg å rask imorgon 😊

Bra dag idag 🌞 Fm plocka svamp i skogen. Em dryga 8 km i löparspåret 👊 Nu skön kväll framför tvn. Funderar om jag ska ta mig till affären och köpa lite ostkrokar 😁

Hej, vad skön balans du verkar ha hittat! Jag har haft målet måttlighet, men ju längre tiden går desto mindre vill jag dricka. Lugn och balanserad kropp och själ väger tungt i vågskålen för nykterhet. De få gånger jag druckit ett (1) glas har gått bra, men jag har inte kunnat koppla av helt, det blir inte den där aningslösa glädjen man kunde känna förut. Jag har fått upp ögonen för riskerna med alkohol, och det finns med i bakhuvudet hela tiden, jag blir på min vakt. Och så gott är det inte att det är värt all extra tankemöda. För mig i alla fall.