Nu är det dags

Profile picture for user Påvägmothälsa

Nu har jag smugit omkring här på forumet i några veckor och imorgon startar jag programmet "på riktigt".
Här är mina mål:

Ditt mål
Din målsättning är att dricka måttligt
Max 4 glas/dag
Max 9 glas/vecka
Under perioden
2023-01-08-2023-04-08

Bakgrunden är att jag långvarigt, utan att det påverkat mitt arbete eller mitt liv nämnvärt, druckit alkohol i princip varje dag. Åh-det är jobbigt att skriva!!
Innan jul fick jag en mindre stroke och vill använda det som språngbräda till något som jag velat göra länge. Velat men inte klarat.

Min partner är med på tåget också, och upplever att hens drickande också påverkas av mitt. Det är också en utmärkt motivator.

Jag slutar här idag, min energi räcker inte längre idag och skammen är så stor.
Men jag är här.

Nu har jag smugit omkring här på forumet i några veckor och imorgon startar jag programmet "på riktigt".
Här är mina mål:

Ditt mål
Din målsättning är att dricka måttligt
Max 4 glas/dag
Max 9 glas/vecka
Under perioden
2023-01-08-2023-04-08

Bakgrunden är att jag långvarigt, utan att det påverkat mitt arbete eller mitt liv nämnvärt, druckit alkohol i princip varje dag. Åh-det är jobbigt att skriva!!
Innan jul fick jag en mindre stroke och vill använda det som språngbräda till något som jag velat göra länge. Velat men inte klarat.

Min partner är med på tåget också, och upplever att hens drickande också påverkas av mitt. Det är också en utmärkt motivator.

Jag slutar här idag, min energi räcker inte längre idag och skammen är så stor.
Men jag är här.

Profile picture for user majken_r

@Påvägmothälsa Välkommen, så modigt av dig att starta en tråd och kliva in här. Hoppas att du, som jag, snart kommer känna den omtänksamhet och det stöd som finns🍀

Profile picture for user Kennie

Välkommen! Klokt beslut att förändra drickandet! Själv fick jag rådet att börja med tre helvita månader. För mig var det en stor hjälp och fick mig att inse att jag mår mycket bättre utan alkohol och att jag vill ha en mycket lägre konsumtion än vad jag först hade tänkt mig. Nu efter två och ett halvt år dricker jag i snitt ett glas vin per månad, men ofta går det flera månader mellan glasen. Ett nytt liv, ett nytt lugn, både i kropp och själ.

@Kennie Tack Kennie! Jag har lästa kloka ord och sett fint stöd från dig lite överallt här på Forumet. Kanske blir min förbrukning så småningom också mycket mindre än mitt nuvarande mål. Just nu försöker jag bara vara förutsättningslös och till en början fokusera på att komma bort från det som händer nästan varje dag. Dag 1 idag!!

Första dagen. Ledig hemma efter utlandsresa. På bio med min partner. Vi kanske går ut och äter sen. Försöker planera och förbereda mentalt. Ge mig själv ramar.
Söndag idag. Nästa vecka börjar imorgon. Således enligt målsättning max 4 glas idag. Det låter mycket. Behåller ändå den ramen. Rapporterar utfallet senare.

Tack för vänliga ord, glad om mina funderingar kan vara till hjälp. Absolut, man ska sikta på den förändring som känns möjlig. Men en grej jag tänker är att 4 glas vid ett tillfälle är ganska mycket. Åtminstone var det så för mig, då blev jag en annan person, och den personen ville ha en flaska till... Det kan ju vara olika förstås, men jag tror förnuftet har större chans att behålla kontrollen vid lägre konsumtion per tillfälle.

