Träff 16 februari

Profile picture for user Vinäger

Tänkte att det kan vara kul och bra att ha en tråd där vi förutsättningslöst diskuterar kring träffen forumet bjuder in till.

Alltså lördag 16 februari kl. 11-15 i Stockholm.

Vilka vill och kan komma?

Finns möjlighet att erbjuda övernattning till någon som har en bit att åka?

Vill vi visa vårt nick utan att avslöja vår riktiga identitet? Eller inte alls?

Vet inte om detta är en bra idé, annars får Admin självklart ta bort tråden.

Profile picture for user Mrx

Jag tänker komma till Liljeholmen på IRL träffen den 16 februari. Det är i alla fall min tanke i dagsläget. Sen vet man ju inte hur läget är närmare inpå. Jag bor i närområdet och kan eventuellt erbjuda sovplatser.

Profile picture for user IronWill

Vore å ena sidan kul men har vissa tankar kring hur det eventuellt påverkar mitt forumbeteende efter det. Känns ibland som jag kan vara mer äkta när det är losskopplat från min fysiska person. Kanske kommer. Bor också i krokarna.

Profile picture for user Morgondag

Kul med träff, jag missade förra. Siktar på att komma, bor i Sthlm. Hoppas många kan komma, har gått på AA-möten i 5 v och jag tycker det är ett bra sammanhang, precis som detta

Hoppas att flera av er jag känt ett tag har möjlighet. Bor inte längre i stan, men beroende från vilket håll någon kommer, kan skjuts och övernattning erbjudas.

IW, förstår hur du tänker kring anonymiteten och att det kan vara en begränsning att så att säga ha visat sig. Det går ju att vara helt anonym, alltså inte avslöja sitt nick. För mig är det viktigast att inte det rätta namnet, som är ovanligt, kommer fram.

Profile picture for user Femina

Har ni haft träffar för forumanvändare förut? Hur gjorde ni då med anonymiteten? Rekommenderar ni att vi använder våra forumalias eller att vi använder vårt riktiga förnamn?

Profile picture for user Carina

Hej Femina och alla andra!

Jag vet inte hur det har varit tidigare träffar men vid förra träffen valde några att kalla sig vid sina "nicks", andra valde att säga sitt riktiga förnamn eller hitta på ett annat förnamn (vi vet inte vad som är riktigt namn och inte) och inte säga sina nicks. Då vet man inte vem den personen är på forumet. Det är upp till er, vad ni känner er bekväma med.

Hoppas vi ses!
/Carina
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

En gång per år erbjuder vi möjligheten att ses i våra lokaler. Så här står det i informationen:

"Hej forum!

Snart första advent och tider av ledighet. Vi vill passa på att redan nu erbjuda en lite klapp. Tycker vi i alla fall.

En del av er har varit på, varit nyfikna på eller undrat över möjligheten att träffas på riktigt-riktigt. De senaste åren har vi på Alkoholhjälpen & Anhörigstödet anordnat en träff i våra lokaler. Förutsättningarna har varit att anonymiteten är den samma, till och med att välja att inte nämna sitt "nick". Vi har ibland valt att bjuda in en föreläsare eller liknande och haft frågestund. Mest är det en möjlighet att få träffas och utbyta erfarenheter. Vi är mer än glada att få tillfälle att träffa er och bjussar på lunch och fika i våra nya lokaler som finns i Liljeholmen, Älvsjö, Stockholm. Vi hoppas ni har möjlighet att ta emot vår klapp eller kanske mer vara vår klapp:-).

Tid för denna träff är: 16 februari kl. 11 - 14. Mer info kommer i vår "blogg" på framsidan "Från rådgivarna".

Mer om innehållet kommer inom kort!

Varma hälsningar
Carina

Profile picture for user Adde

har varit på samtliga träffar och tycker att stämningen är väldigt bra och att det är "lättpratat". Hur man presenterar sig beror nog kanske på hur bekväm man är med sin situation och det är absolut ingen som dömer om man inte vill säga sitt namn eller nick. Och namnet är ju definitivt inte det viktigaste ! Vi är alla lika i detta sammanhang.
Jag som är van att presentera mig med förnamn och efternamn, dvs "Alkoholist", på AA-möten har inga problem med det.
Min presentation på ett AA-möte är såhär : Hej ! Jag är "Adde" och jag är en alkoholist som idag är nykter för min egen skull.
I början sa jag det i omvänd ordning : Jag är en alkoholist som heter "Adde". MEN jag är ju faktiskt en egen person med egen identitet och jag är inte en sjukdom så jag ändrade till att sätta min person först.

