Hej!
Jag är ny här. Hittade av en slump alkoholhjällpen.se igår när jag surfade på alkohol och viktökning. Oj, om jag hade vetat att dessa forum funnits tidigare... Har ägnat större delen av gårdagen och dagen av att ta del av alla era starka historier och hur otroligt konstruktiva och peppande ni är mot varandra! I många historier känner jag väl igen mig. Nu får det vara nog och det är dags att försöka göra något åt saken!

Vi får se hur det går att skriva nu. Jag lider sedan ett par år av utmattningssyndrom och det tar sig i uttryck bland annat av "fågelkvitter i huvudet" när jag försöker tänka eller skriva, vilket är extremt frustrerande. Jag hamnade i utmattning efter ett antal år varit duktig mamma med stort engagemang för barnens skola och fritidsaktiviteter, full fart på ett krävande arbete etc. Förstår när jag läser i andra trådar att jag inte är ensam om att ha hamnat i alldeles för hög alkoholkonsumtion som ett resultat av detta.

Jag har under många år kunnat hantera måttlig alkoholkonsumtion (1-2 glas 4-7 dagar i veckan) men i samband med att jag fick utmattningssyndrom och var sjukskriven började jag dricka vin oftare. Framför allt i samband med att jag skulle göra något som krävde koncentration. Jag blev frisk, men det hände saker som gjorde att utmattningen i form av panikångest, koncentrationssvårigheter och en extrem stresskänslighet kom tillbaka. Sedan 2014 har allt varit en nedåtgående spiral, blev tröttare och tröttare, huvudet funkade sämre och sämre, ångesten blev värre och värre och samtidigt ökade alkoholintaget sakta men säkert.

För drygt två år sedan fick jag en ny VD och vi saknade samsyn i det mesta så vi kom överens om att jag slutar. Jag fick ett sjysst avgångsvederlag och tänkte att nu får jag möjlighet att vila och tänka efter och god tid på mig att hitta något annat. Bara veckor efter att jag hade slutat brakade det dock rejält och jag ramlade hela vägen ner i källaren. Det var egentligen här mitt osunda beteende började. Jag var ensam hemma och "unnade" mig ett glas vin på eftermiddagen för att lindra ångesten.

Mitt avgångsvederlag började närma sig slutet och det fanns inte på kartan för mig att söka jobb. Hur skulle jag kunna göra det när jag var fullständigt utmattad? Vilket jobb skulle jag kunna ta? Fanns inte en susning att jag skulle kunna skriva CV / personligt brev. Jag hade ett inledande samtal med Arbetsförmedlingen och förklarade detta. De var mycket förstående och tyckte att jag skulle kontakta läkare så att jag kunde bli sjukskriven. Sagt och gjort. Men, tror ni att jag fick någon sjukskrivning? Icke sa nicke. De bollade mig tillbaka till arbetsförmedlingen. Då hade jag fått en ny kontaktperson som sa att för att få A-kassa måste man söka jobb... OK. Då var det bara att börja kämpa (fast jag vet sedan mina KBT samtal att det är just det man inte ska göra när man lider av utmattning). Så jag började söka jobb. För att tillgodose arbetsförmedlingens krav. För att klara att skärpa hjärnan var jag tvungen att dricka vin samtidigt. OK, detta var i samband med att jag skrev ansökningar, alltså inte varje dag. Just i detta skrivande nu har jag rest mig flera gånger för att gå och hämta vin, då min hjärna vill ha det när jag skriver (men hittills har jag lyckats hejda mig).

Det var ju egentligen inte relevant för mig att ta en anställning på heltid. Jag gick en starta eget kurs på trygghetsrådet förra våren och för ungefär ett år sedan startade jag mitt företag. Det är jätteroligt, MEN. Det var mycket krävande arbete i samband med detta, så min vinkonsumtion ökade dramatiskt. Företaget går egentligen bra, efterfrågan finns och jag skulle kunna expandera kraftigt. OM JAG BARA ORKADE!!! URK! För att få ork har jag druckit mer och mer vin och nu under sommaren har det spårat ur helt.