Rapport. Jag höll fyra glas: ett glas bubbel (1,5 standardglas tror jag) och två mindre glöggmuggar. Det smakade bra, och var inte svårt att hålla emot att ta en till. Dag 2 idag. Skall läsa i programmet vilka veckouppgifter jag har. Målsättningen för idag är noll. Det kommer nog att bli jobbigt eftersom jag har en del i privatlivet som stressar mig. Skall använda tekniker som rekommenderats, gå och träna bland annat. Önskar er andra en fin dag!

@Kennie Tack. Jag låter mig faktiskt vara lite stolt. Idag är målsättningen också noll och såhär långt har jag inte känt något större sug. Var faktiskt tom inne på systemet och handlade endast alkoholfri dryck (!). Det fungerar bra som substitut. I förlängningen vill jag väl inte ha ett substitut heller men just nu tar jag all hjälp jag kan få.

Jag ser inte längre det alkoholfris som substitut, utan som goda drycker jag väljer för att jag gillar spännande smaker. Upplever heller inte att det triggar något sug efter alkohol, men det kan ju vara olika. Men för mig är det viktigt att unna mig alkoholfri njutning vid tillfällen då jag tidigare drack. På fredagar efter jobbet till exempel sätter jag mig en stund med alkoholfri dryck i fint glad, lite nötter och en tidning och kopplar av.

Så, skall iväg på tidig middag och sen teater efter det. Har som mål att vara måttlig, håller på med min "Alkoholbudget" och planerar tillåtet antal glas. Känns både bra och konstigt samtidigt. Önskar mig lycka till!

Tack för peppen! Det gick både dåligt och bra igår. Det som gick dåligt var att jag inte höll min plan på max fyra glas. Det blev sju. Inte alls bra. Ett glas när jag gjorde mig iordning, vilket jag tycker är mysigt. Restaurangen vi gick på känner oss och bjöd på ett extra glas vin, och jag borde ha tackat nej. Sen, mest onödigt av allt, tog jag ett glas till efter att vi kommit hem från teatern. Det är det dåliga omdömet som kommer av att ha druckit de andra glasen.
Däremot fanns det saker som inte var dåliga. Jag dolde inte mitt extraglas för min partner. Jag stoppade efter ETT extraglas (det fanns mer alkohol hemma). Jag mår inte dåligt idag. Försöker att vara analytisk och inte känna mig för misslyckad. Idag blir det en nolldag igen.

Jag tror att det första glaset, innan du hade ätit, var det farligaste. Testa iskallt alkoholfritt bubbel och lite snacks nästa gång du gör dig i ordning och drick inget med alkohol förrän du har maten på tallriken.

Strax dags att avsluta en bra dag. Har hållit "nollan" utan problem och sug. Har också lyckats att inte vara sur på mig själv för gårdagen. Nog så viktigt för mig och min motivation. Önskar er alla en god natt så småningom!

Har suttit länge och läst i forumet här ikväll/natt. Så många kloka röster och viktiga berättelser. Så mycket igenkännande.
Så många gånger jag ljugit, druckit ur vinflaskor och köpt nytt så att min partner inte skulle märka. Så mycket planering som bara gick ut på att skaffa alkohol. Så mycket ångest och så mycket skam.Jag vet inte ens hur länge jag hållit på att dricka varje dag. Hela förra året tror jag. Kanske hela året innan. Det är så hemskt. Jag är "högfungerande och högpresterande" och så gör jag så här mot mig själv.

Jag är trött men har svårt att komma till ro. Just nu är det mycket förändringar i mitt liv med hälsofokus och det känns bra, men det är många målsättningar att arbeta med. Ganska jobbigt.
Skall försöka sova nu.

Profile picture for user Abraxa

@Påvägmothälsa Ta inte på dig för mycket nu direkt. Mindre alkohol är viktigast. Jag tillåter mig att småäta både det ena och det andra nu på kvällarna. Promenader är ju bra, har precis skaffat ett billigt aktivitetsarmband för att kunna se antal steg, puls och tid. Lite roligare att röra på dig då.

