@Ny dag jag tror vi är många som delar den rädslan och vi letar och letar tills vi hittar rätt väg och ta oss an den och se den i vitögat. Man kan gå vilse längs vägen men det har du ju rett ut nu. Du är tillbaka på stigen. Och säkert har du lärt dig något längs vägen så du kan göra något annorlunda nästa gång du känner vägen går åt fel riktning. Det är svårt och allas väg ser olika ut. Jag tycker det är strongt att ta sig tillbaka och sedan lägga ut sanningen så som du gör.
Ny dag och vi är många som hejjar på dig. Vi håller i och håller ut och gör så gott vi kan.
Kram på dig 🙏💕

Dag 3 ska också bli en nykter dag! Har läst genom min tråd nu här på morgonen och mellan mina rader kunde jag nästan se återfallet som jag tog efter semestern.... Så bra att skriva här (så ofta det går) och att också gå tillbaka för att se sitt eget mönster. Också att läsa alla kommentarer gör att jag vill skriva här varje dag. Har efter tips här börjat läsa/lyssna på Hjärnstark - fantastisk bok om just hjärnan och för mig som läst både Annie Grace och Craig Beck tycker jag dessa böcker kompletterar varandra! Ska sedan ta mig an Depphjärnan. Nu fortsätter vi kämpa och gläds 🙏över att bara vara nyktra denna helg 💪 - det är det viktigaste!

@Ny dag Tackar för stöd och pepp, det värmer att inte kämpa i ”ensamhet”. Bästa stöttningen kommer från likasinnade som vet vad man går genom.... kramar och önskar dig en härlig dag 153💪💪💪💪. 🥰

@majsan_nu Att skriva här på forumet tror jag kan bli avgörande för mig, så mycket värme, stöttning, tips osv som hjälper när man vacklar! Hoppas din sömn blir bättre och att du sovit bra inatt, äter själv melatonin som jag tycker hjälper något men inte helt. 🌺🥰

@Ny dag Forumet är superbra att läsa, skriva o kommentera i tycker jag! En känner sig inte så ensam då 👍
Finns mycket kunskap, uppmuntran o inspiration att hitta här!
Min sömn är väl sisådär, svårt att somna, mycket ångestkänslor trots en medicin som ska motverka just ångest 😫
Hittar flera boktips på din sida, ska kolla upp dem! Just Depphjärnan har jag men inte börjat läsa den ännu , vet inte om den är bra att börja med? Flera har ju skrivit om den så jag testar.
🥰 Nu är det iallafall en ny dag, för min del i det a-fria livet! Har kommit en bit på väg men känns som det är en bra bit kvar...
🤗 Ha en fin dag! Önskar jag dig o mig själv o alla forumvänner!

@Ny dag vi tar en fin nykter dag idag igen och gläds åt den. Så skönt att du är tillbaka.
För mig är det också nyttigt att gå in här och skriva av mig, läsa vad andra skriver och sist men inte minst, hålla fokuset på nykterheten. Det är lättare att hålla den levandes när man går in här och påminner sig själv om det. Det är också väldigt skönt att kunna vara 100 procent ärlig här med tankar och känslor. Även om man kan se väldigt ojämn ut 😂😂
En dag på topp och en dag på botten. Men det är nog svängningar man får acceptera. Och träna på. Nyttigt.

En fin dag önskar jag dig. Stor kram.

@Ny dag Vad bra att du kunde se mellan raderna vad som var på gång, bra lärdom. Ja, det är bra att läsa böcker och Depphjärnan tyckte jag gav mycket. Det motiverar kampen💪. Ja, vi fortsätter våra resor och glädjs över att vara nyktra och nya friska tag, ha en skön lördag!🌷💕

Fjärde dagen, sovit uruselt inatt och belönar mig själv med att ta det lugnt idag och inte ha några måsten för det behöver jag.... min enda ansträngning som är ett måste är att ta en pulshöjande promenad om minst 30 minuter. Det är en vana jag vill försöka få till. Läser från många här om att motionera, likaså i boken hjärnstark - och är övertygad om att det kommer att bidra till att hålla mig nykter... inte bara för konditionens skull utan för att hjälpa hjärnan att lättare tänka klart.
Dessa fyra dagar har jag bara varit glad över att slippa dricka och jag är tacksam för det. Det senaste året med mitt drickande har jag i princip bara smygdruckit, vid sociala tillfällen har jag oftast kört eller endast druckit minimalt (typ sammantaget max 2 glas under en lång middag). Det tror jag kommer hjälpa mig framöver eftersom jag i sociala sammanhang redan gått från den som inte ”spottar i glaset” till en som dricker väldigt lite. Nu är mitt nästa steg att vara den som inte dricker för att jag mår bättre utan alkohol och jag vill helt enkelt leva mera hälsosamt. Punkt så, ingen mer förklaring!
Kämpa på alla! Nyktert idag!
@majken_r Håller med om att kunskap är toppen särskilt när den också ger hög igenkänningsfaktor och ”träffar rätt i magen”. Det blir svårare att ljuga för sig själv, under mitt senaste (sista) återfall malde Craig Becks ord hela tiden bakhuvudet, nykter såväl som påverkad.... vilket gjorde att under tiden ökade paniken i mig på alla fronter och att när jag nu är på dag 4 igen känner jag en enorm lättnad och befrielse även om ingenting är på topp egentligen. 🌺🥰💪

