Har som längst varit nykter i fem nästan sex år. Men de senaste åren har alkoholen funnits där. Ibland som snuttefilt ibland som råfylla- det senare har ju varit problemet eller kanske ska man säga det tydligaste symtomet. Ni vet den där fyllan som man knappt vet hur den avslutades. Den är en plåga. Man vaknar med en ömmande kropp och önskar att man var död. Det går inte att stoppa, man häller i sig.
Har haft i bakhuvet under en längre tid ca 2 år att jag borde söka hjälp och ta tag i det men inte riktigt tagit steget, varit och tassat runt porten hos aa typ. Antytt något till vänner. Inte mer än så.
Känner att det får vara nog. Att jag måste stoppa helt, det andra är charader, ett slags lurendrejeri.
Har varit på några möten i småstaden ska hem snart till storstan och efter läkartiden där jag lägger korten på bordet ska jag på möte.
Har hållt mig nykter en vecka och varit nykter en månad eller om det var 5 veckir som längst de senaste åren. Vet att det nog finns en del triggers så jag har valt att försöka identifiera dom.

Den trigger jag direkt känner är fest.att gå på fest eller hålla i en fest. Där kommer ivern att dricka. Det är ingen egentlig törst men man gör som man alltid gjort.

Arlahare

Gick den med. Möten, ångest som kröp likt en giftig kall tusenfoting över ryggraden. Ångesten tuggar på men så även jag. Förebrår mig själv något så djävulskt. Fått en samtalskontakt. Rädd för att må bättre, får då är risken att åter dricka större, eller om viljan blir mindre eller ja snarare förändras. Konstigt det där. Har inte mod att prata med min sambo. Känner mig feg. Arg på mig själv men inte andra.

Arlahare

En på det stora hela bra dag. Även om ångesten och skammen finns där. Har varit mycket med dottern, lekt, badat och läst sagor. Har ingen större lust till egen rekreation orkade ett halvt korsord och fem minuter musik innan jag stängde av. Tror det är depressionen som spökar, vården säger att jag är deprimerad utan att fatta det, har fått en bra kontakt och en vettig läkare, med 15 år i psykiatrin har man sina förväntningar och krav. Hur går det för dom som kommer utan krav och förväntningar?
Förebrår mig mycket mycket. Känner inte att jag duger, inga tankar på alkohol men vet att lockropen är lättare att falla för när man mår bra.

Grattis, snart 2 siffriga! Du har en lite annan ingång än jag. Jag dricker inte när jag mår bra. Men när jag mår sämre är det lätt att halka dit. Känns komplicerat på nåt sätt. Ångesten och skammen bleknar med tiden.

Arlahare

Kan inte riktigt få in i skallen att det är en depression man har vid sidan av alkoholen. Känner sig dummare än tåget- hur kan jag ha missat det under ca ett decennie.
Annars en hyffsad dag. Fått en del skit ur världen varit ute en sväng, lagat mat etc. Stär en flaska cava i skafferiet och stirrar på en. Jag stirrar tillbaks men antar inga utmaningar. Fotboll på tvn. Sjukt trött. Sbart dags att sova.

Arlahare

Gick av bara farten. Ångesten kom när jag blev själv uppe. Trött hela dagen. På västfronten intet nytt.

Mimmla

att ställa diagnos på sig själv Arlahare. Jag fick diagnosen utmattningsdepression för 14 år sedan. Psykiatrikern jag var hos sa att jag hade en atypisk depression. Åt massor av kolhydrater, kroppen gick på lågvarv, håret var risigt etc. När jag fick diagnosen förstod jag ju att jag haft depressioner tidigare i livet och jag och alkoholen klickade från första början. Hjärnan kickade igång och ruset var en tillfällig befrielse. Bortsett från att jag festade en del i 20-årsåldern så drack jag väldigt sporadiskt fram tills för ca 10 år sedan. Återkommande depressioner varvat med överkonsumtion. Till slut går det ju inte att säga vad som är hönan och vad som är ägget...
Skuldbelägg inte dig själv. Det är det sista du behöver. NU, gör du någonting åt ditt liv, det som varit har varit.
Känner igen din dag 11. Grått och trist, man vill inte dricka men man vill inte vara nykter heller. Man bara finns och låter tiden gå, också plötsligt är dagen slut.
Det kommer bättre dagar! :-)
Kramar

Gunda

Heja dej, tummen upp för dina dagar och hoppas du kan känna glädje för att du är på g!
Förstår att du har det jätte tufft, men det vänder!
En dag i taget!

Arlahare

Tack

Jo det är grått och trist som i ett nedlagt kalkbrott. Har fått en samtalskontakt i psykiatrin som jag fick omedelbar bra respons ifrån. Har haft bra stunder de senaste dagarna faktiskt. Har problem med oron mest. Den finns ofta på morgonen när jag precis kommit upp men avleds då enklast genom att göra. Jag har mina rutiner. Sen på kvällen kommer den igen och jävlas. Det är ofta då men inte alltid som några öl kan vara inbillad smärtlindring. Har avstått hittills då oron varit avledbar ändå.

Arlahare

Halloweenbestyr. Spöken framför sprit. Trött. Lite raslös men mest trött, sporadisk ångest. Men den är hanterbar. Tittar på tin tin med dottern. Kapten hadock borde ta itu med alkoholen han med.

Arlahare

Tog mig fram i makligt tempo. Vistats ute mycket. Trött halva dagen.