Hej Alla
Läst mycket och inser att det finns livsöden här jag inte kan jämföra mig med. Så på ett sätt känns det småaktigt att komma hit med sina problem.
Det är också svårt att veta hur mycket man ska lämna ut sig. Zorro är ett genomtänkt användarnamn. Jag bär mask och döljer mig effektivt bakom den. Endast min sambo ser igenom. Hon kallar mig också öppet och rättframt för alkoholist. Har gener för det då det finns nära mig i familjen. Min far dog för några år sedan, men var då nykter alkoholist sedan många år.
Jag är en missbrukare. Allt som triggar mitt belöningssystem funkar. Förr i tiden käkade jag olika kodeinpreparat under flera år. Avgiftade mig själv och kom på att det var mycket lättare att få tag i alkohol. Tyckte väl det fanns någon form av logik att efter egen avgiftning i 10 veckar börja dra i sig alkohol i stället. men ack så mycket mer tillgängligt.
Jag är i en ålder där riskfaktorer snabbt kan avsluta ens liv och jag måste omvärdera min livssituation och göra något åt detta.
6 till 8, 7,5% starköl dagligen gör hål i plånboken och bygger mage. för ett halvt liv sedan var jag i det närmaste underviktig och idag är det +110!
Jag har gjort en del försök tidigare. Har klarat 3 veckor, men det var innan jag var uppe på den nivå jag är nu!
Nu blir det en 7,5.a eller som jag hittade nyligen på bolaget, 10% öl, innan jobbet på morgonen. Sen kommer nummer 2 direkt efter jobbet.
Trött på att ekonomin inte klarar detta. Trött på att vara fet! Trött på att riskera min sambo som tydligt uttalat sig om att hon vill bli av med mig. Det sista är det starkaste argumentet. Gör vad som står i min makt för att behålla en underbar kvinna.

Idag är det dag 2 nykter. Ska strax åka hem och vet just nu inte hur jag ska stänga av Autopiloten för bilfan hamnar på något konstig sätt utanför bolaget utan att jag fattar hur!

Testar nu detta sätt! Kanske kan det fungera och kanske kan jag klara dag 3 och kanske kan jag nå upp till rekordet på 3 veckor. Vem vet!

Zorro

Idag har det varit lite jobbigare än tidigare, men det är väl bara att vänta. Någon gång kommer väl det också! Jobbar delvis med en egen mindre firma och kände idag av stressen. Pengar ska in, fakturor ska betalas, bokslut närmar sig. Får jag det att gå ihop? Lätt att känna att ett par öl så här dags hade hjälpt mig att koppla av och få tankarna på något annat.
Jag har dock stått emot, men man märker hur lätt tankarna vandrar iväg och stökar till det i skallen på en. En liten elak röst som säjer, -vad gör ett par öl. En hundring bara så kan du slappna av ikväll. Vikt, hälsa och ekonomi drabbas ju inte för några pilsner!

Klockan är dock snart halv tio och jag planerar att lägga mig nykter, vakna nykter och med avsevärt mindre morgonångest än för drygt en vecka sedan.

Jag har faktiskt inte kopplat ihop mina ångestfyllda mornar med alkoholen. Vissa mornar har det nästan varit rena panikatacker. Har varit så van vid det så inte tänkt så mycket. Nu märker jag att det helt plötsligt börjar minska. En sån härlig känsla. Vill gärna känna det imorgon bitti också så jag skiter i rösten här ovan. Har inget val heller förresten! Har inte en droppe hemma! :-)

Så efter en jobbig dag och en lite bättre kväll satsar jag på 10-dagsjubileum imorgon! :)

Kram på er alla vänner därute!

Pippilångstrump

Då kan vi fira tillsammans - i morgon är också min 10 :e dag. Jag har liksom du plågats av ångest från h-et på nätterna ( vaknat flera ggr - badat i svett och med panikångest - dödstankar och allt annat skit.) varje morgon ångest självförakt och livsleda. Nu har jag förstått att det är A-aset som är skuld till detta - min ångest är mycket bättre och att vakna utan bakfylla är helt underbart ! Jag mår bättre och förstår att det är för att jag inte dricker a...varför har jag då detta suget efter något som jag vet är helt förödande för mig och som kommer att bli min död om jag fortsätter. Jag är en förnuftig människa annars men inte i detta tyvärr ..jag hejjar på dig och på mig också - framåt mot den 10:e dagen !

Zorro

Ett härligt inlägg Pippilångstrump! :-) Tack! Märkligt hur mycket lättare 5 goa rader gör det!
Kram på dig och grattis på vårt 10-dagsjubileum!

