@Kebne1 Nemo har släppt en ny podd som heter ”Bara en till”. Annars kan jag rekommendera ”Alkispodden” och ”En beroendepodd”, men de första avsnitten är bäst. Craig Beck har bland annat skrivit ”I can make you stop drinking” som finns på storytel. Där finns också ”This Naked mind”, som är ”Tänka klart” av Annie Grace fast på engelska. Min hörförståelse på engelska fick sig ett rejält schvung när jag blev nykter. Craig Beck och Sober Leon på youtube rekommenderar jag också!

Kram 🐘

Idag såg jag att krokusen och påskliljorna har kommit upp en bit. De finns i en rabatt på vår morgonrunda så jag får se dem utvecklas från små skott, till knoppar och slutligen i full blom. En dag i taget. Små steg. Precis som med små barn. Och nynyktra ❤️

Jag tänkte på dig @Flarran. Hur du kunde ha meckat med bilderna i Photoshop, satt ihop ett bildspel med olika vårtecken, och kanske komponerat en fin trudelutt. Vet inte din genre men en favorit hos mig är Stefan Nilsson, som har skrivit musiken till ”Skärgårdsdoktorn” och filmen ”Så som i himlen” bland annat. Blir helt varm inombords när jag hör hans musik. Georg Riedels låtskatt till Astrid Lindgren-filmerna är fantastisk också. Musiken till ”Saltkråkan”, gjord av maken till Monica Dominique om jag minns rätt, orkar jag dock knappt med. Stressig och fladdrig.

Sök på Stefan Nilsson och filmmusik på Spotify så får ni njutning i hela kroppen hela helgen 😍

Om en timme ungefär kör jag 18 mil norrut till äldsta dottern. Vi ska se Svansjöns balett i kväll. Helt ny scengenre för oss, och det ska bli så mäktigt. Det är nog ordet. Mäktigt. Ingen handväska tillåts heller läste jag mig till. Sen ska vi promenera och mellomysa lite i efterhand. Hänga helt enkelt. Jag älskar att hänga med min äldsta dotter ❤️

Lillprinsen får följa med, efter önskemål från svärsonen. De två får hänga. Svärsonen är en riktigt tålmodig lekfarbror som kan aktivera min hund i timmar. Ovärderligt. Jag älskar att se min hund bonda med andra, skaffa sig fler bra relationer. På samma sätt som jag alltid har älskat att se mina döttrar bonda med andra, berika sina liv med fler relationer. Det gör inte vårt band mindre starkt, tvärtom.

Att inte vara missunnsam när det kommer till relationer är självklart för mig, men det är inte självklart för alla har jag förstått. Att vara missunnsam och avundsjuk på andra måste vara en egenskap som det är otroligt svårt att leva med. Glad att slippa det. Tacksam. Idag också. Varje dag. Alltid.

Trevlig helgkram 🐘

Det var hundra procent mys, många tusen steg och MYCKET hundlek. Både jag och lillprinsen lär sova ett dygn. Vilket är helt okej, jag har tagit semesterdag imorgon. Bara vara, tvätta, betala räkningar och laga matlådor. Resa en helg kräver vila efteråt.

Jag har nu jobbat ett år på heltid med de nya arbetsuppgifterna efter min senaste sjukskrivning för utmattningsdepression. Hela tiden har jag utvidgat min komfortzon vad det gäller ork. Började på 25 procent, sen 50, sist 75 innan jag började jobba 100 procent efter ett halvår.

Den 25/3 börjar jag jobba kvällskift kl 12-23. Tre-fem dagar i sträck, sen långledig. Det blir en svår omställning. Jobbar varannan helg i 6 veckor. Sen jobbar jag 12 veckor dagtid. (Vi är tre personer som delar på två dagtidstjänster och en kvällstidstjänst.)

Jag vet inte alls hur det blir. Men jag utgår från att det går bra. Jag ska planera in pauser varannan timme för mat, hundpromenad och fika, och vid en speciell tid ska jag höja skrivbordet och stå upp och jobba en timme osv. Jag ska hitta mina kvällsrutiner helt enkelt.

Nu blir det hämtpizza 😋

Kram 🐘

Hejsan! @Andrahalvlek, tänkte bara kolla in din sida idag och såg att du i ett inlägg undrade i vilken genre som jag gör musik i liksom. Tänkte att du kunde kolla in min musik på Soundcloud och mitt projekt kallat Flarran Stuff med instrumental elektronisk musik i bland annat lite ambient stil utan så framträdande trummor och sånt där. Lyssnade ett tag rätt mycket på filmmusik och inspirerades ett tag till viss del av olika kompositörer inom bland annat filmmusikens värld som använt syntar i sin produktion. Kommer inom kort nog att lägga upp ett nytt musikverk som jag filat lite på ett tag. Det blir troligen även det något rent elektroniskt och kanske mer tekniskt klingande på nåt sätt.

