Ja, jag försöker verkligen tänka framåt nu. Påverkar genom att rensa bort bilder på henne på min telefon och ta bort allt annat som påminner om henne. Måste försöka släppa och gå vidare nu, det finns inget alternativ. Men det är fruktansvärt jobbigt att gå igenom alla bilder jag har på oss tillsammans, jag ser ju att kärleken fanns där förr. Att det är det sista året som det verkligen inte fanns något kvar. När jag var i dåligt fysiskt skick och inte kunde träna så blev det inte ens bra för oss över sommaren i år, det var nog verkligen det som avgjorde allt.

Att man inte inser att man är mitt i en depression förrän efteråt gör mig väldigt ledsen. Jag hade 70 dagar nykter förra hösten, sen gjorde jag illa mig och sket i det. Det gjorde det värre än någonsin tidigare, jag tappade det helt med alkoholen och mina prioriteringar. Usch fy fan vad jag ångrar mig ibland. Men det är som det är, inget att göra åt nu. Måste gå vidare och ett steg i det är att rensa ut allt som påminner om henne. Sen behöver jag träffa någon och kramas lite.

Bullret

Hej igen,

Mår sämre än någonsin när det landat att jag pratat med exet. Jag känner mycket mer i uppbrottet än vad jag trodde att jag skulle göra. Jag tror mycket av det beror på nykterheten. Att jag tar tag i mina problem istället för att supa bort dem. Sen tror jag också att jag har lite svårt att släppa henne just för att jag släpper hela mitt tidigare liv i samma ögonblick som jag inser att det ALDRIG kommer bli hon och jag igen. Det är så mycket mer på spel, och jag är i ett av de avgörande ögonblicken i mitt liv.

Hon pratar med mig som att det var "så fint och välbehövligt" med vårt samtal igår, och att hon blir lika trött som jag av att ha kontakt. Om det är så, varför gör man då slut? Jag har sjuka mycket jobbiga tankar i huvudet just nu, jobbdagen var en jävla mardröm. Jag tror att det är jobbigare nu dels för att jag är nykter men även för att jag börjar inse att det faktiskt inte kommer bli hon och jag. Kärleken är över. Fuck, vad jag hatar det.

Det kanske blir ni två igen. Eller inte. Men det sker inte just nu, för du har viktigare saker för dig. Finna dig tillrätta i ditt nya liv som nykter.

Försök bara acceptera att det är som det är. Livet är jobbigt. Lite jobbigt som nykter, då man måste fejsa och ta itu med saker. Men mycket jobbigare om man dricker och dränker alla känslor och skjuter allt jobbigt framför sig.

Kram ?

Ja, jag får försöka inse att det är som det är. Att jag var lite krasslig och var tvungen att isolera mig i helgen påverkar såklart också och jag har kommit ur den träningsmani jag hade veckorna innan. Kommer ta upp träningen igen och nu finns det inte längre några planer på att prata/skriva med exet framöver, vilket gör att vi båda kan börja gå vidare. Det känns på något sätt definitivt och jag är glad över att hon tror på mig och att jag kommer lösa detta.

Aldrig mer första glaset.

Bullret

Ja, nu blir det bara bättre. Fått ett tydligt avslut och börjar komma tillbaka. Förkylningen är ju helt borta också så jag var på gymmet och körde ett riktigt hårt pass. Lägenheten har inte riktigt kommit ikapp, jag är fortfarande påverkad av den senaste veckan. Idag när jag cyklade hem från gymmet så kollade jag in på bolaget och fick en fundering över varför man skulle gå dit en onsdag. Fick en kort sekund ett infall att det hade varit lite gött att gå dit, varpå jag snabbt kom underfund med att det vill jag inte göra. Och kände mig ganska nöjd med det.

