Efter många många år drickande långt över gränsen har jag nu hamnat i att jag dricker tills jag slocknar varje dag. Kan sköta jobbet än så länge men det beror mest på andra omständigheter än mig själv. Vågar inte söka hjälp då jag är jägare och vapenlicenserna är väldigt viktiga för mig. Så sjukt att man ska måste knipa käft om sitt problem för att inte riskera att förlora dom.
Nu har jag iaf valt att inte dricka sedan nyårsafton. Abstinensen har väl inte varit så illa som befarat, inte mer än att ja varit arg och kort i stubinen och känt mig darrig. Nu när det värsta är ”över” på dygn fem måste jag ställa mig frågan vad jag vill egentligen? Att närma mig tanken att aldrig dricka igen helt känns långt långt borta, jag älskar ju att dricka och gillar mycket av de alkoholhaltiga dryckerna. Men att tro att jag ska kunna vara måttliga är lika långt från rimligt. Jag kommer att eskalera snabbt igen det vet jag ju. Så vad vill jag? En längre paus så kroppen och psyket får återhämta sig lite? Ja det är kanske det jag håller på med. Jag vet faktiskt inte. Men just idag ska jag inte dricka iaf.

Bra gjort med alkoholstoppet. Ett sätt är att börja med tre nyktra månader och vänta med att ta beslutet om resten av livet. Läs på mycket om alkohol och beroende, läs och skriv här i forumet. Själv märkte jag under mina första nyktra månader att det finns så mycket annat att njuta av, bara man släpper tankarna på alkohol. I takt med att beroendet släpper blir alkoholen mindre viktig.