Dagen då jag slutade supa?
Vaknade halvfem imorse och var fruktansvärt bakfull. De senaste åren har det hänt oftare och oftare. Det blir sjukskrivning och inställda möten. Gymkortet ligger oanvänt i väskan. Problemet är att jag inte kan sluta dricka när jag väl har börjat. Ett trick har varit att aldrig ha alkohol hemma. Men vad gör det när jag har tre kvarterskrogar runt hörnet och i princip alla sociala sammankomster inkluderar alkohol som en självklarhet?
Har en önskebild av mig själv som glad, avslappnad, vältränad och harmonisk. Idag känns den bilden helt ouppnåelig men jag vill inte fortsätta såhär.
Jag vill bli nykter. Tänker att det kan vara till hjälp att skriva av sig här på alkoholhjälpen. Har läst härinne ett tag nu och insett att jag inte är ensam. Lik förbannat är det så skamligt att inte kunna kontrollera sitt drickande. Besviken på mig själv och ganska uppgiven skall jag försöka förändra mitt liv.
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Målbild
Hej och välkommen,
Inte helt fel att ha en målbild att sträva mot. Den är inte heller ouppnåelig. Om första steget på vägen dit är att bryta med alkoholen så håll fokus på det. Vad kan du göra i morgon som hjälper dig att behålla nykterheten? Har du några triggers, risksituationer eller andra sakers som lätt får dig på fall? Vi behöver inte ha så höga krav på oss när vi beslutat oss för nykterhet. Fokusera på den saken först och främst. Till en början kan vi välja att undvika situationer och sammankomster om det finns en risk för att det för tufft. Att vara nykter betyder dock inte att vi ska vara "tråkiga" resten av livet. Jag tror du kan nå dina mål om du handlar därefter.
Kram Ellan
Triggers
Hej Ellan och tack!!
Bra att du frågar om mina triggers. Stress på jobbet är en kraftig trigger, konflikter av all de slag. Men även rastlöshet och någon gång (upplevd) tristess och leda. Det är så himla enkelt att slipa ner den taggiga verkligheten med hjälp av alkohol. Mycket enklare än att gå och träna eller promenera t.ex.
Har även haft ångestproblematik hela mitt vuxna liv. Generaliserad ångest som det kallas. Alkohol hjälper bra för stunden men i det långa loppet förstärks ju ångesten men jag har svårt med konsekvenstänkande och långsiktighet.
Gick i KBT för några år sedan (mot ångesten) och fick lära mig ungefär hur länge en impuls varar. Skall damma av den kunskapen nu och försöka vänta ut impulsen att dricka. Problemet är att jag ofta, efter några dagar utan alkohol, gärna vill belöna mig själv för att jag varit så duktig. Fattar inte vad detta självbedrägeri egentligen går ut på.
En dag på jobbet
Som svar på Triggers av Allegra
räcker för mej...det triggar. Då vill jag hem å dricka vin. Har jag fel jobb ...mest troligt. Självbedrägeri absolut...fast vi har ju genomskådat oss själva så då är det väl egentligen självförakt vi håller på med...eller orkar vi inte ta tag i våra trista liv?
Har inte koll på...
Som svar på En dag på jobbet av AL
... forskningen vad gäller hjärnan och alkohol men det kanske är hälften genetiskt / hälften personlighet? Jag är lat på många sätt och väljer ofta snabbaste vägen ut ur stressen (krogen). Antar att det handlar om att skaffa sig "verktyg", hur dealar vi med besvikelser, orättvisor, stress och leda? Men jag föddes även "anti" haha, om typ alla andra är duktiga så skall jag vara o-duktig, vem slår det tillbaka på? Mig själv.
Dag 2
Gud vad patetiskt det känns att tro att det här kommer att funka, har tänkt samma tanke 1000 ggr: aldrig mera dricka.
Känns som att det rinner filmjölk i blodådrorna, svullen i ansiktet - är kanske alla gifter som lämnar kroppen? Till saken hör att jag har slutat med
antidepressiva under våren, en vidrig sort (venlafaxin/effexor) som jag har stått på i kanske fem år. Ville inte ta dem längre pga biverkningar. Var ett
helvete att sluta med (influensasymtom, illamående, diarré) men är fri sedan ett par veckor. Såklart drack jag under denna tid även för att dämpa utsättningssymptomen istället för att gå till läkaren och be om lugnande och sömntabletter.
Nej, jag skall inte dricka idag. Inte dricka idag.
#5 om forskningen
Man har alltmer börjat frångå idén om ärftlighet och om speciella missbrukarpersonligheter verkar det som. Låter sunt. Hur skulle man annars kunna förklara varför kvinnor i 50-talets Sverige knappast drack alls, idag desto mer? Förmodligen har det med samhällsförändringar, livsstilsförändringar, etc, att göra. Dvs då blir missbruket mer hanterligt även på individnivå?
Dionysa
Som svar på #5 om forskningen av Dionysa
Tack för din kommentar. Det där är intressant och förmodligen finns det ingen enskild orsak till alkoholmissbruk. Att attitydförändringar skett i samhället är uppenbart, uteserveringarna blomstrar och det är ju på ett sätt positivt. I Sverige vill vi gärna bli lite mer kontinentala :)
Tänker på min mamma, som skåpsupit i alla år och idag bor på ålderdomshem, kraftigt försvagad av missbruk. I jämförelse med mina barns pappas familj, som druckit minst lika mycket som mamma genom åren fast på ett helt annat sätt. Denna familj lider inte av sitt missbruk på samma sätt som mamma och jag tror det har att göra med att de alltid druckit tillsammans med andra. Det har varit fest och musik och konst inblandat. Morsan har suttit hemma i köket, ensam, och pimplat vin. Så det kanske inte handlar om vad och hur mycket man dricker utan även om på vilket sätt man dricker.
Jag tror som du, att blir vi av med tanken att vårt missbruk är ärftligt kanske det leder till en känsla av att det går att förändra sitt drickande.
