Har läst din tråd och förstår att du har det superkämpigt nu. Du kommer fixa det, men det kan ju vara så att du faktiskt inte är redo för ett helnyktert liv ännu, alltså du vill säkerligen det men just nu innehar du inte kapaciteten att fixa det. Har du funderat på att trappa ner? Att tillåta dig att köpa hem en mindre andel A, att dricka vin med lägre alkoholhalt.. att köpa små flaskor?

Såklart så förespråkar jag inte att någon som säger att de har bekymmer med A ska fortsätta men om man inte kan sluta, och man inte vill ta hjälp av vården med medicin eller dylikt... så kanske det kan vara en kompromiss.

Jag vet inte.

Motion är ju definitivt bästa medicinen, utifrån mina erfarenheter. Jag har min fitbit som gör att det blir lite extra roligt då man kan fokusera på statistik som jag tycker är löjligt kul, att kunna se sina framsteg är ju också superbra.

Viktigast: En dag i taget, lova dig bara en dag i taget. Och fira varje dag du fixar det. Klanka inte ner de dagarna det inte går.

Kram!

Hej,
Jag har läst lite i din tråd nu och jag känner verkligen hur du kämpar! Du skrev häromdagen att "planering inte hjälper, beslutsamhet inte hjälper.... "så vad hjälper? När jag läste det så tänkte jag på medicinering. Du har inte funderat på det? Jag tänker att det kanske kan hjälpa dig att lyfta dig ur den onda cirkeln och få självförtroendet att tro att du fixar att låta bli A? Annars tror jag också att motion och endorfiner är bra, men att
det kan vara bra att tänka på hela spektrat av hjälp som finns. Jag tror absolut att du kommer bli nykter, men du måste bara hitta vägen som fungerar för just dig. Kram!

Tack Se klart, Andrahalvlek, Ensam1984 och Nicka för era inlägg? Kul med några nya vänner här på forumet?

Min läkare som nu är föräldraledig vet om mitt missbruk. Läkaren som jag träffade i april vet om det. Jag har bett om antabus under flera år men pga förhöjda levervärden vill man inte skriva ut det t mig. I den stad där jag bor får man hämta medicinen på Rådgivningscentrum vilket inte blir så bra för mig då jag känner många som jobbar där så även i andra kommuner. Och mitt arbete som kurator på habiliteringen och även tidigare arbeten gör att jag känner många inom socialtjänsten. Även om dessa personer har tystnadsplikt så skulle det kännas väldigt knepigt att stöta på människor i min privata roll och därefter i min professionella roll... kanske skulle jag inte bli så trovärdig. Och oavsett så får jag ingen medicin i nuläget.

När jag dricker alkohol köper jag små burkar och små flaskor...alltid ett begränsat antal eftersom jag ska jobba dagen efter och ev köra bil. Vi har ju alkolås på jobbet vilket är bra!

Jag behöver sluta dricka för min hälsa!

Jag tänker att vanan att köpa alkohol är ett stort problem för mig. Vanan att bara åka t systemet efter jobbet, vanan att dämpa jobbiga känslor m alkohol...vanan att dricka alkohol på fredag och lördag.
Jag behöver därför få in ngt annat i mitt liv..och då tänker jag...motion! Motion har alltid tidigare varit en del av mitt liv...lyckas få in det lite då och då men jag behöver kontinuiteten. Känner igen det där som du berättade om Andrahalvlek??

Jag håller på m ICA-klassikern men legat av mig lite grann...men nu behöver jag cykla åtta mil före 1/7. För då börjar Vansbrosimningen då har jag två månader på mig att simma tre km.

Tog ledig dag imorgon så då ska jag försöka få t en cykeltur ??

Kram☀️?

Så kämpigt. Skickar styrka till dig. Du kommer fixa det. Jepp det tror jag?
Vad det gällde mig själv så var jag i samma sits som du så nog finns det mycket som inte finns med i mina trådar här på ah... Behövde sluta dricka i många år men kunde inte. Försökte dricka mindre i många omgångar men det var så jobbigt då det var berusningen jag ville ha.
När jag kände att jag var på väg in i min personliga botten slutade jag dricka. Jag var liksom mogen för det. Helt slut fysiskt och psykiskt, det handlade om liv eller död. Har ju varit svårt sjuk och klarade mig genom det, kände att jag vill finnas kvar för min familj.