Jag har länge velat förändra mina alkoholvanor men inte vetat hur. Hur ska jag få motivation? Hur ska jag kunna vara uthållig (har rättså kass impulskontroll) ? Det är många gånger jag tagit ett glas vin till frukost eller lunch bara för att det är ett sådant fågelkvitter i huvudet att jag inte klarar av att exempelvis ta fram en skål, öppna kylen och hälla i lite youghurt och sen hälla i lite müsli och ta fram en sked för att sedan äta. Det är så mycket att öppna kylen och tappa av lite från en box...Vinet stillade hungern.

Senaste månaden har jag haft mycket oro i kroppen på förmiddagarna och har vid ett par tillfällen druckit vin på morgonen bara för att stilla den.

Den senaste veckan har jag kommit till flera insikter.
Jag har märkt att jag blir supertrött så fort jag dricker vin och att min trötthet numera inte beror på utmattning utan alkohol.
Jag har insett att det faktiskt finns riktigt stora hälsorisker och det på allvar (vilket jag tror kommer att vara den tanken jag vill komma tillbaka till när det blir jobbigt). Under de senaste 5 åren har jag gått upp i vikt mer än 20 kg (vilket är mycket för en tjej på 158 cm). Har en stadigt expanderande ballongmage vilket varken är sunt eller roligt.

Så, då kom det lite fågelkvitter... vad skulle jag skriva nu? Nä, jag går INTE och hämtar ett glas vin nu.
Jo, i onsdags gjorde jag en ansats att bestämma mig för att bli sundare både vad gäller mat och alkohol. Jag inbillar mig att det kan vara fördelaktigt att ta bort både socker och alkohol samtidigt. Så att man inte ersätter ett "sug" med ett annat. Jag har kört LCHF för och det fungerar bra för mig. Jag blir pigg, får energi och tappar vikt (dock funkade det inte förra gången, men då drack jag samtidigt en hel del alkohol, smart va!). Införde att jag inte får dricka alkohol förrän 18.00 och då inte mer än 1-2 glas vin. Det har gått ganska bra hittills. I förrgår blev det 3 glas vin (för att jag glömde av mig) och i förmiddags blev det ett halvt glas för att motverka ångest eftersom jag var tvungen att prestera något.

Mina mål är att få tillbaka min energi och min hjärna, bli av med min övervikt (visar mig helst inte längre) och att snart börja en vit period. Förhoppningsvis en ihållande sådan. Tills dess, en begränsad konsumtion på 1-2 glas per dag. Tycker förresten att jag redan märker skillnad i toleransnivåerna. Kan det vara möjligt?

Min stora utmaning är att jag har så kass impulskontroll. Jag är även mycket dålig på att ta motgångar. Någon som har några bra strategier för att hantera detta?

@Vinägermamman
Ja, visst är det stor hjälp att läsa runt här? Och att skriva ner sina reflektioner och tankar. Det har varit min största hjälp faktiskt i min väg till att förändra mitt förhållande till alkohol.
Jag har ingen irl som vet vad jag kämpar med så att kunna vara helt transparent och ärlig här bland människor som lyssnar, förstår & hjälper har varit och är värt massor!
Fortsätt skriv och läs är mitt tips!
🤗

Nu är det småjobbigt😱 men jag är vid gott mod😃 Fram tills idag har det gått förvånansvärt lätt.

Kämpar för att avaktivera en hel mängd automatiserade tankar och handlingar som pockar på och försöker få mig att agera reflexmässigt. Egentligen handlar det inte om sug efter A, utan automatiserade tankar och beteenden i vissa situationer t ex hungrig, trött, stressad, oro… ”ta nu lite vin så blir det bättre”.
Idag har allt detta pockat på, men jag styr undan. Rider ut obehagen… För jag vet ju att det inte blir bättre. Småjobbigt, men känner mig småstolt och nöjd med mig själv😊

@Vinägermamman
Så snurrigt det blev, jag var kanske inte tillräckligt uppmärksam heller...
Du kunde ju ändå läsa mitt svar så jag upprepar inte här!
Nu borde jag ju kunna läsa lite bättre i din tråd o inte ställa frågor som verkar korkade...
🤗 En snurrig kram skickar jag nu o ska läsa bakåt i den här tråden. Känner ju igen den nu när jag ser den!

Inte var du snurrig @majsan_nu det var jag som stod för den delen😆
Tack snälla för att du läser och stöttar mig🙏

Idag är det en vecka sedan min sista dag som högkonsument, imorgon en vecka sedan inbromsning och på tisdag en vecka sedan tvärnit till krypfart. 2 dl vin sedan dess och inget sedan i fredags.

