Tillbaks på ruta 1. Ville ha en nykter sommar men det blev 2 dagar. Nu har 3 veckor gått och jag vill inte mer.
Sovit dåligt. Som vanligt alla löften om att vara närvarande och nyttig är bortkastade. Ledsen att jag misslyckas. Har tagit tag i en hel del andra saker i livet så nu finns ingen anledning att dricka. Slutar nu..... dag 1 har precis börjat.

höstlöven

Dag 2 gick bra men idag vaknat med sug. Brukar släppa efter någon vecka tror jag. Funderat mycket på grundorsaker och självkänsla. Uppväxt med mycket ångest och stress i dysfunktionell familj.
Har jobbat en del med mig själv och depressioner men tror det är dags att ta ett steg till o h fundera över självkänslan. Vill ha ett lyckligt liv.

Heddali

Det är såklart lättare att tänka sig förändringen i teorin än att omsätta det i verkligheten. Jag har också mkt "beslut" och resoluta åtaganden jag tagit som sen blivit pyspunka på. Om man är snäll mot sig själv så kommer man ihåg att alkoholen skapat ett beroende och det är inte samma som att bestämma sig att tex börja cykla till jobbet. Att inse och acceptera att man har problem och vilja ta tag i det är en bra början!

Tror ändå att man har nytta av sina tidigare försök och att du har ett bättre utgångsläge nu. Och som du skriver har du tagit tag i annat. Då har du också ett bättre utgångsläge. Lycka till!

höstlöven

Fallit tillbaks igen även om varningssignalerna går igång fort nu. Börjar fatta att jag självmedicinierar min ångest. Att få vila hjärnan är det jag längtar efter. Att få leva i nuet en stund och slippa alla tankar.
Börjar förstå hur jag hamnat här. Från en uppväxt med extrem stress som utvecklade ångest och flyktbeteende. Som jag aldrig haft verktyg att hantera själv.
Lät mig själv falla tillbaka 3 dagar men nu är jag tillbaks igen.... slutar igen nu. Måste bli förevigt. Igen. Men tänker ändå dag för dag.

Fredde

Hej höstlöven! Jag kan känna igen mig mycket i vad du skriver som en trasslig uppväxt som skapat oro stresskänslighet och ångest som i sin tur lett till destruktiva beteenden som att ta till alkoholen dom en slags flykt just för att slippa tänka och känna osv. Du är på god väg fär du har fått självinsikt och du börjar förstå vad som är grundorsaken till varför du dricker.Ja det är viktigt att man skaffar sig verktyg och använder dom på rätt sätt så man kan börja bearbeta allt det som får en att må dåligt.Tror på dig så upp på sadlen igen så kämpar vi vidare:) Ha en fin dag:)

höstlöven

Gick ju bra idag. Men dag 2 och 3 brukar vara lurigare. Tycker det känns stärkande att fundera över att när suget kommer (vid stress) så är der bara en känsla. En känsla som jag kan vänta ut. Lite som med ångest. Att inte jaga upp sig för att man har känslan utan kunna känna tryggheten att det "bara" är det och att den går över.
Får se hur det känns imorrn

höstlöven

Precis som jag trodde och nästan planerat för. Idag kom suget. Hjärnan började dividera. Detta funderade jag på:
- köpa vin och hälla i mig snabbt nånstans i hemlighet
-sätta mig på en restaurang
- låta det komma som ett kul förslag att dricka vin med min man. (Som jag inte vill det. Och då kan jag dricka hans andel också).

Galna galna beroendehjärna. Och den där metalliska smaken i munnen jag får när suget kommer.

Men yes. Åkte hem istället. Snart dag 2 avklarad.

höstlöven

Sånt jädra sug. Blir galen. Kryper i kroppen. Vankar av och an. Äter choklad. Dricker öl (utan a), äter, äter, promenerar. Fasen va jobbigt det är. Och den där metallsmaken i munnen hela tiden.
Ändå fin dag. Varit med barnen och min man. Men hela tiden den här andra fienden / kompisen som vill ha all uppmärksamhet. Det brukar lätta efter dag 3. Vi får se hur det känns imorrn.

Pantani piraten

Kämpa på, det blir bättre och allt blir roligare, det vet du ju.
Belöna dig själv med en Afri tillvaro.
Styrka till dig.

höstlöven

Dag 4. Vaknar lugnare och klarare hjärna. Börjar det klinga av nu?? Då gäller det att hålla i. Veckan borde funka. Tjänsteresa på onsdag (vanlig fälla) men bara över dan.
En sak jag funderar över är att jag inte vill dricka ah pga att min relation med den jag älskar. Och mina barn. Det är jättebra drivkrafter tänker jag men varför känner jag inte att jag borde göra det för mig själv. Jag leker med tanken att jag lever själv men halkar in i att det skulle vara skönt för då behöver jag inte ta ansvar utan kan dricka ah. Mitt mål är ju att ha styrkan i mig själv och inte göra detta för andra. Svårt. Hela jag längtar efter att få slippa allt ansvar. Få vila hjärnan och slippa bry mig. Allt det som vin får mig att känna för stunden.
Resan inåt fortsätter.... dag 4 känns helt okej