Jag är osäker på vad jag skall som mål: att sluta helt eller lära mig dricka på ett mer sunt sätt. Till att börja med vore det fantastiskt att klara en vit månad.
Sluta helt?
Förbered dig på att sluta helt! Ha det som inställning att åtm tv vara utan a. Bulla upp med alternativ, rubba dina cirklar, unna dig något gott i vid bemärkelse. Och sist men inte minst: fortsätt skriv! Den dokumentation du får (förutom all input) kommer att bli värdefull, jag lovar.
Tack!
Som svar på Sluta helt? av Dionysa
Jag märker redan att det är värdefullt att formulera sig kring drickandet. En tydligare bild skapas än när man går omkring och mumlar för sig själv. Tills vidare ska jag vara nykter. Hjälp..
Fler triggers...
Att solen skiner..
Att det regnar..
Att det är fotbollsmatch..
Att vi har grälat..
Att jag är värd en öl, oavsett..
Orsaker
Orsaker till att jag hamnade här till sist är egentligen ovidkommande. Det finns i släkten och visst kan jag ha den genen men jag kan också ha druckit mig till det. Det krävs ju ett intag för utveckla ett beroende. Frågan är ju vad vi gör när insikten landat. Jag tror det handlar om en enorm beslutsamhet och villighet att faktiskt förändra både tankar och handlingar. På mig har det fungerat att jag ibland "kliver ur" mig själv och observerar. Stress är en riskfaktor så det undviker jag gärna, dålig sömn och även slarv med maten. Nu är jag mest vaksam över att inte glömma bort hur det egentligen såg ut. Jag får aldrig tro att jag kan ta ett glas. Jo det kan jag ju säkert men jag är övertygad om att då väcker jag gamla saker till liv i hjärnan och jag är snart igång på samma vis. Jag ser det som två delar av mig. Nu har jag minimerat den sjuke missbrukaren men den finns kvar, dock väldigt liten just nu. Många av oss skriver att vi självmedicinerar frågan är ju vad vi flyr ifrån. Livet, verkligheten eller oss själva? Jag hade inte varit nykter idag om jag inte tagit hjälp men det är jag det. Vill verkligen ge alla som kämpar med detta en enorm Styrkekram! Det går att förändras men då kräver det att vi gör förändringar.
Stor solig kram!☀️
Ellan!
Bra tanke att kliva ur sig själv och titta på sitt eget beteende. Är faktiskt en fråga om mognad! Likt ett barn kan vi reagera på alla känslor och yttre stimuli men det krävs lite erfarenhet att betrakta och agera istället. Min KBT-terapeut (för några år sedan och med andra syften) sa till mig att "en känsla är ju faktiskt bara en känsla" och jag fnös åt det då men idag försöker jag ge akt på känslorna istället för att styras av dem. Går väl sådär men försöker iaf.
Nu skall jag till gymmet, laddat ner några ljudböcker och försöker se på det som en trevlig stund med mig själv och en författare :)
Kram!
Trots att det regnar..
.. känns det som en bra dag idag. Var nere på gymet igårkväll och körde en mjukstart för att inte skrämma iväg kroppen då jag varit passiv så länge. Fy fan vad jag har försummat basala saker p.g.a. baksmälla och ångest. Jag kan villigt erkänna att jag gillar effekten av alkohol så länge det inte slår över och gör mig grälsjuk och/eller sentimental, men detta eviga dagen-efter äcklar mig.
Min arbetsplats har börjat lugna ner sig inför sommarlovet och det är då det blir så tydligt hur hektiskt det har varit hela året och hur jag helt tappat bort andra strategier att hantera stress än att dricka mig till lite lugn och ro i skallen. Fan också.
Ett litet
tips är att gå till vårdcentralen och få antabus, gör att man slipper tänka på trilla dit spontant, det gör livet behagligare. Jag har nu en haft en fin vecka tack vare antabus, och har en hel burk kvar. Räcker ett år så nu tänker jag att det får ta så lång tid som krävs för att komma ur det destruktiva drickandet.
Antabus
Tack Fenix, nog har det slagit mig att det vore värt att ta antabus. Ska försöka en stund på egen hand först. Men om det inte inte funkar, så absolut!
Antabus låter skrämmande
men det kanske funkar på nåt vis....
Som Ellan skrev...vad flyr vi från ? Vårt eget liv eller ....Stress....vad är det egentligen? Otillräcklighet....Krav (andras) .....Önskan om att bli sedd ( för allt det jag gör)...
Antabus..
Hej AL :) Har inga problem att ta tabletter om det skulle krävas men tanken på att gå till vårdcentralen och prata med random läkare känns skamligt. Tydligen
mer skamligt än att göra bort sig på krogen... (suck)
Jag tror mitt eget alkoholproblem bottnar i ångestproblematik. Det finns ju faktiskt inget bra botemedel mot ångest (utom kanske möjligen träning vilket jag tänkte utforska nu då). Jag har kört mina vändor i samtalsterapi, ätit antidepressiva, tagit benso några få gånger men ångesten lurar alltid runt hörnet och ibland är den så frätande att bara alkoholen lindrar. (Även testat KBT men lite halvhjärtat då jag var skeptisk.)
Jag vet ju att alkohol även _framkallar_ ångest, i det långa loppet. Ond cirkel.
Jag vet inte hur det är med dig AL men för egen del tror jag att min ångest grundlades i barndomen. Med dysfunktionella föräldrar och ingen vuxen att
anförtro sig åt. Känslan av att vara ensam.
Flera orsaker till beroende..
finns det. Framförallt talas det om det psykiska beroendet. Jag tolkar det som att vissa blir gladare mer vågade och får bättre självförtroende av alkohol. Andra dricker sig till ett fysiskt beroende(jag). Dvs man intar ett medel regelbundet, större och större mängder så hjärnan sakta men säkert blir beroende. För mig var det en aha-upplevelse när jag läste om det. Jag har alltid varit mig själv, har alltid varit glad med bra självkänsla och självförtroende. Inte druckit för att döva ångest eller dåligt mående. Sen finns kombination av dessa orsaker. kanske andra orsaker också?