Läste i dina trådar att du har det jobbigt med sömnen. Hoppas innerligt att det rättar till sig snart!

Tack för din omtanke! Det betyder mycket ❤️
Kram

@Vinägermamman
Tack för din omtanke 🥰
Ja, det har varit lite krångligt med sömnen för mig men de senaste nätterna har varit bra! Får se hur det går den här natten, måste vakna ganska tidigt för ett viktigt telefonsamtal...
Hoppas du får lite lättare dagar nu, det brukar ju gå lite upp o ner... Nu har du haft lite uppåt, hoppas det fortsätter så...
Önskar dig en god natt o en fin dag imorgon 🤗

Ännu en solig dag☀️. Solen lyfter livet. Allt är så mycket ljusare och lättare. Vet inte om jag hade klarat denna min första vecka lika bra om det hade varit grått, regnigt och kallt🤔
Får väl ta det som ett tecken, en välvillig gest från naturen att ge mig en bra start☺️
Hur som helst går det bra. Det handlar ju om att jag ska lära mig leva livet, med alla dess utmaningar utan att A ska behöva hålla mig i handen. Det har varit flera jobbiga situationer, fr a idag, men vad har A med det att göra? Jag är lite matt mentalt nu efter att ha faceat utmaningarna och faktiskt även tagit mig igenom dem, en efter en, lugnt och metodiskt, vilket jag sällan gör i sällskap med A.

Jag har inte upplevt någon abstinens. Oro har jag haft ändå och den har redan minskat. Trodde och natten till söndag då jag vaknade kl 3 med oro och hjärtklappning, men kom på att jag hade hinkat säkert 12-15 koppar kaffe under dagen 🤣😂

Önskar er alla en trevlig tisdagskväll🌷

@Vinägermamman
Önskar dig en fin kväll också! Skönt att du verkar må så bra o att dina dagar trillar på 👍
Du skriver att du uppskattar våren o det gör väl dom flesta. Jag tillhör undantagen kanske, jag gillar inte våren så mycket. Vi är några, vet inte hur vanligt det är, som blir lite deppiga av våren o inte får så mycket positiva känslor. Lite "opraktiskt" nu när tillvaron ändå är lite upp o ner.Tur att jag kommit ganska långt i mitt a-fria liv annars kanske det blivit ännu mer deppigt... Så är det för mig i alla fall.
Vill hur som helst önska dig o alla andra forumvänner en fin kväll!
🤗 Kram på dig o alla er andra forumvänner från mig

Det flyter på bra nu. Känner bara yttepytte oro nån gång på dagen. Inga tankar på A (jo, men i ett annat perspektiv, inte att vilja dricka😉) Ganska pigg. Klarare i knoppen men inte helt på banan.

Funderar och funderar. På än det ena, än det andra. A är ”bara” en del av min beteendeproblematik. Det går igen i mycket. Tror att det är frontloben som behöver få lite mer plats😂 Skämt åsido.
En del av hjärnan bestämmer att jag gott kan sitta kvar i soffan. Promenaden kan jag ta en annan dag🙄 etc etc. Brist på självdisciplin.
Lättja. Lathet. Skjuta upp sådant som är jobbigt. Agerar jag så generellt är det ju inte konstigt att det blir tokigt med alkohol. Dessa andra brister behöver jag oxå jobba på, situation för situation. Men först få kontroll på A. Kanske inte låter så positivt det jag skriver. Men det är självinsikt. Jag vet vad jag behöver jobba på. Orkar inte formulera mig mer nu. Fortsättning följer😺

Jag mår bra och har precis tagit fram boken Hjärntrött av Anders Hansen som jag läste för 4 år sedan. Känns som om det är dags att läsa om den nu.

Önskar er alla en fin kväll🥰

Känner mig så glad att jag kunde bestämma mig för att göra en förändring förra veckan. Har under en längre tid varit väldigt uppgiven och nedstämd och trodde inte att jag skulle orka bryta mönstret och såg ingen framtid. Har nu fått in ett positivt och konstruktivt tänkande och mår redan mycket bättre. Tacksam.

Anders Hansens bok heter förresten Hjärnstark och inget annat😅
Läste inledningen igår som belyser sambandet med fysisk aktivitet och hjärnan och hoppas att när jag läst boken kommer att bli motiverad till fysisk aktivitet, för där är det i princip bombstopp nu.