höstlöven

Jag började dricka sent. Efter 20. Tyckte alkohol var äckligt och levde därmed i tron att jag aldrig kunde få problem. Hade ingen kunskap om beroende och risker heller.
Efter en lång depression vid 25 års åldern tog det fart men såg aldrig riskerna. Var deprimerad 5 år och fick till slut hjälp och mediciner men då var jag redan beroende.
Insikten kom efter en händelse som jag inte är redo att berätta om. Sen vid 31 träffade jag min man som hade mycket kunskaper i frågan. Började förstå men hade då slutat dricka i stort sett.
Efter våra barn fötts skulle vi unna oss vin till fredagen. Som blev fredag lördag. Det rullade iväg. Detta är 3 år sen och sen dess har jag kämpat för att få kontroll.
3-4 glas vin i ensamhet är mitt bästa. (1-2 glas) Får kaoset i huvet att lägga sig. Jag blir lugn och lycklig. (3 glas). Sen får jag ett euforiskt tillstånd och massa energi som gör att jag tar tag i saker. Typ fixar hemma, målar om. Efter det lägger sig (4 glas) blir jag trött och somnar.
Massa tankar. Ska nog fortsätta skriva ner lite senare.

Avslutat konto

Visst är det sjukt att man nästan till och med funderar på att dra ifrån barn och familj bara för att få dricka ifred? Jag tänkte nästan så ett tag. Helt galet vad alkoholens kraft är stark. Håller med om att dom där första glasen på kvällen är såå mysiga. Tända ljus, pyssla och feja. Man får energi. Men tyvärr stannar det aldrig där. Har jag vin hemma dricker jag till det är slut eller jag däckar. Oavsett om jag är ledig dagen därpå el inte. Jäkla tur att jag aldrig försovit mig. Tror ingen på jobbet märkt ännu att jag varit dyngrak kvällen innan. TROR JAG, som sagt...
Håller tummarna för dig, mig och alla andra att vi ska fixa detta. Läsa och skriva här är ju en bra terapi..

Heddali

Tackar för din hälsning i min tråd! Förstår när jag läser din tråd att vi har lika problematik och situation, med ångestdämpning, olustkänslan i vardagen, viljan att rätta till saker för de man älskar. Jag känner tyvärr igen det där att göra det för andra ( iof också hedersvärt) men risken är väl att beslutet inte blir lika bergfast som när det mentalt är helt integrerat att detta är jag, mina beslut, min kropp att vårda och göra det för sin egen skull.

höstlöven

Det som kändes okej när jag vaknade blev en skitdag. Det har krupit i hela kroppen av längtan efter vin. Har kännt mig så himla nedstämd. Ändå gjort trevliga saker med barnen och hemma. Men tankarna på vin har legat som ett lock över dagen.
Till slut köpte jag några folköl. Och chips. Aaaaah.... nu tänker ni nog att ajajaj ett återfall men jag känner inte så för öl har aldrig varit min trigger. Får inte alls samma rus och längtar aldrig efter öl.
Pratade jättemycket med min man idag. Försöker bena i orsakerna. Skönt.

höstlöven

Först köpte jag dunkar. Det var det som fällde mig tror jag. Sen blev det en delad vinare till fredagen. Sen en. Sen en till lördagen. Sen en på torsdagen. Sen kom jag till insikt. Nu på sistone ransonerar jag och köper 2 små tetror eller 1 liten tetra och en halflaska. Det blir ett perfekt rus. Ibland räcker 2 små tetror. Det vet jag aldrig innan. Jag dricker det fort fort. Första glaset sveper jag och andra nästan också. Att sippa på glaset är inte för mig. Ruset vill jag åt.
Sista halvåret har jag börjat bli kreativ. Gömma vin. Kolka i mig snabbt i sovrummet. Längta och planera.
Usch. Vilket slöseri. Ändå när jag skriver det här tänker jag. Ååå vad underbart. Imorrn är bolaget öppet. Jag kan smyga ner 2 småtetror. Ingen märker och jag kan få ro.
Suck! Dag 4 jobbig. Satsar på dag 5 då

höstlöven

Ont i huvudet men visst börjar ångesten släppa? Visst känner jag någon slags starkare glädje. Visst känns det som jag kan fokusera tankarna bättre. Dag 6.

Mycket likt mitt drickande, med gömmor i sovrummet, tetra 1 liters som räckte lagom för en fylla, om man hade 2 st och absolut ine ville att det skulle ta slut om jag ville ha mer. 3 Liters blev det oftast men kändes för stora till vardags. Lättare att både gömma och sedan göra sig av med tomkartong med dom mindre. Insikten om vad man håller på med var långt borta. Fortsätt att räkna dagar och tänk på vilket liv du själv vill ha. Bra jobbat!!

höstlöven

Kan inte sova. Vet inte om det är stress pga friktioner på jobbet eller att jag ska på tjänsteresa idag. Känns som det händer saker i kroppen utan alkohol. Mer energi, fokus, mindre ångest. Men också suget och ängslan över vad som ska hända. Om man ska klara det. Och de tröttsamma dividerande rösten. "Jo men bara ett glas.." "nej du. Nu är detta på lång sikt" "jo men en liiiiiiiten"
Håll käften vill man skrika. Låt mig vara i fred. Har tillräckligt med pyssel i livet

höstlöven

Drack vin på flyget på väg hem. Konstig känsla för jag ville inte men gjorde det ändå. Kan inte riktigt förklara känslan. Och det konstigaste var att ingen bra känsla kom sen heller. Ingenting hände... fortsätter idag och väljer att kalla detta dag 7.