Antabus
Om du funderar på att ta Antabus så tycker jag inte att du ska gå till Vårdcentralen. Det är som du säger random vem du träffar. Jag kan verkligen rekomendera att gå till en beroendeklinik, de är proffs på det som de gör.
Vad gäller Antabus så kan jag inget annat än att rekomendera det. Att ta Antabus är så skönt jag behöver bara brottas med a- demonen fem minuter på morgonen tills jag har tagit tabletten. Sen behöver jag inte tänka på A mer den dagen, så skönt.
Orsaker & Antabus
Hej miss lyckad! Absolut, orsakerna är nog lika många som missbrukare. Egentligen, om jag skall tro min gamla KBT-terapeut, är det mest effektiva att fokusera på att bryta invanda mönster, tankar och känslor. För att citera en grej han sa "en känsla är ju _bara_ en känsla". Jag antar att han menade att det inte alltid är så lyckat att reagera på sin känsla i stunden.
Att analysera sitt förflutna får vara upp till var och en, men möjligen är det, åtminstone i en akut fas, bättre att ta till andra verktyg. Kanske Antabus?
Det var ett bra förslag, Simson, att vid behov vända sig till en beroendeklinik istället för vårdcentralen!! Spontant verkar det mycket lättare då de t.o.m.
byggt en hel organisation kring vårt problem :) Vad händer egentligen i kroppen om man dricker alkohol på Antabus?
japp
Som svar på Antabus.. av Allegra
det skriver jag under på. Hela min familj är dysfunktionell å jag är drabbad. Vad göra ? Ta tag i skiten eller supa. Eller inse att man skapar sin egen framtid ??
För övrigt
så gillar jag att läsa din tråd. Lärorikt och igenkännande. Du får mej att vara ärlig med mej själv. Tack.
Blockerar nedbrytningen av A.
Som svar på Orsaker & Antabus av Allegra
Antabus innehåller disulfiram. Om du tar antabus så blockeras de enzymer som bryter ned alkoholen istället bildas ett annat ämne acetyldehyd om leder till alla möjliga hemska kroppsliga reaktioner som till och med kan bli allvarliga. Jag har aldrig vågat att ens testa att dricka alkohol med antabus i kroppen.Om doseringen är korrekt inställd så ska det enligt min behandlare vara helt omöjligt att dricka någon alkohol alls.
Sick
på riktigt blir man, högröd som en pion i ansiktet, går alltså inte att dölja om man dricker, hård hjärtklappning, svettningar, allmänt illamående, ångest och mer därtill. Jag drack av misstag efter en vecka då jag trodde det var ur kroppen, det gör jag inte om kan jag säga. Minst 10 dagar eller helst två veckor bör man vänta efter sista tabletten. Doseringen är ungefär samma för alla, en tablett varje eller varannan dag. Då hålls koncentrationen uppe i kroppen och att ens fundera på att dricka kan man glömma.
Ärlig..
AL: Fint att du blir inspirerad, då fyller ju det här forumet en viktig funktion! Är ju lite som en dagbok men med skillnaden att många inlägg sker i dialog
med andra människor vilket passar mig mycket bättre än att sitta och adressera mig själv. Har försökt att skriva dagbok ibland men där har jag aldrig
lyckats vara ärlig hahaha, förskönat tillvaron på samma sätt som jag har förskönat alkohol kanske..
Att födas in i en dysfunktionell familj kan ingen rå för och när vi var små så förstod vi inte vad som stod på. Jag har gråtit många gånger över min
barndom, att jag upplever att jag inte fick den kärlek och respekt som alla barn förtjänar! Men nu är vi stora och måste, som du skriver, skapa vår
egen tillvaro. Har ofta känt mig som ett offer för olyckliga omständigheter men det är dags att fokusera på allt det som har gått bra, trots allt.
Det var i söndags jag vaknade, insvept i baksmällans sunkiga filt, och kände att nu får det fan vara nog. Kan längta efter några iskalla, men bara
tanken på dagen-efter gör att det än så länge går ganska bra att låta bli.
Simson & Fenix
Antabus låter som ett klockrent hjälpmedel!
Fredag..
..imorgon och ett stort kalas på kvällen. Jag undrar lite hur det kommer att gå. Har inte vant mig vid tanken på att säga nej i ett sådant sammanhang.
Har ju gått bra sedan i söndags att låta bli att slinka in på krogen efter jobbet trots att det vid några tillfällen, efter påfrestande möten, dykt upp en
förförisk bild av en stor stark i min skalle. Gå hem, gå direkt hem utan att passera...
Kalaset är omöjligt att skippa då det är en närstående.
Antabus
Jag rekommenderar ingen att dricka när ni tar antabus. Tyvärr så hörde jag läkarens ord men jag ville inte lyssna på riktigt. Jag var väldigt destruktiv under min aktiva tid och tog mest antabus för att lugna omgivningen. Jag drack på antabus, fick maximal dos och är en ganska liten person. Trots läkarens varningar om hur farligt det var. Och som någon skrev, kroppen reagerar ordentligt. Hjärtklappning, extrem rodnad, röda ögon, vinet smakade skit, illamående och till på köpet så stank jag dagen efter när all skit skulle ur kroppen. Jag höll på så ett bra tag tyvärr innan min omgivning insåg att det inte var någon idé att jag tog dem. Man kan ju fundera på vem jag egentligen försökte lura?! Kan själv och vet bäst stämde bra in trodde jag. Så här i efterhand låter det ju helt vansinnigt men samtidigt så inser jag hur sjuk jag var och hur stark min beroendepersonlighet är. Så sammanfattningsvis, testa inte och drick med antabus i kroppen för riskerna är enorma. Jag var dock inte redo att släppa taget där och då. Sorgligt men sant.
Är verkligen kalaset ett måste Allegra? Gör vad som känns bäst för dig och din nykterhet. Det behöver vara ditt nummer ett just nu.
Kram
Ellan
Ellan
verkar har koll.
