@Andrahalvlek Vad härligt att det känns bättre i knäna och otroligt bra jobbat med sockerstoppet! 25 dagar!🤩. Och att du kunde handla utan massa socker och gotter. Jag kör en 3 dagars fasta, köpt paket med frukt och grönsaksdrycker, buljong och te. Blir lite variation i drickandet😁. Idag andra dagen och inte lika jobbig som första dagen. Vi kör båda två, maken och jag och då blir det lite lättare. Sedan ska jag prova köra 5:2 dieten. Känns bra och motiverande med en slags nystart och att ändå få äta 2 måltider på ca 250 kcal, 2 dagar i veckan. Har hittat massor av goda recept nu under fastan😂. Har under senaste året smygande ökat några kilo i vikt och portionerna har blivit något större. Ska bli kul att se hur det känns efter sista fastdagen imorgon.

Ha det så gott!❤️

@vår2022 Det låter toppen! Jag upplever inte heller buljongdagarna som speciellt jobbiga. Kan känna mig lite hungrig precis innan det är dags att dricka igen. För mig är buljong bekvämt, då slipper jag helt planera mat två dagar per vecka.

Kram 🐘

Igår påbörjade jag mina sex veckor kvälls- och helgjobb. Första kvällen gick bra. Jag bryr mig inte ens om att fundera över att köra till jobbet. Mina närmaste kollegor finns ju online hela tiden. Kollegorna på kontoret har så fullt upp med sitt och vissa dagar hinner de varken luncha eller fika med mig ändå, och då känns resan dit verkligen onödig. Nu fikar och lunchar jag ihop med min älskade lillprins istället. Och får en bensträckare då och då.

Det är verkligen bekvämt att jobba hemifrån och jag förstår att väldigt många efter corona föredrar att jobba hemifrån. Också jag. Men det strider egentligen mot mina principer. Det är i grupp som de riktigt stora idéerna förädlas. Gruppen är viktig för nya medarbetare, så att de får lära sig av gamlingar, ställa sina hundra frågor. Plus att småpratet under lunch och fika sammansvetsar oss till ett ”vi”.

Samtidigt kan man på en arbetsplats ha en ständigt pågående chatt igång, för det gemensamma skiftet. Då spelar det ingen roll var man sitter rent fysiskt. Och har kollegorna på plats inte ens tid att småprata känns det helt meningslöst att åka dit. Men det är svårt för nya medarbetare att inkluderas. Den puckeln måste man ta sig över. Och det är egentligen inte mitt problem. Jag kan arbetsuppgifterna och jobbar på i ett bra tempo. Jag är inte personalansvarig längre.

Jag bidrar med mitt strå till stacken genom att spontant feedbacka till yngre kollegor. Öppna upp för att min ribba är väldigt låg, för att de ska kunna ställa sina hundra frågor till mig. Repetera, repetera, repetera. Jag kan dela min skärm och de kan dela sin skärm, man kan faktiskt hjälpa andra rent praktiskt även på distans.

Sen tror jag att det är viktigt hur man bor. Jag bor själv, har inga ungar eller gubbe som stör mig oavsett vilken tid på dygnet jag jobbar. Lillprinsen gillar läget. Jag har gjort om barnens gamla rum till kontor, där jag har kontorsstol, höj- och sänkbart skrivbord, stor skärm och riktigt tangentbord och rullmus. Min arbetsmiljö hemma är lika bra som på kontoret. Att sitta vid köksbordet och jobba på en bärbar dator hade aldrig funkat. Nu kopplar jag upp den bärbara till skärmen och slipper använda touchen. Det hade aldrig funkat med mitt jobb, där jag jobbar över stora ytor.

Inget är hugget i sten, på sikt är planen att åka till kontoret två dagar per vecka. Men just nu känns det här mer än okej. Det viktiga sociala samspelet med andra får jag sköta på fritiden. Och jag har ju sällskap av lillprinsen 24/7 💚

Kram 🐘

Härligt att det flyter på. Jag som lärare har ju ledigt ett par veckor till (kan behövas med dagens elever och alla krav). Ny arbetsplats i augusti ska bli med skräckblandad förtjusning.

@aeromagnus Så oerhört spännande! Det kommer inte kännas klockrent från början. Det tar ungefär två månader att komma in i nya rutiner och lära känna kollegor hyfsat. Men grundjobbet, att undervisa, det kan du ju redan 🥰 Försök att ha noll förväntningar innan. Gå bara dit och ta allt på uppstuds. Och berätta för oss hur det går! Att byta jobb är rätt vanligt förekommande i nykterhetens spår. Ett av många sätt att ta itu med anledningarna till att man dricker.

