Så var dagen kommen. Har ägnat veckan åt nedtrappning, mycket funderande, självrannsakan och lite annat. Jag har tänkt tillbaks på livet som missbrukare. Hur standard det är för mig att vara bakisseg. Hur mitt liv rutats in och styrts av alkoholen. Hur mitt sätt att leva påverkat livet för mina barn, min familj och mig själv. Allt jag missat och förlorat. Hur min egen självbild formats av mina misslyckanden att skärpa till mig. Jag har ju helt tappat det på sista tiden och det jag känner och inser är att antingen slutar jag dricka helt eller så kommer jag, grovt uppskattat, dricka alkohol varje dag i resten av mitt liv. Som kanske inte blir så långt då. Och jag vill faktiskt leva. Jag vill må bra. Vill få mina barn att må bra. Jag vill inte vara deprimerad längre eller oroa mig för min hälsa. Jag har bestämt mig för att om jag inte klarar att sluta den här gången, då ska jag lägga in mig. Det är bara det hjälpalternativet som finns kvar och jag är desperat över min livssituation. Jag kan inte fortsätta såhär och vill inte det heller.

Hoppas ni alla får en fin söndag.

@Tvången skrev:"Och jag vill faktiskt leva. Jag vill må bra. Vill få mina barn att må bra. Jag vill inte vara deprimerad längre eller oroa mig för min hälsa. "

Du verkar ha kommit till vägs ände. Du har tusen bra anledningar till att inte dricka. Skräckbilden är tydlig. Nu ska din drömbild bli lika tydlig. Tänk på att hjärnan är urusel på att förstå negationer. Om du tänker ”jag ska INTE dricka alkohol” så förstår inte hjärnan ordet INTE. Så tänk hellre ”Jag ska dricka colazero” eller vad du nu vill dricka istället för alkohol. Fokusera på varje liten fördel med nykterheten, lista dem här på forumet. Då inspirerar du andra, och du blir påmind när du går tillbaka och läser.

I början är det verkligen skitjobbigt, men det finns bara ett sätt att ta sig igenom den första jobbiga veckan och det är att stå ut. Ut och spring när ångesten rider dig. Kämpa! Det är SÅ värt det 😍

Kram 🐘

Du vill sluta för din egen skull, du har förberett dig, du har en plan och du har bestämt dig. Då är det bara att verkställa beslutet. Det här blir hur bra som helst! 🤩

Andrahalvlek: Tack för ditt stöd och dina råd. Suger åt mig dem som en svamp 😊
Torn: Du också - Tack för all pepp. Jag uppskattar det enormt.

I övrigt känner jag en liten anings rädsla men jag känner också en lättnad. Som att våren kommer. Hade kvar ett oöppnat sexpack folköl. Öppnade allihop och hällde ut dem. Det enda som är kvar nu är all pant, sen är alla spår borta.

Mitti80

@Tvången Bra beslut att hälla ut. Nu är det bara att fortsätta på banan du tänkt. När man kommit över kullens höjd som gör att man bestämmer sig att förändra sitt sätt till alkohol så kommer solen lysa lite extra på dig 💪Vila på toppen och se din härliga resväg framför dig till ett härligt liv 😊

Bra gjort att hälla ut! Du har väl fortfarande Antabus? Fortsätt ta dem, du behöver bara vara beslutsam några minuter varje morgon så har du ryggen fri. För mig är medicinen en ovärderlig hjälp. Det är så jäkla skönt att slippa det eviga förhandlandet med sig själv om "skall jag dricka eller inte".
Du har trappat ner och hällt ut den sista alkoholen, det är en bra start. Fortsätt på den vägen, och ge inte upp!

