Efter jag bestämde mig för att förändra mitt drickande i januari 2020 (första gången) så har det blivit några försök och några dikeskörningar. Men jag har lärt mig mycket på vägen.
Nu blir det 3 v igen imorgon och det är lång tid för att vara mig.
Den här gången känns det helt annorlunda dock. Poletten har verkligen ramlat ner och jag ser så tydligt att det är ett beroende. Tidigare har jag sett vinet som ”enda sättet” att koppla av efter en stressig arbetsdag och en belöning när något gått bra m.m. Men nu är det då tydligt att det är BEROENDET som vill ha. Det gör det enklare att tänka så och hålla det ifrån sig. Efter en stressig dag behöver jag vila! Jag behöver inte dricka GIFT (som alkohol faktiskt är).

För första gången ser jag också att det kommer gå att vara alkoholfri vid situationer där jag normalt druckit socialt med andra. Bryr mig inte om vad andra kommer säga när det är dags. Nu under pandemin kan jag jobba på att stärka mig själv och förbereda mig på det.
Att dricka måttligt är alldeles för energikrävande och jag kommer iaf inte lyckas med det. Just nu känns det som en befrielse att slippa dricka.

Var hos min bror och hans familj igår och de drack vin. Kände inget sug utan mera ledsen att de ville ha gifter i kroppen. Har aldrig känt sån avsmak för alkohol förr. Min bror har förhöjda levervärden med pga annan sjukdom 🥲

Och så grymt ett få en längre ledighet över påsken och få må gott utan alkohol. Slippa komma på jobbet helt plufsig sv allt drickande som jag annars gjort!
Tacksam på riktigt! 🙏🙏

Ha en fin påsk alla här! Ni har hjälpt mig så mycket genom att dela med er i era trådar!🐣💗

Tappade det i helgen och har druckit en vinbox på 2 dagar. Fy så dåligt det känns och jag mår verkligen dåligt idag.
Tror jag måste skriva mer om måendet mm och vara här med. Vill verkligen inte detta 🥲
Förstår det är större risk med då jag sitter hemma ensam och har slutat träna mm.

Var ingen njutning alls heller denna gång att dricka. Inga fördelar. Kände mig ledsen när jag stod där på Systembolaget och valde en box. Blir ledsen av att se alla människor på bolaget med som det syns tydligt på att de har alkoholproblem. 😒

Men på’t igen! Jag hade ju iaf kommit längre än på mycket länge. Jag fixar det.

En fundering... när jag inte dricker så äter jag ju mycket skräpmat, godis och glass och tänker att det är ok ett tag bara jag inte dricker. Jag tar tag i det sen liksom.

Men är det någon som har en erfarenhet att godis mm håller ”beroendehjärnan”igång och även triggar sug efter alkohol.
Jag provade även alkoholfri öl för en vecka sen och tror det triggade mig.

@My72 Det är väldigt vanligt att man ersätter ett missbruk med ett annat. Jag har ätit alldeles för mycket choklad för mitt eget bästa det första nyktra året. Det gjorde mig inte sugen på alkohol, men det gjorde mig mer sugen på andra snabba kolhydrater. Socker väcker mersug efter mer socker, precis som alkohol väcker mersug efter mer alkohol.

Jag försöker ta itu med min kost nu och har läst en massa om antiinflammatorisk kost bland annat. Jag tror att jag är något på spåren där. Men om hjärnan skriker högt så får den choklad, för viktigast är det ändå att vara nykter.

Kram 🐘