@Blenda Var tvungen att googla på pescetarian men nu har jag ett hum om vad det är.

Hoppas att du kan få reda på varför du har ont så du kan få bukt på din värk. Värk är tröttande.

Har du varit ngn mer gång hos samtalsterapeuten?

Allt gott till dig🥰🦋

@Varafrisk, Tack för din hälsning!
Egentligen är pescetarian bara en finare ord för att jag inte äter kött, det kallas ibland också stockholmsvegetarian :) Slutade äta kött pga djur-etiska skäl, men det blev också lite nyttigare på köpet, eftersom jag automatiskt började äta mycket mer baljväxter och grönsaker än tidigare.
Ja, jag har varit ytterligare en gång hos terapeuten, det kändes lite bättre då, så jag ger inte upp. Det är egentligen inte alls alkoholinriktad terapi, men jag tog själv direkt upp min starka tendens till självmedicinering för jag vill ha med den i bilden.

Det går bra nu. Jobbat undan så att ledigheten kan starta enligt plan, varit kreativ med nya människor i fyra dagar och haft a-fri cider i bubbelglaset när andra drack prosecco, får andra sprutan på torsdag och "mina behövande" mår hyfsat. Enklare att avstå när kraven är mindre. Så tydligt att mitt alkoholproblem i grunden beror självmedicinering, söker effekten både av raketbränsle och av ångestdämpare.

Midsommar. Åh vad jag ÄLSKAR midsommar.
Uppe och väckte tuppen för att ta hand om hästarna.
En ljuvlig midsommarsritt med blommor i hästmanarna mellan hav och sädesfält.
Promenad med hundarna på böljande äng tillsammans med humlor och fjärilar.
Sillunch och jordgubbar med härligt Corona-säkert sällskap (Cornelis V, jag och katten).
Sovstund i hängmattan.
Skjutsande av dotter med pojkvän till deras lilla galej med svenska visor på högsta volym och allsång i bilen.
Tre små alkoholfria öl och en massa gott bubbelvatten har slunkit ner under dagen.
Blir snart en iskall tonic zero innan fisken ska på grillen, och troligen ännu en liten 0,5 % öl till middagen.
Just idag är det enkelt att vara Blenda. All by myself.
Ha en fin midsommar alla kämpar! <3

En reflektion om drickande.
Kändes verkligen som att jag formligen pimplade a-fria öl (ja, eller öl märkta 0,5 % om vi ska vara petiga) hela dagen igår. Nu när jag räknar efter blev det totalt 5 st burkar på 33 cl på 10 timmar. Det hade jag räknat som en väldigt liten ranson en tidigare midsommar med starkare pilsner. Märkligt och lurigt.

Godmorgon. Jag sätter nu detta forum på paus.
Jag har vänt in och ut på mig själv för att förstå vad det är som skaver. Men de reflektionerna väljer jag att skriva ner i min personliga dagbok. Dels kan de trigga till drickande, och dels kan människor ta mina funderingar personligt.
Jag kanske skriver igen till hösten. Eller inte. Tittar troligen in då och då. Eller inte.
Men under sommaren ska jag koncentrera mig på att leva, och inte fundera så mycket.

Blenda, dina inlägg har varit mycket betydelsefulla för mig. Respekterar självklart ditt beslut, men hoppas att vi ses igen när du känner dig redo. 💗

Ha en fin sommar.

Kram

Okej, det blev ingen lång paus. Så hej igen!

Jag har tidigare skrivit att jag inte tror mig om att klara av att dricka normalt, men att jag tror mig om att kunna bli en kontrollerad missbrukare.
Och så har jag haft en massa bra strategier för detta.
Det har funkat helt okej, ett tag.
Men det funkar inte längre, inte ens för mig.
Jag kan faktiskt inte dricka mer, inte ens jag.

Nu behöver jag personligen kapitulera inför maktlösheten, och vara spiknykter.
Har varit på två AA-möten.
Är väldigt omskakad efter dem, men jag ska fortsätta att gå på möten innan jag bestämmer mig för om jag ska löpa linan helt ut och göra tolvstegsprogrammet.
Det var mer Gud än vad jag trodde, men också starka äkta berättelser och reflektioner, och väldigt mycket skratt och humor. Tror att jag kan må bra av mer andlighet i mitt liv, och jag behöver definitivt fysiska möten människor emellan.

Jag hade tänkt hålla det för mig själv tills jag landat mer i min nya fas. Vet också att många här inne är tveksamma till AA, och så här i början var jag rädd att det skulle hindra mig framåt i mitt nya sökande.
Men jag kände starkt idag att jag ändå vill fortsätta skriva här i med- och motgång för att bibehålla kontakten med er.
Så får det bli.