majken_r

@Ny dag vet inte hur man citerar.. men du skrev ”nu är mitt nästa steg att vara den som inte dricker för att jag mår bättre utan alkohol och jag vill helt enkelt leva mer hälsosamt. Punkt så”
Precis så, tänk så bra och enkelt egentligen. Och sant! Härlig läsning 🥰

Dag 5
Vaknar upp efter som det känns inte sovit många minuter... gråtfärdig och nu ska en ny vecka påbörjas. Vet av erfarenhet att det är en riskfaktor, pratade med maken nu på morgonen om min ork och min panik inför risken med ”att tillföra raketbränslet” för att orka. Jag ska inte, jag vill klara detta och vara nykter, jag är bara på dag 5 och måste hålla ut, snart nog kommer nog sömn. Har både propavan, atarax, lergigan och melatonin men inget hjälper och jag vill inte äta något som kan vara beroendeframkallande ens temporärt. Lyssnar på sömnpoddar och försöker göra allt rätt men..... kämpa på alla för det ska jag och idag ska jag vara nykter oavsett vad!

@Ny dag Jag känner igen mig och det tog tid innan sömnen rättade till sig. För mig har det hjälpt med att lyssna på mindfulness som fått mig att slappna av innan läggdags. Så mycket orostankar som far när jag skulle sova, sker även nu emellanåt, men har lyckats slå bort tankarna. Har sagt till mig själv ” du kan tänka på det imorgon på dagtid, men inte nu när du ska sova, det kommer att finnas kvar imorgon också”. Att ta ut sig fysiskt med ett träningspass eller powerwalk är bra hjärnmotion. Sedan som du säger är det dag 5, tiden kommer att göra sitt och hjärnan håller på att återhämta sig och letar efter balans. Prioritera och gör bara det du absolut måste göra nu ett tag, var good enough.

Raketbränslet tar inga steg framåt, den bränner ett hål som är svårt att ta upp sig ur och där ångest, skuld och skam frodas. Byt ut bränslet mot frisk luft, lugn andning, vatten och positiva delmål du vill uppnå. Kämpa, du kommer snart igen det värsta!💪💕🌷

@Ny dag tänk på att dag 5 är inte "bara" dag 5 även om det känns så. Du har klarat dig nykter i alla dessa dagar och du är på rätt väg ♥️
När jag har det kämpigt så försöker jag att tänka i timmar "jag klarade denna timman, då klarar jag nästa också".
Du är stark och raketbränslet kommer infinna sig i andra, naturliga former ju fler timmar som går!
Var stolt över det du åstadkommit hittills, jag tror på dig!
Många kramar

@@CatLady @vår2022 @Vinägermamman Tack för stärkande kommentarer, de hjälpe och gav styrka. Inga tankar på omvägar under hemvägen, nu ätit middag och ligger redan nedbäddad i sängen och läser här på Ah, sedan se en film, lyssna på sömnpodd och därefter förhoppningsvis sova åtminstone 6 timmar i sträck... idag har jag iallafall byggt en bra grund genom att varva ned samt ätit melatonin. Kram 😴😴😴

Välkommen dag 6! Sovit bättre inatt, känner mig piggare och inte alls lika gråtmild (har väl också med att kroppen återhämtat sig från senaste alkoholperioden - det sägs ju ta 10-14 dagar i det första skedet men det är under de första dagarna som störst förändring märks - iaf för mig). Idag ska jag vara a-fri! Ska promenera på lunchen (där är jag mer svajig 🤦‍♀️, men jag måste få in rutin på promenad och rörelse för då hjälper jag också hjärnan att läka). Hinner inte skriva mer nu, måste jobba! Kämpa på alla💪🌺!

@Ny dag Bättre natt och ny dag😁. Återhämtning och balansering i hjärnan pågår, perfekt att få in rutin på promenader också. Det stärker både kropp och knopp.

Ha en fin dag, ny dag💕🌷