Jag kommer inte ihåg hur eller varför det började. Men sakta sakta började jag/vi dricka vin till vardags. I början tror jag det bara var någon gång ibland, men de senaste åren har det blivit varje dag. Vi delar på en flaska på kvällen. Oftast är det min idé (99%), det är jag som ställer frågan ’Vill du ha något att dricka?’. Jag behöver inte precisera vad det gäller för dryck. Ibland säger han nej, han vill hellre bara ta sig ett glas rom eller whiskey och för honom räcker det. Då står jag där och undrar - men jag då? Jag är inte så förtjust i starksprit, jo bara gin & tonic. Men det är vinet som har tagit över. Så, jag kan öppna en flaska för att ta ett glas, det kan bli två. Ibland räcker det, men då står ju flaskan kvar till dagen därpå och då dricker jag upp den till lunchen istället. Ibland tar han ett glas och jag tömmer resten av flaskan, lika bra för då finns ju ingenting kvar till dagen efter.

Jag har under många år jobbat på samma ort där vi bor, så jag har gått hem på lunchen.
Vi bor inte i Sverige utan i ett land där man kan köpa alkohol i matbutiken. Ibland när jag inte har planerat min lunch har jag gått förbi matbutiken på vägen hem, och då slinker en flaska vin ner i korgen, både till lunch och till middag. Jag har även hittat en webbsida som säljer alkohol, med express leverans på 24h. De har fantastiska erbjudanden och ibland erbjuder de gratis leverans - då måste man ju passa på…
Nu har jag bytt jobb, men får jobba hemifrån flera dagar i veckan. Då blir det också lätt att ta sig ett glas.

Min sambo dricker inte som jag. Han behöver inte dricka, egentligen konstigt då han inte kan eller vill sluta röka. Han kan ta sig ett glas eller två och sen är det bra. Han dricker aldrig på lunchen, varken på vardagar eller helger.

Det här är inte den första gången jag försöker. Vad jag försöker är inte riktigt klart ännu, men här och nu är det att inte dricka. Varje dag utan är en bra dag.
Jag har gjort vit månad tidigare, jag har haft uppehåll på flera veckor pga medicinering, så jag vet hur skönt det är att inte dricka. Att vara sig själv, vara hel. Att veta att när jag skrattar så är det för att JAG tycker något är roligt. Att veta att när jag blir arg och bråkar, då är det för att JAG är arg, inte för att jag är berusad. Den där känslan att vara fri.

Jag har tidigare pratat med min sambo om mitt problem. Han säger ’ok, då drar vi ner på drickandet’, men det är ju lätt för honom att säga, han har ju inte samma dragning som jag.

Den här gången så har jag inte sagt något, bara anmält mig till programmet här och i och med det också börja skriva offentligt. Jag har skrivit för mig själv under de tidigare gångerna, men nu tar jag steget och låter andra läsa.

Idag är jag inne på dag 4 och det känns bra.

@Matti77 Tackar! Hoppas du är nöjd med din resa du med. Man får verkligen se det som någonting som bara fortsätter, med eventuella 'händelser' på vägen. Ungefär som livet :-)

@vår2022
Hahahaha! Ja, det skulle vara något!
Jag börjar nog bara med att säga att jag har förändrat mitt drickande, känner mig lite feg så här i början.
Och så måste jag erkänna att när jag själv rökte och drack, så tyckte jag verkligen inte om de personer som skrek ut hur duktiga de var, för att de hade lyckats sluta.
Ha en bra dag!

I lördags var vi på stor fest. Jag drack cola, ramlösa, cola, vatten, 1 glas vin till maten, och sen vatten, vatten, vatten. Jag hade så roligt. Och det kändes så bra att kunna stanna vid bara ett glas, då jag tidigare bara hade fortsatt. Det var intressant att se de andra fylla på och fyllna till mer och mer. En del blev blariga, andra drack ’måttligt’ och vissa blev riktigt fulla. Inte lätt att ha en normal konversation med någon som har druckit för mycket, det blev mycket tjat och upprepande ju längre kvällen led. Bra att få se det från ’utsidan’.

