Hej!
Jag är ny här. Hittade av en slump alkoholhjällpen.se igår när jag surfade på alkohol och viktökning. Oj, om jag hade vetat att dessa forum funnits tidigare... Har ägnat större delen av gårdagen och dagen av att ta del av alla era starka historier och hur otroligt konstruktiva och peppande ni är mot varandra! I många historier känner jag väl igen mig. Nu får det vara nog och det är dags att försöka göra något åt saken!

Vi får se hur det går att skriva nu. Jag lider sedan ett par år av utmattningssyndrom och det tar sig i uttryck bland annat av "fågelkvitter i huvudet" när jag försöker tänka eller skriva, vilket är extremt frustrerande. Jag hamnade i utmattning efter ett antal år varit duktig mamma med stort engagemang för barnens skola och fritidsaktiviteter, full fart på ett krävande arbete etc. Förstår när jag läser i andra trådar att jag inte är ensam om att ha hamnat i alldeles för hög alkoholkonsumtion som ett resultat av detta.

Jag har under många år kunnat hantera måttlig alkoholkonsumtion (1-2 glas 4-7 dagar i veckan) men i samband med att jag fick utmattningssyndrom och var sjukskriven började jag dricka vin oftare. Framför allt i samband med att jag skulle göra något som krävde koncentration. Jag blev frisk, men det hände saker som gjorde att utmattningen i form av panikångest, koncentrationssvårigheter och en extrem stresskänslighet kom tillbaka. Sedan 2014 har allt varit en nedåtgående spiral, blev tröttare och tröttare, huvudet funkade sämre och sämre, ångesten blev värre och värre och samtidigt ökade alkoholintaget sakta men säkert.

För drygt två år sedan fick jag en ny VD och vi saknade samsyn i det mesta så vi kom överens om att jag slutar. Jag fick ett sjysst avgångsvederlag och tänkte att nu får jag möjlighet att vila och tänka efter och god tid på mig att hitta något annat. Bara veckor efter att jag hade slutat brakade det dock rejält och jag ramlade hela vägen ner i källaren. Det var egentligen här mitt osunda beteende började. Jag var ensam hemma och "unnade" mig ett glas vin på eftermiddagen för att lindra ångesten.

Mitt avgångsvederlag började närma sig slutet och det fanns inte på kartan för mig att söka jobb. Hur skulle jag kunna göra det när jag var fullständigt utmattad? Vilket jobb skulle jag kunna ta? Fanns inte en susning att jag skulle kunna skriva CV / personligt brev. Jag hade ett inledande samtal med Arbetsförmedlingen och förklarade detta. De var mycket förstående och tyckte att jag skulle kontakta läkare så att jag kunde bli sjukskriven. Sagt och gjort. Men, tror ni att jag fick någon sjukskrivning? Icke sa nicke. De bollade mig tillbaka till arbetsförmedlingen. Då hade jag fått en ny kontaktperson som sa att för att få A-kassa måste man söka jobb... OK. Då var det bara att börja kämpa (fast jag vet sedan mina KBT samtal att det är just det man inte ska göra när man lider av utmattning). Så jag började söka jobb. För att tillgodose arbetsförmedlingens krav. För att klara att skärpa hjärnan var jag tvungen att dricka vin samtidigt. OK, detta var i samband med att jag skrev ansökningar, alltså inte varje dag. Just i detta skrivande nu har jag rest mig flera gånger för att gå och hämta vin, då min hjärna vill ha det när jag skriver (men hittills har jag lyckats hejda mig).

Det var ju egentligen inte relevant för mig att ta en anställning på heltid. Jag gick en starta eget kurs på trygghetsrådet förra våren och för ungefär ett år sedan startade jag mitt företag. Det är jätteroligt, MEN. Det var mycket krävande arbete i samband med detta, så min vinkonsumtion ökade dramatiskt. Företaget går egentligen bra, efterfrågan finns och jag skulle kunna expandera kraftigt. OM JAG BARA ORKADE!!! URK! För att få ork har jag druckit mer och mer vin och nu under sommaren har det spårat ur helt.

Jag har länge velat förändra mina alkoholvanor men inte vetat hur. Hur ska jag få motivation? Hur ska jag kunna vara uthållig (har rättså kass impulskontroll) ? Det är många gånger jag tagit ett glas vin till frukost eller lunch bara för att det är ett sådant fågelkvitter i huvudet att jag inte klarar av att exempelvis ta fram en skål, öppna kylen och hälla i lite youghurt och sen hälla i lite müsli och ta fram en sked för att sedan äta. Det är så mycket att öppna kylen och tappa av lite från en box...Vinet stillade hungern.

Senaste månaden har jag haft mycket oro i kroppen på förmiddagarna och har vid ett par tillfällen druckit vin på morgonen bara för att stilla den.