Zorro

Hade eller har väl fortfarande en rejäl konflikt här hemma. Försöker förklara att jag gör vad jag kan just nu för att förändra. Erkänner öppet att hon har rätt i att jag är en alkis som försöker bli nykter. Hon säjer att hon inte på något vis vill ha med mig att göra mer och att mitt erkännande kommer år för sent och att hon aldrig kommer tro på det.
Mycket handlar om att hus och hem blivit lidande och att jag haft svårt att ta tag i saker. Just nu känns det som skit samma om jag är nykter eller ej. Jag ÄR nykter och har inte druckit, men det är nog mest på grund av att inget finns hemma. Annars hade jag åkt dit idag. Om hon menar allvar eller bara vräker ur sig i ilska vet jag inte säkert. Men menar hon det hon säjer så är min spontana tanke att då kan nykterheten kvitta.

Idag klarar jag mig i alla fall. Har inget val!

Leverjag

Zorro,

Nu måste jag säga att du inte tänker så klokt som du brukar. Så är det ju ofta i våra nära relationer. Vi är inte alls förnuftiga, utan reaktioner och känslor går igång på autopilot. Jag förstår att det känns tufft att hon säger så när du kämpar. (Tänkte först att du kanske skulle låta henne läsa i forumet och se vad alla skriver. Hon kanske behöver skriva av sig. Ni behöver inte berätta varandras nick.) Jag vill komma med några påståenden/frågor.

1. Du blir väl nykter för din egen skull? Om inte bör du fundera över det.
2. Det är vanligt att reaktioner kommer när det finns utrymme och trygghet nog att tala om det som känns svårt. Se det positivt.
3. Att lyssna är en dygd och prövning. Om du älskar henne, så lyssnar du och låter henne få ur sig sina känslor. Hon har nog fått hålla inne med mycket i sin ensamhet när du druckit.
4. När hon talat klart så berättar du hur du uppfattar det hon säger (bekräftar) och om du har uppfattat rätt.
5 När hon är redo att lyssna på dig berättar du ärligt vad du går igenom och hur du önskar att hon stöttar dig. Berätta vad ditt mål är och hur du kommer att nå dem. Skriv ett brev till henne om det inte går att prata.
6. Ge henne tid och fortsätt kommunicera genom att använda jag-form och bekräftande av det hon säger till dig.
7. Var beredd på att hon kanske tar beslutet att lämna dig och då vill du väl inte att ni ska vara ovänner och att du blir en alkis?
8. Fundera över hur du vill att er relation ska vara och be henne göra samma sak. Vad behöver hon och vad behöver du för att känna att relationen är meningsfull och bra? Kan ni mötas eller inte? Kan ni kompromissa?
9. Du kan inte lova henne att du är nykter resten av ditt liv, eller kan du? Då får du acceptera att hon inte har garantier och kanske inte vill leva med ovissheten.

Vad du än gör måste ni kommunicera nyktert och lyssna på varandra. (Hon har levt med en missbrukare länge och det fixas inte över en natt.) Och INTE blir någonting bättre om du börjar dricka igen! Ok?

Vet det är jobbigt men det finns kanske en del att ta igen när det gäller arbets-insats i relationen... ;-) Jag har liknande utmaningar och tror par-terapi kan vara vår enda räddning nu.

Kram

Idioten

Zorro du har min medkänsla , vet precis hur det känns att känna som du gör ,, när det blir extra svårt så kan man lika gärna dricka ,, det ör ändå skit med allt,, men lyssna på världens underbaraste och klokaste lever jag,, jag tror på dig, jag finns vid din sida kram ?

Zorro

Tack båda!
Leverjag: Känns inte som att jag når fram överhuvudtaget och det sägs mycket, dock inte från mig nu, som är avsett att såra! Hämnd? Jag har till skillnad från många gånger tidigare varit väldigt lugn och lyssnande. Dock sårar hennes ord mycket mer nu!
Självklart vill jag bli nykter för min egen skull, men däri ligger också att rädda förhållandet.
Självklart VILL jag inte börja dricka igen, men MrX beskriver det rätt bra. Det kan liksom kvitta när allt ändå är skit! Jag vet att inget blir bättre, men troligen inte sämre heller. Hade jag haft alkohol hemma nu då hade jag högst troligt åkt dit. Ett par öl, sen kan man skita i allt det jobbiga.

Jag VET att det är ologiskt och irrationellt så jag kommer satsa på en nykter dag imorgon också!

Kram på er båda. Underbara vänner som finns där när det behövs som mest!