Fest /kalas = ge dem nåt att prata om....varför drack hon inget? Vad du än väljer...jag tror du gör bästa val för dej just nu.
Det är..
väldigt läskigt att läsa din beskrivning av antabus-drickande Ellan. Med såna reaktioner så förstår man att det är direkt farligt och måste påfresta
kroppen ngt. enormt.
Ja, kalaset är ett måste. Men ditt tips AL, att ge folk något att prata om känns väldigt lockande he he :))
Mardrömmar..
..hela natten. Tror det handlade om saker jag ställt till med på fyllan. Vaknade med ångest och på dåligt humör. Dock ännu en dag i livet
utan att vara bakis vilket i princip får räknas som en bra dag! Hang in there, alla som kämpar, inklusive jag själv!!
Ångesten..
.. är överallt idag. I huvudet, kroppen, soffan, utsikten - överallt. "Jag har inte gjort nåt" vill jag skrika! Skuld och skam. Fy fan alltså, varför kan man inte bara röntga sig och se var felet sitter?
Kvällen...
Är du redo för ett kalas/fest och känns det ok? Om inte gör det inte. Och går du dit så drick inte för allt i världen. Låt andra tänka, tro och tycka precis vad de vill. Andras åsikter och tankar är just andras. Du och vi har fullt upp med våra egna.
Jag kan fortfarande få ångest när jag ska iväg på tillställningar. Jag vet inte säkert ännu men tror att det är rädslan för det nya livet. Att inte vara som "alla andra", det är fortfarande så stort i mitt huvud. De kan dricka men inte jag. Det blir så påtagligt just där och då. Det blir dock bättre och bättre.
Kämpa och var snäll mot dig själv.
Kram
Ellan!❤️
Heja dig Allegra! ?
Håller tummarna för dig att du klarar det och slipper mardrömmar och ångest!
Festen
..håller tummarna för att du ska klara kvällen. Ge dem nåt att fundera över...iaktta isf att delta i den stora drickes-konsten. Kram
Alltså jag drack nog 100 öl..
.. och är egentligen inte förvånad över det. Har inga strategier alls ännu för hur man gör på sådana här tillställningar om man har problem med
alkohol. Jag mår okej idag, ser det inte som ett nederlag, har ju precis börjat jobba med mig själv. Är fortfarande jäkligt nöjd med att jag vid 2
tillfällen i veckan som gick hade frustrationer inombords som jag tog till gymmet istället för till krogen.
Jag skall fundera på vad jag vill uppnå i relationen med alkohol. Är det total avhållsamhet eller är det att jag låter bli att dricka 4 gånger av 5? (i min värld
skulle det vara en stor seger).
Tack för uppmuntrande tillrop snälla Ellan, Evigt ung och AL !! Är på gränsen till att ha dåligt samvete gentemot er för att jag drack, men tänker förtränga
det eftersom risken är att jag kommer sluta skriva här då och det vill jag inte för det känns förbannat bra! Har bara pratat om mina problem med min
man och en väninna men vill inte tjata hål i huvudet på dem heller. Att kunna skriva och läsa här är guld.
Kram på er alla <3
Hej!
Du måste få dem att inse att du kommer till att mala detta fram och tillbaka med dina närmaste som du har anförtrott dig åt. Håller tummarna för dig och trevlig kväll.
Ingen skam
God kväll,
Ingen skam i detta alls. Du kanske bestämde dig redan innan du gick dit? Jag fick den känslan men kan ha fel (händer ibland...?). Du väljer att vara nykter för din egen skull och vi peppar på det viset vi kan. Vilken väg du kommer att ta, helt nykter eller inte är upp till dig. Huvudsaken är att du mår bra och inte faller tillbaka i gamla vanor igen. Hänt har hänt och gjort är gjort.
Så fortsätt jobba med dig själv och var snäll.
Stor kram!?
Samvete....
dåligt eller bra...behåll det. Inför mej är du en kämpe...och tro mej...vi är inte den som ska kasta första stenen...sitter med ett glas proppat med is och minimalt med vitt vin...funkar för mej. Inser att våra metoder är olika..och vem har rätt ?
Det var ju trots allt roligt i fredags..
.. med många garv och mycket dans. Och för en gångs skull var det inte jag som var sist hem. Ja, ja.. Mina mål är otydliga men vis av tidigare
erfarenheter så vet jag att jag blir väldigt obstinat när jag ställer upp ultimatum inför mig själv, (vet inte exakt hur många "jag" som huserar i skallen, men
de är tydligen några stycken).
En tanke är att aktivt jobba på att inte ta de "meningslösa" fyllorna. Att inte dricka p.g.a. leda, ångest, stress etc. Det vill säga att
skippa självmedicinering, att lösa den problematiken på annat sätt.
Ingen raketforskning direkt...
...men efter ett träningspass vill man inte berusa sig, tvärtom!!
Låter bra att inte ta dem meningslösa fyllorna
Det är iallafall mitt mål, alldeles för mycket "för att varva ned", "det är jag värd efter en lång arbetsdag" Det är inte värt det, eftersom det i vart fall för mig, blir mer än ett glas.... Ha en fin söndag!
Hej vinärgott!
Fint att du förstod vad jag menar med de "meningslösa fyllorna". Vet inte riktigt hur jag skall definiera en _meningsfull_ fylla, men de slappa
fyllorna vet jag precis hur de ser ut. Precis som du skriver, "för att varva ned" t.ex. Eller ännu värre "jag är trött på hela skiten" Ack ja..
En annan grej...
... med alkoholen: har gått upp i vikt typ 8-10 kg de senaste 4 åren.
Ibland har jag tänkt att jag måste börja dricka vitt vin istället då jag hört att det är färre kalorier i vin än i öl. Men jag tycker ju inte ens om vin!!!
Nu tänker jag att det är alla bakfulla dagar som har gjort att jag inte orkat hålla mig i form. Alla dagar jag tillbringat raklång i soffan med en huvudvärk som bara pizza kan bota.