God afton i forumet. Jag har haft en bra dag, varit ute en del och grejat med min cykel, jag är inte så bra på det men tycker att det är roligt. Gjort ärenden och njutit av att det är fredag även om jag inte jobbar så hårt denna veckan. Idag gjorde jag ingen plan för alkoholintaget fram tills jag pratade med min partner. Vi valde att dricka lite vin tillsammans och delade på en liten flaska vitt till snacks och en liten flaska rött till maten. Har hållit mig till max för en kväll, men kommer att gå över max för veckan. Har lyssnat till råd, inte druckit utan att äta och inte druckit mer än ett glas i timmen. Jag lär mig. Trevlig helg!

Klarade dagen igår. Det är mycket som är påfrestande runt omkring mig i livet just nu. Skall återgå i arbete i lagom takt, och jag har svårt att bromsa. Går igenom en krisreaktion efter min stroke med tankar om vad som kunde ha hänt och hur jag vill ändra mitt liv för att leva mer hälsosamt för att förebygga att jag blir sjuk igen. Vi hade en trevlig middag här igår och jag höll mitt mål för kvällen. Däremot kommer jag att gå över mitt mål för veckan. Målet var nio glas och jag har druckit 15. Däremot har jag lyckats med antalet alkoholfria dagar där målet var tre. Alltid något. Idag blir det noll.

Jobbat idag, haft en bra dag med möten, men bra sådana. Tyckte att det kändes tungt i bröstet när jag skulle gå hem och det gick inte över. Sökte på akuten, men hittills ser allt bra ut. Trött, lite ledsen. Vill inte känna mig sjuk. Hoppas snart få gå hem. Så svårt att hitta balansen.

@prinsessa Ja men precis. I programmet som jag följer diskuteras ju att identifiera triggers och riskabla situationer. Min familj, och partners familj framför allt, är farliga för mig. Flera av dem tycker inte om mig och nu har vi haft en helg med många samlade. Sedan länge så låter jag bli att prata, och håller en låg profil. Annars blir det oerhört lätt konflikt. Historiken är mångårig och svår och det jag kan göra är att bearbeta mitt eget förhållningssätt. Alkoholen har varit dövande och lugnande i detta sammanhang. Efter denna helg har jag identifierat att JAG MÅSTE hitta andra sätt att hantera släktsituationen.

Veckan har börjat rätt bra och det har varit relativt lätt att "hålla nollan" igår och idag. eventuellt skall vi ha en gäst på lördag och dricka lite vin. Fortsätter läsa nästa steg i "programmet", som handlar om risksituationer. Tillbak i mina rutiner, de hjälper mig göra bra val.

@prinsessa Hej. Min plan var en nykter onsdag, och sen gjorde jag något jag aldrig gjort förut (tror jag, i så fall var det mycket länge sedan). Jag gick på restaurang, mådde bra på alla sätt och drack ETT glas vin. Jag var nöjd med det, drack långsamt och ville inte ha mer. Vet inte när detta hänt senast faktiskt ...Så, ingen nykter onsdag men ändå ett stort framsteg!

Så var det fredag. Jag har ju inte varit aktiv här i programmet så länge men det känns faktiskt som att jag har kommit en bit på väg. Det blir en nykter fredag idag, och det känns (just nu, jag har också lärt att inte vara för tvärsäker) inte svårt. Imorgon har vi en middagsgäst, vi kommer att äta skaldjur och jag planerar att dricka vin till det. Just nu har jag stora förhoppningar att både klara mitt mål med tre alkoholfria dagar (har hittills druckit en dag denna vecka) och max nio enheter på en vecka (jag har hittills druckit ett glas vin). Det känns fint och jag är lite stolt över mig själv.
Önskar alla i forumet en fin fredag!

Så bra, läs runt här och se till att äta något gott och vila ordentligt. Vill du se en film om att övervinna alkoholberoende kan jag rekommendera Dont worry, he Wont get far on foot, finns på SVT play- dramakomedi med bla Joaquin Phoenix.

