Då har jag tagit en sk VIT månad för en vecka sedan... efter att ha druckit alkohol i princip varje dag, i bland måttliga mängder i bland mer, semester och umgänge med folk som vill ses ute gör det ju inte lättare..

Nu har jag alltså vit månad, men problemet är för mig att det finns hela tiden vänner som vill ses, gärna över ett glas, lunch eller middag (bor i Stockholm) och jag vill ju inte bli helt osocial heller, så det blir en utmaning för mig att gå ut på middag och inte dricka en droppe, vilket jag alltid gör annars, inte ett enda glas bubbel känns lite trist...

Men nu ska jag klara detta och stålsätta mig, jag vet ju hur mycket bättre man mår utan alkohol. Efter denna månad vill jag endast dricka måttligt, dvs INGENTING på vardagar och antingen fredag eller lördag. Det tycker jag är mer rimligt.

Kram

Hej Bella!
Ja visst är det svårt med sol, sommar och semester - alkoholen finns överallt, känns det som.
Ditt mål låter jättebra, själv siktar jag på max två dagar i veckan - och då inga mängder. Max tre glas. Än så länge blir det max tre dagar, men det håller jag.
Kom till sajten i september förra året och den har hjälpt mig mycket. Har gjort programmet, fyller i kalendern varje dag och läser många kloka inlägg. Sen är det upp till mig själv.
Lycka till med ditt mål!

Hej @Bella_92 !
Jag hör egentligen inte hemma i måttliga forumet eftersom jag är en av de som satsar på att vara helnykter men jag kunde inte låta bli att kommentera ditt inlägg.

@Bella_92 skrev:"efter att ha druckit alkohol i princip varje dag, i bland måttliga mängder i bland mer, semester och umgänge med folk som vill ses ute gör det ju inte lättare.. "
- Jag tycker det är jättebra att du tar en vit månad om du dricker varje dag så att din kropp får återhämta sig lite. Det är också bra att du själv inser att det kanske inte är helt nyttigt att dricka så ofta.

@Bella_92 skrev:"Nu har jag alltså vit månad, men problemet är för mig att det finns hela tiden vänner som vill ses, gärna över ett glas, lunch eller middag (bor i Stockholm) och jag vill ju inte bli helt osocial heller,"
- Jag tycker du i stället ska tänka på att dina riktiga vänner som vill ses har inte en tanke på vad det är du har i ditt glas. De vill ju träffa dig och umgås med dig. Inte med ditt glas. Riktiga vänner respekterar om du säger att du tar en vit månad och det är ett helt ok skäl till att inte dricka. Vanliga människor struntar i vad andra dricker. Om de själva konsumerar för mycket är det möjligt att de försöker driva på andra att "hänga med" i deras takt för att de inte ska verka värst, men det är egentligen ganska ovanligt och i så fall skulle jag tipsa dig att verkligen undvika dessa personer under din vita månad.

Hoppas det går bra för dig. Lycka till!

Hej!@Abraxa Tycker att ditt svar är klokt och bra. Jag tog steget idag att komma hit….kändes så skamfyllt först men nu känns det lite bättre. Vet att jag äntligen kommer att få den hjälp jag behöver och nu kan det bara bli bättre, en dag i taget!