Det är ju inte så snyggt alltså.
Inatt drömde jag..
.. att jag trillade ner i en sjö, det var fest runtomkring mig och någon slags mekanik i sjön lyfte mig trettio meter upp i luften på en konstgjord
våg och jag var säker på att jag skulle dö när jag väl landade. Jag dog inte och plötsligt kände jag en fast hand kring min skuldra som föste mig mot
land, där stod en hel grupp människor och sträckte ner sina händer mot mig och jag fick tag i en hand och drog mig upp ur vattnet.
Du är inte ensam Alegra!
Jag tänker att många av oss känner självförakt för att den syn vi vill ha av oss inte stämmer med verkligheten. Då känner vi skuld och skam och så dricker vi för att dämpa dessa obehagliga känslor. Känslan när man dricker och känner lugnet är behagligt. Tyvärr medföljer bakfylla och ännu sämre självbild. Själv tänker jag avstå ett tag från alkohol för att få tillbaka känslan av att ha kontroll över alkoholen. Gå och prata med någon och börja med att avstå från alkohol några dagar. Tänker att allt inte behöver vara svart eller vitt! Testa att avstå några dagar och så gör jag samma sak. Vi kan skriva här och stämma av läget! Vad tror du om det?
Dröm
Vilken dröm Allegra? Hur tolkar du den??
Kram Ellan
Ellan!
Om jag hade varit religiös hade jag nog tolkat det som så att Guds hand styrde mig upp ur vattnet!! Eftersom jag inte tror på religion så väljer jag
att tänka att det var ett meddelande från mitt undermedvetna: Jag lever farligt, det är mycket som står på spel. Handen på axeln är jag själv som
föser mig mot land och de hjälpande händerna som sträcks ner mot mig är alla mina medmänniskor här på forumet :) Kram till dig <3
Tombor!
Det låter fint :)
Jag började skriva här för exakt 7 dagar sedan. Bara genom att ha startat en tråd härinne känns det som att ett stort steg till förändring är taget.
Har druckit en (1) dag av sju och det var väääääldigt länge sedan jag hade den frekvensen på mitt drickande. Så man skulle kunna se det som en
liten delseger.
På bara dessa sju dagar har jag med önskvärd tydlighet sett vad jag har försakat genom alla dessa timmar på krogen: mig själv och min kropp, att
umgås lite extra med mina barn, att hålla kontakten med mina vänner t.ex.
Alla dagar som inte är bakfylledagar är per definition bra dagar. Låt oss peppa varandra!
Drog ett tarot-kort..
.. hos en vän, lite på skämt sådär. Kortet som kom upp ang. min framtid var "besvikelse". Fan också, jag tror ju inte ens på sånt, ändå undrar jag vad
fan det är frågan om. Jag ska visa det där fula lilla tarot-kortet att det har fel fel, fel
Alla sätt är bra
Om ett tarotkort kan hålla dig nykter ska du rama in det och hänga det väl synligt ? Visa ödet att du bestämmer!
Blir ändå..
.. knäckt över hur lite som krävs för att man skall hamna i helt fel omloppsbana. Har haft ångest hela dagen för det där jävla tarotkortet.. Ska ta
intryck av din ord, Bedrövadsambo, och visa vem som bestämmer här :)
Två stora stark..
..efter en hemsk dag på jobbet - finns ingenting annat att ta till då man inte har tid att gå och träna eller ro i kroppen att bara gå direkt hem.
Social, mellanmänsklig stress.
Varför blev jag inte geolog? Kvinnan som kunde tala med stenar.
Jobbet...
Som svar på Två stora stark.. av Allegra
en springande orsak eller en godtagbar ursäkt för att få dricka...undrar jag och tittar mej i spegeln. Jobbet och allt som följer med det..ser olika ut beroende på vecka och efterfrågan....det är som det är...roligt intressant utvecklande emellanåt och as-trist viss tid. Precis som för alla andra. Alla andra dricker inte för att de har ett jobb att sköta. Jag lutar åt att även detta går under rubriken Samling för godtagbara ursäkter att supa....
HALT!?
Hungrig, Arg, Ledsen, Trött? Kan vara en bra strategi för att stanna upp och tänka till. Vad behöver jag nu egentligen? S som i stress ligger som en våt filt över alltihop. Kan också vara bra att i förväg tänka ut både tröst och belöningar som inte inkluderar alkohol. Chailatte (svingott), ett varmt bad, massage... Vad du upplever som tröst och belöning vet bara du. Godis är ju alltid gott, men det triggar ju samma belöningscentra som alkohol så i längden är nog risken stor att man utvecklar ett annat beroende.
.
.
HALT
Jag har sett akronymen på det här forumet, hungrig/arg/ledsen/trött - så det är vad det betyder. Trött och hungrig var jag väl inte, däremot
förvirrad över människor på jobbet. Är som en svamp när det gäller att suga in andra människors vibbar (eller vad jag tror att
de vibbar). Överkänslig. Inbillar mig att det har att göra med att jag är ett alkisbarn, tvungen att pejla in läget hemma på kort tid för att veta
om föräldrarna hade druckit eller inte.
Tyvärr äter jag inte godis, tycker inte ens att det är gott. Som väl är så röker jag ogärna även om det lindrar ångest ibland. Ska tänka ut vad för
slags belöningar/substitut som skulle kunna funka. Hade gärna gått till gymmet men det fanns inget utrymme, 2 kalla sänker man ju på nolltid..
Bra att det stannade där!
Det kunde lika gärna fortsatt med ytterligare två-tre eller fler kalla öl. Chailatte på kafé kan verkligen rekommenderas som alternativ!
Bedrövadsambo..
..tack för din pepp!!
Visst var det bra att det stannade där! Otäckt dock hur radiostyrd man kan bli. Efter en påfrestande dag med många möten och beslut fanns
det bara en sak i skallen, öl. Chailatte är jättegott! Har också märkt att jag ibland blir "lugn" av något som "liknar" öl, typ någonting iskallt med
kolsyra. Är väl samma placebo-effekt som när en del klarar av att sluta snusa genom att lägga ingefära under läppen.