@Kennie Tack för tipset. Jag tror att jag skall göra det. Den ser bra ut. Jag har ätit en lätt middag och druckit alkoholfritt gott bubbel. Nu blir det lite snacks och kanske en Nejgroni. Det känns bättre men är fortfarande lite jobbigt.

Kul att du gillar den, jag tycker också att den var väldigt fin! Och Joaquin Phoenix är en så häftig skådespelare, hur han kan växla mellan att se helt alldaglig och sliten ut och sen liksom glimma till och bli otroligt karismatisk.

Profile picture for user Fru Gul

Hej, har också smugit omkring här ett litet tag..det va skräckblandat bara att leta upp det här forumet! Så hittade jag en tråd jag kan känna igen mig i, denna! Å tänker att jag behöver "visa" mig också, för att få inspiration, bekräftelse att jag inte är ensam om " kampen".. Har idag varit helt utan alkohol 1 vecka!! Löjligt kan tyckas, men jag tror inte jag varit utan alkohol en enda helg i flera års tid.. möjligt om jag legat sjuk då.. det har även eskalerat sista 2 åren till "nästan-varje-dag-drickande" också.. är ju alltid något att "fira", "lugna nerverna", "ruggigt väder mys", "fint väder mys" .... ja ni vet.. mys mys, som blivit skam, ångest, oro, passivitet... vart är glädjen? På riktigt? Nu ska jag inte bli djupare än så - vill bara tacka den här tråden - nu tar jag rygg på dig Påvägmothälsa och er andra -hoppas ok!! Ensam är inte alltid stark - heja oss, en dag i taget!!

@Fru Gul Hej Fru Gul! Jag tog också lång tid på mig att starta egen tråd. Skrev och läste ett par månader innan jag kände mig mogen, och det gav mycket det också! Så välkommen in på forumet!

@Fru Gul Välkommen! En sån ära, du får mer än gärna ta rygg på mig, jag skall försöka att inte föra dig vilse. En vecka utan alkohol, så bra jobbat!! Känner igen mig i det du skriver om alla olika skäl: jag är glad/ledsen/trött/ vill fira/ vill koppla av osv osv osv. Om jag siktar någonstans med min måttlighet nu är det kanske det motsatta. Inget svepskäl utan ett val. Och det motsatta valet. Nu mycket oftare. Ingen alkohol. Du kan ju bara se på inlägget ovan hur kämpigt det är ibland......Fint att ha dig här på forumet!!

Styrka till dig, håller med om att man fick bra tips från filmen. Skönt att du hittade ett bra sätt att tillbringa kvällen på! Jag tror vi är många som använt alkohol som nån sorts morot för att orka med en massa jobbigt. Som nykter inser man att ett annat alternativ är att minska på det jobbiga, att stå upp för sin egen rätt till vila och rimlig belastning.

Profile picture for user snowwomen

Lycka till 👌 jag klarar mig utan alkohol i stort sett 2 v, sen tror jag att jag kan hantera alkoholen efter 2 v så då köper jag hem en bib. På 2 dagar är den slut, jag behöver inte dricka för mår så bra när jag ej gör de men kan inte sluta när jag väl börjat. Igår köpte jag en bib och redan druckit 3 glas nu på morgonen. Tur jag är pensionär

@prinsessa Nu är det onsdag kväll och jag har precis avslutat ett härligt yogapass. Jag har en tyngre grej kvar denna vecka - imorgon. Från o med söndag är jag ledig 2 veckor. Skall bli skönt men jag behöver rutin. Det får inte vara för ledigt , då mår jag inte bra .
Igår drack jag två glas vin, inte för att jag firade, eller för tröst eller något annat. För att jag och min partner valde det till maten. Det var gott och det räckte. Idag väljer jag att äta pizza på hemvägen. Jag kanske väljer ett glas rött. Men bara ett. Hur har du det?

