jag har varit cannabismissbrukare i 5 år förr och slutade med det men blev istället utbytt till alkohol efter en tid. innan alkoholen tog ja hand om mig själv, tränade. gick ner 30 kg för ja hade blivit överviktig. sen en sommar 2019 slog det till och de blev fest o ja träffade lite fel folk som drog ut mig på fest efter fest. de kunde vara i 6-7 dagar me mkt drickande. 12 öl per kväll . vila hemma 2 dagar o sen ut igen i en vecka. allt spårade ur. efter detta kom ja hem o blåste 3 promille. jag mådde dåligt i 8 dagar o krälade mig fram till kylskåpet. de va olidligt. jag trodde ja skulle dö och att ja skadat något. därefter drog ja till sjukhuset och fick nervöst ta blodprover. inga leverskador. o fick tillsagt till mig att levern pallar mkt. de gjorde att ja om vardagarna ibland va ute efter jobbet o drack o drack. vilade någon vecka sen ut igen. de här pågick fram tills januari 2020. med lite pauser emellan åt men ändå en förbrukning några dagar i veckan. sedan började jag med 10-14 dagars pauser. de började eskalera igen och kunde supa 10 7.2 öl om dagen i 5 dagar. sen 10-14 dagars paus igen. sen har de hållt i sig så tills nu. har märkt på senaste tiden att de känns svullet på höger sidan av magen. ja vet ej om de är magen tarmarna lr levern. ja brukar återhämta mig efter ungefär 5 dagar nu för tiden och dessa 5 dagar är olidliga. jag orkar inte mer o har bestämt mig för o sluta. nu har ja varit utan i 4 dagar o börjar må bättre. men denna gång var bakisheten olidlig. har inga symptom riktigt. förutom se känns svullet under bakisdagarna. känner mig lite halvt hjärnskadad dessa dagar.. torr som fan i munnen o allmänt helt slut. yrsel. så denna gång är jag rädd något gått riktigt snett. ja skulle vilja vara nykter i 6 månader innan ja vågar gå o testa mig hos doktorn. jag är rädd att ja har en död lever i kroppen. som ej ja kan återhämta mig ifrån... ja får panikångest och rädd för o dö. ja har inga blodiga kräkningar eller gråvitt skit osv men levern kan ju spöka.. hur mkt tål den? är jätte rädd o vill inte leva mer. de känns kört bara. de känns som det är för sent. ja tänkte ja kunde skriva av mig här för o höra om andras historier eller något. hur rädd bör ja va? ja har rätt hög tolerans o kan dra i mig mkt utan o spy o ja är rädd för att min höga tolerans skadat mig... vill ej dö. men ja får skylla mig själv. och inom några dagar nu kmr snart min nyfödda son.. och ja är så besviken på mig själv att ja kanske råkat skada mej själv så mkt att ja kanske inte kan finnas i hans liv så länge. kanske har en totalförstörd lever lr något eller ingen lever alls kvar.

@Natalia ah ja förstår. tabletter och sånt kan inte va lätt o ha o göra med. jag har aldrig tagit några tabletter någonsin förutom nu på senaste alimemazin i perioder. när ja inte dricker alltså. tar inte ens ipren o sånt. men de behöver jag inte. det som är så sjukt är att jag aldrig blir sjuk…. känns som jag borde bli sjuk oftare så som jag håller på men händer aldrig. jätte konstigt. man är ju på gym o allt möjligt. fick corona en gång. va sjuk en månad men aldrig annars. vaccinerade mig inte heller. bra att du slutat med tabletter o sånt

@Natalia min kropp söker sig enbart efter att bli bäng i pallet. skulle ja röka cannabis som förr då hade ja vart nöjd o inte druckit tex. tkr inte ens alkohol är gott ens. jag sveper ju allting bara. helt värdelöst och korkat. inge bra beteende alls. man måste hitta någonting, hitta sig själv, vem är jag liksom egentligen. man borde prata med proffs psykolog egentligen. aldrig gjort. och har extremt tunga barndomstrauman. hänt mkt. tror alla behöver prata me expert egentligen regelbundet.