Kram 🐘

God eftermiddag @andrahalvlek
Jag håller med om att det är tudelat detta med hemarbete (för oss som kan då) Å ena och andra sidan. Många yngre medarbetare uppskattar ju oerhört mycket att kunna hämta/lämna barn och slippa så mycket pendlande. Men jag upplever ibland att de är ÄNNU mer stressade än innan pandemin. Att hemmadagar kan bli splittrade, det är hantverkare och annat som bokas in- sånt som man ju aldrig kunde göra ”förr”. Utan att låta alltför gammal så minns ju jag att man hade väldigt fasta arbetstider, och inte särskilt mkt möjlighet till fler när barnen var små. Mycket stress men noll stress över renovering eller träning.
Jag jobbar hemma på heltid ett par veckor till, skönt som bara den. Men samvaron som vi trots allt har tre dagar/vecka när det inte är sommar, den är ju ovärderlig.
Tycker dock att det låter jättebra att du kan jobba hemifrån dessa pass, njuta av samvaro med din vovve. Kram 🤗

@Se klart @Andrahalvlek Angående att jobba hemifrån så är det något vi har möjlighet att göra. 30% av våra vårdbesök ska vara digitala. Jag kan förstå att det kan underlätta för många att jobba hemifrån. På mitt arbete är det samma personer som jobbar hemifrån. Jag själv vill vara på min arbetsplats, har inte långt till jobbet. När jag träffar föräldrar vill jag ha fysiska möten men har digitala beroende på vad föräldrarna önskar. Somliga har lång resväg. Jag kan
avläsa så mycket mer på ett fysiskt besök än ett digitalt. Men möjligheten att arbeta hemifrån gör ngt med arbetsplats. Den sociala samvaron påverkas vilket i sin tur påverkar arbetet. Jag tycker att det är jättetrist när mina kollegor jobbar hemma…..så är det.

Kram☀️

@Se klart @Andrahalvlek I mitt inlägg lät det som om jag förkastade att arbeta hemifrån vilket jag inte menar. Jag förstår att det är hjälpsamt för många men jag tänker även att det påverkar arbetsplatsen och för mig personligen så påverkar det mig.

☀️🤗

@Varafrisk Jag förstår absolut vad du menar. Men min upplevelse är att även om jag åker till kontoret så har mina kollegor på plats knappt tid att luncha eller fika med mig. De har så mycket att göra helt enkelt. Det blir mest att jag hamnar ihop med nykomlingar, vilka jag förstås gärna pratar med men det ger mig inte särskilt mycket. Några av mina bästa vänner på jobbet är sjukskrivna dessutom, någon är föräldraledig. Men när jag börjar åka dit mer regelbundet mån-tis varje vecka blir det kanske annorlunda.

Kram 🐘

När jag frågade min äldsta dotter vilka särdrag jag har - som sannolikt bara kommer att bli värre ju äldre jag blir så svarade hon: ”Det händer alltid grejer med dig, du bara kör utan allt för mycket eftertanke. Ibland noll eftertanke.”

Och sen nämnde hon min nya bil som exempel. ”Du bara går in där på vinst och förlust och ut kommer du med ett bilköp. Jag hade ALDRIG köpt bil på så lösa efterforskningar. Noll efterforskningar.”

Och jag bara vadå, jag fick ju en svinbra deal? Jag slapp min gamla bil med rostskada, fick en ny bil med god plats för hundburen (det enda jag verkligen kollade). Och jag har de senaste två åren funderat på att byta bil. Det enda sura i sammanhanget var att jag en halvtimme innan hade pyntat 8.000 kr i nya däck till den gamla bilen. Men de däcken är avbetalade nu, så det har jag släppt för länge sedan. Jag har inte ångrat mig en minut, att jag bytte bil. Jag är supernöjd med den nya bilen.

Lite på samma tema snabba ryck, fast inte lika kostsamt, så har jag tillbringat senaste dygnet i en stuga. Jag ville kolla om det här kan bli ett ställe att återkomma till då och då. Endast tre mil hemifrån men mitt i skogen. De som bor här har hittat sitt paradis, och sen har de byggt fyra fina stugor (med köksdel, badrum, våningssäng, bäddsoffa, stor veranda, grill+grillkol). De vill dela med sig till andra, så himla fint ❤️

Två långa skogspromenader blev det igår. Sen grillade jag korv, satt på verandan och tittade på solnedgången och lyssnade på syrsorna. En riktig batteriladdare 🥰

Vi sov båda gott i bäddsoffan i natt. Vi kommer snart tillbaka, det här är ett ställe jag gärna vill återkomma till då och då. Nästa gång blir det två nätter, lördag till måndag.

Nu ska jag jobba fredag, söndag, måndag, tisdag, onsdag. 10 timmar/dag. Nästa helg ska jag hjälpa till och flytta äldsta dottern med sambo till deras första hus 🥰 Det ska bli spännande!