Idag var det 4 månader sedan jag var full senast. På måndag är det tre månader sedan jag drack den sista ölen, dagen innan jag och exet gjorde slut. Jag tror verkligen att det var ett måste att göra slut, jag behövde den tiden som har varit (och fortfarande är) för att jobba med mig själv och fortsätta bli en bättre människa för varje dag som går. Idag spillde jag ut ris på hela golvet, tidigare hade en sådan banal och enkel sak fått mig att se rött. Nu har jag direkt inställningen att "jaha, det var synd. Nu får jag torka upp." Mitt mindset är förändrat i grunden och jag har berättat för alla mina vänner i min nya stad att jag inte dricker på obestämd tid. Jag har fått så många insikter och det gör mig väldigt glad.

Jag tror att 2021 kommer bli mitt bästa år i livet. Jag har nu en framtidstro för första gången i mitt vuxna liv, och jag älskar det.

Bullret

Hej! Det känns som att jag sedan senast har accepterat att det inte kommer bli jag och exet igen och verkligen börjat släppa det på riktigt. Så jag passade på att gå på en dejt i helgen, vi bestämde att vi ska träffas igen!! Väldigt skönt att ta allt som det kommer och inte behöva tänka på och känna efter hela tiden. Och skönt att man fortfarande har det!! Alltså förmågan att träffa tjejer, man blir ju lite osäker på den egna förmågan efter några år :) Nu känns det nästan lite pirrigt igen, superkul att ha något annat att tänka på, jag kommer ta för mig av en kram eller tre framöver.

Bullret

Senaste numret av IOGT-NTO:s medlemstidning Accent handlade just om dejtande som nykter. Att många reagerar negativt på att man är nykter, så det blir inga fler dejter. Tyvärr finns det ingen dejtingsajt för nyktra i Sverige. Vore kanske en affärsidé? Det finns flera i USA tydligen.

Jag vill också dejta framöver, men jag vill inte riskera att träffa en man med alkoholproblem. Om jag rannsakar de senaste sju åren ordentligt, och analyserar de åren med mina nyktra glasögon, så har jag till 100 procent träffat män med alkoholproblem efter min separation från barnens pappa för sju år sedan. (Då räknar jag bara dem som kändes seriösa, som jag träffade åtminstone några månader.)

De försökte alla fyra dölja sina alkoholproblem för mig, men nu med nyktra glasögon och ökad kunskap ser jag mönstren tydligare. Creepy. En av dem var öppet nykter, men han pratade aldrig med mig om orsakerna, trots att vi träffades under ett halvår. Jättekonstigt. Jag hade inget emot att han var nykter, men att inte prata om sitt tidigare missbruk är att mörka en viktig del av sitt liv. Allra helst som jag fick veta ALLT om hur hemsk hans fru var i samband med deras skilsmässa ?

Det där med hemsk fru i samband med separation är för övrigt en sak de hade gemensamt, behovet av att prata om hur deras ex helt känslokallt körde över, söndrade och härskade. Typ. Spännande självbild. Undrar hur många gånger jag kan gå på den historiebeskrivningen av en man?

Kram ?

Hej igen,

Ja det kan säkert vara tufft att dejta nykter, i dessa covidtider tror jag att det är betydligt lättare än normalt. Det händer ju inget. Däremot om man börjar dejta och ska sova över så finns det nog en sorts förväntan på att dricka en flaska vin eller så, varit lite nervös för det men det löser sig när det är dags tänker jag.

Träffat den här tjejen ett par gånger förra veckan, skönt att ha något annat att tänka på. Det gäller att jag aldrig glömmer bort hur jag haft det, och aldrig tar första glaset. Tycker hon att det är trist så får det vara så.

Har reagerat förvånansvärt lite på att kyssa en annan kvinna än exet, det var över fyra år sedan sist...Det betyder väl kanske att jag börjat släppa henne på riktigt...

Jaja, jag förblir åtminstone nykter, så kan inte skylla sex på att jag var full. Alltid nåt.

Bullret

Jag har hört och läst att sex nykter ska vara helt fantastiskt. Det måste jag förstås haft i mitt 51-åriga liv, varav 24 år i samma relation, men jag kan inte minnas någon extra wow-faktor direkt. Så den wow-faktorn ser jag fram emot att upptäcka så småningom. Man dör inte av att känna sig lite blyg försöker jag intala mig själv.

Kram ?

Hej!