Detta är alltså en förklaring på hur JAG gör och betyder inte på nåt sätt att ni måste göra samma sak !!

Lite tycker jag att medberoende/anhörig går igenom samma process. I början som ny så är alla medberoende men allteftersom man utvecklas och går mot ett eget tillfrisknande så byter många sin "titel" från medberoende till anhörig. Men, återigen, det är ju helt fritt val och ingen dömer hur man gör !!

I övrigt har jag nollkoll på adressen till mötet och hur jag ska göra för att komma dit ? Förut var det promenadavstånd från Cityterminalen och ev hotell men nu knallar man väl knappast dit !

Knuffar upp tråden och hoppas att flera vill och kan komma på träffen.

Tack för att du berättade lite om tidigare träffar, Adde. Det tar nog bort en del rädsla. Lite läskigt känns det allt.

Jag tänker att jag börjar med att kolla om det finns någon jag, mot förmodan, råkar känna igen. Om inte, tror jag att jag presenterar mig som Vinäger. Vi får se.

oss lantisar som måste planera i förväg vore en adress kanon att ha !
Och, som jag glömde förut, tack Vinäger för att du startade tråden !!

Profile picture for user santorini

Jag skulle gärna komma på träffen och skulle gärna ha en adress så jag kunde se om det är möjligt. Jag kommer till Cityterminalen.
För mej som varit med i sju år vore det väldigt trevligt att veta vem som är just en viss ”nick”. Inte namn men vem som är Adde och Berra och mulletant m fl. Jag tycker det skulle vara själva poängen på nåt sätt. Men det är upp till var och en.

Profile picture for user Sigge69

Tjo AF
Sigge69 kommer nykter såinihelvete, brukar inte planera så långt fram, men jag gör ett undantag nu för den goda sakens skull. Ser fram mot att träffa er gamla vapendragare här på forumet. Tyvärr kan jag inte mullra in på min antibus, det får bli boskapsvagnen till Stockholm.
Fridens liljor
Kram

Profile picture for user Fenix

med en ny träff, jag missade förra. (kan det ha berott på alkoholen?) Svar: ja.
Känner mig just nu stark i min nykterhet. Förra veckan åkte jag till London och gick samma typ av kurs som jag gick för 15 år sedan då jag slutade röka. Trodde då att jag aldrig skulle kunna sluta röka, men efter kursen, som varade en dag, har jag aldrig rökt och ännu bättre, aldrig haft lust att röka. Så i höst blev jag rätt desperat då jag aldrig tycktes kunna sluta mitt dagliga drickande och mina värden blev allt sämre. Jag hade haft i bakfickan att hjälper inget annat kanske jag kan gå samma kurs fast det nu handlade om alkohol. Och förra torsdagen var en magisk dag, 6 timmar av 180 graders hjärntvätt år rätt håll. Precis som med rökning insåg jag på djupet hur meningslöst drickandet är för min del, det ger absolut ingenting om man ärligt på djupet penetrerar saken. Frågan är ofta varför man dricker, och den är lätt att svara på, för att man blivit alkoholberoende. Frågan vad det ger mig att dricka är intressantare. Läste runt här i dag en hel del och nästan alla berättar om vilket skit alkoholen ställer till med. Så frågan vad det ger mig är faktiskt väldigt relevant. Avspänning säger en del, men det är ju faktiskt alkoholen som skapar spänningen. Jag har varit ut och in här på forumet i sju år tror jag, vore väldigt roligt att träffa en del av er. Och jag känner mig just nu mycket säker på att jag ska vara nykter även i februari.
Lycka till alla hur ni nu väljer att försöka skiljas från alkoholdjävulen.
/Fenix

tar mig friheten att lägga ut adressen som jag fått från säker källa.......
Katrinebergsbacken 35A

Och är det nån kunnig som kan tala om hur i h-vete man tar sig från Cityterminalen och ut till Liljeholmen med buss är jag väldigt tacksam ! Hittade en karta där det står att hållplatsen är under bron......Men inte vad som stannar där :-(( Eller hur det är med parkering där ?

Profile picture for user Rosette

Hej! Vad bra att ni sett till att adressen kommit ut här, vill bara flika in och tipsa om att det även går att parkera på Liljeholmsberget- dvs väldigt nära själva gatuadressen vi möts på.