Men annars så gör jag spontant det mesta från pop till rock, ja till och med lite mer klassiskt klingande med mycket stråkar och sånt, även ibland traditionellt i mer piano-stil. Men den musiken ligger på en helt annan webbplats som inte handlar om någon slags musikterapi för att skingra mina inre tunga tankar. Som jag väl har haft och har att brottas med som lite mer medveten om vikten av att försöka att vara alkoholfri. Ovan nämnda projekt sjösattes i stunden då jag kände att det var dags att hitta mig själv på något sätt i min nya nykterhet som är det jag fokuserar på allra mest just nu.

Som det är nu så är jag inte heller redo för att gå ut i världen i det verkliga livet. För då riskerar jag nog bara att dras med av andras tankar och viljor, och missar då nog snabbt den här unika möjligheten att helt forma mig en tillvaro som jag som nykter kan finna mig tillrätta i tror jag. Har alltid haft svårt för att stå upp för mig själv och har nog bara i mycket anpassat mig efter andras viljor känns det som. Mycket av att jag började överkonsumera alkohol så tidigt var ett sätt att känna mig lite mer fri. Detta har jag förstått som helt nykter medlem på detta forum de senaste fyra månaderna.

Ha det gott!

Hej! @Andrahalvlek, för att lyssna gratis på låtar på Soundcloud behöver man inte vara medlem eller ha något eget konto. Så har det då inte varit tidigare liksom. För att kolla in mitt projekt: Flarran Stuff, prova att kopiera in följande länk: https://soundcloud.com/flarran-stuff i din webbläsare i datorn, eller i mobilen, det borde även räcka med att bara skriva in namnet på mitt musikprojekt. Då borde ett sökresultat komma upp, klicka då på länken och då kommer du till en sida som handlar om integritet, där du kan klicka på avisa för att slippa reklam och sånt. Sedan ska det bara vara att lyssna. Brukar själv vara försiktig när jag surfar och använder ett AV-program med VPN- funktion som väl många gör. Om det funkar som det ska, borde du hitta fem instrumentala låtar i spelaren. Ha en fin kväll kompis!

@Flarran Ja, det funkade! Nu får din musik göra mig sällskap medan jag kollar igenom forumet. Vad duktig du är! En vårkomposition med egentagna fina vårteckenbilder hade väl varit nice? Bildspel med musik kan man lägga upp på youtube vet jag.

Kram 🐘

Hej! @Andrahalvlek, kul att du kom in på musiksidan. Har inte fått kläm på sånt som bildspel men har i alla fall tagit varje bild till låtarna ifråga. När det gäller musik så är det faktiskt sånt som ofta har fått en att orka gå vidare många gånger. Minns min gamla farsa som var mest för att titta på äldre filmer i sin video. Han brukade säga. Ja, min grej är att se på film och du pysslar med musik. Det är viktigt att man har nåt som man gillar för annars blir det lätt lite trist. Såg att du är ledig idag och ska fixa till matlådor. Vad blir det för gott då kan man undra, gör du matsedel för hela veckan, kanske har du goda enkla matrecept så att man får sig lite inspiration som kan vara nåt att ta efter på lite sikt. Såg att du ska börja jobba natt, men ta nu inte ut dig allt för mycket. Du är då så duktig med rutiner så man blir helt imponerad.
Ha en fin dag kompis!

@Flarran Jag är van vid att alltid laga minst fyra portioner, sen jag hade familj, så jag brukar laga två maträtter samtidigt på helgen. Idag ska jag göra pytt på potatis, lax och ärtor, och sen ska jag göra fläskpannkaka. Totalt 8 matlådor, som räcker till nästa helg.

Kram 🐘

@Flarran Till lunch blir det ofta müsli och yoghurt så jag behöver inte två matlådor per dag. På onsdagkvällar äter jag middag ihop med min yngsta dotter som bor på ett LSS-boende. Vi bjuder varandra på mat varannan gång. Förra veckan hade jag med mig hemlagad pizza med vitkålssallad till oss, och nu på onsdag är det dotterns tur att bjuda. Personalen hjälper henne att tillaga maten. Jag brukar ha med mig en matlåda till henne som hon kan äta till lunch på torsdagen, och jag brukar få en matlåda av henne. Så får man lite variation över veckan.

När min yngsta dotter föddes för snart 25 år sedan var hon oerhört blodsockerkänslig. Fasta mattider var väldigt viktigt, och mellanmål mellan måltiderna. Så vi har tillsammans kämpat med att få fasta matrutiner. Hon har dessutom svårt att begripa sig på klockan så hon delar in hela sin dag efter måltiderna. Efter frukost, innan lunch, efter kvällsmål osv. Det är också så vi kommunicerar med henne. ”Vi ska åka till xx efter lunch” osv.