@aldro Tjenare! Jag har läst vad du har skrivit här det sista. Som jag ser det så vill du verkligen bli fri från det där jäkla giftet som alkoholen är! Det du åker dit på är när du har varit nykter en kort tid och börjar må bra igen. För egen del höll jag på så i flera år, innan jag bestämde mig att det fick vara nog på riktigt. Jag hade liksom du ont i levertrakten, ras i magen, och oroade mig som ett svin för att dö i förtid. Det enda du behöver göra nu är att lägga in en extra växel och ge dig fan på att inte dricka en droppe när du börjar må bra igen. Jag tänkte alltid, Äh, nu mår jag bra, jag slutar en annan gång. 😳Skillnaden den sista gången för 2,5 år sedan var att jag hade bestämt mig fullt ut. Jag hade bankat in i skallen att oavsett hur bra eller dåligt jag kommer må, så ska jag inte ta ett endaste glas. Dag för dag, men med målet att aldrig mer dricka. Och det blev helt overkligt bra. All oro, all ångest, alla kroppsliga symtom mm försvann. Att min mage kunde vara så lugn och fin visste jag inte.😅 När den inte behövde jobba med all satans öl längre så blev den hur bra som helst! Jag har också minst lika roligt utan alkohol, sover jättebra och saknar inte alkohol för fem öre. Är enbart glad för att slippa den! Precis allt har blivit mycket bättre sedan jag slutade dricka. Så vänta inte, ta chansen till ett härligt liv i frihet!

Ha det gött! 💪

@Torn låter härligt. vill också ha de så. ska försöka sikta på de. mår bättre nu. för varje timme som går blir de bättre typ. sakta men säkert. nu är de mest magen kvar. högersidan har lugnat sig extremt. fått jätte ont i nedre ryggen dock. har skolios. men antar att leder o rygg o allting blir ju värre med A. använder ju handen mkt i jobbet oxo för och skulptera osv. har ju lite så där karpentunnelsyndrom. handen domnar osv. det blir också värre av alkoholen. allt blir bara värre av skiten. ångesten har lugnat sig också. börjar ju nytt jobb så kan inte ens dricka nu. omöjligt. de vill ja ej förlora. ska satsa på livet nu. en dag i taget. känner mig klar. för de här är inget liv. och varje gång ja fallit dit så har symptomen blitt värre. första gången ja skrev här, går inte o jämföra med denna gång tex. allt blir bara värre med A. man dödar sig själv långsamt.

@aldro Exakt! Alkoholen gör verkligen precis allt värre! Jag hade också diverse nervrelaterande symtom. Avdomnade händer, ont i ryggen, konstiga ryckningar mm. Men efter någon månads nykterhet var dom också väck. Det tar väl lite längre tid för sådant att läka förmodar jag. Men hade jag fortsatt att dricka så hade de garanterat bara blivit värre och värre. 😣

familjedag idag. ryggen är ett helvete dock. nedre. fortfarande ganska knas. illamående som kmr o går. antar kroppen fortfarande försöker reparera sig. höger sidan mkt bättre. magen är arg på mig fortfarande. gått promenader ute i solen . 4 dagen nykter. har hopp om att de blir bättre.

@aldro alkoholen gör att du får brist på b vitamin. Jag har även fått dropp för kalium en gång efter ett återfall. Man får brist på det mesta. Svårt för kroppen att återhämta sig när det fattas vitaminer mm. Man behöver en påfyllnad för att få ordning på det. Det mesta är receptfritt.

@BEATNGU jo de har ja märkt av. tar ett tag innan man får saker påfyllt dock. blir piggare o piggare för varje timme som går typ. fått matlust tillbaka osv så ja tror de är på gång.

ja har nytt mål nu. ska bli bättre person. jobba hårt som fan på nya jobbet. träna massor. äta hälsosamt. leva hälsosamt. bli frisk från fanskapet. bli nöjd med mig själv. ska orka mer än ja gör. alkohol försvagar mej. gå peomenader och reflektera om ja blir sugen. eller äta nåt skräp istället i nödfall. glass lr vad som. vad som helst så länge ja skippar A eller droger. ska ta mig igenom de här. och när ja varit nykter ett år. ska ja gå till doktorn.

jag ska använda min rastlösa adhd sida till träning istället. de gjorde ja förr innan all skit. var stor o biffig som 21 åring. ska tillbaka igen. ska bli 21 igen i livsstilen. var hälsosammare då än jag är nu. då var det hälsa det enda jag tänkte på. var tom lite rädd för alkoholen på den tiden. såg det som ett gift. och ja minns att ja mådde så sjukt bra.

om mina organ vore körda i botten, och de ej finns nåt o göra borde ja väl inte förbättras såhär. ja vet inte. mår mkt bättre iaf. ätit bra. promenader. hemmaövningar osv

Hej @aldro ! Skönt att du känner dig bättre. Tror inte att dina organ är körda i botten så du inte kan bli återställd. Du vet väl att du kan göra hälsotester privat? Bl a lever, blodfetter, mm. Man lämnar blodprov och får svar inom ett par dagar. Bl a Werlabs och Svensk provtagning erbjuder detta. Gå in och kika på deras hemsidor. Jag gjorde ett sådant test för ett par år sedan och ska göra om det nu. Bra att du tar dag i din situation. Kämpa på!💪🏻😊

@Vinägermamman skrev:"Du vet väl att du kan göra hälsotester privat? Bl a lever, blodfetter, mm. "