Hade nog rätt bra insikt i vissa saker runt alkoholberoende redan från start. Sedan har jag haft mycket frågor om återfall, hur hjärnan påverkas av alkohol. Insikten om vilket gift det är, en smutsig drog har hjälpt mig i nykterheten.

Det går att sluta. Och sedan gäller det att med glädje se till att inte börja dricka igen.
Kram?????

Hej!

Hade tänkt ta en ledig dag på måndag men en kollega tipsade mig om att ta idag istället eftersom det skulle vara fint väder. Så jag tog en semesterdag idag istället!
Å det har varit en toppendag??Först en promenad m Bella vår hund, därefter kaffe, macka och ägg och sen en 25 km lång cykeltur i värmen? Hem och fixade matsäck och ner t Vänerns strand. Låg där i ca fyra timmar. 22 grader i vattnet. När jag låg där kom min son m sambo...visste inte det. Jag tänkte ” varför kommer de där personerna så nära”. De stannade en kort stund till slut kom min man en liten stund.
Nu grillar vi...det blev inte alkoholfritt ikväll ...men...

När jag var ute på promenad m vår hund ringde psykologen fr Internetbehandlingen å vi pratade dels om att det har krånglat tekniskt m programmet och ingen kan hjälpa mig med detta?dels om medicinering. Jag tänker att jag hade behövt bo i en stor stad pga att jag vill vara anonym. Dessutom tänker jag att systemet är rigit..man tänker inte vad som passar för individen utan individen behöver passa in i systemet?

Torn..nyfiken på var du lämnade son m kompis ang Vänern? Du behöver inte berätta eftersom man är anonym.

Tre arbetsdagar kvar å jag längtar SÅ till att vara ledig?☀️till semestern??☀️??

Det låter som en härlig dag Varafrisk! Bra med cyklingen också. Jag släppte av sonen i närheten av Hjortens udde på västra sidan av Vänern, det har tydligen gått bra, jag har fått bilder på fiskar sms:ande till mig.? När jag skrev mitt inlägg om "slut på idéer" så hade jag en liten baktanke på att du kanske skulle få lite extra "jävlar anamma" och visa den där "elaka" Torn att du kunde klara mer än tre dagar på egen hand, och det var ju på väg att funka såg jag.? Det var alltså inget illa ment med det inlägget. Och så har du ju fått en massa nya vänner på köpet också nu, med ny friska idéer, det fanns också med i min baktanke.
Så lätt ger jag inte upp, jag tror fortfarande du kan bli nykter, men det är lurigt när det gäller dig, det är nog som
jag har skrivit om förr att du inte är riktigt redo ännu, utan får vara nöjd med så många nyktra dagar som möjligt. Och dom behöver ju inte vara på raken.Forumet heter ju förändra ditt drickande och det är ju det du håller på med. Jag har tänkt på en sak som säkert skulle funkat väldigt bra om du verkligen ville sluta helt, och det hade varit att kontakta din arbetsgivare och lägga korten på bordet, men så illa mår du inte så att det skulle komma på tal .Det förstår jag mycket väl att du inte vill göra.

Ha en bra helg!

kram

Kommer skriva mer Torn som svar på ditt inlägg??men jag är SÅ tacksam över att du svarade! Tänker inte att du är elak men provocerande ??

Försöker fundera var du har varit idag ?

Alltså...jag hade ju önskat att ni alla fanns här...i ett fysiskt forum??

❤️❤️

Go kväll?

Idag har jag spenderat flera timmar på stranden tillsammans m min man. Det var helt ljuvligt i vattnet. Min man sa att någon hade mätt vattentemperaturen t 26,5 grader. Härligt för en badkruka som mig!