Anonym26613

Rätt inställning 🙏💚👊
Att hälla ut blir även en symbolisk handling. Du visar vem som bestämmer. Som Annie Grace säger är viljestyrkan starkast på morgonen. Ta då Antabus och åk och handla om du behöver. Gör det svårt för dig att få återfall. Och skriv här direkt eller ring någon när suget blir för svårt.
Du kommer att fixa detta!! 🌸❤💚🙏

Mitti80, Andrahalvlek och Onkel F.
Tack allihop. Så grymt att ni orkar och vill ge mig styrka och synpunkter. Känns fantastiskt 🙏
Jag tog antabus för en stund sedan och panten är pantad. Nu är det bara att köra på. Och kämpa på.

Fy fan vad jag på nåt sätt saknar att få stänga av och bli lite avslappnat blarig. Men nu är jag på tåget och jag tror och hoppas att den här monotonin, deppet, tomheten osv snart ger med sig. Jag har varit väldigt driftig och igång hela veckan, så det är ju bra, att jag kan göra saker utan någon alkobelöning.

Jag mår bra. Jag har tråkigt. Lite låg. Lite ensam. Men självförtroendet repar sig lite. I vissa avseenden iaf. Lite självömkan (snyft, snyft). Men det blir nog bra någon gång.

I torsdags fladdrade tanken/idéen runt i mitt huvud, att igår fredag skulle jag låta bli antabusen, så jag kunde dricka lite. Nån sekund då och då hade jag nog även bestämt mig för att göra så men men... Den gången vann inte den tanken. Jag tog tabletten direkt på morgonen, så var den saken fixad.

Hoppas ni alla har en härlig helg.

@Tvången Starkt jobbat! Bra beslut att ta Antabus trots att tanken på att låta bli dök upp. Fortsätt på den vägen, det blir bättre med tiden. OK, livet blir inte Yippee! bara för att man skippar alkoholen, man behöver vänja sig vid det nya. Så är det för mig i alla fall. Livet kanske inte var så mycket roligare med alkohol, vi döljer väl de där negativa känslorna med att bli lite avslappnat "blariga"🤣. Jag har inte hört det uttrycket sedan jag var tonåring!
Jag tror att det gäller att hitta saker man tycker är roliga och meningsfulla att fylla tiden man får över med. Du har ju klarat det hittills, så det går säkert bra i fortsättningen också.
Ha en bra fortsättning på helgen!

@Tvången skrev:"Nån sekund då och då hade jag nog även bestämt mig för att göra så men men... Den gången vann inte den tanken. Jag tog tabletten direkt på morgonen, så var den saken fixad."

Bravo! Fortsätt så! En dag i taget 🙏🏻

Kram 🐘

Onkel F och Andrahalvlek
Jag blir glad av era fina och stödjande kommentarer. Tack 🙏

Jag har fått otroligt mycket gjort i helgen. Känns kanon. Den jag blir när jag är nykternykter är en ganska ok person. Tror jag kan nå några mål i år, som jag kännt varit långt bort i fjärran innan. När jag börjar känna att livets möjligheter börjar bli realistiskt uppnåbara, då växer motivationen.

Hoppas ni alla mår fint.

@Tvången skrev:"Jag har fått otroligt mycket gjort i helgen. Känns kanon"

Bra att du skriver ner det! Skriv när du mår bra och när du mår dåligt, försök rota i orsaker. Reflektera, ändra lite, prova nytt. Med tiden ska du se att de positiva inläggen blir fler och fler. Kolla bara på Sattva tex, läs hennes inlägg från i höstas till nu. Det är som två helt olika människor 😍

Tänk inte för stort, för långt fram. Tänk istället att du bygger ett torn som behöver vara stabilt i botten, och varje nykter dag är en del i det bygget. Att lova sig själv varje morgon ”idag ska jag vara nykter” är ett konkret sätt att stänga bakdörren. Hårt. Spika igen den.

