Myrrah

Nu känns det som att jag är helt förvirrad i hur jag ska få till detta första inlägg. Så vi får se om det blir rätt!

Jag har bestämt mig för att sluta dricka och ta tillbaka kontrollen över mitt liv. Egentligen har jag bestämt detta kanske 200 gånger, men än så länge inte lyckats. Det senaste året har jag varit nykter sammanlagt 4 dagar, mina bästa 4 dagar. Imorgon blir det dag 1 igen. Jag är en helt ”normal” kvinna med bra jobb och varm härlig familj. Fina vänner, både nära och många goda bekanta. Folk tycker att jag är inspirerande, rolig, kunnig och driven, men jag har en hemlighet. Det är att jag dricker och känner att jag måste det för att fungera. Jag lider av ångest i alla dess former. Klumpen i halsen som smyger sig på under dagen sväljer jag med ett glas vin. Jag vill inte vara styrd av denna hemska vätska som jag så mycket älskar. Det räcker nu. Tänker att jag kommer känna mig mindre ensam och motiverad av att era historier i detta forum. Kanske få tips om grupper att delta i eller liknande.
Allt gott. S

Vad fint att du hittat hit med ditt stora och viktiga beslut under armen. Du kommer nog att känna igen dig hos många som skriver här, du är verkligen inte ensam om det du beskriver. Vi är många med bra liv, men som dricker för mycket. Det blir ju inte så bra då...
Mitt första tips är att läsa och skriva här, snart klarnar det hur forumet funkar (enklast nykter...) Vet för lite om dig för några konkreta råd.
Mina två bästa knep är En dag i taget: Samt tålamod.
Båda är rätt svåra grejer för oss otåliga typer (iaf de flesta jag känner här).
Snabbt kommer fördelarna.
Jag startade med ett mål på tre månader, nu har det gått drygt fem.
Kan få små rus nästan dagligen över lyckan att vara förbi detta. Som jag har längtat!
Dag ett imorgon, allt börjar där vet du. ?

Dendartjejen

Här kommer du aldrig vara ensam utan du kommer finna massa stöttning och kloka insikter ? Sänder dig all styrka ?

AmandaL

Hej Sophia2! Välkommen till oss! Här hittar du en jättefin och inspirerande grupp. Dem har hjälpt mig och motiverat mig, imorgon har jag varit nykter i en vecka och jag är inte säker på att det hade gått utan den här gruppen! Önskar dig all styrka ?

Bra beslut, att sluta dricka och kunna njuta av det goda omkring dig. Har själv inte druckit på två månader, och känner mig väldigt fri, och mycket lugnare och gladare. Mindre och mer hanterbar ångest. Jag tror man har mycket att vinna på att söka sig till nån form av grupp, som tolvstegsprogrammet. Såg en intervju med Rebecka Åhlund hos Malou, finns på Youtube, hon sa mycket klokt. Gillar också hennes bok "Jag som var så rolig att dricka vin med", den beskriver så väl glädjen och lättnaden med att vara nykter. Och som Se klart skriver, en dag i taget. Ta hand om dig!

Myrrah

Tusen tack för era svar! En dag i taget ska jag anamma. Jag är expert på att ställa höga krav och sätta upp orealistiska mål i det mesta (hets banta, överträna, plugga in en mattekurs på för kort tid osv).

Läst många inlägg i forumet och känner i igen mig i största delen. Vilket känns skönt. Har inte kunnat dela detta med någon innan. Tack ?

Myrrah

Tack ? Läst din berättelse och det känns skönt att kunna följas i detta!

Myrrah

Tack för tips! Känner att nu när jag inte kommer sitta disträ och dricka vin så kan en bok vara perfekt. Titeln känns även mycket igenkännande. ?⭐️

AmandaL

Du är så välkommen att läsa, inspireras och motiveras när du behöver! Vi alla som är här har olika erfarenheter av nykterhet men en sak vi alla har gemensamt är att vi peppar varandra och inte dömmer! Jag tror på dig ?

Hej och bra att du är här!!!

Du har ju beslutat något som kommer göra ditt liv mycket bättre. Det är inte lätt som en plätt men vi hejar på dig och du har just nu tagit ett väldigt bra beslut.

Sakta steg framåt i rätt riktning! :)

....säger även jag.
Och instämmer i de råd du fått om att ta en dag i taget ( och samtidigt satsa på nykterhet - försöka att inte deala eller ’dricka lagom’....även jag har provat det minst 200 gånger. Och misslyckats).
Att läsa och skriva här är en stor hjälp. Och även att aktivt leta upp bra böcker som skildrar vägar ut ur alkoholdimman.

Myrrah

.. är ännu inte slut. Men drämdes ner i botten då min dotters allergiläkare ringde och berättade att hon är jätteallergisk mot katt. Jag har två stycken ifrån mitt tidigare förhållande, dvs mitt singelliv! Blev så himla ledsen. De är mina första barn ? och vi kommer inte kunna ha dom kvar. Oklart om jag känner någon abstinens. Vill såklart dricka med en gång för att lindra ångesten, men inga skakiga händer eller liknande. Kämpar vidare. Räknar timmarna.

