Vill tacka dig för alla dina intressanta och folkbildande inlägg som gäller alkohol.

Jag är en sådan som inte lyssnar på poddar eller läser så värst mycket böcker om alkohol just... tycker det är lite jobbigt och tröttsamt...

Men jag åker gärna snålskjuts på dina inlägg och blir lite mer klok och allmänbildad på så vis ???
Ha en fin söndag ☀️

Kram ???

Maja73

Jag har 3 månader dit....klockade in mej på 3 i fredags. Satte mitt nya mål med 3 månader till. 21:a varje månad är en stor dag för mej....det är då jag firar ännu en månad. Den 3:dje firar jag nikotinfrihet och går mot 5 månader helt fri. Hurra vad du är bra...vad jag är bra. Livet ska ju njutas inte plågas. KRAM

Verkligt kul, och bra, att du åker ”snålskjuts” på mina inlägg om poddar och annat.

Jag tror nämligen att kunskap är nyckeln i det här nykterhetsarbetet. När vi får kunskap om hur alkoholen skadar oss VILL vi inte dricka längre - och då blir allt så mycket enklare. Faktiskt.

Kram ?

Och stort grattis till dig! Nykter tre månader och snart fem månader nikotinfri är verkligen svinbra!

Att bli nikotinfri väntar jag med ett tag, snuset betyder mycket för mig just nu. Tror jag. Men en dag är jag kanske redo för nikotinstopp också!

Kram ?

Det går att lära gamla hundar sitta! Och lära sig nya vanor, om de nyare vanorna är mer sunda.

Två exempel, som inte alls är alkoholrelaterade, i min vardag på senare tid:

1) När jag bytte från Comhem till Telia i maj fick jag alla playtjänster inne i tv:n. Numer kollar jag aldrig på tablå-tv. Till och med nyheter kollar jag på playtjänst. Slötittar inte, väljer vad jag vill se. Mycket dokumentärer blir det, om allt möjligt. ”Bäst i test” har seglat upp som ett favvoprogram - herregud vad jag skrattar gott åt det programmet!

2) Eftersom dottern lätt blir liggande med mobilen länge på kvällarna när hon ska sova så har jag infört att vi båda ska ladda våra mobiler och iPad i hallen. Punkt. Funkar faktiskt. Jag har fått skrämma liv i min klockradio, och jag har fått nytta av mina trådlösa sovhörlurar så att jag kan fortsätta lyssna på ljudbok 30 min innan läggdags.

Klurar som bäst på vilka andra vanor jag behöver ta itu med och ändra ?

Kram ?

Ett projekt vi tränar på just nu är att lära dottern laga mat. Så mathållningen blir lite enehanda, men det gör inget.

Fläskpannkaka har det blivit varannan söndag hela sommaren, så också idag. Imorgon också, en fläskpannkaka ger ju fyra portioner.

Halva sommaren har det blivit prinskorv och pasta varannan tisdag, så också nu på tisdag. Snart sitter den maträtten också.

På onsdagar sover dottern över på korttids, så då får jag slarva med maten. Ny maträtt på torsdagar, med start denna torsdag, är klyftpotatis och lax i ugn.

Jag sitter vid köksbordet, eller diskar, och dottern lagar mat med muntlig coachning. Och det går strålande! I början är hon tjurig och muttrar ”det är för svårt för mig” men efter några gånger blir hon mer och mer positiv.

Knäcka ägg i en skål utan att få äggskal bland äggen kräver träning tex. Likaså för att vispa ut alla mjölklumpar i pannkakssmeten.

Målsättningen är att hon kan tillaga tio maträtter innan hon flyttar till eget boende till våren.

Hos sin pappa tränar hon regelbundet på att laga pizza med pizzakit och göra tacos (steka och krydda köttfärs, skära grönsaker). Ska peppa honom att komma igång med ytterligare en maträtt, tex pastalåda som de båda älskar.

Kram ?

Idag har jag muntligen coachat min mamma i att betala räkningar på internetbanken istället för att fylla i privatgiroblanketter.

Det var tredje månaden i rad, och det går bättre och bättre. Hon gör allt själv och jag halvligger i soffan bredvid och påminner henne så hon inte glömmer något.

Nästa gång tror hon att hon klarar det själv, men jag är tveksam. Så länge allt lirar funkar det, men så fort något hänger upp sig får hon panik. Jag får nog fortsätta handleda henne muntligen, och det gör jag gärna.

