Hej!

Jag har precis som många andra här försökt minska på mitt drickande i omgångar i flera år, men hamnar hela tiden tillbaka i gamla dåliga vanor med flera glas vin varje kväll.

I somras tog jag mod till mig och bad min husläkare om att få Naltrexon utskrivet, vilket jag också har ätit sedan dess. Det hjälpte i början genom att suget tydligt minskade, men nu tycker jag mest att jag bara mår illa av det.

Läkaren gjorde också blodprov vilket visade att ett levervärde var förhöjt, det ska vara max 0,3 men jag hade 0,83. Läkaren gjorde en jättesak av detta och ville att jag ska in på ett tolvstegsprogram, men jag känner inte att jag är där. Jag sköter både arbete och socialt liv och kan ta vita dagar "när det behövs", vilket innebär att inte många vet om att jag dricker för mycket. Att mitt liv trots allt fungerar bra gör också att det känns svårt att se att jag aldrig mer ska dricka alkohol. Det är faktiskt på många sätt en positiv del i mitt liv, men det blir för ofta och för mycket.

Jag har också talat med en psykolog ett par gånger, som har arbetat med alkoholrådgivning tidigare. Hen rekommenderar att jag ska börja med antabus på vardagar för att "tvinga" mig själv att ta fler vita dagar. På helgerna kan jag ta Naltrexon. Hen säger att detta är mycket vanligt i Stockholm, där hen jobbade förut.

Har någon här erfarenhet av den här typen av läkemedelsbehandling? Vill du dela med dig?

Hej @Jennie71 ⭐
Jag har bara tagit Antabus, först tre månader. Slutade, skulle börja mitt "normala" drickande. Gick ju sisådär kan jag meddela. Tog kontakt med beroendecentrum igen och nu har jag ätit Antabus I en dryg månad igen och fått Campral utskrivet. Så nu ska jag börja mitt "normala" drickande igen. Men har funderat och tänkt mycket under mina nyktra perioden och vill nog inte ens vara normal, utan dricka väldigt måttfullt. Det är läskigt hur alkoholen påverkar en. År efter år med högt intag ändras inte över en natt. Har även bestämt mig att sluta helt om jag inte fixat att dricka med måtta.
Kanske inte svar på din fråga men en reflektion.
Lycka till 💝