Jag tror att fysisk aktivitet är en bra grej för mig. Laddade ner en app i luren som räknar steg, blev 10.000 idag (som egentligen är "normalt" :)
Och sådant kickar mig att avstå alkohol.
Heja, heja!
?????
Trodde jag hade..
.. varit nykter länge, i flera veckor åtminstone. Kollade datumen och inser att det var 10 dagar sedan jag deklarerade att jag vill sluta supa.. Hahaha det
känns ju som en evighet. 10 dagar med en enda fylla och ett miniåterfall på 2 bärs. Hmm, jag kanske är på rätt väg iallafall. Men snart börjar allsvenskan
igen och fotboll är en trigger om något!! Men skit samma, ikväll är jag bara trött och känner inget som helst sug efter alkohol. Istället för att fantisera om
ett rus så har jag loopat minnen av bakfulla dagar under den här tiden. Avskräckande, avtändande, avhållsamhet.
15 dagar..
sedan jag startade min tråd. Det har både hänt massor och ingenting särskilt under dessa två veckor. I och med att jag har skrivit ned lite tankar och
reflektioner tycker jag själv att jag har kommit en bit på vägen till att ta kontrollen över mitt drickande. På en stor fest under dessa veckor drack jag
omåttligt men då jag inte druckit någoting dagarna innan och har låtit bli att bli full sedan dess så känns det okej.
Jag kan inte minnas när det började spåra ur, är det månader eller år vi talar om? Har alltid varit en "missbrukspersonlighet" (bulimi i puberteten, droger i
tonåren och på äldre dagar alkohol) men som jag minns det har jag lagt ner mitt missbruk när det börjat bli tråkigt eller när jag uppfyllts av någonting
annat (utbildning, barn). Kan inte säga att jag har varit fysiskt beroende av någonting, fast jag vet inte hur det där fungerar: är ett beroende fysiskt eller
mentalt? Jag begriper att det är skillnad på hur kroppen reagerar på heroin respektive alkohol t.ex. Men i övrigt?
Just idag så tänker jag att mitt mål handlar om att ta kontroll över mitt slentrianmässiga förhållande till alkohol - inte total avhållsamhet. Att välja bort
4 av 5 fyllor (eller ännu hellre aldrig bli packad igen). Känns bra att tänka så just precis nu. Vi får väl se vad som händer.
slentrianmässigt...det kan
slentrianmässigt...det kan jag skriva under...och därför ska jag byta innehåll i glaset till alkofritt...bara som en test. Blir hjärnan nöjd av att jag håller vinglaset och dricker alkofritt...då fortsätter jag med det....jag testar allt för att programmera om mitt hjärnskrälle..
AL..
Som svar på slentrianmässigt...det kan av AL
.. jag tror faktiskt att det kan funka!! Testa och berätta :)
Själv snusar jag och det händer att snuset tar slut på kvällen då affären är stängd,, har ibland testat att knyckla ihop en tuss papper och lägga under läppen, det har funkat såtillvida att jag inte gått bananas (självklart har jag dock köpt snus dagen därpå, inte prövat att sluta...)
En annan sak jag börjat tänka på är vad det faktiskt kostar!! En femhundring hit och en femhundring dit på krogen blir mycket pengar till slut...
Midsommar..
..kom och gick. Det enda jag lyckades med var att avstå snapsen. Alltså starkspriten.
Jag vet inte, tror inte det kommer funka att lägga av. Det är för svårt. Just nu känns det som att alkohol genomsyrar allting; sociala relationer, återhämtning, stresshantering, livet självt.
Vill bara bli normal, ingen halleluja-prägel på mitt nyktra liv, vill bara vara som en vanlig människa som tar ett glas då och då, i all anspråkslöshet. Ingen stor affär kring alkohol.
Faan också.
Kanske dags..
...att söka hjälp om du verkligen VILL kunna leva "normalt".
Du liksom jag kan inte hantera alkoholen på ett normalt sätt. Jag har nu snart 5 veckors nykterhet. Det har inte varit lätt men det är banne mig det bästa jag gjort på många år. Det kommer så många vinster och fördelar med det.
Lycka till! ?
Kram
Tack..
Som svar på Kanske dags.. av Evigt ung
.. evigt ung för din kommentar! Ja, idag är det läge för eftertanke. Jag vet inte vad jag vill men behöver ta reda på det. Eller, jag vet att jag inte vill att alkoholen skall stjäla min tid (bakfylla) och mitt utseende (övervikt).
Läste lite i din tråd och jag liksom du är också trött på alla pinsamma minnen från kvällen före.
Kampen går vidare, antar jag. Trött på mig själv.
Kram
Allegra
..ja..igår blev det alkohol ..tre glas och idag prova a-fri. Gott...nöjd över min helg trots allt. Ingen bakfylla ingen ånger...glad och lycklig med mitt väl. Det går framåt.
AL
Som svar på Allegra av AL
Skönt att höra att det gick bra för dig!
Själv vet jag inte vad jag skall göra, vill så gärna vara "normal" i förhållande till alkohol, men det kanske inte går. Leker med tanken på att lägga av helt. Men hur fasen skall det gå till?
Känns som jag målat in mig i ett hörn, vart skall jag ta vägen?
Normal
och normal...vi är alla olika. Jag tror att ingen har ett "normalt" förhållande till alkoholen...det bara ser ut så...om man gillar smaken av vin öl funkar a-fritt lika bra. Det har jag just provat. Vill man däremot bli full då kanske man har annat att ta tag i. Jag vill inte bli full igen och glömma vad jag gjort...det är pinsamt. Mitt sätt att blanda a-fritt och å...funkar just nu för mej.
Hoppas du kan hitta din väg snart. Vill du lägga av helt då ska du göra det. Det är absolut helt rätt. Jag ska också ta mej dit. Ett helt a-fritt liv med valfrihet utan skam och pekpinnar.