Varma hälsningar,
Rosette

Hej på er!

Vi har märkt att nyfikenheten är stor gällande lajv-träff i våra lokaler på Liljeholmen, Stockholm. Roligt!
Nu har vi diskuterat ihop oss och kommit fram till ett upplägg. Hoppas ni kommer gilla det!

11-12 Hej och välkomna!

12-12.45 Lunch och mingel

12.45-14 Delade grupper:

Medlemmar som är anhöriga, Carina och Sofia samlas i en grupp. Carina ger en mini-föreläsning om anhörigas situation och sedan gör vi en enskild självhjälpsövning som de som vill sedan kan diskutera i gruppen.

Medlemmar som är oroliga gällande sin alkoholkonsumtion hänger med Rosette och Li-Lo för samtal, pepp och egen självhjälpsövning.

OBS! Ni delar bara med er av det ni vill dela. Det är helt ok att sitta tyst och lyssna.

14-14.20 Fika

14.20 - 15 Avslutning och överraskning

Adressen är Katrinebergsbacken 35A i Liljeholmen. Det är en skaplig uppförsbacke så ett tips från coachen är att ta lite extra tid så ni hinner hämta andan.

Anmälan mailar ni till kontakt@alkoholhjalpen.se. Meddela gärna om ni har någon specialkost.
Senast anmälan: fredag 8/2 2019.

Väl mött!
Vi ser så mycket fram emot att träffa er!

Hoppas vi ses!
/Li-Lo, Rosette, Carina, Sofia & Magnus

skulle vara skoj ! Men jag har inte riktigt bestämt hur jag ska ta mig dit än ?? Efter att FlixBus köpt Swebus så har deras tidtabeller totalhavererat. Tåget är ju som det är.....där vet man ju inte om man kommer fram. Bil är ju rätt skönt också... :-)) Vi får höras av lite senare !

Ser fram emot att träffa er andra. Det hela är förstås frivilligt, men det känns ändå riktigt pirrigt, dock (mest) på ett positivt sätt.

Väl mött!

Landat i att jag kommer, och utmanar mina rädslor genom att avända mitt forumnamn. Så ni kan skälla på mig för allt som väller ut på forumet :) Ska bli intressant!
Det är INTE en uppmaning till er övriga att göra detsamma. Bara mitt sätt att utmana mig och släppa på rädslor och acceptera och stå för vem och vad jag är.

Hallå där, det där handlar ju om prioriteringar. ??

Vad är väl en kritvit, finkornig sandstrand, som kryper in överallt, en strålande sol och alldeles för skön temperatur - mot ett kyligt, bistert, eventuellt slaskigt och mörkt Stockholm i februari...

Hm, vid närmare eftertanke är du kanske förlåten ändå... ?☀️?

Hej hej!

Hoppas ni ser fram emot träffen 16/2 lika mycket som vi! Jag puffar upp tråden igen så ingen missar vad som är på G.
Kom ihåg att anmäla er om ni kommer och eventuella matallergier.

Här är programmet och adress igen:

11-12 Hej och välkomna!

12-12.45 Lunch och mingel

12.45-14 Delade grupper:

Medlemmar som är anhöriga, Carina och Sofia samlas i en grupp. Carina ger en mini-föreläsning om anhörigas situation och sedan gör vi en enskild självhjälpsövning som de som vill sedan kan diskutera i gruppen.

Medlemmar som är oroliga gällande sin alkoholkonsumtion hänger med Rosette och Li-Lo för samtal, pepp och egen självhjälpsövning.

OBS! Ni delar bara med er av det ni vill dela. Det är helt ok att sitta tyst och lyssna.

14-14.20 Fika

14.20 - 15 Avslutning och överraskning

Adressen är Katrinebergsbacken 35A i Liljeholmen.

Anmälan mailar ni till kontakt@alkoholhjalpen.se. Meddela gärna om ni har någon specialkost.

ALLT GOTT!
/Carina

Profile picture for user Denhärgången

Tips, många busslinjer, tex flixbus, stannar i Liljeholmen innan Cityterminalen.
Ska bli så superfint att ses!

har anmält mig, ska bli spännande. Hoppas så många som möjligt kommer, gärna också de med längre nykterhet.
mvh Fenix

Profile picture for user MondayMorning

Jag funderar fortfarande på att komma eller inte komma. Vet inte om forumet skulle vara samma sak efter att man blottar sig.
Sen är jag ju extremt ärlig här inne och säger exakt vad jag tycker och tänker - vilket jag absolut står för men jag är nog icke älskad av
alla härinne ha ha. Morrhoppan Monday. Får ta med en livvakt ;D

Ja ja vi får se. Men OM - är det någon som vill hänga på kvällen? Typ middag eller nått. Allt utom A funkar ju isf.