Det är ett helt okej sätt att umgås på tycker jag, att göra saker ihop. Idag hade hon även några frågor angående att lägga upp nya kontakter i mobilen, skicka sms och meddelande i Messenger, och hon ville veta hur man googlar på mobilen också. Touchskärmen på mobilen är hon inte heller riktigt sams med. Hon har långa naglar och använder därför duttpenna, vilket funkar sådär. Hon ville lära sig Swisha också, men det får vi ta nästa gång.

Ett av hennes största hinder är dock att hon vill förstå allt. ”Vad gjorde du nu?” Eller så är det inget hinder utan en drivkraft. En drivkraft att lära sig själv. Jag väljer att se det så.

Min mamma är 74 år gammal och de senaste tre månaderna har hon lärt sig både att hantera den nya tv:n (hon har också bytt från Comhem till Telia) och betala räkningar via internetbanken. Det går att lära gamla hundar sitta!

Kram ?

Väcktes av morgonekot på klockradion kl 6. Istället för larmet i mobilen. Lite ovant, men riktigt nice. Det tog en hel timme från att jag vaknade tills jag kollade mobilen, tjoho!

Mobilberoende är ett beroende som jag behöver kontrollera. Nolla är ju omöjligt.

Kram ?

Min mamma hade noll itkunskap eller intresse heller för den delen. Så jag tragglade detta med henne i all oändlighet. När mina föräldrar dött hittade jag MASSOR av såna där slippar som man använder för att betala räkningar på gammalt vis?Hon hade sparat ALLA giroblanketter och fakturor sedan säkert 5-6 år tillbaka.

Jag köpte en ny mobil till henne, en iPhone, för att hon enklare skulle kunna smsa. Jag glömde bort att visa henne detta med autokorrekt vilket resulterade i vissa knepiga sms, bla ett till en av mina söner. ”Hej, nu kan mormor döda” vilket skulle ha varit ” Hej, nu kan mormor smsa” ?Jaja, det kan ju bli lite tokigt med tekniken?

Ha en bra dag?

Kram

Låter som något min mamma skulle kunna skriva ? Lite Facebook-skola har vi också emellanåt. Och sist fick jag förklara skillnaden mellan sms i mobilen och Messenger. Oklart om hon förstod.

Kram ?

Skriver ner det här för att nöta in det i skallen lite. Behöver hitta bra vardagsrutiner för att hantera stressen på bästa sätt. Eller rättare sagt, förebygga att jag ska känna mig stressad.

Jag har en ”ledig lucka” på vardagar kl 18.30-20.30, direkt efter maten. Då ska jag cykla 12 km, minst 3 gånger per vecka eller 12 gg/mån. Efter cykling blir det 20 min yoga och sen ett varmt bad.

För att det verkligen ska bli av byter jag om till träningskläder direkt när jag kommer hem. Efter maten är jag seg och sängen lockar förföriskt, men det tar emot att ta av sig kläderna utan att ha cyklat.

Jag behöver både pulshöjning och nedvarvning. Just nu ligger jag i badet och känner mig behagligt nöjd med cykelrundan ?

Idag har det börjat röra på sig mer på jobbet, jag har haft fullt upp. Jag gillar fullt upp, men under en begränsad tid. När jag går hem vill jag sluta tänka på jobbet helt.

Kram ?

Det låter bra, jag tar nästan alltid ett varmt bad innan läggdags. Det har jag gjort sedan starten av min resa. Har märkt att jag somnar lättare och sover bättre då. Jag funderade på det här med din yngsta dotter. När hon flyttar till det egna boendet, är tanken att hon ska sova där varje natt då? Ett eget hem helt enkelt?

Kram

Verkligen klokt att försöka pressa in en period av avkoppling med både pulshöjande o pulssänkande aktivitet, för det låter ju som allt runtikring är ganska fyllt med aktiviteter som kräver av dig!

Vi har friskvårdshalvtimmar vi kan nyttja, har ni något liknande? så du får lite omväxling även på jobbtid?

30 min traskar jag på lunchen. Och tvärs över gatan har vi ett gym där jag är medlem sen typ tio år. De drar 159 kr/mån och jag tränar typ tio gg/år. Dyra gympass ? Men styrka ska jag träna sen när det blir för mörkt och kallt och halt ute.

Kram ?

Just det, ett eget hem ska hon få till våren hoppas vi. Planerad inflyttning i april. Ett gruppboende som håller på att byggas i en by i vår kommun. Inte samma by där hennes pappa bor, men det är cirka 1,5 mil mellan allas boende i en trekant.