Jag tänker inte längre på hur viktigt detta är för henne, men jag tror att alla mår bra av hyfsat fasta mattider för att slippa blodsockerfall. I mitt fall handlar det om att mota sötsuget och motverka överätning. För stora portioner har varit min akilleshäl. Men tre månader med att logga allt jag åt i en kalori-app har gjort stor skillnad i mitt tänk.

Kram 🐘

Hej! @Andrahalvlek, Du har inspirerat en del ska jag säga. För som nu alkoholfri och inte bara levande på flytande kost som öl, vin, samt chips och skräpmat tror jag att dina råd om hyfsat fasta mattider är något mycket klokt. För mig som inte har ätit vettigt på så himla många år är det dock ett stort projekt att sjösätta känns det som. Har alltså funderat starkt på att få till en enkel matsedel för en vecka som skulle kunna fungera som en vettig grund. Men orkar inte krångla och laga mat helt från grunden och hålla på så värst mycket då jag på grund av det psykiska är så orkeslös liksom. Men idag har jag i alla fall ätit en färdiglagad fiskgratäng som jag värmde i mikron. Tog även två tomater till, och sen en klementin. Minns min gamla far som alltid åt havregrynsgröt med lingonsylt och mjölk till frukost. Synd att det inte är min favoritmat liksom, då det ju är nyttigt och lättlagat. Har i alla fall börjat tänka lite på det här med bättre rutiner kring kost och sovtider och sånt. Ha en fin kväll kompis!

@Flarran Klok taktik! När jag ändrat olika vanor har jag 1) bestämt en tid, 2) staplat en vana ovanpå en annan. Ändrat en sak i taget, tex äta lunch kl 12. Efter en vecka äta lunch kl 12 och direkt efter det ta en rask promenad runt huset, osv. Pyttelite i taget, små tomtesteg. Uthålligheten över tid är det viktigaste.

Kram 🐘

Nu har jag skrivit in alla mina arbetspass under mina sex kvällsveckor, som inleds den 25/3, i min kalender. Givetvis börjar jag med att jobba påsken. Jaja, någon ska jobba då också. Jag har jobbat mycket helger i början av min karriär, men det är nog 20 år sen senast.

Arbetstiden är kl 12-23, elva timmar. Jag jobbar varannan helg - fredag och söndag kväll. En helg på dessa veckor jobbar jag fredag, lördag, söndag kväll. Plus att jag alltid jobbar måndag och tisdag kväll. Så på en sexveckorsperiod har jag ett sjok med fem arbetsdagar i sträck á 11 timmar. Totalt 55 timmar. Den helgen lånar jag ut min hund till barnens pappa, så att lillprinsen inte blir helt understimulerad. Själv lär jag enbart jobba, pausa, jobba, sova, jobba, äta.

Uppsidan av detta är förstås att jag under sex veckor har tre långledigheter också, ihop med den andra helgen. Återstår att se om det väger upp. Nåväl, det kommer gå bra. Jag får ställa larm i mobilen så att jag tar pauser efter två timmar. Delar upp dagen och kör till kontoret halva arbetsdagen osv. Jag har en kollega i mitt skift som alltid sitter på kontoret, och det är praktiskt att ha nära till honom om jag behöver hjälp.

Arbetsuppgifterna är detsamma, men det är ju nyhetssidor man ritar på kvällarna. Det jag är mest tveksam till är sportsidorna, deras läsare är så känsliga om man råkar göra fel någonstans. Vilket händer, vi är ju inte mer än människor. Det blir ju stressigt på ett helt annat sätt också när man närmar sig deadline, men den typen av stress upplever jag inte som jobbig. När man slutar jobba för kvällen är man klar - och det finns ett färdigt resultat som man förhoppningsvis är nöjd med.

Det enda som oroar mig är att jag måste rucka på mina rutiner. Eller anpassa dem snarare. Måltiderna kan vara ungefär detsamma men läggtid en timme innan man slutar jobba funkar ju inte. Sista jobbtimmen kommer jag att gäspa käken ur led. Samtidigt är det fortfarande på rätt sida midnatt. Återstår att se hur mycket tid för nedvarvning som krävs. Jag kommer väl in i det lagom tills det är dags att jobba enbart dagtid igen. Och sen krävs en omställning igen. Vi är tre personer i skiftet som jobbar 6 veckor kväll och 12 veckor dagtid, rullande. Vi delar på två dagtidstjänster och en kvällstjänst. Vi vill alla tre egentligen jobba dagtid.