@majken_r och @vår2022 -tack för era uppmuntrande ord. De värmermycket ska ni veta🧡

Är extremt trött i huvudet men vill ändå skriva om dagen, så jag kan gå tillbaka och se hur det var, ursäkta om det blir svamligt och rörigt.

Har sovit lite sisådär efter kl 03-04 de senaste nätterna, men insåg precis att även grönt te innehåller koffein. Har säkert bäljat i mig en liter varje kväll och 4 koppar kaffe före 15. Hittade precis detta faktum så nu blir det inget mer te idag😩

Nu höll jag på att göra som jag brukar, drar jag igång en bra förändring drar jag gärna igång 10 till…🙄. Häromdagen åt vi fryst köpelasagne till lunch. Jag fick världens paltkoma och vips så kom jag ihåg hur bra jag mår när jag äter LCHF. Japp, då kör vi det med. Imorse satt jag och försökte hitta bra recept så att man kan planera maten de närmsta dagarna. JÄTTEBRA att kreativitetshetsa med min pigga, fräscha utvilade hjärna. Jo men tjena. Not. Hela eftermiddagen har jag känt mig helt tom i huvudet. Det gör jag fortfarande. Hur som helst, inser jag att jag får ta det piano med LCHF-fokuset, prio 1 är att upprätthålla mitt radikalt förändrade förhållande till A.

Det bör ju nämnas också att min man och mina barn har varit rejält oroliga och bekymrade över min alkoholkonsumtion och den djupa svacka jag hamnade i förra sommaren. Barnen bor inte hemma längre och jag har inte sagt något till dom. Vill liksom inte säga något om det skulle gå åt pipsvängen och därmed göra dem besvikna. Jag tänker, de kommer att märka att mamma inte dricker vin när de hälsar på.
Min man dricker gärna vin, även vardagskvällar. Förra veckan berättade jag att jag insett att min utmattning mm beror på alkohol och jag måste bryta mitt beteende. Han blev oerhört lättad, då det fr a är han som fått stå ut som medberoende. Vi har nu beslutat att ingen A förtärs söndag till torsdag. Vill han ha en fredags-GT eller lite vin på fredag eller lördag kväll så är det fine. Jag har valt att inte sätta upp något förbud för mig själv, då jag inte gillar att bli styrd, ens av mig själv. Jag vill ha friheten att själv bestämma när och om jag vill ha något. Ett förbud skulle vara en trigger för mig. Så hur blir det idag då? Jag fattar ingenting, men jag är inte det minsta sugen på vin. Jag blev sugen på 🥕, så nu har jag fredagsmys i soffan med morot och Ramlösa granatäpple.

Ursäkta detta megalånga inlägg. Önskar er alla en trevlig fredagskväll!

Vi firar flera jubilarer här på forumet i veckan; 100 dagar, 5 månader, 7 månader. Stort grattis till jubilarerna🥳💪👏 Skulle så gärna vilja skriva till er var och en och även till er andra, men det tar just nu för mycket energi från min hjärna.

Har fått min sömn flyttad till en annan tidzon. Orkade inte vara uppe längre än till 20 igår och vaknar därmed vid 3-4. Men men, det är det värt.

Jag skrev att jag inte hade några förbud. Det har jag ju. Och det är absolut förbjudet att dricka på vardagar eller dagtid. Och det är ju under dessa tider mitt intag varit problematiskt. Att dricka kvällstid lördag eller söndag är en option. Men jag vet inte om och när jag kommer att nyttja den.

Alkoholen är borta. Oron är i princip borta. Jag väntar ”bara” på att min hjärna ska komma tillbaka. Det är så jobbigt att den fungerar så dåligt. Visst har det blivit något bättre sedan mitt bryt, men den är långt ifrån hur den har varit. Jag önskar att hjärnan ska orka vara kreativ igen. Hoppas den kommer tillbaka och att jag inte supit bort den😨

@Vinägermamman Tror säkert att hjärnan kommer tillbaka om du inte tillför alkohol. Det tar mellan 3-6 månader för hjärnan att återhämta sig och komma i balans igen men förbättring sker under hela tiden. Så ge hjärnan den tid den behöver. Ha en fin lördag!💕🌷