Kram 🐘

Det var ett tag sen sist, jag var här inne. 2021 var ett omtumlande år. Var nykter nästan hela sommaren. Mådde fruktansvärt dåligt psykiskt, inte pga frånvaron av alkohol, utan av andra orsaker. Höll mig nykter tack vare det kan man säga. Jag gillar inte att dricka när jag mår dåligt. Och tack vare detta lyckades jag också genomföra en stor livsförändring.
Nu har jag varit nykter i 24 dagar typ. Inget sug. Inte lycklig. Håller mig bara nykter för att jag vet att det är rätt. Ett år är första målet. Men denna tristess, dessa långa timmar när jag inte vet vad jag ska göra med mig själv. All ensamhetskänsla. Alla tankar som är omöjliga att stilla. Vad fan gör man åt sig själv nu? Tanken att dricka knackar på ibland, lite lätt. Ibland - som just nu - tar jag en antabus bara för att. Jag vet att jag inte kommer dricka för jag vill inte fortsätta vara den hjälplösa varelsen längre men ändå - hur gör man för att lära om sig efter att i 25 år alltid ha druckit bort tristess och ledsamhet? Kommer jag någonsin bli gladare? Mer avslappnad? Harmonisk? När livet nu i ett år kommer vara kontrastfritt från full-nykter-bakis-pigg-lägena, hur ska jag då fatta när jag mår bra? När sja jag vara glad? Just nu kanske? Så varför är jag inte det då? Hur belönar man sig när man inte har alkohol? Jag har ingen aning om vad fira och festa innebär när jag inte dricker. Har aldrig lärt mig något annat sätt. Går det att omprogrammera sig efter så många år? Jag hoppas det. Verkligen hoppas. Får se hur jag mår om ett år.
Jag vet att jag är ganska stark. Och envis. Jag önskar bara att det kunde kännas roligt att styra upp mitt liv och min hälsa men det gör ju inte det. Det är bara "rätt" i ordets gråaste mening. Och att göra rätt är ju bra. Väl?

Hej! Min erfarenhet är att det går att lära sig njuta av en massa andra saker, men det tar lång tid. I början vill man undermedvetet tycka att inget är lika roligt nykter för att ge sig själv anledning att dricka, tror jag. Jag jobbade ganska aktivt med att unna mig annat. Sätta sig en halvtimme fredag kväll med chips, alkoholfri cider och en bok och tänka att jag är nöjd med det. Efter ett tag blir det en sanning, man börjar se fram emot den lilla stunden. Sen tror jag att man behöver jobba med att acceptera att många stunder är lite otillfredsställande. Förut har man kunnat bestämma över sitt sinnestillstånd genom att tillföra alkohol. När man inte längre gör det tar det tid att lära sig acceptera det som andra människor tar för självklart, att livet är lite trist ibland. Fördelen med att möta det nykter är att man har större kapacitet att ta vissa beslut för att nå förändringar, och acceptera annat som en del av tillvaron. En del behöver fixas, men inte allt. Nykter tror jag man har lättare att se skillnaden. Så tålamod och styrka till dig!

@Kennie
Tack Kennie. Otroligt välformulerat och insiktsfullt svar. Jag tror dig, håller med dig och har tillförsikt till att det kommer bli och kännas bättre. Jag ska vänta ut den här dippen, hur lång den än må bli. Jag har väldigt lätt att bortse från/glömma sånt jag då ville bli av med och slippa uppleva. Ångesten, tröttheten, de röda ögonen, nojan om man var nykter eller onykter när man kom till jobbet på morgonen, planerandet osv osv. Jag är likadan i de flesta fall, t.ex. gamla relationer; jag glömmer det dåliga och förhärligar det som var bra. För det finns och fanns ju alltid ljus i mörkret emellanåt. Men ändå, i alla dessa fall, så är det självbilden och självförtroendet som tar stryk bit för bit. Man förminskas. Jag ska jobba på att fokusera enbart på det som är sant, fakta och positivt. Tvinga bort de ljusa minnena av de mörka perioderna, så att jag minns vad det var jag ville lämna och förpassa till det förflutna. Svårt men nödvändigt för att kunna se vad jag är, var jag är och vad jag åstadkommit. Jag är rätt bra. Har svårt att inse det.
(Slängde ett snabbt öga på din ena tråd precis och läste något som jag tror kan liknas vid mitt nu - att duktighetskicken har lagt sig. Så spot-on!)