Vi blev tillfrågade i vintras om vi var intresserade av en lägenhet där till henne. De bygger sex lägenheter, plus gemensamma ytor och skogen inpå knuten.

Det blir ett privat LSS-boende och det ska drivas av personal som jobbat/jobbar inom olika verksamheter i kommunen, som då slutar jobba för kommunen förstås. Personer hon känner sen tidigare. Personer som brinner för de här ungdomarna. De har tillfrågat sex ungdomar som de tror kommer att trivas bra ihop, bland annat är dotterns bästis tillfrågad också.

Det känns som att ha vunnit en miljon på lotto ? Vågar dock inte hoppas på det fullt ut förrän jag har skrivit på kontraktet. Allt ska klaffa fullt ut. Kommunen måste handlägga och bevilja behovet i exakt rätt tid.

Tre månaders handläggning gäller, så vi ska ansöka i skarpt läge exakt tre månader innan boendet är klart. Sen får vi hoppas att det inte är kö ?

Vi bor i en liten kommun och dottern har omfattats av LSS sen hon var sex år, så de har god koll på henne. Jag har också pratat med LSS-handläggaren på kommunen och sagt att vi vill att hon ska bo där, så kommunen känner till det.

Det kommer förstås att krävas låååååång inskolning. Jag har sagt till hennes pappa att vi får köpa en riktigt schysst bäddsoffa och sova växelvis hos henne tills hon är redo och säger ”Du kan åka hem till dig nu, det här är min lägenhet”.

Jag vet att vi kommer dit, det får ta den tid det tar. Inflyttning i april och innan maj är slut tror jag att vi landar där. Möjligen med punktvisa insatser när hon är sjuk och extra mammig/pappig. Vi ska våga släppa taget också, det är inte lätt.

Kram ?

Det låter jättebra! Kanske dottern liksom växer till sig och det går lättare än du tror? Ett av mina barn har ds och i samband med skilsmässa från pappan flyttade hon till gruppboende. Det gick hur bra som helst. Men det känns så klart i mammahjärtat, konstigt vore det ju annars...
Hoppas du får en fin dag. Kram???

Det låter ju helt perfekt! Hoppas verkligen allting går i lås. Bra för er alla, och om hennes kompis också flyttar dit, kan ju inte bli bättre.?. Såklart det kommer kännas ovant för dig i början, men tänk samtidigt hur mycket tid du kommer få över till dig själv. Kram

Yngsta fyller 22 år nästa år och behöver passning och stöd som en 5-7-åring på de flesta områden, så visst blir det annorlunda på många sätt.

Jag ser fram emot några år ”efter barnen” innan det är dags för barnbarn ? Äldsta dottern lär vänta några år till med barn.

Sen kommer yngsta dottern alltid att behöva oss mer än andra vuxna barn, men det känns viktigt att hon har ett så självständigt liv som möjligt. Vi föräldrar lever ju inte för alltid.

Ser fortfarande många i den äldre generationen som har sina vuxna barn i 40-50-årsåldern boende hemma hos sig pga deras funktionshinder.

Jag förstår känslan - att de upplever det tryggt och bra, men jag tror inte det är bra för någon i längden.

Yngsta dottern är så medveten om vad hon behöver hjälp med, så två-tre timmar ensam hemma är stort för henne. ”Jag är en stor tjej”. Tänk då vilken lycka att få ett eget hem ❤️

Kram ?

Ps. Precis nu fick jag ett sms från henne: ”Nu är jag hemma”. Hon skjutsas från daglig verksamhet till respektive hem kl 15 varje dag. Jag är hemma ca kl 17.30. Den stunden ensam hemma njuter hon av, som alla ungdomar gör.

Vissa dagar på jobbet är ketchupeffekten väldigt tydlig. Jag har lirkat och klämt på olika sätt en lång tid - och plötsligt *splash* kommer allt på en gång. På rätt ställe dessutom!

Efter det blir jag helt tom i skallen. Det känns som om någon har klubbat mig med ett vedträ i skallen. Jag vill bara lägga mig ner och sova. Typ nu.

Den känslan brukar jag dricka vin på - bästa kombinationen av trötthet och belöning för väl utfört arbete.

Men jag säger som Se klart brukar säga: Jag dricker inte längre så jag får göra något annat. Cykla, yoga och softa i badkaret ?

Kram ?