Profile picture for user Sigge69

Tjo
Jag kommer, kör med öppna spjäll dvs med mitt namn & alias Sigge69. Ni som läst min gamla blogg vet ju hur ”hunken” ser ut ändå ??.
Om det blir häng på kvällen, så är jag på.
Fridens liljor

Som några av er lagt märke till så har jag varit omedvetet ambivalent gällande sluttiden för lajv-träffen. Det är kl. 15 och inget annat!
Ursäkta otydlighet.

Önskar er fin fin helg!
/Carina

Jag är anmäld och min anmälan är bekräftad. Jag känner just nu att det är helt OK för mig att avsölja min riktiga identiet. Vad har jag att förlora när vi alla kämpar mot samma fiende? Visst lite pinsamt kan det ju bli om någon jag känner kommer men vi är ju därför samma sak så egentligen vad spelar det för roll? Om 100 år är vi alla döda! ;)

Ser verkligen fram emot lajv träffen den 16/2. Hoppas vi blir många som kommer och skakar tass med varandra. För mig har det varit och är en stor hjälp att ta del av allas berättelser här inne. Det som slår mig är att vi är väldigt många som kämpar med samma problem. Tillsammans är vi oslagbara ??

Profile picture for user Li-Lo

Vill bara påminna om att ni som kommer kan välja att vara de ni "är" utanför forumet, i forumet eller ha ett nick-nick för att fortsatt vara anonyma här men ändå vilja ses.

Ser så mycket fram emot att ses oavsett eventuella nick eller inte :-)

Li-Lo Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Har planerat att vara med och tycker att det ska bli jättekul - om än lite pirrigt, då min tanke är att presentera mig som Vinäger. Herregud, ni vet ju nästan allt om mig...

Undrar också vilka mer som kommer och om det fortfarande finns något intresse för att träffas efteråt, vilket diskuterats tidigare i tråden. Jag vet ännu inte om jag kan hänga på, men hoppas i så fall på det.

Väl mött!

Finns det några konkreta planer för att ses efter träffen på lördag? Jag kan eventuellt stanna kvar en stund för efter snack.

/Mrx

Kanske en fika i Gallerian. Kan inte så lång stund och att åka in till city funkar inte för mig. Vad tycker ni andra?

Utan att lägga någon värdering i eller vikt vid orsaken, verkar det inte finnas så stort intresse av att träffas efteråt. Jag åker nog hem istället, då jag har både barn och barnbarn som väntar.

Jag åker oxå hem efter träffen. Har massa åtaganden imorgon kväll ska ut på stan och käka med kompis gänget. En utmaning men den fixar jag.

Profile picture for user santorini

men det blir för jobbigt att resa till Stockholm i alla fall. Det är färja och buss och sen hur jag tar mej från Cityterminalen till träffen. Och inte hemma igen förrän midnatt. Så tyvärr blir det inget för mej. Vore så trevligt att träffa er IRL :). Ha så trevligt!

Ta det absolut inte personligt, jag har nog inte ork att gå på träffen just nu. Hade jag varit i form för det så hade jag gärna fikat efter. Ursäktar mig med att jag är lite ”nere” i allmänhet men det är inte direkt eller knappt ens indirekt kopplat till alkohol. Hoppas ni som går får en bra träff! Och kram på dig vinäger! Tycker det var en oerhört bra idé!

även om jag sett fram emot att ses. Det var andra som tidigare i tråden pratade om att göra något efter träffen. Har lite i mig att jag måste ta tag i saker...

Synd att vi verkar bli färre och färre. Självklart ska det bli kul att träffa en del forumvänner, men känner också att det här är en chans att få lyssna på och diskutera med proffsen på Alkoholhjälpen.

Ha en fin lördag alla som läser. Mrx och ni andra som kommer till Liljeholmen, vi ses om en stund!

Profile picture for user Morgondag

Jättekul att få träffa så många forumvänner och medresenärer i r l. Påfylld med energi och hopp. OCH stort tack till er på Alkoholhjalpen för allt ni fixade ♥️♥️!