När jag låg där på stranden så lyssnade jag på Björn Natthiko Lindeblads sommarprogram som sändes för några dagar sedan. Är det någon som lyssnade? För två år sedan fick han diagnosen ALS...läkaren sa att han hade ett till fem år kvar att leva. Han beskrev hur olika förmågor försvann som tex att borsta tänderna fast han hade el-tandborste, att inte kunna knyta skorna...att allt som oftast be andra om hjälp...och hur han beskrev att han ville ha sin livskamrat vid sin sida när han dör. Tårarna rann på mina kinder när jag lyssnade...Då tänkte jag..”Mitt förnamn ..vad gör du med ditt liv?? Du har ett val..en möjlighet att göra något åt din situation”. Jag tänker att det är väl det som skrämmer mig mest att en dag få en sjukdom som jag kan ha bidragit själv till eller kanske inte...men vill jag då verkligen leva så här?? Min syster dog när hon var 58 år och åtta månader i äggstockscancer. Jag har opererat bort mina äggstockar eftersom jag har förhöjd risk att drabbas av äggstockscancer och bröstcancer. Är inte mentalt där att jag vill operera bort brösten. Eftersom det är ett större ingrepp och kan påverka mig mer fysiskt efteråt. Jag fyller 58 år i december. Jag tänker inte att livet kommer att bli tråkigt utan alkohol. Jag tänker att livet utan alkohol ( och då tänker jag att jag befinner mig mer där ni befinner er mina vänner när inte varje dag är ett jäkla kämpande) det är då jag kommer känna mig mer utvilad, känna mig mer närvarande, göra bättre val, minnas saker och ting bättre, inte behöva känna samma oro...stress... jag längtar dit!!! Och som det ser ut nu så kommer det inte vara antabus som får till fler nyktra dagar eftersom den medicinen inte är bra mot redan förhöjda levervärden. Jag brukar inte förhäva mig ..inte tro mig om att vara så himla duktigtmen i det teoretiska kan jag väldigt mycket...vad som återstår är grovjobbet ...det praktiska...jag kommer inte undan. För det är där jag befinner mig nu...dvs allt som du har predikat om Andrahalvlek...fakta fakta, läsa läsa...se YouTube klipp... och om jag SKA få till det så får jag börja med att prioritera mig själv och dessutom vara nykter!!!!

Torn...jag är inte där än att jag kan be min arbetsgivare om hjälp eller gå t rådgivningscentrum i min stad...då måste jag helt enkelt klara att bli nykter på egen hand.

Jag vet även vad Hjortens udde ligger..googlade ?? Restaurangen vid Läckö slott heter Hvita hjorten. Även om det inte är i närheten kanske det ändå finns ett samband.

Ha en skön kväll alla❤️

Vi peppar, stöttar och inspirerar allt vad vi orkar - men du måste göra grovjobbet!

Varje dag måste du verkligen bestämma dig - idag ska jag inte dricka! Varje gång alkoholdjävulen börjar viska i ditt öra måste du ryta ifrån ”Nej, jag ska inte dricka! Stick och göm dig”.

Läs, lyssna, youtube - fakta, fakta, fakta och sen repetera, repetera, repetera. Som värsta plugghästen!

Ge dig själv den fina gåvan ❤️

Kram ?

Hittade på youtube ikväll ett klipp på svenska som heter ”Steg 1 Anonyma Alkoholister”.

Den som pratar, och vars hand man ser, kallar sig ”Beroende Pedagogen”, men jag antar att det ska vara ihopskrivet. Hoppas verkligen det ?

Urusel presentation rent grafiskt, men mycket intressant budskap.

Kram ?

Tack Andrahalvlek för tipsen!

Idag blir en nykter dag??

Har skrivit t min behandlare på internetbehandlingen. Det är mycket tekniskt strul som gör att jag tappar lite lusten t programmet dock inte lust/motivation t att bli nykter.
Hur som helst...när jag skrev och fyllde i vad jag druckit under veckan kom tankarna att jag behöver ändra fokus. Här på forumet räknar vi ju som oftast nyktra dagar i rad vilket jag tänker är jättebra. Jag har ju inte lyckats så bra där ännu men ska dock måste jag få känslan av att jag lyckas. När jag tittar i loggen senaste månaden så ser jag att jag har fler nyktra dagar än tidigare under månaden vilket är ett framsteg. Så jag får nog vänja mig vid tanken att räkna nyktra dagar än nyktra dagar i rad iaf just nu (fast i mitt undermedvetna finns tankarna om dagarna i rad).
Något annat som har landat lite mer i mig är att det räcker inte bara med att inte åka t Systembolaget utan det krävs mer aktivt arbete med tankarna. Nu det är sommar och snart semester så finns det så många triggers....

När jag tänker på det där med att räkna nyktra dagar istället för nyktra dagar i rad...så tänker jag på när man försöker gå ner i vikt ..första dagen som man har bestämt sig och om man då inte lyckas att det är så lätt att låta följande dagar också bli misslyckade...att det inte behöver gå en vecka tills nästa måndag utan en ny dag en ny möjlighet.

