Om du har akut ångest kanske du behöver hjälp? Någon i familjen? En vän. Eller ring 112... Kan det hjälpa dig att tänka att du vet att det kommer bättre dagar? Kan du ta en promenad? Ta hand om dig och tänk att din ångest är en signal om att du behöver hjälp. Sök tills du hittar rätt och ge inte upp!

den nya använd…

När man har så pass mycket ångest som du så behöver man göra allt för att hjälpa sig själv. Tro mig, att använda mediciner kan vara bra men inte tillräckligt. Mediciner i övrigt hjälper inte med själva problemet - dvs. det som skapar ångesten utan dem bara dämpar ångest. Ångest = med mycket känslor som inte längre kan hantera.

Jag råder dig, och min råd kommer verkligen från mitt hjärta <3 , att varje dag gå på AA möte, och helst inte en sådan utan två, för att fysiskt träffa människor där många av dem är eller har varit i precis samma situation som du är idag, nämligen ångestrelaterade problem kopplade till bland annat alkoholanvändning. Att få träffa andra, nyktra, och många gånger med liknande problem människor hjälper otroligt mycket - är min erfarenhet. Gå ditt och berätta om vad du känner då det bara att prata om vad man känner kan vara till hjälp att känslor "lägger sig", så att säga... Vill du gråta när du pratar så går det alldeles utmärk där, ingen komma tycka dålig om dig. Snarare tvärtom <3

https://www.aa.se/medlemmar/aktuellt/nykomlingar-valkomna-trots-corona

Lycka till <3

Jag tänker att det är bra att träffa läkare, du kan lida av depression och då finns det läkemedel som kan hjälpa dig komma upp till ytan. Då är det lättare att ta tag i sitt liv och hitta strategier som funkar.

Jag skriver detta utifrån egen erfarenhet! När man har en depression är det nästintill omöjligt att tänka klart. Läkemedel blir som en krycka ett tag, för att kunna förstå hur man ska gå vidare.

Blir läget akut så tveka inte att åka till psykakuten!!! Kram /A

Usch vad det gör ont i mig att läsa att du har det så jobbigt. Du är så stark som kämpar. Hoppas du förstår hur mycket styrka som finns inom dig.

När jag ser allt detta om dålig uppföljning, dåligt samtalsstöd, medicin som inte passar osv måste jag bara fråga om du har möjlighet att byta vårdcentral? Jag gjorde det, och genom det så öppnades himmelriket upp. Om den möjligheten finns för dig (om du inte bor för långt ifrån andra vårdcentraler) så kolla upp olika betyg på dem, hör med bekanta osv. Det kan göra all skillnad. Du kan söka i annan kommun, det är upp till dig :)

Se till att få komma till psykiatrin också, för vara sig det är ångest eller något annat - så kan VC-personal ofta ingenting om det. När jag kom till min gamla VC och förklarade min livssituation sa 2 sjuksköterskor att jag nog bara har HSP, 1 läkare sa depression och ångest, 2 läkare sa depression efter 5 minuter och en annan sa att det INTE var ADD, för jag var ju duktig i skolan. En läkare sa så!!! :( Det visade sig ju sen, även på den nya VC då jag fick samtalsstöd från min doktor, att denne heller inte trodde jag hade NPF, men det vet jag nu då kuratorn skickade mig vidare till psykiatrin för utredning. Det visade sig att jag hade ADHD (ADD) och Autism (Aspegrens), ingen har någonsin trott det, jag har aldrig tänkt på det, ingen doktor ar föreslagit det.

Stor kram

Kaffetanten88

Tack ensam. Ja jag bytte vårdcentral igår och ska testa en ny. Jag får åka en bit men värt det om jag får hjälp. Har tid på måndag. Min syster har autism och finns en stor risk att jag har det med. Eventuellt drag av det. Sen tror jag att jag har GAD också men som sagt jag har aldrig fått hjälp eller utredning. Bad för ett år sen att få remiss för utredning men läkaren måste ha glömt för jag har inte fått någon tid. Känns inte som mitt mående har tagits på allvar och jag har redan bytt vårdcentral en gång tidigare. Just nu håller jag på att braka ihop rejält. Har svårt att fokusera är spänd och skakig i kroppen. Och ångesten tar mitt liv. Imorgon hämtar sonens pappa sonen och har honom en vecka så jag slipper lite ansvar. Jag har svårt att ta hand om honom som det är nu. Min kille orkar inte riktigt med själv heller nu. Han sitter bara och spelar. Han stänger ute mig för han orkar inte hantera att jag mår så här. Vet inte vad jag ska göra. Om jag ska åka in akut eller försöka stå ut.

Du tar helt rätt beslut. Och du ber om hjälp från familj och vänner, det är superbra jobbat!!! ❤️ Hävda din rätt till hjälp på akuten, det kommer att gå bra det här, kram /A

Du är så klok som tar hjälp av din syster och mamma, och tar dina besvär på stort allvar. Måtte du få den hjälp du behöver. Måtte du träffa en läkare som vill gå till botten med ditt mående och inte bara ge dig mediciner.

Kram ❤️

Kaffetanten88

Sitter i väntrummet nu. Skakar som ett asplöv. Ångesten är total. Hoppas de ger mig någon hjälp och inte skickar mig vidare.

.. ska kräva att få stöd och hjälp. Du har rätt till det, inte minst eftersom du har ett litet barn att ta hand om.

Jag skäms över att behöva skriva ut detta men man kan behöva överdriva i kontakt med psykvården. T.ex. att du har tankar på att skada dig själv. Det ska inte behöva vara så men det är ett faktum.

Tänker på dig och är imponerad av att du tog dig iväg! /A

Kaffetanten88

Tack Allegra. Jag behövde inte direkt ljuga. Sa till sköterskan att jag funderat på att ta alla tabletter jag har hemma. Och det är ju typ sant.

Citrus

Vill bara skicka en kram, hoppas du får hjälp! ?

Kaffetanten88

Påväg hem igen med theralen. Läkaren ville inte lägga in mig. Jag sa att theralen inte hjälper men det strundade han i. Ingen remiss någonstans. Utan kom in och sitt i kö på väntrummet i flera timmar igen om det blir värre. Verkligen hatar svenska vården. Jag tas aldrig på allvar. Önskar jag bara kunde dö. För jag orkar inte mer. Lät som han övervägde att göra en orosanmälan till men lät bli för jag väntar på beroendecentrum.

... det är förfärligt att höra. Jag har exakt samma erfarenheter i bagaget. (Theralen är allergimedicin och har ingenting med ångest och depression att göra)

Har inga andra råd att ge dig än att hålla ut tills du får träffa den läkare du har en tid inbokad med.

Alternativt åka till akuten igen, träffa en annan läkare. Trötta ut dem!

Svensk psykvård är under all kritik.