AmandaL

Kära Sophia2. Håll ut! Jag förstår att sorgen är enorm på grund av dina små pälsklingar! Men är du säker på att du måste göra dig av med dem? Jag är själv allergisk mot katt men älskar katter så äter allergimedicin för att kunna vara nära katter. Min lillebror som är min allra bästa vän, han har en katt och henne träffar jag ofta. Ibland glömmer jag att ta allergimedicin vilket såklart inte är optimalt då jag nyser och ögonen kliar, men rätt så snabbt efter att ha tagit en allergitablett lägger det sig, och min allergi är så fruktansvärt mycket sämre på sommarn än om vintern.. såklart är det inte optimalt för din dotter att äta medicin varje dag i resten av hennes liv, men tänkte att jag kunde komma med lite hopp om tips iaf..

Och vad gäller din första nyktra dag, heja dig! Första dagen tyckte jag var jobbig, men det blir bättre! Håll ut, en timme i taget, imorgon när du vaknar är du inne på dag nummer två! Du kommer att märka fysiska och psykiska lättnader väldigt snabbt! Tips, jag har laddat ner en app som heter alko smart, där har jag lagt in att jag vill ha en nykter månad och varje morgon får jag beröm från appen plus motivationspepp så som ”hjärnan fungerar bättre utan alkohol, blodtrycket sjunker och du får bättre djupsömn” jag blir glad av den extra peppen iaf ?
Du är jätte duktig som tagit beslutet! Jag tror på dig ???

Myrrah

Tack för fin text Amanda!
Min dotter har astma och tänker att det blir jobbigt för henne att få kortison för att vi ska ha kvar katterna. MEN jag är själv kattallergiker (jag med!) men tål dessa då de är en speciell ras som inte hårar. Eller kanske att de saknar nån typ av över eller underpäls som är just det jag inte tål. Devon Rex heter rasen. Imorgon ska jag fråga Google hur man kan göra. Vi har inte sett att hon haft snuva, nysningar eller rinnande ögon pga katterna, utan det är vid pollen som astman kommer. Kanske nån korsallergi ? känns hur som helst förjävligt. De ger mig så mycket kärlek och tröst de små liven.

Jag har en app som heter LetGOH, också bra! Räknar dagar osv. 1 timma kvar på denna dag. Pjuh. Ser inte fram emot helgen, men jag ska klara den ☺️

AmandaL

Vi klarar helgen tillsammans! Det handlar om att hålla sig sysselsatt, det tyckte iaf jag förra helgen som var min första utan alkohol på.. tja väldigt många..
Jag gjorde banala saker istället, duschade och tvättade håret, cyklade en runda när suget eller tankarna på alkohol kom, jag hade myskväll och drack läsk och åt lite för mycket, men allt var bättre än att bli full! Vi tar oss igenom helgen tillsammans! Andrahalvlek brukar skriva ”viktigast först, vara nykter”
Den tänker vi på imorgon!
Lycka till och kram och hoppas det löser sig med pälsklingarna ????

Dendartjejen

Som AmandaL säger, alla vi här klarar helgen tillsammans ?
Försök att sysselsätta dig med enkla saker. I början vill man gärna göra 1000 saker för att hålla tankarna i styr men försök att göra enkla saker och faktiskt känna efter hur det känns att göra det, var närvarande. Även om det är en sån tråkig sak som att diska, försök att verkligen vara närvarande. Sen kan du alltid skriva här om det känns för tungt, här är vi alltid någon eller några som kan stötta.

Kram ?

Myrrah

Klockan börjar närma sig 16 och slutet på jobbdagen. Nu börjar det bli tufft. Solen skiner och det är varmt, drycken jag fantiserar om är kall och avslappnande. Hatar att jag älskar den. Jag vill verkligen inte dricka! Vill vakna imorgon och känna mig glad, lugn och nöjd. Ingen ångest. Pigg och glad mamma.
Tänker att jag ska testa göra en lemonad eller något gott citron/mynta vatten. Köpte även en alkoholfri gingerbeer. Jag kommer släppa taget lite på min mathets och äta gott ikväll. Innan har drickat varit mitt "unna sig" (fast varje dag), men nu ska jag äta en god glass och känna att det är helt ok. Fick hem boken "jag som var så rolig att dricka vin med" av Rebecka Åhlund. Ska bli intressant läsning. Boken är lite, behändig och skriven som en dagbok i korta kapitel om hennes första år som nykter. Kanske kan jag känna igenkänning och med det sammanhållning. Att det finns fler som jag, och att de lyckats. Att jag kan det jag med.

Hoppas att vi hörs imorgon. Utan ångest och bakfylla. Kram och ha en fin fredag! <3

Saker jag unnar mig som nykter:
Glass
God mat när jag är hungrig
Plantor och frön och nya trädgårdshandskar
Ännu fler plantor när fröna inte tagit sig och jag behövde lite instant gratifikation
Några (nu ännu mer för små) klänningar
Ett par dyra stövlar/stövletter jag inte kunnat använda en dag pga Corona = gympaskor och birken
En fin skål som påminde mig om min barndom (auktion)
Smågodis
Att ha det lite stökigt ibland utan ångest
Att ta sovmorgon utan ångest
Unnar mig att tycka att det jag hinner med duger bra
Unnar mig att vila
Unnar mig kaffe i sängen varje morgon för att börja dagen på ett sätt som gör mig uppmärksam på det som är fint med det nyktra livet
Unnar mig att vara stolt över det.

En del av de här sakerna hade jag gjort även som alkis men många inte.
Jag gillade Rebeckas bok mycket, hon är rolig smart och insiktsfull.
Hoppas du kan växla spår i tanken, njuta av din fredag!

Myrrah

Tack ❤️

Min kväll slutade som vanligt och min nyktra dag nummer 2 blev ingen nykter dag. Hatar att detta har ett sånt grepp om mig.