Kram 🐘

Poddtips: ”En beroendepodd”, avsnitt 192 med Caroline Geijer som gäst. Hon har inte missbruk i bagaget, men hon har gått ”Livsstegen”, som följer 12-stegsprincipen. Nu som 55-åring utbildar hon sig till diakon. Så jävla coolt!

Jag är inte gudstroende. Tror jag. Samtidigt tror jag på slumpen och att det finns en mening med typ allt som händer. Hmm. Det jag kallar slumpen är kanske det andra kallar gud?

Kram 🐘

Ikväll åkte jag till yngsta dottern för att äta mat. Brukar göra det en gång i veckan, även om det har varit lite hit och dit i sommar. Vi har ju träffats ofta och på andra sätt. Men nu återtar vi vårt onsdagsmys 🥰 (Fast jag vet att det är torsdag idag.)

Efter maten brukar vi först gå en promenad och sen tittar vi på film och äter glass. ”Jag bjuder dig” sa dottern. Hon brukar göra det. Istället för att tacka och ta emot sa jag att jag inte vill äta glass, att jag ska låta bli att äta socker eftersom jag mår dåligt av det. Så hon köpte en cola zero till mig 🥰

Så nu blir det sockerfritt onsdagsmys framöver. Behålla det mysiga och dissa sockret. Idag visar sockerstopp-klockan 31 dagar, tjoho! Och det känns inte alls svårt, man får planera lite bara.

Kram 🐘

@Andrahalvlek så bra att du hittade ett sätt att stå på dig! Det är just sådana situationer som är luriga och där man behöver vara lite uppfinningsrik så att andra inte blir sårade. Lite tokigt är det att det ligger så mkt prestige i att bjuda på söta saker o bakverk, när så många skulle må bättre utan. Strongt med så många dagar.

@Andrahalvlek Du är så duktig! Jag har hela tiden tänkt att jag borde få unna mig något! Jag dricker inte alkohol och brukar inte längre nikotin men jag börjar mer och mer tänka att jag borde låta bli allt det där som triggar min ätstörning! Socker, ultraprocessad mat, chips m.m. Det är nog ända sättet för mig att bli kvitt ätstörningen, sluta äta det som triggar den! Låter lätt men så svårt! Tack för att du inspirerar❤️Kram

@Andrahalvlek Riktigt bra gjort och grattis till 32 dagar sockerfritt!🥳. Jag har fått ny motivation och kraft att stå emot genom min 3-dagars fasta. Har också noggrannare checkat av hur många kcal jag stoppar i mig egentligen. Jag har haft en vana att ta jordnötter efter middagen när jag kopplar av med en film eller annat. Den portionen har ökat genom tiden och det är nästan som en hel måltid i kcal! Där har det blivit ett stopp! Har hittat en app som kan räkna mina måltider, det blir rätt fixerat kring mat, men jag lär mig mycket. Har inte orkat eller roats av att räkna kcal men tror att det kan hjälpa mig till mer balanserad kost. En ny grej som jag funnit är torkade fikon. Kan ta ett torkat fikon och äta på det långsamt, det är sött och lite mäktigt och har många bra vitaminer, så klart med måtta!😁

Ha det gott!❤️

@vår2022 Frukt är min grej. Mycket vattenmelon i sommar, och nektariner. Just nu plommon och snart är det dags för äpplen i alla varianter. På lördag kommer äldsta dottern och vi ska köpa med oss fika och åka hem till ex-svärisarna. Jag ska se till att vi köper frukt också.

På yngsta dotterns 25-årsfest bjöd vi på rosa prinsesstårta. Jag såg till att det fanns vattenmelon, vindruvor och nektariner också. Som jag åt av. Och några fler, för mer än hälften gick åt.

Dadlar är gott också, finns i askar bredvid frukten. Smaksatta dadlar är lyx, de med saltlakrits är magiskt goda 🤩 Men det är sällan-frukt, att unna sig en fredag eller lördagskväll kanske.

Kram 🐘

@Himmelellerhelvette Jag tänker att nikotin i form av snus för mig är den minst negativa lasten. Så den behåller jag. Tills vidare. Jag känner att jag behöver den. Sockret är svinsvårt att avstå inledningsvis. Och precis som med alkoholen väcker lite mersug. Men nu efter en dryg månad sockerfri känns det inte svårt alls. Faktiskt. Likheten med att sluta dricka alkohol är enorm.

För min del är vikten viktig, för att mina knän ska må bättre. Och det är viktigt att mina knän mår så bra som möjligt för att jag ska orka leva det aktiva liv jag vill leva. För mig handlar det inte längre ett dugg om hur jag ser ut. Och att jag har bytt målsättning från hur jag ser ut till hur jag mår känns som en gamechanger. Självklart vill jag att jag ska må så bra som möjligt. Om det innebär att jag avstår från socker så får det vara så. Likväl som jag avstår från alkohol för att må bra.

Kram 🐘