Profile picture for user Dee

Tack för idag, känner mig 3 ton lättare om än helt slut efter idag!
Ni är grymma, allihopa!
Tack för ett fint bemötande och en riktigt välordnad träff!

Alltså, jag trodde självklart att det skulle bli en bra och givande träff, men den blev ännu ännu bättre. Så himla trevligt och kul att träffa alla. Men tänk att nästan ingen såg ut som jag föreställt mig... ?

Behöver också sortera intrycken och samla tankarna nu. Och hålla kvar känslan av en genuin uppriktighet mot och omtanke om varandra. Massor med extra cred till alla som vågade så mycket mer än vad ni/vi kanske trodde från början. Inklusive mig själv.

Självklart även beröm till er på Alkoholhjälpen. Superbra fixat.

Morgondag, än en gång, tack för boken. En fin gest som värmde lite extra.

Hälsningar en mycket nöjd Vinäger (som nu avslöjat att hon pratar lika mycket som hon skriver...) ?

Vad fint att du kände att du fick förtroende för oss. Speciellt med tanke på att du blivit sviken så många gånger. Ditt inlägg berör.

Du verkar vara en mycket fin och känslosam människa. Önskar av hela mitt hjärta att du känner att din egen resa börjar på allvar snart och att du får känna ett lugn inombords. Hur du fixar färden spelar ingen större roll, bara att du gör det. Hoppas att du känner dig redo snart.

Kram ?

var träffen i lördags! Så fantastiskt roligt att träffa så många av er i rl efter så många år på forumet. Jag fick träffa två personer som varit med lika länge som jag, i omkring tio år, och det var förstås extra berörande. Kan tillägga att dessa två haft en mer lyckosam resa än jag, men som jag sa på träffen så är nu min avsikt att denna dag ska bli mitt riktiga avstamp för ett nyktert liv. Personalen hade gjort ett fantastiskt jobb för att det skulle bli en givande dag för oss alla, och det blev det i alla bemärkelser. Tack!! Känslan av att ha en massa vänner med samma problem, blev ännu starkare när jag fick se några av er i verkligheten. Fick ett gott råd av Adde; börja varje dag med att lova att vad som än händer idag ska jag inte dricka. Har hållit det löftet hela dagen i dag. Ska ta en nytt i morgon bitti. Kram alla där ute från Fenix

av Morgondag att ge Vinäger boken, som jag är säker på kommer att ge mycket att läsa. Jag har faktiskt läst den två gånger, och kan väl avslöja att det handlar om Rebecka Åhlunds Jag som var så rolig att dricka vin med. Hög igenkänningsfaktor för de flesta tror jag. Uppriktig och välskriven.

Profile picture for user Renée

Hej!
Instämmer med er andra som skrivit om träffen;
det var verkligen trevligt och givande!
Va fint ni hade ordnat; Magnus, Li-Lo, Rosette, Sofia, Carina!

Varma hälsningar /R ?

Profile picture for user Dionysa

På väg till Forummötet i lördags kollade jag programmet för dagen, – det var väl kl ett? Nej,.. ridå! 11 skulle jag varit där! Och jag som förberett mig, läst på gamla inlägg, rekapitulerat. Nyfiken och lite nervös att få träffa folk irl hade jag varit. Nu blev det inget med det. Hade i backspegeln sett förändringen som sakta och krängigt vuxit fram under de två år och 4 mån som gått. Kanske dags att förnya insikterna, inte glömma att kampen fortfarande var aktuell. om än vilande, hade jag tänkt. Med svansen mellan benen slank jag sedan in på Gallerian i Liljeholmen för att hitta något gott att trösta mig med.
Här brukade jag förr handla fina viner. Ja, jag var (och är) intresserad av hur det smakar, för det mesta. Jag kan sakna den biten. Tänk att få köpa en saftig bit kött nere på Ica, och ett mustigt rödvin till det… klarar jag väl? Tanken blixtrade genom mitt huvud men försvann lika fort. Jag märkte att jag var säker, helt säker på att jag inte ville. Inte dricka vin, framför allt inte med mannen därhemma. Kanske med någon annan, någonannanstans? Under trevliga och avspända förhållanden, i så fall. Det är ju oron, stressen och pressen tillsammans med honom som gör att det blir desperat och för mycket, resonerade jag. Kanske en luring, kanske en möjlighet det där att dricka i en annan miljö, kontrollerat? Sådär gick tankarna i min ensamhet.