Allegra
..hur är det ? Saknar dina kloka ord. Kram.
@AL Hej, jag vet inte om du…
@AL Hej, jag vet inte om du är kvar här? Hittade tillbaka till min tråd efter 5 år. På nytt med en vilja att bli nykter.
Så chockerande på något sätt att hitta sina ord efter 5 år, jag skriver inte dagbok annars i vardagen.
Hmm, vilket perspektiv! Och med en pandemi däremellan som var allt annat än gynnsam för mig som ”flyr” med hjälp av alkohol.
Jag har en plan! Ska vara…
Jag har en plan! Ska vara alkoholfri i 3 månader med hjälp av Antabus. Under tiden ska jag börja styrketräna och börja äta vegetariskt. Skall även dra ner på min anti-depressiva medicin som jag ätit i 14 år för att få tillbaka lite ”riktiga” känslor. Känner mig peppad och har en stark tro på att jag ska klara detta!!
Hej, Så bra att komma igång,…
Hej,
Så bra att komma igång, och välkommen tillbaka. Ett tips i all välmening är att ha fokus på en förändring i taget? Men förstås gärna fylla på med fler. Min erfarenhet är att nykterhet tar mycket kraft och fokus i anspråk, för många kan det räcka gott och väl! Lycka till 🤞
Hej! Tack för dina ord ”se…
Hej! Tack för dina ord ”se klart” och för ditt lycka till!!
Måste *skratta lite nervöst*, eftersom jag ser att det jag skrev om alla förändringar ter ju sig helt maniskt, lösryckt ur sitt sammanhang.
Men.. mina antidepressiva har jag redan börjat trappa ner på beroende på smygande uppkomna biverkningar.
Gymkortet köpte jag för ett tag sedan, då jag vet utifrån tidigare perioder av nykterhet att jag _måste_ ersätta krogrundorna med en väldigt fysisk aktivitet. Så jag har krattat manegen
där s a s.
Antabusen känns för tillfället som en självklarhet - jag har inte kunnat låta bli alkohol det senaste året, då känslor av stress och utmattning varit starkare än min önskan att bli nykter..
Det enda som har kommit som en ”nyhet” för mig själv är önskan att äta vegetariskt.. Tror det är min kropp som vill det - mer än mitt medvetande, om det makes sense? Vi får se hur det går.
Nåväl, imorgon börjar det! Ikväll skall jag ta en gravöl eftersom det är fotbollsmatch. Det kanske låter knäppt att inte börja redan idag, men så ser min plan ut och jag är faktiskt pepp på att _slippa_ dricka öl på ett bra tag. Ofta har det känts som ett slags tvång… förstår mig icke på psykologin bakom det, alls…
Varma hälsningar till alla som kämpar!!
A.
Dag #4 utan alkohol!!
Dag #4 utan alkohol!!
Bra där!🤞
Bra där!🤞
Tack ”Se klart” ☀️ Lycka är…
Tack ”Se klart” ☀️ Lycka är att vakna utan bakfylla!
Men jag har varit irriterad de senaste dagarna och vid minsta motgång i vardagen ser jag en inre bild av en iskall öl…
Då försöker jag ersätta den bilden med en bild av mig själv, 10 kilo lättare och med rakare rygg. Funkar hittills.
Ja, lyckan att vakna utan…
Ja, lyckan att vakna utan spår av baksmälla går aldrig över. Lika fint varje morgon. Kaffet. Pratet. Blicken på dagen som ligger framför en.
Irritation och trötthet här den första nyktra tiden till, ingen kommer undan. Men snart lättar det. Förutsatt att man håller i sin soberstreak. 🌸
Jaha, tog ett återfall igår…
Jaha, tog ett återfall igår. Drack väl 5 stora stark på en uteservering, var inte ens sugen, det bara hände… Några vänner satt där och det var sol och jag tänkte ”äh, vad fan”
Nåväl, detta blir en påminnelse om varför jag vill vara nykter.
Idag ska jag inte dricka!!
En ny dag, utan alkohol…
En ny dag, utan alkohol. Idag ska jag försöka fokusera på vardagliga ting; plantera om blommor, gå med hunden till kloklippning, rensa i högen med smutstvätt…
Jag önskar mig själv och alla andra som kämpar, en skön alkoholfri dag☀️
Kan ibland dra mig för att…
Kan ibland dra mig för att gå och handla eftersom jag då behöver passera en handfull restauranger och krogar. Kan inte lita på mig själv.
”Bara ett glas - jag är törstig, jag är ledig, jag lever bara en gång.”
Trött på mig själv…
Imorgon kommer jag att vakna…
Imorgon kommer jag att vakna utan baksmälla! Vilken lycka 😊
Det känns orättvist att…
Det känns orättvist att vakna helt mörbultad trots att jag var nykter igår. Antar att kroppen rensar ut!
Har äntligen vågat ta min antabus och ska fortsätta med det, alkohol har begränsat min personlighet, mina relationer och mitt mående länge nog.
Aldrig hade jag trott att detta skulle bli ett problem, hur blev det såhär?
Men idag slipper jag dricka!!
@Allegra Tar lång tid för…
@Allegra Tar lång tid för kroppen att rensa ut skiten. Men det blir bara bättre och bättre. Jag vaknade ofta i början och kände mig bakfull trots att jag inte druckit. Först efter kaffe och att man vaknat till så fattade hjärnan att det inte är äkta baksmälla.
Tack @BEATNGU ! Inte så…
Tack @BEATNGU ! Inte så konstigt egentligen, med tanke på vad man har utsatt kroppen för.. Ser fram emot att känna mig friskare och starkare! På sätt och vis är semestern ett bra tillfälle att påbörja denna resa eftersom stress är en av mina främsta triggers.
B-vitamin är viktigt dagarna…
B-vitamin är viktigt dagarna efter. Det förlorar man massor av när man dricker. Har varit inne på avgiftning flera gånger och varje gång får man 3 sprutor med b-vitamin i skinkan. Sen kommer aptiten tillbaka och man känner sig snabbt bättre.