Jag kämpar vidare. Har inte varit så aktiv på forumet det senaste. Fortsatt träffa tjejen jag dejtade, skönt med närhet, speciellt i dessa tider. Hon tog med sig en flaska vin till mig för att hon var för sen. Jag tackade och ställde den i skåpen. Någon dag senare när hon var här och frågade om vi skulle ta ett glas så sa jag att jag inte dricker en droppe innan jag är frisk i kroppen. Inte nämnt att jag aldrig mer kommer dricka än men det kommer om vi fortsätter träffas. Är hon inte OK med det så är hon inget att ha :)

Det går bra med alkoholen, känner mindre och mindre sug. Var inne på bolaget och köpte alkoholfri öl här om veckan, fick inte något sug på alkohol alls där inne. De nya vanorna börjar verkligen sätta sig nu!

110 dagar sedan sista ölen, 146 dagar sedan jag var full...Det går undan!

Bullret

Har du vinet kvar hemma? Vanskligt. Visst luktade det apäckligt på Systembolaget? Jag kan knappt gå in där längre pga stanken. Tur att jag slipper. Tänk att ett ställe man besökt flera gånger per vecka plötsligt är helt raderat ur ens medvetande. Eller plötsligt är kanske att ta i, det tog några månader innan jag slutade kasta blickar åt det hållet. Men det som slog mig då var alltid ”herregud vad mycket bilar”.

Grattis till 110 nyktra dagar! ???????

Kram ?

Ja, fast vin är inte min dryck, det är öl som är det farliga för mig. Ja verkligen, har knappt koll på att det stänger kl 15 på lördagar!

Känns riktigt skönt att dessa nya vanor verkligen börjat sätta sig.

Bullret

Hej igen,

Jag har haft en nykter jul och nyår. Det har inte varit svårt över huvud taget, jag har ju bestämt mig.

Något jag däremot har märkt är att jag har lägre sexlust än normalt, både med mig själv och andra. Vet inte riktigt vad det beror på, men det påverkar mig rätt mycket. Börjar komma in tankar på att det är för att jag slutat dricka, men det finns absolut inga bevis för att så skulle vara fallet. Jag får se hur det går framöver, har blivit ett så stort problem att jag beslutat att söka läkarvård för det.

Annars har jag inte så mycket att skriva om mitt nya liv. Pratade med tjejen jag börjat träffa om mina tidigare alkoholvanor och min avhållsamhet från alkohol, hon var väldigt förstående i det. Jäkla toppentjej jag råkat stöta på verkar det som :) Jag har ju vettiga anledningar till att inte dricka, då tror jag att folk har större förståelse.

Bullret

Stort grattis till att du verkar ha träffat en toppentjej!

Det där med sexlusten kan nog bero på något annat än att du är nykter. Alkohol är nämligen INTE bra för varken sexlust eller potens, och de som testat säger att nyktert sex slår onyktert sex med hästlängder. Just därför att man njuter mer i nuet som nykter, samtidigt som lyhördheten för motparten blir bättre när man är nykter.

Kram ?

Jo, jag håller med om det. Tror bara att det är hjärnspöken och att i de flesta av mina sexuella relationer har jag varit onykter. Tänker att alkohol får en att slappna av lite...Men behöver hitta andra sätt att försöka slappna av. Kan bero på att jag känner skuldkänslor gentemot mitt ex också eventuellt... Men tar tag i det där i alla fall... Alltid ska det vara något som stör en i livet haha :)

Bullret

Hej igen,

Det var länge sedan jag var inne och skrev här senast. Att det redan har gått 1,5 månad sedan nyår gör mig helt förbluffad. Mitt nyktra liv bara flyter på, det känns som att det alltid har varit så här nu. Jag har passat på att börja träna längdskidor och nå maxpuls. Jag har kommit till insikt i att jag nog alltid haft väldigt mycket energi i kroppen och att dricka alkohol är något jag självmedicinerat med för att vara som alla andra och tappa sugen. Nu när jag inte dricker har jag sjukt mycket energi över och jag tränar så mycket jag bara kan, och jag älskar det. Inser att jag behöver något som uppehåller mig nu när jag inte dricker och jag hittar mer och mer tillbaka till mig själv för varje dag som går. Börjat prata med random folk på stan, skojar, tjoar och tjimmar med alla möjliga människor. Jag börjar tycka om mig själv på riktigt och jag är så jävla tacksam över att jag har ett så bra liv som jag har.