@prinsessa Måttligheten är ganska klurig men häftig när en får det att fungera. Jag måste bara berätta; idag åkte jag verkligen förbi pizzerian (den andra kvällen när jag skulle göra det tog jag mig faktiskt hem och tog emot ett blomsterbud...). Jag var TRÖTT efter en lång men bra fast jobbig dag. Innan så tänkte jag igenom vilka val jag ville göra, vad jag har för målsättning och vad jag vill välja. Jag har druckit vin två dagar i rad till exempel, och tycker det är onödigt med en tredje.
Jag brukar alltid beställa samma sak så ägaren frågade mig om jag ville ha en meny, och idag sade jag ja. Sen när det var dags för dryck så frågade jag efter alkoholfritt vin. När det inte fanns tog jag vatten, och det kändes inte ens svårt. Fascinerad över detta, och lite mallig...

@snowwomen Tack för uppmuntran. Det är en lång resa. Jag blir lite bekymrad när jag läser dina rader. Det är svårt att ha en BIB hemma tycker jag, nästan omöjligt att inte gå dit och "krana". Hur kommer det sig att du köper hem när du klara dig bra utan i två veckor? Kan du göra på något annat sätt? En BIB på två dagar är definitivt inte hälsosamt men det vet du säkert också.

Profile picture for user sorgsen72

Hej! Vill också ta rygg som fru Gul. Jag startade programmet i måndags. Dricker mestadels på helger men alltid för mycket. Händer vissa söndagar med då ångesten är brutal. Vissa dagar senaste tiden har jag tänkt att äsch en glas vin/öl kan ju inte spela någon roll och så tar jag det. Måste verkligen ta tag i mitt drickande men är inte redo att starta en egen tråd…

@sorgsen72 Varmt välkommen hit, men jag måste säga att det finns så många andra som har mer erfarenhet än jag här. Håller med om att det är lätt att tänka att 1 av vad det nu är en dricker inte spelar någon roll. Efter några veckor här har jag bland annat tagit till mig följande råd :" tag inte första glaset". Det är väldigt klokt, men kanske inte alltid så lätt. Vet du vad din ångest beror på ?

Profile picture for user Surkärring

@sorgsen72 välkommen hit, och ursäkta @påvägmothälsa att jag klampar in i ditt inlägg....

Vill väldigt gärna rekommendera Annie Grace's bok Tänka klart. Känner mig visserligen som en tjatig papegoja när jag skriver det, men den har verkligen gjort skillnad för mig. Efter att vad som känns som en evighet med försök att pausa, dricka måttligt, sluta i tid osv men utan att lyckas, känns det som om jag äntligen kopplat vad hela min dryckescykel beror på. Jag känner mig för första gången lugn och utan panik när det gäller tankar på alkohol.
Boken fanns på stadsbiblioteket där jag bor, så jag tror den går att låna även i andra orter, den är lättbegriplig och den moraliserar inte. Dessutom säger Grace inte "sluta dricka NU!" hon förklarar bara varför våra hjärnor så lätt leder oss till att vilja dricka - utan att vi ska skämmas för det.

Jag har i över 30 år alltid druckit för mycket. Ibland har jag lyckats hålla en fasad så vännerna barq tycker att jag varit "väldigt glad" eller "väldigt energisk " men det har nästan alltid slutat med minnesluckor, bakfylla och kräk eller dålig mage. Jag har skött jobb, barn, familj så det sett bra ut på utsidan, men inombords tappats med vansinnig ångest, panik och dåligt samvete. Det första glaset leder alltid till fler, för mig och att dricka måttfullt går bara inte. Så nu ser jag mig som en nötallergiker. Ingen säger till en som är dödligt allergisk att "en kaka med nötter kan du ju ta, den är bara så liten och smakar så gott nu en fredag". Varför ska jag då inte kunna slippa bli trugad till ett glas - jag tål det ju inte, det har jag lärt mig nu.

