Hej! För 18 dagar sen var det nog. På väg hem från semestern, druckit vin varje dag denna sommar som alla andra somrar. Normalt följer en nedtrappningsperiod. Provar med att dricka bara på helgen. Funkar i två veckor. Oro i bilen på väg till jobbet, tänk om jag får blåsa? Planera livet efter systemets öppettider.
Skrev en lista med pros and cons. Nackdelarna med alkhol så många fler. Och jag bestämmer mig - nu räcker det. Googlar runt - hittar den här sidan, och känner igen mig i så mycket - vilken styrka! Dag 18 och det går bra....suget värst första veckan, särskilt i bilen på väg hem från jobbet. Tydligt att alkoholen var en stressdämpare, bland annat. För ett par dagar sedan satt jag och drack en alkoholfri mojito (räddning! Såååå gott) och en av mina döttrar kunde ju smaka. Va? Sa hon, ingen alkohol i? Passade på att säga att jag dricker inte alkohol nu på ett tag, för att det är inte bra för mig. Hon gav mig en varm kram och sa - vad bra mamma, vad duktig du är. Det tog. Gör det för min skull, få balans i kroppen (ökad vikt, dödsfall i familj, ökad trötthet) för min familjs skull. Lever utifrån sett ett bra liv. Gift, barn, bra jobb, socialt liv.
Skönast just nu? Att inte vara slav. Att vara fri att planera efter vårt familjeliv, inte bolagets öppettider. Längtar efter lite viktnedgång och hoppas att det på sikt blir en positiv effekt av att inte dricka alkohol. Någon som har erfarenhet av att gå ner i vikt efter att slutat med alkhol och har lite tips? Nu efter snart tre veckor utan alkhol står vågen still. Det är inte mitt huvudfokus, men vore en välkommen boost :)
Tack alla, för att ni delar med er. Det hjälper.