Jag måste passa på att påpeka att leverproverna har en begränsad funktion. Det tycks vanligt att tro att om man är inom gränserna på leverproverna så är man ok. För en som dricker för mycket är det väldigt vanligt att ALAT och ASAT går upp. När man sen slutar dricka så sjunker dessa värden till normala nivåer över tid. Vad betyder det? Nästan ingenting. Det betyder i princip att det inte finns något i dagsläget som skadar levern, men det gör det ju inte när man har slutat dricka. De allra flesta som har druckit och fått konstaterad skrumplever har alltså normala ALAT och ASAT-värden. När det kommer till GT och ALP så är de väl oftast inte på botten av skalan i alla fall och en del har just förhöjda ALP-nivåer på grund av att produktion och distribution av galla är påverkade. Har man t.ex. gallsten är det ju ALP som skjuter i höjden. En man jag vet som har fått en levertransplantation har inte fått ner sina ALP-nivåer ens efteråt, men vad det beror på tycks ingen egentligen veta. Han mår bra i alla fall.

Däremot är ju ett sådan prov bra för man kan se på andra nivåer om levern har fått en så kraftig skada att den är påverkad. Leverns kapacitet är stor, så en begynnande skrumplever kommer inte synas alls, men när funktionen har börjat begränsa den överkapacitet som finns tillräckligt så kan man se bland annat låga albuminvärden, lågt antal trombocyter, dålig levringsförmåga på blodet och lågt natrium-värde i blodet. Bilirubin är också en sådan sak som kan vara förhöjt, men det är ju inte förhöjt förrän leverns funktion kraftigt har begränsats. Sen finns det också många som har naturligt hög bilirubinnivå så det är ingen perfekt indikator heller.

Tldr; Ett blodprov inom gränsvärdena är inte ett bevis på att du inte har skrumplever.

Med det sagt vill jag även svara på det Aldro skrev.

@aldro skrev:"om mina organ vore körda i botten, och de ej finns nåt o göra borde ja väl inte förbättras såhär. "

Det har du rätt i. Jag tror som sagt att du kommer återhämta dig vid det här laget. Men det är också precis det här som är faran. Man känner av tidiga tecken på att organen är ansträngda och får ångest. Efter ett tag lättar symptomen. Man kanske gör ett blodprov efter att ha varit ifrån drickandet ett tag och ser att allt är ok. Då kommer tanken "Hm... mitt drickande gav inga konsekvenser" trots att det kanske gjort det i liten skala, men inte oåterkalleligt än. Man tänker det såklart inte medvetet, men så dricker man igen och så börjar det om. Till slut kommer man till den gången då det är försent. Just detta mönster har hänt upprepade gånger genom historien. Jag skriver såklart inte för att göra dig skrämd utan snarare för att man lätt kan bli lite för lättad, om du förstår vad jag menar, och glömma av allvaret.

Samtidigt känns det som att du har ett annorlunda tänk och du får ju stöttning här av många och du skriver mer så jag känner att det kommer att gå bättre för dig den här gången.

@TappadIgen ah ne förstår. jag tänkte i samband med hälsokollen sen göra lite ytterligare tester också. ultraljud och sånt kan man ju göra vad ja hört. som kan visa ärr o sånt. Jag vill heller inte dricka mer för de psykiska. blir alldeles för deprimerad av de. även om alkoholen inte gjort någon skada. så vet jag att den gjort för stor skada på mitt välmående och energi och hjärna. så oavsett vad är de inte värt det. kör påriktigt nu. känner mig klar. vill prestera som aldrig förr på nya jobbet också. förändra livssituationen och ska försöka flytta. sparar till kontantinsats osv nämligen. går rätt bra med det. men utan A kan ja spara mer också. ja känner mig mer trött på skiten i hjärnan just nu än kroppen. orkar inte bli kraftlös och deprimerad och rädd o ångest mer. ovärt. vill få hjärnan reparerad och fri också. extremt psyksikt påfrestande att lida på de sättet. levern verkar vara ett väldigt komplicerat organ, smygande organ. ganska tystlåten. därför de kan va så farligt. min syster är inom sjukvården och hon säger ju tom att levern kan plötsligt bara bestämma sig för o lägga av. den behöver inte nödvändigtvis ge extrema symptom i god tid. hon hade en patient också där hjärnan blivit helt knäpp för levern la av plötsligt. så han e förgiftad liksom. han är som en grottmänniska nu. pga alkohol. skrämmande historier. pratat lite me syster osv och har stöd från flera håll nu. försöker leva på de. och från er. Tack för ni finns

@Vinägermamman självtester och sånt känner ja inte riktigt skulle ge mig en tydlig bild av situationen. kmr vilja ha dialog med läkare, leverprover och ultraljud eller vad som nu finns o göra. får gå till vården och i princip säga att jag misshandlat kroppen med alkohol länge och vill göra en detaljerad utredning.