Jag har sen en tid ändrat mitt mål i alkohol kalendern. Från att ha haft ’inte dricka alls’ är det nu ändrat till att jag får dricka. Men till 99,5% väljer jag att inte göra det. Det har blivit ett eller två glas, men dessa eftertänkta och utan mersug dagen därpå. Jag tycker inte synd om mig själv längre för att jag inte får dricka. Jag mår så bra, för jag väljer att inte göra det.

Jag har blivit mer öppen i mitt icke-drickande och t om pratat med vänner om det. Och det känns också riktigt bra.

Här skiner solen ☀️
Fin onsdag till er alla! 🐯

@cthd så roligt att läsa att det går så bra för dig och att det känns så bra för dig. Bra gjort att du börjat öppna upp mera om hur du fungerar nu och att det känns bra för dig. Själv har jag inte vågat ta det steget ännu, litar inte på mig själv tillräckligt ännu.
Önskar dig en fin Torsdag :)

@Matti77 Hej och tack! Det går bra för mig på mitt vis, men jag förstår att det inte är den vanliga vägen. Jag kör på det här nu och mår faktiskt bra. Jag kan gå till mataffären och gå förbi vin hyllorna utan att de lockar ’komsi, komsi’ till mig 😆 Men jag är på min vakt, det gäller att inte släppa garden och bli inlurad i skiten igen.
Heja dig till alla dina dagar! Toppenbra jobbat 💪
Ha en bra torsdag du med!

För att….

Var i Sverige för ett tag sedan och träffade bl a en av mina äldsta och bästa kompisar. Hon vet att jag har mått sådär under de senaste åren och undrade just hur jag har det nu. Jag tog tillfället i akt och berättade att jag fortfarande har mina jobbiga stunder, men att sedan nyår så har jag tagit tag i mitt drickande som hade blivit ett stort problem, och att det har varit en lyftande och befriande resa för mig. Hon lyssnade och ställde frågor. Det var så himla skönt att kunna prata obehindrat om det. En fråga hon ställde var varför jag hade druckit, och där fick jag tänka till lite. Jag svarade att jag hade haft tråkigt. (Kom senare att tänka på en del i ’The Naked Mind’ från Annie Grace, där hon filmar sig själv när hon dricker, för att se hur roligt hon egentligen hade och utslaget blev snarare tvärtom).

Men jag tror att svaret på frågan blir ’För att….’. Det fanns så många anledningar till att kunna/få dricka enligt mina ursäkter, så tills slut försökte jag nog inte ens att komma på någon, jag bara drack.

Nu har det slagit om.
Nu dricker jag inte, ’För att…’ ☺️ 💪🏋️‍♂️💛✨

Årsmöte med klubben igår kväll för att avsluta vintersäsongen, det bjuds alltid buffé med mat och dryck. Alla var på gång, då vi har inte kunnat ha möten IRL sedan covid startade, men nu äntligen. Jisses, vilket slagfält…. Kändes skönt att veta att jag inte skulle/ville dricka, så när frågan kom tackade jag nej och tog mig ett glas cola eller vatten istället. Vissa hade lite svårt att acceptera det och jag blev tilldelad öl som jag sedan gick och gav vidare till den som ville ha. Efter ett tag verkade de fatta och jag fick dricka mitt vatten ifred. Det var skönt att känna att jag var/är så säker i mig själv nu angående mitt drickande, så det var liksom ingen fara. Men jag tänker ändå på just det här med att andra ska acceptera ens icke-drickande. Det är svårt, det trugas, man blir erbjuden gång på gång, speciellt som igår när det var öppen bar. Hade kunnat vara livsfarligt…

1:a maj, det har redan gått 4 månader sen jag tog tag i det här. Jag känner för att ropa hurra! Det är en börda som har lyfts ifrån mig, jag känner mig friare och livet känns lite lättare.