Den senaste veckan har jag kommit till flera insikter.
Jag har märkt att jag blir supertrött så fort jag dricker vin och att min trötthet numera inte beror på utmattning utan alkohol.
Jag har insett att det faktiskt finns riktigt stora hälsorisker och det på allvar (vilket jag tror kommer att vara den tanken jag vill komma tillbaka till när det blir jobbigt). Under de senaste 5 åren har jag gått upp i vikt mer än 20 kg (vilket är mycket för en tjej på 158 cm). Har en stadigt expanderande ballongmage vilket varken är sunt eller roligt.

Så, då kom det lite fågelkvitter... vad skulle jag skriva nu? Nä, jag går INTE och hämtar ett glas vin nu.
Jo, i onsdags gjorde jag en ansats att bestämma mig för att bli sundare både vad gäller mat och alkohol. Jag inbillar mig att det kan vara fördelaktigt att ta bort både socker och alkohol samtidigt. Så att man inte ersätter ett "sug" med ett annat. Jag har kört LCHF för och det fungerar bra för mig. Jag blir pigg, får energi och tappar vikt (dock funkade det inte förra gången, men då drack jag samtidigt en hel del alkohol, smart va!). Införde att jag inte får dricka alkohol förrän 18.00 och då inte mer än 1-2 glas vin. Det har gått ganska bra hittills. I förrgår blev det 3 glas vin (för att jag glömde av mig) och i förmiddags blev det ett halvt glas för att motverka ångest eftersom jag var tvungen att prestera något.

Mina mål är att få tillbaka min energi och min hjärna, bli av med min övervikt (visar mig helst inte längre) och att snart börja en vit period. Förhoppningsvis en ihållande sådan. Tills dess, en begränsad konsumtion på 1-2 glas per dag. Tycker förresten att jag redan märker skillnad i toleransnivåerna. Kan det vara möjligt?

Min stora utmaning är att jag har så kass impulskontroll. Jag är även mycket dålig på att ta motgångar. Någon som har några bra strategier för att hantera detta?

Tack @Natalia, det är väl egentligen bara bra.
Tänker inte så mycket på alkohol faktiskt. Känns som jag fått in nya naturliga vanor med smaksatt mineralvatten och te. Ser till att jag tar minst en rask promenad om dagen. Mår så mycket bättre av det. Sover dock som många andra lite halvknackigt men får oftast ihop 7-8 timmar, men vaknar någon gång eller två. Än värre att jag inte klarar att hålla mig vaken längre än 21😂
Idag har jag känt oro en del, men inte listat ut varför. Den försvann dock vid promenaden.

Hur mår du själv @Natalia? 🥰

@Vinägermamman

Hej!
Det är så kul att läsa att det går bra och att det över lag också känns bra!
Känns hoppfullt att läsa och väldigt bra gjort av dig 🤗

Känner mig mentalt stabil och med ett gott humör, känner mest att kroppen är spänd i nån sorts sug/abstinens. Har många strategier som är behjälpliga men vet med facit på hand att det inte alltid tagit mig hela vägen dit jag vill. Känner viss oro för inför att ge efter för lätt och litar ännu inte på att jag inte kommer att förlora nästa förhandlingar mot mig själv.

Har dock gått åt rätt håll senaste månaden och intagen har skett mindre frekvent och i mindre mängd än innan. Har ju inte kommit så långt men försöker att se att det ändå skett en förändring till det bättre. Känns viktigt att ha ett tålamod med processen och en förståelse för vart jag mentalt befinner mig i processen. Har insikt i vart mina styrkor och svagheter ligger i förhållande till A och jobbar kognitivt med de olika delarna. Det är ett väldigt levande arbete där strategier och tankemönster förändras och justeras från vecka till vecka.

Har funderat väldigt mycket på det här du skrev om att våga. Det var oerhört kul att läsa något som träffade mig så direkt. Har allt efter det analyserat vad min rädsla ligger i och varför. Rädsla var nämligen inte en aspekt jag trodde mig uppleva förrän jag läste just dina ord om att "våga".
När jag insåg att det faktiskt handlar om en rädsla kan jag se och angripa situationen från ett annat håll. Just uppleve av rädsla är något som kan stå lite ivägen som en hämmande bom för många av oss oavsett vilken situation det berör. Tack än en gång för klarhet du väckte ❤️🙏

Nu har jag benat ur vad rädslan består i, har hoppat över bommen och skrattar nästan åt mig själv. Det var ju bara en bom! Och vad brukar jag göra när jag springer på en bom? Jo jag brukar hoppa över den 🏃🧗

Måste ändå säga att det går frammåt 😁

Då frekvensen minskat känner jag mig som mig själv igen. Är pigg och harmoniskt. Har ett gott humör. Är skönt att kunna motionera och träna som jag vill, vara allert i vardagen och fri från den alkoholrelaterade ångesten.