Långt inlägg, ber om ursäkt. Vet inte vad jag eg vill ha sagt, kanske att det kan vara bra att testa en paus från alkohol helt, en period och se vad som händer?

@Surkärring Du är välkommen hit precis när som helst med dina kloka och verklighetsnära reflektioner! Jag vill instämma i rådet att ta inspiration från olika medier. Alldeles nyligen rekommenderade @Kennie filmen "He wont get far on foot" som verkligen styrkte mig. Tycker också att allergiliknelsen är "spot on" i vissa sammanhang.

Reality check.
Nu tycker jag att det går ganska bra, och det gör det ju också, men här är min statistik:
Jag började med min målsättning 8 januari, men började registrera i december bara för att ha en utgångspunkt.
Mitt mål är tre alkoholfria dagar i veckan, max fyra standardenheter per dag och max 9 per vecka.

Totalt antal registrerade dagar: 48
Antal dryckesdagar: 32
Medel antal glas/dryckesdag: 4.34
Totalt antal glas: 139
Största antalet glas/dag: 10
Antal registrerade alkoholfria dagar: 16

@prinsessa Ajajaj jag var upptagen med tågresande när jag skulle rostat bröd.
Igår fanns det utrymme i min budget för två glas vin, på min resa. Således ingen nykter söndag men väl en nykter måndag. Imorgon blir det rostbröd (om jag inte tar sovmorgon på ledigheten...)

Profile picture for user Jerri

Svarar dig här, i stället för prinsessas tråd.
Vad modigt att ha visat din tråd för din partner! Fint att du fick ett bra bemötande och att du får stöttning i ditt mål 😀
Nästa kopp java jag dricker ska jag dedikera till dig för ditt mod! 🌻

@Påvägmothälsa jag och min man började se filmen igår. Har ca halva kvar, jag behövde sova så vi pausade. Tycker om den, men det är nog mest för att jag gillar Joaquin Phoenix så himla mycket 🤣.
Hoppas du haft en bra resa och en fin nykter måndag. 🌼

@Påvägmothälsa åh, är ni på skidsemester?? Så härligt! Jag önskar dig underbara dagar och fin snö, samt massa god varm choklad (om du gillar det). Var rädd om dig och kom ihåg att skippa sista åket 😍🎿

@prinsessa Jajamensan. Ligger i sängen efter härlig skidåkning och en lång dusch. Vi åt en maträtt idag som med fördel kombineras med vitt vin så jag och min partner delade på en liten flaska vitt vin. Jag har lagt märke till följande tidigare men extra mycket idag. Jag dricker så mycket långsammare och medvetnare. Det är som om jag äntligen gör det som jag sagt att jag gjort: jag dricker vin för smaken skull....Dessutom tackade jag nej till en påfyllning var helt nöjd med ETT glas. Detta är en stor förändring som jag är glad för.

@Påvägmothälsa men heja dig ❤ det låter som ett gött avslut på en fin dag!! Så härligt att kunna hålla ett glas, då känner du dig säkert fräsch och redo för en ny dag i backen. Wehoo!!
(Minns med fasa tidigare skidresor där dyra liftkort gick om intet när förmiddagen gick åt att vara bakis.. tänk vad skönt att slippa det)
Fortsätt njut och snälla ta ett åk för mig med 🙏🥰

@Surkärring Ja men en sån klok kommentar. På skidorter går MYCKET ut på alkohol. Det är skönt att välja bort och välja annat. Som idag. Jag tog ett härligt åk på en lång nedfart för dig. Soligt och riktig mjölksyra i benen efteråt.