Jaja, det blir bra. Alternativet är sämre, då hade jag tvingats sluta jobba med det här. Och jag älskar verkligen både arbetsuppgifterna och den sammanhållning som vi har lyckats få till, trots att vi sitter utspridda över halva södra Sverige. Det är verkligen en bedrift, som vi allihop har bidragit till.

Kram 🐘

Idag har lillprinsen sprungit 4 km bredvid cykeln och sen promenerade vi cirka 3 km, så att han fick lukta och pinka överallt. Det är bara någon månad sedan han började lyfta på benet, och nu ska det lyftas överallt. Dock inte när jag cyklar och han springer bredvid.

Vi kämpar på med kommunikationen. ”Spring med matte”, ”nu svänger vi”, ”vänta, stanna” försöket jag nöta in i hans lilla skalle nu. Helst vill jag cykla på cykelbanor där han springer på insidan och jag har trafiken på min utsida. Jag vill helst inte möta varken cyklister, folk som promenerar eller andra hundar. Och jag bor mitt i stan. Jag får klura en del. Men rundan idag kändes okej, nu kör vi på den ett tag så han vänjer sig.

Det har gått snabbt ändå, det var ju bara sent i höstas som vi tränade på skolgården kvällstid några gånger, runt, runt ett antal varv. En tidigare cykelrunda på 3 km för några veckor sedan och nu idag 4 km då. Jag hoppas att han snart känner hur skönt det är att sträcka ut lite. Han blir inte ens andfådd, men med tiden kan jag nog höja tempot lite. Det är bra träning för mina artrosknän dessutom att cykla. Jag ser fram emot en vår med mycket cykling 🥰

När man lär sig något nytt, eller som i detta fallet lär någon annan, så har man verkligen fullt fokus. Minsta ryck fel i kopplet, ge kommando, och sen berömma massor. Positiv förstärkning. Korta stunder, några sekunder i taget, kunde jag känna flowet. Men med tiden känner man flowet hela tiden tänker jag, då han lärt sig läsa av cykeln, struntar i bilar och folk/hundar vi möter, utan bara springer med sin matte ❤️

Ikväll blir det mellomys hemma hos barnens pappa med båda döttrarna ❤️ Jag ska ta indisk hämtmat med mig, mums. Det blir en toppenkväll - och jag tror att Annicka och Marcus och Martinus går till final. Mitt jobb kräver att jag är lite uppdaterad, och jag gilllar verkligen Mello. Och Idol.

Kram 🐘

Låter härligt med långa cykelturer med vovven. Tror nog att han lär sig. Tänker på hundar som jobbar, de lär sig ju skilja på jobbet och fritiden. Som polishundar, blindhundar, etc
Kanske kan du prova med ngn liten jacka som han bara får ha på sig när han "jobbar" och ska vara fokuserad. Kanhända gör det tydligare för honom?
Kramiz

Låter härligt med långa cykelturer med vovven. Tror nog att han lär sig. Tänker på hundar som jobbar, de lär sig ju skilja på jobbet och fritiden. Som polishundar, blindhundar, etc
Kanske kan du prova med ngn liten jacka som han bara får ha på sig när han "jobbar" och ska vara fokuserad. Kanhända gör det tydligare för honom?
Kramiz

@Andrahalvlek Kul att lära sig att cykla med hunden. Jag tycker att det är så kul att springa med mina hundar, men att cykla är knepigare kan jag tänka, har inte provat, men med träning så går allt😁. En liten väst tror jag också kan vara en bra idé, mina är jakthundar och när peljvästen kommer fram och på så vet dom exakt vad som gäller.

Ha en fin kväll med familjen, mello och god mat❤️

@vår2022 Just nu har han reflexväst på sig, både då vi cyklar-springer och promenerar. Han gillar INTE att vara påklädd. Han är mer bekväm utan kläder alls generellt.

Jag känner dock att vi har kommit långt redan, nu gäller det att repetera, repetera, repetera. Och hitta bästa varianterna på cykelvägar, med minsta möjliga störning. Och begränsa tillfällena till helgen under våren, han växer ju fortfarande lite. Skynda långsamt.

Ibland längtar jag tills han blir äldre, lugn och klok och inte fullt så intensiv. Samtidigt är han ett lyckopiller i hela sin uppenbarelse. Han har inte varit still en sekund under kvällens mellomys. Så många att hålla koll på och ha kul med 😍

På vägen hem fick jag blåsa, och det var nog 15 år sen sist. Lite speciellt kändes det, men jag berättade inte för polisen att jag varit nykter i fyra år. Man undrar hur många de tog onyktra ikväll? Det är bra att de testar, det borde göras oftare.

Kram 🐘