Ber om ursäkt för att jag skriver så långt.

Idag skiner solen igen och jag hoppas du får njuta av dagens promenad

Kram
💕🌱

@Sisyfos Såg att jag missat att svara på ditt inlägg i lördags, apropå att A inte är en bra medicin om man vill må bra. Precis som du skriver är livet så, med bättre och sämre dagar. Och att fördelarna med att leva och känna är så mycket större. Ja, jag har kommit till den insikten oxå och det är jag mycket glad över. Önskar dig en fin dag💕🍀

Hej @Natalia !
Vilket fint inlägg💕 Du känns så insiktsfull i din förändring och medveten om att saker förändras under resans gång där strategier och metoder också måste justeras/förändras. Likaså långsiktigheten i synen på processen. Du andas positiv energi och tillförsikt. Tror jag har missat att ge dig den stora eloge du förtjänar för att ha bemästrat ditt tablettmissbruk. Grymt jobbat🙌🏼
Önskar dig en finfin dag🍀

@Vinägermamman

Jag hade den appen innan jag registrerade mig här. Finns ett väldigt aktivt inläggsforum där medlemmarnas inlägg visas nästan lite dom på fb eller insta. Lätt att både se och besvara inläggen.
Finns även en funktion för privata meddelanden mellan medlemmar. Det uppskattar jag. Skulle vara något att starta även på den här sidan!🙂

Finns nån tidräknare och en del av information och artiklar att ta del av.
Det positiva med den sidan är nog mångfalden. Jag vände mig dit efter just tablettmissbruk, såg att nån tex vände dit för spelberoende.
Man kan starta nån sorts onlinemöten mellan medlemmar. Var inte så aktiv där men såg att om någon behövde lite akut stöd eller bara ville ha sällskap och prata så flaggade de om ett möte som flertal anslöt sig till.

Du kan ju alltid prova 🙂

@Natalia Hm, tänker att eftersom det är här du hänger känns det som att detta forum är bättre? Det andra kanske kan vara ett komplement för de som vill ha privata konversationer eller prata ”på riktigt”.

Hoppas allt är bra med dig💕🍀

Dags för en liten uppdatering. Inga tankar på A förutom det man läser här inne. Sömnen däremot är det lite sisådär med. Undrar varför egentligen? Blir grymt trött på kvällen och får kämpa för att inte gå och sova före 21. Vaknar ofta 2 ggr. Första gången vid ca 01, andra gången vid 04, och då är det svårt att somna om. Blir så jobbiga dagar då. Ex. vis igår och i förrgår var sådana. Svårt att samla ihop hjärnan för att göra något, eller för den delen att skriva här. Är i stort sett omöjligt, och det jag skriver blir småkonstigt plus att det”tär” på hjärnan. Inatt var ett undantag. Sov i ett sträck till 05.30. Idag är jag pigg och klar i knoppen😀. Har ju fått med mig maken i detta. Han har oxå noterat hur mycket bättre han mår utan A. Han har oxå haft oro, stress mm, fast på ett annat sätt än för mig. Även han känner lugnet och skärpan i knoppen. Vi äter även nyttigt och tar dagliga rejäla morgonpromenader med hunden före frukost. Om inte allt detta är hälsosamt så säg. Hoppas på lite vårväder i helgen🌷🍀☀️

Ju mer man funderar djupt i sig själv

@Vinägermamman

Jag upplevde att jag behövde mer stöd. När jag anslöt till appen hade min alkoholkonsumtion just börjat eskalerat i frekvens och mängd efter tablettavslutet och jag sökte akut all tänkbart stöd och hjälp. Kände mig överrumplad, förtvivlad och visste knappt hur jag skulle angripa det. Och i synnerhet då jag märkte att jag hade svårigheter med att göra en hållbar förändring.

Den här sidan erbjöd istället ett omfattande alkoholprogram med kbt-inriktning. Upplevde att det skulle ge mig mer. Och programmet på den här sidan är jättebra. Upplevde även att jag här kunde ta del av mer ingående berättelser.

Dock har det inte heller tagit mig hela vägen så nu arbetar i ett annat kbt-inriktat program som jag remmiterats till. Liknar den här sidan program i struktur till viss del men med övervakning av uppgifterna, feedback och uppföljning med en psykolog. Psykologen journalför mina resultat och vår kommunikation så att även sköterskan som jag träffar veckovis på beroendemottagningen kan ta del av det. Så nu känns det som jag hittat mer rätt.

Tror nog det är individuellt huruvida man finner appen behjälplig. För mig just där och då var det inte rätt stöd. Något positivt med appen är ändå att medlemmarna öppet och direkt kunde flaggade om att de behövde stöd och att inlägg publiceras i ett så synligt nyhetsflöde. Det gör att snabb kommunikation kan ske. Appen kan nog vara bra som en kompletterande stöd då man kommit lite längre i sin process än jag hade gjort. Idag skulle jag nog kunna uppskatta den bättre och då just pga att det möjliggör snabb kontakt.