@BEATNGU har väldigt bra…
@BEATNGU har väldigt bra tips och jag vill lägga till magnesium till den listan och att dricka rikligt med vatten.
B-vitamin finns ju i olika komplex och jag kan rekommendera B-jäst eller näringsjäst som det också kan heta som är rikt på B1. Dock har det väl lite lite B12 istället, men B-komplex har ofta inte så mycket B1 eftersom man i princip bara får B1-brist av alkoholintag i västvärlden för att den finns i så mycket mat, en alkoholen förhindrar upptaget.
Ja jag har fått hämta ut…
Ja jag har fått hämta ut tabletter som jag skulle fortsätta ta ett tag efter avgiftningen. Har alltid sett till att ha magnesium hemma och lade även till multivitamin nu på senare tid när jag inte dricker längre. En tid efter att jag blev nykter så fick jag ett tillfälligt jobb. Men jag kände att jag blev andfådd lätt och orkade inte så mycket som innan. Visste ju att konditionen inte var bra, men så dålig kändes inte rätt. Gick till läkaren och tog blodprov. D-vitamin brist och blod/järnbrist. D-vitaminerna fick jag ordning på snabbt. Men järnbristen har tagit ett år av ätande av järntabletter. Gjorde en gastroskopi för att se så jag inte förlorar blod i magen. Men det fanns ingen blödning. Vävnadsproverna såg bra ut också. Nu har jag slutat med järntabletterna och ska ta ett prov i början på augusti. Sista provet var väldigt bra, men läkaren hade missat att jag åt järntabletter fortfarande då. Jag kan haft detta länge när jag drack. Jag rörde ju knappt på mig då och mådde dåligt av det istället. Kanske en biverkning av hur jag har behandlat kroppen. Nu känner jag mig piggare för det mesta. Men kondisen måste upp. Får ta mig i kragen.
@BEATNGU Att det inte fann…
@BEATNGU Att det inte fann något på gastroskopin är också lovande för din leverstatus. Inte för att jag var orolig för den eller att du borde vara orolig. Men att de inte hittade några esophagusvariceer är ett väldigt gott tecken! D-vitaminbrist är nog väldigt vanligt här uppe i norr. Skönt att du tycks få rätsida på det, lite i taget.
@TappadIgen & @BEATNGU , jag…
@TappadIgen & @BEATNGU , jag tar till mig av era råd! Lägger till vitamin D & B samt magnesium på min Att-göra-lista, samt vatten.
Samma sak idag, känner mig överkörd - dock utan alko-ångest ⚠️✨
Idag dricker jag inte ☀️🐬
Idag dricker jag inte ☀️🐬
Läste innan att den långa…
Läste innan att den långa abstinensen efter hårt drickande kan hålla i sig 3-6 månader. Inte konstigt att man tar återfall. Det är en evighet för oss som vill sluta. Jag känner fortfarande i kroppen att den har slitits trots att jag inte fyllt 42 än. Men jämfört med nån vecka efter jag slutade så mår jag 99% bättre. Ett jäkla gift till att hålla sig kvar i hjärnan och kroppen.
Inte lika ”väck” idag, men…
Inte lika ”väck” idag, men rastlös.. Dock känner jag mig bara illamående vid tanken på öl vilket ju måste sägas vara ett gott tecken ✨✨ Idag är jag nykter ✌🏼
Det blev en fin dag: lång…
Det blev en fin dag: lång frukost med min son som kom hem från tågluffen igår och sedan ett besök vid havet tillsammans med min hund. Har känt mig lugn och går och lägger mig nykter.
Imorgon vaknar jag utan baksmälla 💥
F-n vad trött jag är rent ut…
F-n vad trött jag är rent ut sagt, ska det vara såhär? Ingen energi och har inte lust med nånting.
Nåväl, ingen alkohol idag. En liten seger i det stora hela. 🤠
Hej @Allegra, jag har läst…
Hej @Allegra, jag har läst din tråd från första inlägget till det sista. Och jag får en känsla av att du är en kämpe efter dina väl utryckliga inlägg. Du sätter ord på dina känslor och tankar som gör det lätt att relatera till. Jag är ny här och hoppas på att det här kan vara ett steg i rätt riktning för mig. Jag vill satsa på att bli nykter på heltid, men förstår någonstans att vägen dit kommer bli krokig. Jag har tänkt dom tankarna 100000 ggr precis som många andra. Har aldrig varit i kontakt med någon form av stöd för missbruk förut. Fast jag haft missbruks problematik i många år. Men nu är jag här, du är här, många är här och alla som är här vill ju någonstans få hjälp. Det är den gemensamma nämnaren jag kan se. Jag hittar motivation härifrån genom det jag har läst från olika trådar och har börjat med självhjälps programmet idag. Bara för att göra någonting. Vill fortsätta så.
Styrke kram
@Gör någonting.com Håll ut …
@Gör någonting.com Håll ut .. blir bättre sen ! Jag kände mig helt tom och var jättetrött.. Nu pigg och levnadsglad!
Hej @Gör någonting.com och…
Hej @Gör någonting.com
och tack för ditt inlägg. Fint att du har läst min tråd som ju har ett glapp på cirka
5 år :) Jag antar att jag tyckte att jag hade någorlunda kontroll över alkoholen under denna tid. Men så eskalerade missbruket (pga några saker som jag kanske skriver om senare) - och nu har jag dragit i nödbromsen igen.
Det är bra att du är här tycker jag! Håller med om att det är motiverande och inspirerande att läsa andra människors berättelser.
Om du vill förändra ditt drickande så tror jag att det är viktigt att 1) ta reda på hur du dricker (hemma, i smyg, på krog etc) och 2) sätta upp ett rimligt mål för förändring.
Det kommer bli en krokig resa men den är fullt möjlig att genomföra!!
Allt gott ☀️
Ååh @Suburra , ”levnadsglad”…
Ååh @Suburra , ”levnadsglad” låter härligt!
Längtar efter att dimman ska lätta, en dag i taget.. ✨