Så idag är en ny dag??

Varafrisk, du funderar mycket över vad som är DIN bästa strategi. Det är bra! Tycker som du att nyktra dagar är mycket väl värda att räkna. Kör på det!
Kram!

Ja, Charlie70...jag funderar väldigt mycket på strategier...vad är det som gör att jag dricker osv osv...om man säger som så...jag funderar väldigt mycket över mitt beteende...reflekterar...analyserar...blir jag knäpp...kanske..kanske inte...hur som helst tre arbetsdagar kvar t semester vilket är SÅ himla skönt??

Idag jobbar jag halv dag. Ska på massage/hälsocouchning??Senare i em avslutar jag ca tre års terapitid med min terapeut. Ska ha bilderna framför mig som jag målat/tecknat. Inte många men några stycken. Kommer inte längre nu. Jag har styrkan och jag kan...gäller bara att inte tappa de tankarna. Inte fastna i ältande. Inte i avundsjuka. Inte göra mig liten. Utan att jag har allt inom mig????
Ska även cykla. Har legat av mig lite grann. Och imorgon är sista dagen att genomföra ICA-klassikerns Vätternrunda..jag har tre mil kvar att cykla.

Nej nu måste jag torka håret, fixa t mig lite och därefter t jobbet.

En ny måndag en ny möjlighet...tankarna har redan börjat brottas...jag vill vinna??

Kram ???

AmandaL

Hej varafrisk! Ville bara se hur du haft haft det idag? Hoppas det gick bra för dig på din avslutningsträff hos terapeuten ?? Njut av din efterlängtade semester om några dagar, hoppas att du mår bra och känner dig precis som ditt nick ?

Idag är det den 30/6....å imorgon en ny månad fylld av nya dagar??

Och idag har jag en arbetsdag kvar innan jag går på ledighet ...

Idag under em pratade jag med en kuratorskollega som arbetar med vuxna patienter inom habiliteringen. Hon berättade för mig att hennes syster drabbades av Covid-19, låg inlagd...hade högt blodtryck.. fick en pacemaker inopererad..och har inte återhämtat sig. Och jag tänkte...vad fan håller du på med A-M som har högt blodtryck och överviktig??

Så jag har en plan inför min ledighet ..som jag hoppas ska hålla??

Ser fram emot semester, nyktra dagar, motion.. å trivas m livet..m mitt liv??❤️

Låter bra att du tänker på din hälsa Varafrisk. Det är ju trots allt det viktigaste, att man mår bra och är frisk. När det gäller forumet så gör du ju vad du själv tycker känns bäst. Men du behöver ju inte bestämma dig för att inte skriva här.
Tveka inte att skriva här i med eller motgång, vi finns här oavsett.?

P. S Läckö slott har jag varit vid flera gånger, väldigt fint där. Jag gillar Vänern och ställen runtomkring. I Mariestad tex har jag tillbringat mycket tid, både vid fiske och besök hos släktingar som bor där.

Ha det bra!

Kram

Så skönt med semester☀️❤️

Men även en utmaning dels pga alkoholen dels pga bristen av sociala kontakter. När det gäller bristen på sociala kontakter beror inte det endast pga Covid-19 utan att nätverket har minskat pga olika anledningar.

När det gäller bristen på sociala kontakter så innebär det en övning för mig själv...att trivas i mitt egna sällskap...dessutom utan alkohol.

Så min önskan är fler nyktra dagar, motion i form av promenader och att cykla, läsa böcker och att hitta ro??

Skrev igår i mitt inlägg att jag kanske inte ska vara här på forumet. Jag tycker om att vara här men märker att när jag lyckas med nyktra dagar får jag mer respons än när jag inte lyckas å det är när jag inte lyckas som jag behöver er allra mest?? Å då får jag känslan att jag skriver bara om jag lyckas annars låter jag bli....?

Så..nu har jag en stor utmaning framför mig...semestern...men jag har inte gett upp...jag räknar nyktra dagar ??

Kram?

Fortsätt räkna nyktra dagar, ifrågasätt vartenda glas ”behöver jag verkligen det här”.

Att du får mer kommentarer när du ”lyckas” beror nog på att vi vill att du lyckas. Positiv förstärkning är det bästa sättet att få till en varaktig förändring. Tror jag.

