Kattsingen

Nya tag!

@villjulevaockså Det där var så himla bra uttryckt - "man tar några kliv och lever i det". Det är ju det jag måste göra.

Hade en kass natt, mest för att sömntabletterna är slut. Får nya på måndag. Lunch med föräldrarna idag, något jag både ser fram emot och bävar för. Har en komplicerad relation med mamma.

☺️ Som att lära sig köra bil, det går inte göra genom att titta på youtube. Lev idag!

Och jag hoppas det går bra träffa dina föräldrar - det kan ju vara superknepigt ibland... De går ju inte ändra på även om man ibland skulle vilja ?

Nä, det går verkligen inte att lära sig köra bil via instruktionsfilmer på tuben. Man måste göra det själv - träna, träna, träna. Nöta in i det undermedvetna så att kunskapen verkligen sitter där.

Kram ?

Kattsingen

Hur blev det såhär, när blev jag denna personen, denna tjockisen med noll självkontroll? Varje gång jag går förbi en spegel nu, så tänker jag: Oj, just det - jag har blivit en gammal kärring nu. Vill ömsa skinn, vrida tillbaka tiden. För det var inte så länge sedan jag var en pingla, kanske 1-2 år sedan. Vad hände med mig?!

En av anledningarna till att jag dricker är för att slippa allt detta självhat, 24 h om dygnet. Jag öppnar Bib:en och kan äntligen stänga av. Det är en plåga att gå igenom varje dag nykter, när självhatet och skammen är det enda jag hör, det enda jag tänker.

Men kattsingen, vi har nog alla varit på ungefär samma ställe... jag tänker på självföraktet. Jag har oxå varit där, med skammen och ångern. Plufsigheten som gör att man känner sig sprickfärdig. Ingen vacker syn direkt. Lite depression och tycka synd om sig självkänslor brukar oxå dyka upp som ett brev på posten, iallafall hos mig. Men när dag läggs på dag nykter, ser man saker ur ett annat perspektiv. Du kanske känner att du är värd bättre, det bästa och gör då små steg för att förbättra din situation och ditt levnadssätt. Kanske äter lite bättre, promenerar, talar med en vän, tar hjälp utifrån, du kommer kanske märka att den där plufsigheten försvunnit, att du skrattar, ler och är allmänt pigg. Först bara som en liten glimt, sedan lite längre stunder. Du kanske får tillbaka ditt liv kattsingen. Det är värt ett försök, ett riktigt försök. Du har inget att förlora. Jag tycker inte att jag är en pingla, och jag tycker att vissa dagar är verkligt grå, men tillbaka in i dimman vill jag inte , där är det som i helvetet självt. Vi kan gå tillsammans en bit om du vill. De är många med på promenaden och du är aldrig ensam. Det är du värd, en dag i taget. Jullan

Vår självkänsla tar så mycket stryk när vi skadar oss själva år efter år. Och våra kroppar också. Det är med sorg och bedrövelse man ser sanningen i spegeln.

Men du är värd att må bra oavsett hur din spegelbild ser ut. Om du är självsnäll så kommer du att må bättre, lite bättre för varje dag.

Och då kommer spegelbilden bli först okej och senare kanske helt okej. Ingen av oss kan leva på gamla meriter.

Kram ?

Hej, om du var en pärla för bara några år sen så kan det inte vara helt hopplöst för den gamla feta kärringen du upplever se dig själv som! Jag tror det bara kan bli bättre för dig.

Jullan & Andra har skrivit så bra om det här med självkänsla och självhat, jag nickar bara instämmande till deras inlägg.

☺️☺️

Kattsingen

Jag är så tacksam för responsen och stödet jag får härinne!
Idag är det skammen och belöningen efter att ha varit duktig (ställt undan en massa lådor, och gjort fint) som spökar. Och faktum att alkoholen har varit mitt bästa sällskap så länge. Sorgligt men sant. Saknar delar av exet (men inte andra delar). Skammen är starkt bunden till att jag lunchade med föräldrarna igår. Att föräldrar kan få en att känna sig som en tonåring igen - varje gång! Jo, jag är minstingen och svarta fåret - men jag är ju fan medelålders nu...Tänker mycket på alkohol, mer än jag trodde att jag skulle göra. Och det skäms jag också över. Ska träffa terapeuten och Antabus-sköterskan imorgon. Jobbigt men nödvändigt.