Hej Jag är ny här och behöver nog bara lite pepp då jag är så ledsen ikväll. Har varit tillsammans med en man i flera år. Han är givmild och snäll och varm men han har nog alltid druckit för mycket. Ibland mer, ibland mindre. Vi bor inte ihop så det har tidigare inte påverkat mig direkt negativt, mer än att jag registrerat att vi har olika alkoholvanor, att han dricker mycket mer än mig.

Men efter pandemin har drickandet ökat, och jag finner mig själv anpassa mig efter honom, normalisera det som jag ändå i mitt huvud vet är ett missbruk. Han dricker tidigare på dagen, hittar fler anledningar att dricka, vill gå ut och äta och umgås med vänner som dricker. Jag har försökt lyfta det men han har viftat bort det.

Men igår hände en incident där jag upptäckte att han druckit i smyg och gömt tomma flaskor. Jag visste inte hur jag skulle tackla det och behöll det för mig själv. Idag blev vi osams om en annan sak, och då brast det. Allt jag hållit inne i flera år bara flödade ut i ilska i en konfrontation av hans smygande, drickande och vad han utsätter mig för. Han blev förstås arg och slog det ifrån sig, sa att han inte har några problem och att jag är en jävlig, otacksam, hopplös människa som är omöjlig att göra nöjd. Sedan kontaktade han mig senare under dagen och meddelade att han inte vill fortsätta relationen med mig, att han inte kan leva med någon som utsätter honom för påhopp och förminskar honom på det sättet jag gjorde. Han har nu blockerat mig överallt och frånsagt sig kontakt.

Jag känner mig tillintetgjord. På så många sätt som inte går att förklara. Känner mig så ensam i mitt huvud och tvivlar på mig själv, min sanning, min verklighet. Så ledsen och förtvivlad. Vill mest höra tankar från andra som levt i detta. Kanske några peppade ord. Saknar och hatar honom på samam gång. Känner mig helt hjärtekrossad och schizofren på samma gång. Så besviken att jag inte kunde hantera det bättre.

@Dodgy22
Tvärtom tänker jag; så bra att du äntligen talade om hur du kände! Så bra att din röst kom fram.
Du skriver att det inte påverkat dig så mycket eftersom ni inte bott tillsammans men jag tänker att har man en kärleksrelation med någon som är i ett missbruk så påverkas man i allra högsta grad, alkoholen är viktigast.
Var stolt över dig själv och låt inte någon få dig att känna något annat.
Han förnekar att hans trygghet (alkoholen) skulle vara problemet och det självbedrägeriet kommer han förr eller senare få känna konsekvenserna av.
Stor kram, du är värdefull och inte alls krävande tvärtom. Det kommer du känna när du börjar umgås med friska människor.

En sådan häftig reaktion tyder på att du träffat en känslig nerv! Jag tycker det är stort av dig att säga att du önskar att du hade hanterat det bättre. Så kan jag också känna ibland, för jag gör samma som du - går och funderar på något för länge, låter det gro och växa, och sen bara exploderar det. Jag tror både du och jag behöver lära oss att ta upp frågor löpande istället för att hålla saker inne, sluta försöka vara till lags jämt. Tycker vi något känns fel så ska vi säga det. Och vi måste våga inte bara säga, utan också göra. Man kan fundera ihjäl sig när man har en relation med en alkoholist, det går inte att göra rätt. Hoppas du finner ro i det nya läget och att du faktiskt tog upp problemen.

@Dodgy22 Så jobbigt att råka ut för det du är i just nu. Tyvärr är det väl så att du inte varit viktigast för honom på länge, kanske aldrig. Det har jag lärt mig den hårda vägen, att hur varma och kärleksfulla våra missbrukande partners än är, så kan vi aldrig vara viktigare än drogen. Det är så sorgligt och tillintetgjord är väl en väldigt bra beskrivning på hur det känns. Vad vi gör har ingen som helst betydelse för om missbruket fortsätter eller inte och man kan ju känna sig väldigt maktlös. Men samtidigt är det på något sätt skönt att veta att vi inte kan bete oss så "fel" att det påverkar beroendet. Det handlar nog bara om vad man kan stå ut med som medberoende och antagligen har du nått din gräns för det nu, eftersom det "svämmade över". Hans reaktion handlar nog, som Snödroppen skriver, om att du angripit det som gör livet värt att leva, i hans av drogen manipulerade hjärna. Det gör ju honom livrädd naturligtvis.
Det du skriver om tvivel på dina egna uppfattningar och tankar verkar vara något som så gott som alla medberoende upplever, jag känner mycket väl igen det jag också. Med andra ord, din hantering av situationen har ingen betydelse för hur hans drickande utvecklas framöver, så du behöver inte grubbla över om du gjort fel eller rätt. Du kan bara påverka ditt eget liv och lyssna inåt på vad DU vill. Det låter ju enkelt, men är så väldigt komplicerat för oss medberoende. Ta hand om dig och fortsätt läsa och skriva här. Det har i alla fall hjälpt mig mycket. Kram 🧡