@cthd visst är det jobbigt med vissa som inte kan förstå att man inte kommer dricka även om dom frågar tio gånger.
För mig personligen känns det enklare och bättre att inte dricka ju längre kvällen lider.
Ju mer man ser och hör så brukar jag bara tänka att här sitter jag och mår bra, jag vet vad jag säger, jag säger bara saker jag menar och vill säga, jag luktar inte illa, jag kan köra hem själv och jag kommer må så mycket bättre än övriga imorgon.
Gå ut och skrik hurra det högsta du kan, det är du värd, bra kämpat i 4 månader nu.

@cthd
Hurra hurra hurra hurra för dig!! 4 månader är suveränt!! Känn dig stolt!
Var även stolt över din gårdagskväll där du var stark att säga nej till det som bjöds (alkohol). Det blir jag imponerad över!!
Ha en fortsatt fin söndagskväll, snart är det måndag igen.
🤗

@cthd Du ska ropa hurra för du klarat fyra månader tycker jag och även för an börda lyfts från dina axlar! Med din inställning kommer du klara ytterligare 90 dagar lika galant
Och som belöning kommer du få en underbart härlig och nykter vår och det ska bli spännande att följa den fortsatta resan... jag är bara på dag 15 imorgon , men ni som kommit längre i nykterheten är mina idoler här inne, ni visar ju att bara man låter bli alkoholen så blir det mesta rumomkring också bättre vilket hjälper oss lit nyare.

@cthd Hurra för 4 månader! Så himla bra gjort av dig🥳. Du verkar så trygg och stabil i din hållning och inställning till alkohol. Så drygt att det ska trugas och hållas på, fast du tackat nej. Nu vet de att du menar allvar när du säger nej och det blir säkert lättare framöver för dig. Livet blir så mycket lättare och friare utan alkohol.

Ha det så gott!🌷💕

@Matti77 Eller hur! Men jag tänker också som du - här står jag och dricker mitt vatten och har också kul. Jo, det känns verkligen skönt när man fixar det och går hem nykter 💪

@Rehacer Tack fina du! Du kommer att klara maj på samma sätt 🤗

@Ny dag Grattis till dina 2 veckor! Bra jobbat - det är kämpigt i början, det blir lite lättare senare, men vägen är lång. Men bra att du hänger här, det hjälper. Kör du programmet också? Det tyckte jag var skönt att ha som upplägg och stöd parallellt.

@vår2022 Jo, jag känner mig som sagt bra i det här. Att de trugar försöker jag ta med ett skratt, men det är för att jag känner mig säker. Hade varit annorlunda om jag inte varit det. Det är ingen idé att ha seriösa diskussioner med folk som är onyktra, så jag minglade runt så ingen skulle lägga så mycket fokus på mitt glas. Hoppas du har landat hemma efter din fina snö semester. Här är vi bara glada för att våren äntligen har kommit och det börjar bli lite grönt 🌿

@majken_r Tack! Du med 🙌🙌 Och tack vare dig och dina frågor till @vår2022, så fattar jag också nu varför bara ett glas vin kan göra så mycket. Ställde mig ju frågan sist om det verkligen var värt det. Känns bra att ha som information när jag jobbar mot att inte vilja dricka.

Läser igenom inläggen i min tråd. Det känns så nära och samtidigt så långt borta. Jag inser att jag har ju kommit en bit på vägen, även om jag har några snedsteg. Det här med att jag ville förändra mitt drickande, att alkoholen inte skulle ha / ta en sån stor del i mitt vardagliga liv. Dagarna flyter på och jag kommer på mig själv så här på kvällen när jag går in och registrerar min dag i alkoholkalendern att jag inte har haft varken något sug eller tankar på att dricka. Det glädjer mig så mycket, jag känner mig så himla mycket bättre, fri på något sätt.

Hejar på er alla!
Vad duktiga ni/vi är! Det är fasen inte lätt, ge inte upp!
Varje dag är en ny möjlighet att förändra sitt liv - kämpa på när det är motvind och njut när rullar på!
En dag i taget.
Varje dag utan är en bra dag!
💛🐯

Nollar idag igen.
Äntligen fredag, jobbveckan är över, det har varit intensivt de senaste dagarna. I morgon blir det sovmorgon. Tänker på hur mycket energi det tog att dricka, undrar hur jag orkade? Det ska bli så skönt att få somna nykter.