@Carisie jag förstår och jag tolkade det inte så 💕 men gillar att du pushar mig att jag rannsakar mig själv!

För det är precis det. Jag vet inte riktigt vad jag vill, samt vad min motivation kommer räcka till för. Ena sekunden vill jag sluta helt. Nästa vill jag hitta ett sätt som funkar. Sen helt plötsligt flippar jag, dricker för mycket, och spårar.

Så vad vill jag egentligen? Jag har inte rett ut det själv än.

@finalina Skönt för det är aldrig min intention att trycka till nån. Text ger ju små, få eller inget utrymme för nyanser ... emojis kan ju förstås ge en hint om man har samma emojispråk 😉

Du får väl undersöka vad du vill åstadkomma och på vilket sätt du ska nå dit? Spåna öppet om du vill ha lite feedback?
🩵

@finalina du är verkligen inte ensam om att vara ambivalent och uppleva att viljan och motivationen sviktar och förändras från dag till dag. Det är mer regel än undantag när det gäller den här typen av förändringar, det är fint att se att du fortsätter vara öppen och ärlig och skriva här. Det kommer att hjälpa dig framåt.

Eftersom du skriver att du behöver reda ut vad du verkligen vill så tänkte jag bara skriva en rad och tipsa om att ringa vår telefon om du inte provat det redan. Där får du bolla dina tankar och resonera kring de olika vägval du kan göra tillsammans med en erfaren rådgivare. Kanske kan du på så sätt reda ut lite av ambivalensen och hitta ett tydligt mål att fokusera på framåt. Självklart går det bra att fortsätta skriva här i tråden också/istället. Kämpa på!

@Kristoffer Hejsan! Tack för tipset, uppskattar det! Hade missat att det fanns ett telefonnummer, så uppskattar det 🙏

Yes kan tänka mig att det är många som famlar kring vad vi vill.

Just nu har jag bara påbörjat en kortsiktig plan och bestämt att jag ska ha en nykter period tills slutet av oktober. Däremot är det två tillfällen som är eventuella undantag. Jag har inte bestämt än hur jag ska hantera dessa, det ska jag tänka igenom. Men har lite tid på mig att besluta.

Tänker mycket på min relation med alkohol just nu.

Läste en artikel om att ”göra slut med vänner”. Mycket kan sägas om den artikeln och jag hoppas inte att man ”gör slut” med människor bara för att någon inte alltid kan vara sitt bästa jag, behöver stöd osv. Nej. Men jag kunde inte sluta tänka på att det typ kunde handla om alkohol.

Alkohol. Du är en som dålig vän - en energitjuv som gång på gång tar av min energi. Ibland sipprande, 2 enheter som gör en seg dagen efter, ibland totalt över gränsen, med ångest, smärta och kaos som påföljd. Hur många gånger ska man acceptera det / utsätta sig själv för det?

Vilken vän blir jag då, med alkohol i kroppen? Jag gillar inte den jag blir, en helt klart sämre vän. Mycket sämre på att lyssna på andra. Rak. Jobbig. Blir jag rent av elak. Jag kanske avslöjar för mycket om mig själv, mer än jag tänkt, kanske till och med sviker en väns förtroende kring något. Ibland måste någon ta hand om mig. Summan av kardemumman, inte en jättebra vän.

Jag känner en sorg över att jag gett alkoholen så många år, så stort fokus, ta energi fast jag nog inte riktigt förstått det. Hela min ungdom och unga vuxna liv har präglats av alkoholen. Klump i magen när jag tänker på det.

Men nu ska jag släppa tankarna och gå på skogstur med riktigt fina ”riktiga” vänner 🌲🍄‍🟫☀️ tacksam för det!

Hej, känner igen mig i dina tankar, jag blir också ledsen när jag tänker på hur mycket tid som lades på alkohol som jag nu förstår inte gav mig något. Men nu är det snart fyra år sedan jag var full senast, och nu börjar alkoholminnena blekna. Och i takt med det tänker jag mer på hur glad jag är att jag lade drickandet bakom mig, även om det skedde mitt i livet. Så visst kan man sörja förlorade år, men snart har du nyktra år att glädjas åt!