Dag 10! Tvåsiffrigt igen💪. Känns så skönt när man också vet att gifterna i kroppen från alkohol börjar försvinna, att veta att nu kan levern fokusera och arbeta inte bara för att bryta ned alkohol utan även ta hand om andra gifter vilka de nu skulle vara.... tänker miljögifter och socker för egen del... Jag har nog alltid levt hyfsat hälsosamt bortsett från alkoholen, jag tror det varit min räddning. Dock behöver jag röra på mig regelbundet, inte för att gå ned i vikt utan bara för att stärka välbefinnandet och hjälpa hjärnan på traven i kamp mot att aldrig mer dricka a. Jag har dessvärre utvecklat en mindre fobi för att träffa människor och behöva småprata, jag är ju ofta försjunken i mina egna grubblerier nuförtiden. Detta måste jag jobba på, både att få in rörelse i vardagen samt inte vara rädd/ångest inför att stöta på människor i min omgivning. Idag är jag nykter✅. Vågar sätta en bock redan nu, känner mig stark och vet av erfarenhet att det kommer gå bra idag. Skön känsla.

@Ny dag Grattis till tvåsiffrigt!🥳💪. Känner igen fobin inför att möta människor och behöva småprata. Tyckte att det vände ju längre jag varit nykter och idag är det ingen fobi längre. Känner dock ingen större lust att träffas ”ute” för typ AW eller middag med vänner, åker heller hem eller bjuder hem vänner. Jag är ganska extrovert men även introvert, läste att det fanns något som kallas för ambivert som är en mix av dessa, låter som mig. Regelbunden rörelse är A och O för mig, mest för välmåendet men även för att få bort lite kilon, vilket det också resulterat i. Märkte av att jag blev lite deppig när jag var sjuk och inte kunde röra på mig som jag nu är så van vid.

Ha en fin onsdag!💕🌷

@vår2022 Tack🙏🥰! Vad skönt med igenkänning! Jag är en absolut en ambivert person, ängslig som få och rädd för att sticka ut samtidigt som jag ha starka (och kloka) åsikter som jag skulle vilja bidra med utan att få ångest. Älskar förutsättningslösa diskussioner med högt i tak när jag känner mig stark och det vill jag kunna göra utan två glas vin i kroppen. Idag känner jag mig trygg i att vara alkoholfri tillsvidare dvs aldrig någonsin ta första glaset. Som någon skrev härinne, ”jag vill inte dricka två glas vin på en middag, jag vill då ha två flaskor”. Det konstaterandet bär jag med mig för det stämmer såväl in på mig. Ska ta en rask promenad nu på förmiddagen idag, börjar med 20 minuter per dag - inte mycket men en steg i rätt riktning... så varje morgon två löften - 1, aldrig ta första glaset 2, våga mig ut och promenera 20 minuter (gärna mer såklart).

@Ny dag
Hej, grattis till tvåsiffrigt! Vad bra jobbat!!
Mina promenader är livsviktiga för mig. Mår så bra av att komma ut och då allra helst i skogen. Har en liten hund och skogen inpå knuten så det blir promenader där varje dag. Så att du går ut en sväng direkt på morgonen kan inte vara annat än en toppenstart på dagen! 🙌
Ha en fin dag, idag blir det ✅ i almanackan igen! Yeah! 😁

Detta med sug och tankar på alkohol. Nu börjar någon form av förhandling i min hjärna ta fart, inte så att jag vill dricka a idag eller ens imorgon men tankarna snurrar och det är bara tankar på att dricka i min ensamhet. Helt sjukt men så är tankarna i mitt huvud. Jag spelar då filmen, försöker frammana ångestkänslan som uppstår dagen efter, läser i min tråd och i andras trådar. Vet att jag inte är ensam men varför ska det vara så jäkla svårt. Jag vet att det är min hjärna som är felprogrammerad efter alla år och att jag behöver ryta ifrån och säga NEJ, jag dricker/lyfter aldrig första glaset igen! Jag är blir bara så utmattad av alla tankar, känslor som ständigt rör sig i mitt huvud, jag är alltid på helspänn känns det som och är jag inte det vill jag bara stänga in mig och dra täcket över huvudet. Så, nu fick jag några av mina tankar just nu på pränt!

@Ny dag Tänker att det är lätt att man fastnar i sina tankar, som ett ekorrhjul. Fokus är på att det skulle vara skönt att dricka för att slippa tänka. Att säga att man inte får tänka på det gör att man tänker ännu mer på det. Att göra något, att distrahera tankarna tex gå ut och gå, kan göra så att du får tankarna på annat. Kanske är det obehagliga känslor som pockar på, om det är så kanske du kan låta dem komma till dig, inte skjuta iväg dem. Det är nog detta läge som är det svåraste, att orka stå ut när förhandlingarna kommer och inte ge sig. Så gör något aktivt när de kommer så försvinner de nog efter ett tag, ångesten lägger sig. Det blir bättre ju längre tiden går💪❤️

Dag 11, vaknar trött men hyfsat utsövd. Kaffet ☕️ smakar precis så gott som det gör när man inte druckit dagen innan och det här är numera bästa stunden på dagen, dricker kaffet i sängen och läser/skriver här på forumet. Försöker bygga ihop dagens strategier samt reflektera över gårdagen. Idag ska jag vara nykter oavsett vad och det känns överkomligt och nästan naturligt. Gårdagskvällens tankar på att smygdricka a i framtiden känns på nu morgonen avlägsna, men av erfarenhet vet jag att tankarna kommer tillbaka. Alkoholhjärnan är kidnappad och oberäknelig men jag ska vinna över den. Jag kommer aldrig ge upp och jag tänker att efter alla återfall så har jag ändå fått en massa nyktra dagar, jag har lärt mig att det inte kommer vara lätt, det finns bara en lösning = aldrig ge efter! Idag promenad, igår blev det cykeltur.

Dag 12 och fredag. Denna helg blir det ingen alkohol, maken kör också utan alkohol för att stötta så vi ska botanisera i annat festligt att dricka förutom vin till maten. Ikväll enklare grillning och då kan det passa med afri öl. Har köpt hem massor av smaksatta tonic som är urgoda om man gillar det bittra. Sanbitter som finns på systemet är också supergott. Jag skulle önska goda, ”vuxna” förslag på dryck till mat. Det är lite tråkigt att dricka bubbelvatten hela tiden och jag vill inte dricka cola zero (som jag annars älskar) till mat för det blir lite sötsliskigt. Idag är jag nykter!

@te Det gör vi. Och man ångrar aldrig en nykter dag. Vilka fördelar har du märkt hittills? Vilka förändringar har du gjort? Ska gå till din profil och läsa nu... vi kör nykter helg eller hur...

@Ny dag Fredag och ny dag😁. Jag köpte ett alkoholfritt bubbel på Ica, minns inte märket och har kastat flaskan. Det var något välkänt typ Lindemanns…det var torrt, iskallt, gott och lite lyxigt att dricka i fina glas. Inte så dyrt heller, typ 50 kr.

Ha en fin alkoholfri fredag!💕🌷

@Vår2022 Mitt namn ska spegla att hela tiden tänkta på ny dag dvs när suget anfaller hjälpa att tänka det kommer ny dag och hur vill jag vakna då... lite långsökt men det var så mitt alias uppkom. Tack för tips.... ha en fin dag du med! Njut av fjälluften och stillheten i naturen och boosta kropp och själ! Helgen ska bli nykter! Kram