Tro, hopp & kärlek

@Blenda Förr eller senare tror jag att majoriteten av oss, jag själv inkluderad, kommer fram till den slutsatsen. Att sluta helt är det enda alternativet. Att försöka dricka kontrollerat kostar för mycket kraft och öppnar upp för alltför många tillfällen att dricka lite mer är vad man tänkt.
Om AA hjälper dig att vara nykter är det ju "skitbra". Varför skall du bry dig om vad andra har för åsikter om AA? Bara du vet vad som är rätt för dig, bara du vet vilken väg du skall gå. Forumet här är bra, men möten IRL med människor som förstår ens problem är något helt annat. Viktigt bara att hitta en grupp man fungerar med, men de verkar du ju ha gjort. Jag hoppas verkligen att det skall fungera bra för dig! Berätta hur det går, du kanske kan få mig att ge AA en chans till.

Onkel F

@Onkel F Tack! Hoppas livet ser ljust ut för dig fortfarande!

Jag har precis börjat ta mina första stapplande steg inom AA, var på ett tredje möte idag och har mött tre olika grupper, men hittills har faktiskt alla slagit an en ton hos mig som jag tror kan hjälpa mig till att bli nykter alkoholist. Jag har inte trott mig om att kunna dricka direkt kontrollerat, men jag har trott att jag har behövt supa till ibland för lindra mina svarta hål.

Det som skrämde mig mest med det senaste återfallet var att det skedde vid ett tillfälle när livet äntligen hade blivit bättre, och att det snabbt gick över till destruktivt, radiostyrt och tvångsmässigt drickande redan efter ett par folköl. Då – och först då – insåg jag min egen maktlöshet.
Så jag säger det igen, jag kapitulerar och ska absolut berätta hur det kommer att gå.
Med det sagt så tror jag att det finns lika många vägar som det finns alkoholister, och jag tror nog ändå att vissa kan hitta sin sinnesro i måttlighet. Men min väg var uppenbarligen redan körd.

@Blenda Tycker det är gott när du finns här på forumet. Du är så klok🤗Man vet ju aldrig vilken väg som blir den rätta vägen förrän man lyckas. Så det är banne mig inte lätt. Om AA känns rätt för dig och du tycker att det fungerar så är det ju bra👍🏻
Om jag hade bott i en storstad hade jag nog testat men jag bor i en liten stad med små grannkommuner, än så länge vågar jag inte tar risken att möta en förälder t någon pstient.

Lycka till och kram💗

@Varafrisk Tack fina du. Möjligen klok nykter och dum som ett pucko onykter :)
Mycket blir lätt läpparnas bekännelse, nu ska jag söka mer inåt.
Jag förstår din tvekan gällande AA, jag bor också i en liten kommun och var nästan säker på att jag skulle möta någon som kände igen mig. Skakade som en liten mus och det första jag sa när jag kom in i lokalen var hur rädd jag var. Det är såklart ett extra hinder för dig med ditt arbete men om du möter en förälder så är hen i rummet av precis samma anledning som du själv. Förståelsen, anonymiteten och gemenskapen känns än så länge fantastisk.
Ska gå på nästa möte redan ikväll. Längtar faktiskt lite dit. Åtminstone just i denna stund.

Så där, nu försökte jag flytta min tråd till Vara alkoholfri istället.
Vet inte om det funkade dock :O

Ett litet steg för mänskligheten, ett stort steg för Blenda...;)

Det lyckades utmärkt @Blenda ❤️

Jag har personligen ingen erfarenhet av AA, men sinnesrobönen och deras mantra ”viktigast först” och ”en dag i taget” försöker jag praktisera i vardagen. Gemenskapen i gruppen är nog otroligt viktig, och det är ju ett bra sätt att lära känna nyktra vänner också.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Ja, så är det, och mycket annat känns igen från Forumet :)
Inte minst det självklara (men ack så svåra) som du också brukar skriva om: Hur många tankar som än snurrar som virvelvindar och söker fäste i skallen under kampens gång, så är det bara en tanke som behöver ta plats – Ta aldrig första glaset.

@Blenda Jag tycker du gör helt rätt nu som testar den i mitt tycke enklaste, snabbaste och bästa vägen. Att aldrig ta det första glaset. Det borde ju vara en självklarhet för alla som en gång har blivit beroende. Men skammen och rädslan för att erkänna att man inte klarar av att dricka alkohol är förödande svår för väldigt många att bli kvitt. Du har tagit ett stort kliv åt rätt håll nu genom att ha gått på AA möten. 💪 Det stora lugnet och friheten kommer till dig efter ett tag. Det tror, och hoppas jag innerligt i alla fall.

Kram

Tack @Torn. Ja, nu testar jag din filosofi istället. En är väl inte sämre än att en kan ändra sig :)
Men jag kommer att fortsätta tro att det finns andra, som inte är jag, som klarar av att ta det där glaset som de vill ha.
Jag kan det uppenbarligen inte, hur gärna jag än skulle vilja.
Den ångestdämpande effekten finns inte kvar för mig att finna i flaskan, där finns bara giftet kvar.
Och jag tar med mig dina ord om att tiden är på min sida.

Kram!