@Vinägermamman

Är ett ruggigt väder hos mig med. Snöblandat regn och blåst. Brukar tycka om frisk luft oavsett men idag känner jag att huuua! Drog luvan långt ner över ansiktet 😶‍🌫️🥶

@Natalia

Ser förresten att fler än du beskriver att sömnen blivit sämre efter avhållsamheten. Inte endast den första jobbga tiden men även efter en längre tid in på nykterheten.

Kan det ligga en inre stress hos dig som påverkar?
Upplever du att du finner ro?

@Natalia Ingen stress här 😎 och jag har inte varit så lugn och harmonisk på flera år😇
Som dimmig högkonsument insåg jag inte att jag ständigt var trött av vinet😴🙄. Kunde sova 10 h utan problem. Kanske behöver jag inte lika många timmars sömn nu? Är iofs ingen kvällsmänniska men så här knasigt tidigt har jag aldrig lagt mig innan. Kanske är det kroppen som inte riktigt vant sig att vara drogfri. Men mentalt har jag vant mig. Är överrumplad av att det efter bara några veckor är hur naturligt som helst att sippa på te och Ramlösa en fredagkväll. Vi grillade och maken tog ett glas rött till maten, men jag ville hellre ha min Ramlösa🤪
Natti natti!

@Vinägermamman

Det kan nog stämma 🙂
10 timmar var ganska mycket och säkert inte en helt naturlig rytm. Det är nog mer i sin ordning nu och kan kanske ta lite tid att komma in hur mycket aktivitet respektive återhämtning och vila man behöver under dagen för att inte orka hålla sug vaken lite längre om kvällen.

Sov så gott och önskar en skön helg ❤

@Vinägermamman Det är verkligen hälsosamt liv ni lever😁. För mig går det liksom hand i hand med att jag är nykter, jag motionerar, äter nyttigare och tar långa sköna skogspromenader med min man och våra hundar. Det finns även utrymme för vila och reflektioner över livet. Min sömn var knepig den första tiden men har blivit allt bättre ju längre jag varit nykter. Sömnstörningar är vanligt när man blir nykter efter stort alkoholintag. Hjärnan behöver sin tid för att återhämta sig och komma i balans igen. Har även tagit melatonin, receptfritt på apoteket, som hjälpt. Oftast vaknar jag en gång per natt för att gå på toaletten, dricker så mycket bubbelvatten, men somna snabbt om.

Ha en fin lördag!🌷💕

Hej ❣️@Vinägermamman
Ja vad gör vi när vi mår kass inombords och inte orkar med den bördan?!?!
Jo, Vinet lindrar för stunden men får oss att må sämre i längden.
Jag, som säkert du, önskar o längtar efter orken o kraften till att inte ta till vin när det blir tungt i livet.
Hur går vi vidare ?
Hjälp! Tips! Kram kram L

Hej ❣️@Vinägermamman
Ja vad gör vi när vi mår kass inombords och inte orkar med den bördan?!?!
Jo, Vinet lindrar för stunden men får oss att må sämre i längden.
Jag, som säkert du, önskar o längtar efter orken o kraften till att inte ta till vin när det blir tungt i livet.
Hur går vi vidare ?
Hjälp! Tips! Kram kram L

Hej @Ekorren och tack för att titta in hos mig 😊 Läste din tråd precis och såg att du, som så många andra här (jag oxå) har dövat, lugnat ner dig med vin.

För mig kom vändpunkten och uppvaknandet för några veckor sedan, då jag på allvar insåg att vinet bara förvärrade allt. Tog då tag i det direkt och det var egentligen inte alls svårt, bara lite småjobbigt de första dagarna. Nu rullar dagarna förbi utan en tanke på vin. Har inte mått så här bra på mycket länge.

Tror, med tanke på det du skrev om att det gick bra utan vin när du hade brutit foten, att du har goda förutsättningar för att lyckas. Men jag tror att man måste ha en inre övertygelse om hur man vill se på sitt förhållande till A i det längre perspektivet. Jag hoppas jag kan hålla i där jag är nu och fortsätta så. Det är värt så mycket att vara klar i knoppen och pigg. Då har man oxå förutsättningarna att kunna ta tag i de svåra sakerna.

Tycker detta forumet är toppen, dels att ta del, lära och inspireras av andras historier, att skriva ner sin egen berättelse, utveckling och funderingar och att få stöttning/stötta andra.

Hoppas Du hittar din inre motivation och som någon sa till mig ”släpp sargen!” Det är bara att köra. Vad finns det att förlora?
Kram ☀️🍀