Lyssna på Leverjag hon är klok som en bok och har många goda råd. Samtidigt förstår jag att det är oerhört jobbigt att höra sambon berätta om och klaga på allt som man helst vill glömma själv. Förstår att det väcker alla möjliga könslor och kanske känslan av hopplöshet och trots. Men glöm inte nu att du vill vara nykter. Du har slutat hantera dina könslor med alkohol. Lev lite med de här känslorna och släpp fram lite i taget. Att få alla i ansiktet, alla rädslor man bär, alla misslyckanden etc är tufft att ta, men jag tror på dig och på att du faktiskt klarar det här. Ta fram trotsen i dig och visa henne att du Visst kan vara nykter. Kramar

Leverjag

Zorro, du är fantastisk.

Fattar att du vet och inte vill dricka. Bra att du skrev hur du kände. Jag kan tänka mig... Hur det är. Inte kul. Det kanske är du som ska börja prata då, om du brukar vara tyst. Det kan man bli minst sagt galen av, ens partners tystnad. :-))

Du kanske ska skriva ner hur du känner? Hon måste lyssna då och det kan få henne att förstå dig bättre.

Du behöver en JÄTTEKRAM nu, tror jag! :-)
???

Zorro

Ja, Leverjag, den kramen behövde jag så otroligt väl just nu! :) TACK!
Men tror du missförstod mig lite. Jag vill samtala och diskutera. Hon vill säja sitt och därefter gå!
STOR KRAM tillbaka! :-)

Ja Sisyfos, det är hon! Och jag lyssnar på henne, det lovar jag! :-)

PP

Hallo Zorro

Jag trodde själv att allt skull bli enklare i min relation när jag nyktrade till. På något märkligt sätt var så inte fallet. I backspegeln kanske det var att jag själv var så oerhört fokuserad på min nykterhet och jag prioriterade den processen? Ja, det var faktiskt nödvändigt, men efter ett par månader gick det inte längre. Nu hoppas jag inte du landar där utan att ni hittar er väg. Till min egen situation kan jag tillägga att jag blev tusen resor mer enveten i min nykterhet när jag var själv. Att hålla mig nykter blev då till det viktigaste jag hade, och alternativet återfall blev faktiskt än mindre aktuellt.

Vill man som par lyckas efter ett missbruk krävs ju att återuppbygga fötroendet. Det är en rejäl uppförsbacke. Enkelt att förstå med tanke på alla lögner och svek vi utsatt våra partners och oss själva för. Det blir liksom till sår som efter år knappt läker. Som någon som upprepat bedrar sin partner kanske?

Vi har ju bedragit både oss själva och våra nära på något vis?!

Trots allt, du kämpar på bra nu! Önskar dig fortsatt framgång, och lite parsamtal gör ju ingen skada i alla fall ☺

/PP

MizterJ

Hej Zorro!

Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Jag kan bara hålla med dig om att pengarna, vikten och ångesten över detta har gjort att man druckit. Det blev en ond spiral för mig där jag till slut inte kunde se mig själv i spegeln. Idag har jag varit utan alkohol i 3,5 mån vilket känns underbart. Jag ser redan nu alla de positiva effekterna av att slutat dricka. Mer pengar i plånboken och färre kilon på vågen (-17 kg). Det enda jag gjort är att sluta dricka. Inga övriga mirakel har behövts. Jag tror stenhårt på dig och hoppas verkligen på ett härligt tillfrisknande!

Leverjag

Hej Zorro

Hur är det idag. Har stormen bedarrat eller status quo? Hoppas verkligen ni finner en väg tillsammans oavsett hur den ser ut.

Haft en rejäl diskussion som först fick mig vansinnigt arg, sedan urholkad och superledsen och nu ok. Tror mannen behövde lätta på trycket också och verkar lite gladare. Jag vet inte vad detta blir av, men vi måste ju ta oss igenom det och hitta en väg framåt.

Super att du är fortsatt nykter. Jag med. Uppmuntrade att läsa misterJs inlägg, eller hur? :-)

Zorro

Hej Leverjag. Att du orkar engagera dig så i alla andra, trots egna problem. Vad hade jag gjort utan dig? Förmodligen hade jag köpt en kasse 7.5or idag, så ta åt dig äran av att jag är nykter dag 11. Så väldigt många stora kramar!
På en skala från 1 till 10 var vi nog på 9 igår och nere på en 8 idag. Förr blev jag alltid fly förb... så fort ett gräl seglade jag upp. Så mitt lugn och tålamod har väl ökat med 700% på 11 dagar! :-)

MizterJ: Snacka om att ge mig motivation att fortsätta. TACK! 3,5 månad är fantastiskt! Stort grattis!