Men vi kan inte hindra dig från att dricka, du måste hindra dig själv. När du misslyckas blir vi ledsna. Det är svårt att hitta rätt ord då. Ord som kan hjälpa dig.

Jag vet inte alls vilken typ av stöd du faktiskt vill ha när du misslyckas. Vet du själv det?

Kram ?

AmandaL

Jag håller med andrahalvlek varafrisk.
Vi här vill ju så gärna att du ska lyckas med dina mål om att vara nykter, jag vill iallafall det och jag blir ledsen och känner med dig när du skriver om din besvikelse när du druckit och jag vet inte vad jag ska skriva som kan få dig till att inte vilja dricka. Självklart kan man ramla av cykeln och man kan säga upp och hoppa igen, men att heja ropen är fler när du skriver att du är nykter är ju för att vi blir uppriktigt glada för din skull när du är det, jag känner glädje och stolthet då och kan inte peppa dig i återfall, det är iaf min anledning till att mina kommentarer är fler när du lyckas ?? Jag hejar på dig och tror på dig när du vill och kämpar. Och stöttar dig gärna i det ???

Tack för era svar ang att man får fler svar när man skriver att man lyckas än när man misslyckas!
Det fick mig att reflektera..att tänka efter...vad skulle jag vilja ha för respons då jag misslyckas?? Vet jag det?? Ärligt talat så vet jag inte riktigt?Och naturligtvis är det lättare att peppa någon som lyckas.

Jag tänker som så ...forumet är ju indelat i olika områden och jag skriver i ” Förändra sitt drickande” vilket för mig innebär att jag vill förändra mitt drickande men jag har inte kommit dit än och jag jobbar på en förändring. Då tänker jag att jag måste kunna skriva inte bara hur det var när jag drack utan hur det är nu. För på något vis känns det jobbigt att skriva om de misstag jag gör men jag tänker att det är till hjälp för mig själv att skriva ner händelsen att få det på pränt. Så åter igen jag vet inte vad jag vill ha för respons mer än att det är gott att få respons..en kram...att vänner fortfarande tror på att jag kommer klara det...för jag har inte gett upp!!

Jag ska därför berätta om kvällen igår. Jag hade jobbat sista dagen för idag har semestern börjat min man börjar på måndag. Hade tänkt att vi kunde äta ngt gott men jag hade inte tänkt dricka alkohol. Men det blev ändå så att jag åkte iväg och köpte alkohol. Som jag berättat tidigare har jag en snäll man som inte gillar konflikter. Ställer upp på mig när jag ber om att det ska vara alkoholfritt men blir medberoende om jag har köpt alkohol. Fast jag ser ju till att jag får dricka mest även om jag köper en begränsad mängd.
Jag är på gott humör för ibland kan ju vara ledsen och arg. Min dotter ringer och vi pratar om hur vi ska göra i em...planerar. Skriver i en grupp som vi på jobbet har..det mesta flyter på lugnt. Men hur är det idag då??? Jo det är ångest för jag skulle inte dricka, jag minns inte riktigt vad jag bestämt med min dotter, jag ville egentligen inte skriva vad jag skrev i jobbgruppen jag skrev inget elakt men jag förminskade mig..avskyr när jag gör så, jag är trött, seg och lite ledsen dessutom orolig för min hälsa?

MEN det här ska inte få förstöra min dag...min semester!! Tänker stänga ner tankar av ångest nu!!
Ta en promenad m min hund. Dricka kaffe. Ringa min dotter lite senare för jag ska hämta henne och ikväll ska min man och jag se när hon spelar fotbollsmatch. Hon har börjat spela fotboll igen efter sju år.

Denna semester kommer bli annorlunda pga Covid-19 men den behöver inte bli sämre! Det finns ett lugn inom mig på ett vis ändå ...för jag behöver inte känna press på att hitta på saker el resa för i dessa tider är det klokt att ta det lugnt.
Känner att semestern kan bli en möjlighet för mig att lyckas bättre kring min nykterhet. För vanan att åka t systemet efter jobbet tas ju bort eftersom jag är hemma. Jag ska läsa. Ska cykla.

Är så ofantligt trött på att vakna och må så här. Det får liksom vara bra med det här nu. När jag skriver orden finns inte känslan längst ut i fingerspetsarna därför att rädslan för att misslyckas finns men jag tänker att jag ska låta känslan av möjlighet vinna...för det finns en stor möjlighet att jag lyckas❤️??

Kram❤️