Jag har fortsatt träffa tjejen som jag skrivit om tidigare, och hon är en verklig toppentjej. Jag är inte kär än så det återstår att se om det blir något riktigt. Något som är mer och mer säkert för varje dag är dock att jag är över mitt ex. Ibland hugger det till och jag saknar henne, men det är så sällan numera att jag tänker på henne som en kär gammal vän. Det ska dock tilläggas att jag sett till att inte höra av henne på något sätt de senaste tre månaderna, vilket har hjälpt en hel del.

Jag konstaterade för någon vecka sedan att jag inte har några stora problem i mitt liv över huvud taget. Det är så jävla gött!!!

Aldrig mer ågren.

Jag älskar det.

Så glad för din skull! Bra att du tittar in och berättar hur bra du mår, det peppar garanterat andra att gå i dina fotspår.

Kram ?

Ännu än månad.

Tjena! Nu har det gått ännu en månad och jag tycker fortfarande att livet bara leker på. Har en så otrolig ork och man hinner med så mycket mer på helgerna när man inte super bort dem eller ens liv kretsar kring att supa. Lördagen spenderade jag med att spika pärlspont och mår verkligen bra av att jobba med kroppen (har ett väldigt stillasittande arbete) på helgerna. Idag har det mest blivit att gymma, laga mat, tvätta och fixa inför veckan. Det känns helt sjukt när jag ibland tänker tillbaka på hur mina helger såg ut förr, innan jag slutade. Så sjukt mycket ångest över vad jag gjort eller inte gjort. Även mycket felaktiga minnen som mina sinnen fantiserat ihop, och det var alltid "worst case" som regerade. Ångesten från den senaste helgen släppte inte förrän jag tog en öl kommande fredag (ofta tidigare än så) eller ibland tills jag träffat alla som var med senast det begav sig.

Jag var en av dem som aldrig gick hem förrän festen stängde och jag var alltid sjukt full i slutändan. Nu känns det så sjukt jävla avlägset och jag känner att jag höll på att sumpa mina relationer. Alkoholen var alltid i centrum oavsett vad jag gjorde, nu är jag mig själv och är trygg i mig.

Bråkade mycket med mina tidigare ex när jag vart på fyllan... Mycket skämstankar över det till och från. Hade säkert sett annorlunda ut om jag aldrig druckit. Nu vet jag att jag lärt mig av mina misstag och jag kommer aldrig dricka mer i mitt liv. Det tog mig ca 7 månader (nykter 196 dagar nu) men nu vet jag att jag aldrig mer kommer dricka en droppe.

Jag har inget som jag måste bevisa för någon. Jag är klar.

Jag kommer nu kunna vara en älskad make och far, det är jag säker på.

För jag skulle aldrig kunna lova att "ta en öl på en AW" inte innebär att komma hem kl 6 på morgonen.

Det är min sanning.

Du sätter verkligen fingret på fördelarna med att sluta dricka. Tråkigt? Nej, faktiskt inte ett dugg om man sysselsätter sig med sånt som man mår bra av. Spika pärlspont t.ex. bra för fokus när man jobbar, fint när det blir klart och sen kan man verkligen känna sig nöjd rätt länge när det är klart.
Bra jobbat med 7 mån

@Bullret skrev:"Jag var en av dem som aldrig gick hem förrän festen stängde och jag var alltid sjukt full i slutändan. Nu känns det så sjukt jävla avlägset och jag känner att jag höll på att sumpa mina relationer."

Jag är så otroligt glad för din skull ❤️ Och tack för att du delar med dig! Någon-några nynyktra behöver nog läsa ditt positiva inlägg just nu. Grattis till 7 nyktra månader och ett helt nytt nyktert liv! 🥳🥳🥳

Kram 🐘