Profile picture for user sorgsen72

@Påvägmothälsa jag vet men kände att ditt inlägg berörde. Alkoholen som skapar ångest om det blivit för mycket! Jag följer programmet och skapar strategier så än så länge går det bra 🙏

@Påvägmothälsa det låter alldeles fantastiskt!! Så härligt med sol också, yay 🌞
En annan jobbar helg men hann med en fika efter jobb, med familjen. Gött att byta fika-vinet mot finkaffe.
Ha en fortsatt fin helg ❤

Profile picture for user prinsessa

@Påvägmothälsa Godmorgon! Tittar in och undrar hur det har gått i helgen för dig? Nu dricks det kaffe i kaffestugan, ska gå ut och gå en promenad snart, ickebakis :-) Det är härligt det!

Önskar dig en fanatisk söndag!

@prinsessa Godmorgon i stugan! Det har gått bra i veckan men självklart är en resa en extra utmaning. Jag har en nykter söndag och då klarar jag mitt mål med tre helt nyktra dagar och nio enheter på en vecka. Jag har sagt nej till vin på restaurang, och druckit mocktails. Känner mig ganska stark och försöker att inte vara för självsäker. Det blir så tydligt hur oerhört mycket alkohol som konsumeras runt omkring en när man själv säger nej. Önskar en underbar söndag och en härlig promenad.

Det är svårt att skriva här i lugn och ro ibland, vi har en ganska aktiv semester och njuter i fulla drag. Känner dock att det samtidigt är extra viktigt att hålla min plan mha kontakten här i forumet. "Trying to keep it real"

@Påvägmothälsa skulle just skriva och höra hur ni har det 😃
En aktiv semester är min favorit, det är så skönt att vara igång och sen få krypa till kojs, så härligt trött i kroppen.
Tänker att du verkar ha en bra plan ned att ändå ha kvar kontakten här, föreställer mig att det hjälper dig att hålla dina mål. Heja dig!

Lång text om eftertanke.

Samlade reflektioner efter att ha avsiktligt gått över min valda måttliga målsättning under gårdagen. Jag spenderade sista dagen på semester med goda vänner. Redan tidigare i veckan hade jag förbrukat 8 av mina totalt 9 enheter som är målet per vecka.
Redan på förmiddagen överlade jag med mig själv vad jag skulle göra, och fick också råd här att avstå och följa min plan.
Så vad hände?
Jag förbrukade min sista enhet på en drink , och valde sen att fortsätta med alkohol under kvällen som måltidsdryck och social dryck.
Jag börjar med minus: jag bröt mot min egna högst rimliga målsättning, jag lät sammanhanget styra vad jag drack, jag är lite tröttare än vad jag hade varit annars.

Så tar vi plus, eller positiva saker med kvällen; jag hade jättetrevligt, jag blev inte mycket berusad (dvs så att jag inte mådde bra), jag känner mig inte bakis idag.
Jag drack inte för att jag gav efter för ett sug.

Varför gjorde jag som jag gjorde?
Jag ville det. Jag känner mig själv och vet att om jag styr mig själv alldeles för hårt så finns det risk för stora bakslag.
Det var en speciell dag.

Hade jag haft lika trevligt utan alkohol? Sannolikt.
Hade jag gjort ett annat val om jag kommit längre på min resa här? Kanske. Sannolikt.

Varför skriver jag detta? För att vara transparent och sanningsenlig. Mot mig själv och här i forumet.

Min närmaste målsättning är en alkoholfri fortsättning på veckan samt hela nästa vecka: för att utvärdera hur jag mår av det.

@Påvägmothälsa tackar som frågar, jag har det fint! 🌼 Hade en dipp härom dagen men den var väldigt kort och jag har hållit nollan. Min fara är just det att jag ju lätt tänker "äh vaffasen ett glas kan inte skada" och har jag tagit ett glas vet jag att jag kommer att vilja ha mer, så det är bara att låta bli..
Även om det är jag som bestämmer så är det ju min alkoholhjärna som snackar och den vill gärna övertala mig, så jag får inte släppa fram den. Det tuffar på. 😊 Vi har sportlov nästa vecka men jag jobbar.. får se vad vi kan göra för kul ändå